Manta-aero

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 833)
  • Auteur
    Berichten
  • #18351194

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Wat een top resultaat! Dit had ik niet verwacht op voorhand. Helaas is het allemaal wat stiller geworden hier op het forum, maar veel respect voor je werk!

    #18351193

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Let er op dat bij het aandraaien en indrukken van de klepveer, je plaatje met gat rond 24, niet de klepsteel aanraakt, doordat het plaatje draait. Je kan dan namelijk je klepsteel beschadigen en dat wil je niet.

    #18340846

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    De uitlaat kanalen beginnen er behoorlijk op te lijken. De inlaat flowed al heel erg goed, dus daar hoeft niet heel veel aan verbeterd te worden. De uitlaat daarentegen kan nog wel behoorlijk verbeterd worden.

    Naast de klepzijde, wordt ook de andere zijde aangepakt, waar de spruitstukken gemonteerd worden. De overgangen kunnen een heel stuk verbeterd worden.

    Hier zie je het verschil tussen de 6 cilinder inlaat en de 2.0E. Behoorlijk verschil, maar je kunt de 2.0E buis behoorlijk ver uitfrezen om toch een redelijk resultaat te krijgen. Er zijn er ook veel die een onaangepaste 2.0E spruitstuk op een 2.2 of 2.4 zetten, maar dat lijkt me niks.

    Maar ik ga toch voor de 6 cilinder buis, ik heb de gasklep aangepast, zodat ik de 2.0E gaskabel kan blijven gebruiken. Daarvoor is het asje langer gemaakt.

    #18339409

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Helaas de komende 2 weken even geen tijd, dus het blok staat even geparkeerd, wel de nokkenas binnen gekregen, inclusief 8 opnieuw geslepen mechanische stoters. Deze zijn origineel bol van de onderzijde, maar naar verloop van tijd ingesleten en hol geworden. In combinatie met een nieuwe nokkenas geen succes, dus daarom opnieuw laten slijpen.

    #18339015

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Vindt het hier nog wel meevallen, maar is wel balen dat iedereen zo weg loopt. Het is overal zo uitgestorven, iig in de fora waar ik kijk en in het verleden regelmatig werd gepost.

    Sinds het nieuwe forum en de data die verloren is gegaan, zijn toch veel mensen het plezier verloren. Meer unieke bezoekers end. Zal allemaal wel, maar de vaste gasten die ook nog wat te melden hadden, blijven weg.

    #18338961

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Tenco ijzerverf, zwart met een likje zilver (volgens mij heet dat aluminium) erin. Is erg geschikt voor chassisdelen end.

    #18338821

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Zo weer even verder gegaan, blok blank gemaakt en in de kleur gezet:

    En weer in de lak gezet:

    Daarvoor ook de krukasspeling gemeten met plastigage:

    Plastigage aanbrengen en de lagerkap en met het juiste moment aandraaien, daarna weer lossen, en meten:

    Zoals je ziet is het beter als 0,051mm, dus prima in orde.

    De nieuwe nokkenas is besteld, en de vaste stoters worden opnieuw geslepen, zodat deze weer zo goed als nieuw zijn.

    En worden de klepveerschotels vervangen door een aluminium versie, door de bewegende massa te reduceren zijn de 2.2 klepveren stevig genoeg.

    Ook alvast een start gemaakt met het afdraaien van de kleppen, maar ben daar nog niet klaar mee.

    De kop heb ik ook al aangepakt, zit alleen nog even te wachten op een setje langere stiftfrezen, dan kan ik er wat makkelijker bij. Zoals je bij de onderstaande uitlaatpoort ziet, zitten er dikke gietranden in de poort die de doorgang vernauwen. Daarnaast zit er ook te veel materiaal rondom de klepgeleider, dit kan zeker gestroomlijnd worden. Ik haal de klepgeleider niet helemaal weg, omdat ik geen extra slijtage wil.

    #18338786

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Kleine tip, betaal met paypal, dan heb je geen ellende. Ik heb weleens gehad dat ik niks kreeg, of imitatie spul, altijd netjes afgehandeld!

    #18338722

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004
    #18338717

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Lijn motor zit je altijd goed, de andere hebben de startmotor aan de andere zijde. Volgens mij is daarvan de flens anders.

    Omega 2.4, 2.6, 3.0 (24v)
    Senator 2.6, 3.0 (24v)
    Frontera 2.4

    En nog wat meer.

    #18338668

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Wij zetten er ook 1 van een 24v op. Deze heeft idd meer vermogen en zou gewoon 1 op 1 moeten werken.

    #18338667

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Is dat de versie met een omloop stappenmotor, of is het een 2.0e met de injectie aan het einde van de luchtbuis?

    #18338294

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Ja die is helemaal weg, een kras van ik zeg maar 0,3mm diep, lijkt natuurlijk heel wat als je dat zo voelt. Als je uiteindelijk gaat boren, is deze zo verdwenen.

    #18338204

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Aan de klepzitting zelf, zal ik niet zoveel meer doen. Ik ben nog wel van plan om de kleppen te bewerken op de onderstaande wijze, waardoor er wat meer doorlaat zal moeten ontstaan.

    #18338151

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Het blok weer terug gekregen, is nu op maat voor de nieuwe grotere zuigers.

    De kleppen ook weer ingeslepen, gelukkig waren die nog allemaal in goede staat, en hebben ik ook gemakkelijk een extra klep gevonden (er ontbrak 1 uitlaat klep).

    Vermoedelijk wordt het spruitstuk toch een ingekorte 6 cilinder versie.

    Deze heeft ook onderandere een grotere gasklep, en grotere kanalen.

    De gasklep moet nog aangepast worden, zodat alles van de 2.0 erop past, zoals gasklep schakelaar en gashendel.

    De nieuwe nokkenas is besteld, deze moet de motor wat meer pit geven, de 2.2 heeft een nogal tamme nokkenas.

    #18337669

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Ik ben wel benieuwd naar foto’s van de buitenkant, en ik ben waarschijnlijk niet de enige :)

    #18336909

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Volgens mij als een i2000, alleen dan bovenzijde wit, onderzijde rood. Maar heb zelf ook nog geen foto’s gezien.

    #18336908

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Het zijn zuigers van Speed Pro, een amerikaanse leverancier, en eigenlijk bedoeld voor een Chevrolet V8. Er moet dus wel een en ander aangepast worden, om dit werkend te krijgen. Maar daar kan ik later wellicht wat meer over vertellen.

    Motorblok gaat hopelijk volgende week weg naar het revisie bedrijf om te laten boren/honen. In tussen de pakkingen binnen gekregen:

    Ook een spruitstuk van een 2.4 binnengekregen, het verschil tussen het 2.0 spruitstuk en de 2.2 kop, is zo groot, dat dit niet uitgefreesd kan worden in het 2.0 spruitstuk. Ik zal dus een deel van de 2.4 inlaat gebruiken en aan de 2.0 lassen, zodat een mooie overgang ontstaat.

    #18336464

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Lekker bezig geweest met de 2.2.

    Thermostaathuis van 2.0E pasgemaakt voor de 2.2 kop:

    Kop uit elkaar, helaas ontbrak er 1 klep, maar dat wordt geregeld, kop wordt ook nog aangepakt.

    Hier zie je ook de hogere inlaatpoorten ten opzichte van de motoren van 2.0l en minder:

    Een en ander gestraald en ontlakt:

    Krukas van de 2.2 nagemeten, alle lagertappen zijn mooi binnen de toleranties.

    Dit zijn de nieuwe zuigers, in bijna 97mm, dus 2,3 liter totaal inhoud.

    #18336004

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Leuke Corsa! Ff balen van die bak, maar die zetten we er volgende week zaterdag onder, daarna ff een proefritje maken :)

    #18334047

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Wat jammer, waar is de auto heen gegaan? Wel naar een liefhebber hopelijk :)

    #18333957

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Ik ben er bang voor, vond het zelf ook zeer onduidelijk, eerst zou er tijdelijk een nieuwe forum waar nog niet alle data in zat online komen. En uiteindelijk is dit het dan, en zijn we inderdaad 2 maanden kwijt. Er is nog een keer een paar dagen toegang tot het oude forum geweest, en toen heb ik nog even mijn oude posts gekopieerd en in mijn topic geplaatst, maar dit is wel heel jammer.

    #18330164

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Hydraulische master cilinder pas gemaakt, ik heb niet voldoende ruimte om direct op het koppelingspedaal te bevestigen. Vandaar dat ik dit kantel mechanisme heb bedacht, waarmee ik de cilinder op een andere en meer gewenste plek kan plaatsen.

    De hevel moet nog definitief gemaakt worden, dat is nu een draadeind, maar dat was puur om de hoek en afstelling te testen. Dit wordt een in brons gelagerde hevel. Ook de montage van de koppelingcilinder moet nog verstevigd worden.

    En zo werkt het dan:

    #18330050

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Bij deze nog even de laatste foto updates die verdwenen zijn met het omzetten van het forum:

    Ik ben er aan toe om de auto in het spit te hangen, maar helaas is @city nog niet klaar.

    Dus nu maar de motor vooras en motor + bak aan het passen, zodat ik de carrosserie kan aanpassen waar nodig.

    Vooras eronder:

    Blok erin:

    Gewijzigde motorsteun (aan de vooras), waardoor de motor recht ligt:

    Bak ook in positie, tijd om een baksteun te maken:

    Tijd voor weer een kleine update.

    De intercooler komt voor de radiator te zitten, en de piping moet door het voorfront heen, dit vindt ik de meest fraaie oplossing, welliswaar met een 90 graden bocht omlaag, maar de meeste oplossing hebben veel meer bochten nodig om van de inlaat tot de intercooler te komen.

    Intercooler moet worden aangepast, als malletje een stukje pvc pijp van 60mm gepakt, dit werkt natuurlijk veel makkelijker, om iets te passen en aan te passen, daarna een sjabloontje en overnemen op het uiteindelijke stuk.

    De afstand tussen beiden wordt nog iets groter, zodat er gewoon een normale bocht op kan, en geen kleine radius bocht.

    Vorige week kwam het bestelde materiaal binnen, dus we kunnen weer naar hartelust aan de gang.

    De uitlaat had ik al een tijdje liggen 63,5mm RVS. Hier zal de downpipe op aan moeten gaan sluiten, en uiteraard zal de middenpijp aangepast moeten worden zodat deze aan de linkerzijde van de auto uit komt (waar de uitlaat van de c20let zit).

    Ik heb een begin gemaakt met de downpipe, hier moet wel een hoop gepast en gemeten worden, want het is heel krap. Zeker op het moment dat ik de turbo uit kom, met dit uitlaatspruitstuk zit je zo dicht tegen het schutbord, dat het toch wel een scherpe hoek wordt. Ik ga wel direct naar een grotere doorsnede in de bocht. Je ziet wel vaker dit soort bochten in een downpipe. En als je naar het origineel van de c20let kijkt, is dat zeker niet beter.

    Voldoende ruimte voor de schakelarm.

    Dat is juist het leuke van techniek, je voor iedere probleemstelling 101 oplossingen bedenken. En iedereen doet het op zijn eigen manier, afhankelijk van ideeen/mogelijkheden enz. enz.

    Ben nog even bezig geweest met de downpipe, maar die is nog niet helemaal af (ben bezig met de dunne pijp voor de wastegate afvoer).

    Dit is de bedoeling, moet alleen nog gelast worden.

    Past dan zo door het front:

    En dit is het traject van intercooler naar inlaat:

    Nee die van mij is van https://grp4fabrications.com/, ik wilde een radiator met extra koel capaciteit, dus ben ik voor een tropenkoeler met extra dik koelelement gegaan. Tevens kan je ook zelf aangeven welke aansluitingen/draadgaten erin moeten komen.

    Bij die van mij zit de radiator bevestiging geschroefd, waardoor deze aan zowel voor als achterzijde gemonteerd kan worden.

    In mijn zoektocht ben ik toen ook de volgende radiator tegen gekomen, dit was volgens mij de goedkoopste

    Door de turbo iets te verdraaien, komt de pijp tussen turbo en intercooler mooi vlak te liggen.

    Recent een voorfront ontleed voor een aantal delen die ik nodig heb, ik heb ook nog een nieuw front, maar dat vond ik wel zonde.

    Ook het plaatje voor de bestuurderszijde

    Beugeltjes voor de intercooler, hier komt nog een rubber dempertje tussen

    Dit wordt dan toch maar de plek voor de oliekoeler, heb ook de fittingen end. besteld. Om hem door het front heen minder op te laten vallen, zal hij zwart gespoten worden.

    Het luchtfilter is een Nano filter van Injen, deze is droog en zonder olie, waardoor je ook je luchtmassameter niet vervuild

    Ik heb ook bepaald hoe ik de waterkoeling van de turbo ga aansluiten, heb dit ingetekend op een plaatje dat al op het forum circuleerde

    In het topic van Fearless, kwam ik een banjo bout tegen die op de hoofdremcilinder past. Aangezien deze onderdelen niet bij de dealer los verkrijgbaar zijn, heb ik maar 3x een koppelingscilinder voor een Hyundai besteld.

    Zo houdt ik maximaal afstand tussen turbo en remleidingen, uiteraard komt er nog een hitteschild tussen.

    Weer even lekker bezig geweest met het fabriceren van enkele beugels van RVS:

    Het eerste modelletje voor de koppelingscilinder:

    En daarna de uiteindelijke versie:

    Ook een beugel gemaakt voor de oliekoeler:

    De oliekoeler is gemonteerd en al het aansuitmateriaal is ook binnen, de M18 aansluitingen op de oliekoeler zelf. En de 16mm Banjo’s voor aan de oliefilteradapter. Er komt nog rubber tussen de balk en de steun van de oliekoeler.

    #17369323

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Droogijsstralen was wellicht ook nog wel een goede optie geweest :thumb

    Het begint nu in de buurt te komen, de achterzijde is bijna klaar. Dus heb ik de auto gekeerd, en het front nog even blank gemaakt. Wat er nog gedaan moet worden: de voorkant bezig, de wielkasten aan de bijrijders kant en nog een aantal sponningen Daarna wordt het echt tijd dat @city klaar is met de kantelbok, zodat ik met de bodem bezig kan.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 833)