McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 1,551 tot 1,575 (van in totaal 1,622)
  • Auteur
    Berichten
  • #18335715

    Senatorman
    Beheerder
    • Topics 28
    • Reacties 586
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 November 2016

    nee hoor.
    We gaan geen oudere backup terugzetten
    Alle reacties zijn blijvertjes

    Mvgr Senatorman

    #18335716

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Ok, dan volgt hier een kleine inhaal slag:

    Ik zag dat de laatste foto’s van de koplampjes zijn die klaar waren;

    Kofferbak zo goed als klaar:

    Alu wandjes tegen het rond slingeren van losse delen in de koffer (met als gevold een deuk):

    Dikke laag wax in alle ruimten die straks achter de ‘bekleding’ wegvallen:

    Terug van de spuiter ontdekt dat 1 hoek van het dashboard afgebroken was, dus alles overgezet in een andere behuigzing (non-SR, toch net even anders):

    Best vervelend om klussen 2x te doen :(:

    Gaatje voor de dagteller reset ontbrak:

    Redelijk tevreden over het resultaat:

    All systems go! :

    Behalve het blauwe lampje voor grootlicht; lampje in de console doet het wel overigens (is getest)

    Daarna maar eens aan het poetsen geslagen. Binnenkant was voorzien van een jaren dikke laag stof, vet, spuitnevel etc:

    Ook de ruiten weer voor de dag gehaald en schoongemaakt. Kwam er achter dat er in 1 hoek van de voorruit een foutje in het lamineerwerk is gekomen:

    Creatief opgelost:

    Hierna begonnen met het interieur dat ik jaren geleden al eens gemaakt heb van aluminium platen met skai bekleding.

    87 bekledings pinnetjes!!

    Daarna begonnen met het terug bouwen van de traanplaten en stoelen, daar ben ik nu mee bezig:

    Grappig; als ik deze post zo doorlees lijkt het zo even wat dingetjes, maar ik heb de laatste tijd de hobby weer goed opgepakt, en ben er de afgelopen 2 maanden echt uren en uren bezig geweest.

    Er gaat ook een hoop tijd zitten in het opzoeken van de goede onderdelen, passend schroefwerk, etc etc.
    We houden de vaart erin; eind februari is mijn huur van opslag afgelopen en wil ik hem rollend met APK kunnen verhuizen :D

    #18335863

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Vanmiddag het ruitenwisser mechaniek vervangen. Oude systeem met de plastic kupjes was uitgelubberd.
    Ik heb er nu 1 met stalen verbindingen ingezet, nog spelingsvrij.

    Verder ook een setje UHF 7/16 moerplaten binnen gekregen voor de 5/6 punten van de gordels. Moest ze iets bijslijpen, maar het zit er weer in :)

    #18335980

    Christian-tsx
    Participant
    • Topics 29
    • Reacties 1528
    • Offline
    • Lid sinds:
      25 May 2008

    Netjes allemaal. Is ie al gespoten?

    #18336050

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Netjes allemaal. Is ie al gespoten?

    Yep, rood-wit.

    de focus ligt nu op het apk klaar maken, van het voorjaar zomer wordt de buitenkant verder compleet gemaakt met striping en bestickering

    #18336051

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Na een behoorlijk aantal uurtjes frunnniken, passen en meten zitten de stoelen erin.
    De bestuurders stoel is verstelbaar middels het welbekende frame wat hier voor te verkrijgen is.

    Vanwege mijn postuur heeft de bestuurderspositie een Sparco Evo 3, deze past maar nèt in de Ascona:

    Ik heb lang getwijfeld of ik het verstelbare frame zou plaatsen, maar ik ben hier achteraf toch wel blij mee.
    Voor het in-/ uitstappen kan hij mooi naar achteren, en daarna kun je de perfecte zit positie opzoeken.

    1 probleem dat ik heb opgemerkt is dat zelfs met een Evo3/XL stoel de gaten voor de schouder gordels te laag zitten.
    Zelfs als ik het kussentje uit de stoel haal zijn mijn schouders nog te hoog.

    Ik heb de specificaties er even op nageslagen, maar het enige model van Sparco dat ietsie hoger is, is een Sparco 2/L.
    Om zomaar deze stoel op de gok te bestellen vind ik te kostbaar, dus ik zal binnenkort ergens moeten gaan paszitten.

    Ik heb ook ergens gelezen dat OMP stoelen heeft voor ‘grote’ mensen, maar deze hebben dan alleen onder montage. Is dat net zo sterk als met die frames aan de zijkant?

    #18336100

    Christian-tsx
    Participant
    • Topics 29
    • Reacties 1528
    • Offline
    • Lid sinds:
      25 May 2008

    Ok mooi, heb ik foto’s van de gespoten buitenkant over het hoofd gezien? Of zijn die er nog niet?

    #18336213

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Ok mooi, heb ik foto’s van de gespoten buitenkant over het hoofd gezien? Of zijn die er nog niet?

    Daar zijn er een paar van, maar ik maak nieuwe als hij helemaal klaar is, soort van hoogtepuntje zet maar ;)

    #18336526

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Ik dacht dat ik al aardig wat @%&$#)#-klusjes achter de rug had met de Ascona, maar deze week met stip binnen in de Top3: Pezen trekken:

    #18336584

    voederbiet
    Participant
    • Topics 17
    • Reacties 1753
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 May 2006

    Ja heerlijk klusje

    Hier hebben ze wat hulpstukjes voor als je straks je voorraam moet doen

    https://www.midlock.nl/Midlock/Ruitverwijderaars.html#21408

    #18336588

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Ja heerlijk klusje

    Hier hebben ze wat hulpstukjes voor als je straks je voorraam moet doen

    https://www.midlock.nl/Midlock/Ruitverwijderaars.html#21408

    Bedankt voor de tip!
    Ik heb echter al verschillende soorten tooltjes te leen gehad, maar de pees is heel erg stug, dus die floepte er steeds weer uit.
    Uiteindelijk met veel geduld en een klein schroevendraaiertje de pees erin gewipt.

    #18336596

    Kadett1.2
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 591
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 May 2011

    een fohn gebruiken, dan word de pees ook wat soepeler en is hij niet zo stijf en gaat hij beter in de raamhoeken

    #18336696

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Vanavond was ik weer bij de Ascona, en bleek er een teleurstelling te zijn.

    De pees van de achterruit begint in de hoeken te bladderen, blijkt gewoon chrome-pees te zijn met een soort folie erop: :(

    Ik heb contact opgenomen met ps-autoteile met de vraag of ze wat voor me kunnen betekenen. Dit doet zich alleen in de hoeken voor.

    Daarna de voorruit erin gezet. Dit ging op zich vrij soepel, al heb ik het idee dat het rubber aan de bovenkant wat ‘bol’ staat:

    In vergelijking met de bovenkant van het achterraam rubber (zie foto hierboven) zit de voorruit aan de bovenkant minder strak.

    Ik heb helaas geen vergelijkings materiaal. Mogelijk dat iemand kan aangeven of dit zo goed zit?

    Het rubber zit in ieder geval rondon goed om de sponning (binnenkant gecontroleerd), en als ik de rubber lip optil, sluit het verder goed aan:

    #18336719

    Kadett1.2
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 591
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 May 2011

    zie ik dat nou goed ? Is de Ascona aan de buitenkant nou wit gespoten en niet rood ?

    #18336909

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Volgens mij als een i2000, alleen dan bovenzijde wit, onderzijde rood. Maar heb zelf ook nog geen foto’s gezien.

    #18336915

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Volgens mij als een i2000, alleen dan bovenzijde wit, onderzijde rood. Maar heb zelf ook nog geen foto’s gezien.

    Helemaal goed!

    Overigens gisteren de pezen in de vooruit gezet, met een aangepast steekmesje. Ging een stuk makkelijker dan de achterruit. Ook vanwege het feit dat het 4 losse stukken zijn ipv 1 lang (stug) stuk met 4 bochten.

    #18337561

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Inmiddels een nieuwe pees voor de achterruit ontvangen en gemonteerd met fohn. Dit keer geen problemen.

    #18337579

    Kadett1.2
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 591
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 May 2011

    Inmiddels een nieuwe pees voor de achterruit ontvangen en gemonteerd met fohn. Dit keer geen problemen.

    Ik moet de chroom pees in rond de achterruit ook nog steeds vervangen door eentje uit 1 stuk, de eerste is in de hoeken ook gebroken met erin zetten.

    #18337581

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Inmiddels een nieuwe pees voor de achterruit ontvangen en gemonteerd met fohn. Dit keer geen problemen.

    Ik moet de chroom pees in rond de achterruit ook nog steeds vervangen door eentje uit 1 stuk, de eerste is in de hoeken ook gebroken met erin zetten.

    Is dit een Manta of Ascona B?

    #18337669

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Ik ben wel benieuwd naar foto’s van de buitenkant, en ik ben waarschijnlijk niet de enige :)

    #18337781

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Ik hou jullie nog even in spanning. Zodra er een APK’tje op zit komen er wat totaal foto’s

    #18338001

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Drama!

    Achteruitrijlichten werkten niet. Gistermorgen 2 uur aan het zoeken geweest hoe dit kan.
    Uiteindelijk vanavond samen met mijn pa de heel boel losgehaald, en met behulp van de schema’s het probleem gevonden.

    Een paar jaar geleden toen de Ascona van binnen gespoten is heb ik kabelboom helemaal losgehaald, en opgeborgen.

    Terug bij het weer inbouwen heb ik blijkbaar 2 zaken verwisseld. De draad die naar de rechterdeur gaat voor het binnenlampje zat op de Getrag, en de draden van de achteruitrijschakelaar zaten op het contact van de rechterdeur.

    m.a.w; als je de rechterdeur opende gingen de achteruitrijlampen branden :D. Gek genoeg is mij dit nooit opgevallen.

    Tevens bleek ook dat de hoofstroomschakelaar (voor de 2e keer) defect is. Intern zit er een breuk waardoor hij op contact hapert bij beweging.
    Dit keer zal ik er maar 1 van een A merk kopen.

    Op dit moment ligt de zaak er zo bij. Zal wel een paar avondjes herstellen worden :(

    #18338585

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Zo, de boel is weer op orde. De hoofdstroom schakelaar is vervangen voor eentje van Biesheuvel. Ziet er een stuk solider uit.
    Ook is al het instrumentarium weer ingebouwd:

    Hierna de motorruimte uitgesopt, omdat deze ook onder een dikke laag stof en pik zat:

    Uiteindelijk een tank benzine gehaald en geprobeerd of hij wilde starten.
    Eerst zonder bougies erin. Op het moment dat ik de start knop (jaja) in drukte, binnen 1 seconde: pats zekering 8 eruit.
    Toen schakelaar uitgebouwd en nogmaals geprobeerd, maar die help niet.
    Toevallig heb ik de originele start kabel die van het contact naar het start relais loopt laten liggen. Die terug gestoken en starten met contactsleutel: geen probleem.
    Uiteindelijk kwam ik erachter dat van mijn nieuw aangelegde start kabel het stekertje een mm of 2 bloot lag, en blijkbaar springt er van hier een vonk over naar een aard punt. Nieuw stekertje eraan met een plastik kap erom; probleem opgelost.

    Overigens starte de motor soepel en loopt hij nog heel netjes na 5 jaar stil gestaan te hebben. Er was alleen een klein probleempje met mijn zelf aangelegde oliedruk lampen, deze bleven lampen. Ook hier waren wat draden verkeerd aangesloten en was dit zo opgelost.

    Dan nog een oplosing voor het feit dat de niewe hoofdstroomschakelaar een kwart slag gedraaid zit ten opzichte van de oude; hier moest ik mijn trek kabel voor aanpassen, maar dat is ook goed gelukt (en netjes vind ik zelf ;)):

    Ik zal morgen bellen om een afspraak te maken voor de APK, en ondertussen de laatste puntjes op de i zetten. APK technisch doet alles het ondertussen..

    #18339323

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 672
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    Leuk, we zijn benieuwd en duimen voor vlotte apk erop.

    #18339802

    McLambo
    Participant
    • Topics 58
    • Reacties 3245
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 September 2004

    Zo, weer tijd voor een update!

    De ascona is zonder enige opmerking door de APK heengekomen. Wel stond de sporing helemaal verkeerd, maar dit was te verwachten.

    Terwijl ik rustig afwachtte tot het maart werd (old-timer regeling) heb ik mijn garage maar eens opgeruimd.
    Hierbij stond de Ascona 1 hele dag in de regen.

    Daarna weer naar binnen gereden om te drogen, en toen viel het mij een dag later op dat er op alle 4 de hoeken van de ruiten een plens water onder het rubber blijft staan in de sponning :-o

    De lading ML die ik eerst op de sponning had gezet is veranderd in een zachte vieze brij..
    De rubber zijn voor montage uitebreid in het vet gezet, dus zouden goed moeten afsluiten…

    Zit er niks anders op dan toch maar de ruiten opnieuw te zetten, ditmaal met kit?

    Als ik het zo laat verwacht ik binnen een aantal jaar weer rot namelijk..

25 berichten aan het bekijken - 1,551 tot 1,575 (van in totaal 1,622)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.