Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214982
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Omdat het topic behoorlijk groot geworden is….INHOUDSOPGAVE:

      Verzetten schokbrekerbevestiging achteras pag. 1 + 19
      Verhogen schokbrekertoren vóór pag. 1 + 19
      Vooras verstevigen pag. 2 + 21
      Afgezaagd 3.0CIH inlaatspruitsuk aan 2.2CIH-kop pag. 2
      Achteras met 2 stabilisatoren pag. 3
      Stalen disselasbuis pag. 3
      Volvo 240 achteras pag. 4 – 7
      C20XE met TB’s pag. 7
      Kuipstoelbevestiging op bodem pag. 7 + 32
      2.2CIH met ZF S5-18/3 pag. 8
      Uitlaatspruitstuk(ken) c20XE pag. 8, 10 + 11
      Verschillen 2.2CIH-c20XE pag. 8
      ZF S5-18/3 details pag. 9
      Aandrijfas Volvo 240 achteras pag. 9
      Kachelhuis omdraaien pag. 10
      Hydraulische handrem pag. 11
      Testbank c20XE met TB’s pag. 12
      Versnellingsbakken – verhoudingen Getrag 262/265, Aisin W57/58 pag. 13 + 22
      Veren pag. 13
      Distributieriem c20XE stuk pag. 14
      c20XE met Omega-Pistons pag. 15
      Oliepomp c20XE <->Z20LET pag. 15
      Filmpjes GP-Strecke c20XE pag. 15 + 16
      Filmpjes TT-Assen c20XE pag. 16
      FilmpjesNordschleife c20XE pag. 17
      Ombouw Aisin W57 versnellingsbak Toyota Supra MK2 pag. 17 +35 – 36
      Velgen Team Dynamics Pro-race 1.2 pag. 18-19
      Stabilisatorstang aan Volvo 240 achteras pag. 19
      Dubbele stabilisator vooras pag. 19
      Remklauwen Peugeot 607 3.0-24V pag. 21 – 24
      Z20LET ombouw pag. 25, 28-31
      Camber vóór instelbaar maken pag. 25
      Motorkap snelsluitingen pag. 28
      Benzine catchtank met vul- en opvoerpomp pag. 33
      Testbank z20LET pag. 33
      Turbo stuk pag. 34 – 35
      z20LET stuk pag. 36
      Saab B204L turbo ombouw pag. 38 – 46
      Testbank Saab B204L turbo pag. 47
      “lage oliedruk” Saab B204L motor pag. 47 – 53
      Filmpjes Spa Francorchamps pag. 54 – 55
      Filmpjes Zolder pag. 55
      Filmpjes Nordschleife pag. 57
      Ford Granada fusees <-> Commodore-B pag. 57, 61 – 62
      PU-bussen in Rekord-E achterlangsdragers pag. 57 – 58
      Stuurbekrachtiging electrisch Corsa-B pag. 57, 66
      Bilstein schokdemper types pag. 58
      Filmpje TT-Assen pag. 59
      400 Breedbouw pag. 60, 62 – 65
      Remklauwen Audi TT-RS Brembo pag. 62, 64
      Deurpennen verwijderen pag. 63
      Saab B206 motor pag. 67, 71, 75 – ….
      Filmpjes Nordschleife pag. 68 – 69
      Filmpjes Spa Francorchamps pag.70, 72
      Aluminium oliecarter onder Saabmotor pag. 70, 72
      (BMW E30-M3 met Saab B206) pag. 71
      Intercooler wissel BMW E46 -> Audi RS3 pag. 72, 73
      Filmpje Spa Francorchamps pag. 74
      Legend Twente Rally pag. 74, 75

      BMW E46 330d / E39 530d versnellingsbak achter Saab turbomotor (past zo ook achter c20LET, of z20LE*)

      Mijn Ascona B:
      Bj. 1977
      Voorwielophanging:
      Vooras doorgelast en verstevigd volgens 400 rally-spec, met PU-bussen in draaiende delen en aluminium bussen tegen carrosserie. Schokbreker bevestiging aan bovenkant in binnenscherm verhoogd. Bilstein rallydempers C-Kadett. Veren: beide kanten exact een halve voorveer van Mercedes W123, of later deel van voorveer Kia Sportage MKI (eerste model).

      Achterwielophanging (tot dec. ’09):
      3.67 met ZF-platensper. Stalen disselas (i.p.v. gegoten lichtmetalen staartstuk). Alles in PU bussen. Verstelbare panhardstang. Extra stabilisatorstang van 1975/76 ascona/manta ondersteboven gemonteerd bij onder de originele (extra bevestigingspunten tegen onderkant van de achteras). Bilstein rallydempers C-Kadett. Onderste bevestigingspunten van schokbrekers 35 mm naar beneden verplaatst. Veren: ingekorte originele achterveren (zeker niet te stug maken!).
      (Vanaf zomer 2010): Achterashuis Volvo 240, 3.91 met 75% sper in 4-link ophanging (zie ombouwbeschrijving verderop in dit topic).

      Remmen:
      (tot ’12)Voor: schijven 296x28mm met klauwen van A-Omega 2.6i-3.0-24V, of B-Omega (niet 2.0!). Nu schijven 334x32mm met Brembo-4pots klauwen van Peugeot 607 V6-24V.
      (tot dec. ’09)Achter: standaard trommels met grotere diameter remcilinders (Rekord 2.2i). Vanaf zomer 2010: remschijven/klauwen Volvo 240 met hydraulische handrem op klauwen (originelehandremschoenen/kabels verwijderd)
      Versnellingsbak:
      (tot dec. ’09) ZF S5-18/3: 1ste) 2.99 2e) 1.75 3e) 1.3 4e) 1.0 5e) 0.874 met stalen synchromesh ringen.
      Koppeling:
      Plaat 9,5“ van 3.0 Monza/Senator
      Drukgroep: BMW E21 323i (iets aangepast, o.a. overal 1 extra verenstalen trekstrip en gebalanceerd)
      Druklager: Chevrolet (KAWE 989803)
      Vliegwiel: 3.0 Monza/Senator aan achterkant afgedraaid en gebalanceerd.
      Motor: Rekord 2.2i *
      *Omega CAM pistons (=must voor 2.2 CIH), afgewogen geparelde drijfstangen, fijn-gebalanceerde krukas, 2.2 kop met standaard kleppen, geslepen in- en uitlaatkanalen, afgevlakt/verbrandingskamers uitgeliterd, Irmscher koppakking met stalen ‘snijringen’ en extra koelboringen naar onderblok (a-la-400), nokkenas: GM-smeedstuk, spreiding 310 graden, 5.30 mm inlaatlift in BDP, 12.95 mm kleplift in/uit etc., verstelbaar nokkenaskettingwiel, stalen oliepompdeksel (diesel), distributiekettingspanner voorzien van mechanische aanslag (M6-draadeind), oliekoeler, afgezaagd/dichtgelast inlaatspruitstuk 3.0 Monza/Senator, groter luchtmassameterhuis BMW 730 met 5-pins sleepprint van standaard luchtmassameter LE-jetronic manta GSI, LE-Jetronic Manta GSI (uitgekleed), GSI stroomverdeler zonder vacuum, 3.0 bar benzinedrukregelaar van L-jetronic (oudere systeem met de grijze verstuivers).
      Uitlaat: Simons groep A, 63mm incl. 4/2 in 1 spruitstuk

      Vanaf zomer 2010:
      Versnellingsbak: Getrag 265 sport van BMW E30 M3: 1ste) 3.72 2e) 2.40 3e) 1.77 4e) 1.26 5e) 1.00
      (ombouw naar Toyota Aisin W57 -bak staat op stapel; winterproject ’10/’11: 1ste) 3.285 2e) 1.894 3e) 1.275 4e) 1.0 5e) 0.861).

      Motor: c20XE (eerste generatie met coscast kop), standaard nokkenassen (nog), Omega race top zuigers 86.25mm, ARP-drijfstangbouten, afgedraaid- en gebalanceerd vliegwiel, koppelingsplaat E30 M3, Jenvey 45mm Throttle bodies met DTA vrij programeerbaar motor management, zelf pasgemaakt 4-in-1 uitlaatspruitstuk (zie verderop in topic). Oliepomp z20LET.

       

      020

      003

      Maar hier heb ik ‘m voor!

      Nordschleife Nurburgring:

      _dsc0223_wm[1]
      Knockhill Schotland:

      IMG_5683

      2.2 CIH klinkt als……… (tot dec. ’09)

      Na ca 3 jaar een Saab B204 turbo-motor met toyota Supra W57 versnellingsbak (ca. 420Nm) nu een B206 met wat langere slag. Dit bleek wat te veel geweld voor de W57. Deze is gesneuveld onder >500Nm in juni 2017; nu intussen R154 versnellingsbak van Toyota Supra turbo M70GTE …zie verderop in topic

      ….en al weer een tijdje wat breder.

       

      IMG_3491

      IMG_3521

      IMG_0822

      IMG_0239

      IMG_0823

      Passie voor autos Albergen 04092016

      IMG_1424

      #17564767
      Robbie1974
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 July 2007

        Kijk dat ziet er mooi uit. :wors

        Mijne er een keertje naast zetten. Prachtig! :thumbup

        #17564768
        kokkie B
          Lid sinds:
          27 December 2008

          Geweldige kar Rik:thumbup:thumbup
          Zelf helemaal opgebouwd? :o:oEn die kleur, is dat een orginele opel kleur?

          #17564769
          billathome
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 August 2009

            Rik jij weet hoe het moet dus mensen kijk hier goed naar want zo maak je een auto klaar.

            Rik dikke respect!!!!!

            Ik hoop dat mijn net zo wordt met de tijd.

            Veel plezier rik met je mooie ascona

            Billy the handymen

            #17564770
            Jaccoooo
              Lid sinds:
              9 December 2006

              origineel gepost door kokkie B

              Geweldige kar Rik:thumbup:thumbup
              Zelf helemaal opgebouwd? :o:oEn die kleur, is dat een orginele opel kleur?

              in 1 van de 1e regels staat kleur, en daar staat iets van VW :hmmz

              :wubsupermooie Ascona,die bruine van mij moet ooit ook ongeveer zo worden,de mijne word verkeersrood

              #17564771
              Opelkees
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 September 2007

                wat een super mooie ascona zeg!:thumbup:wors

                #17564772
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  pracht wagen met mooie specifiekatie,s:wors:wors:wors

                  #17564773
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    :) Ik heb er nog een paar foto’s bijgezet, want ik vind sleutelen leuk en ik vind ‘m ook iedere dag nog weer mooi als ik er in de garage langs loop, maar nog veel mooier vind ik om er echt mee los te gaan op het circuit, want als je het hebt over de fun-factor van een auto, dan scoort zo’n wat oudere achterwielaandrijver pas echt! Dat beleef je met een X-Box 360 dus niet, maar ook niet met de meeste moderne, stille en veelal zwaardere auto’s.

                    Mochten er nu lezers zijn die in het bovenstaande bericht van modificaties iets lezen waarvan ze denken :wtf, zou dat iets voor mij zijn, maar hoe zit het nu precies. Stel dan gerust een gerichte vraag en ik zal het proberen uit de doeken te doen (en met een foto is het al snel duidelijk).

                    Ik heb deze auto al sinds 1994, dus alle aanpassing zijn ook niet van vorig jaar of zo.

                    #17564774
                    cuupi
                      Lid sinds:
                      18 February 2008

                      TOP auto Die modificaties voor de ophanging moeten nog aan mijn Ascona de bilstein’s
                      zitten er al onder. De schokdemperophanging heb je dat met een stuk pijp opgelost? Zou je er misschien een foto van kunnen plaatsen:thumbup

                      #17564775
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Mooie Ascona, euh….geweldige pics:kewlpics:kewlpics

                        doet me denken aan m’n Ascona B, in 84 gekocht en helemaal
                        nieuw in de verf gezet, bijna dezelfde kleur als deze,
                        alleen met de toenmalige org 16n specificatie met ATS velgies :D

                        #17564776
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          Deze zojuist gemaakt:

                          IMG_2077

                          Ik heb 65 x 1,75 mm (universele uitlaatbuis) gebruikt.

                          Zo ziet het er aan de onderkant van de achterkant uit:

                          IMG_2079

                          IMG_2078

                          Van de werkzaamheden aan de vooras heb ik eventueel ook nog wel wat foto’s.

                          #17564777
                          GSi-EVO2
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 April 2006

                            Prachtige auto!:thumbup
                            Leuk om te zien dat je op Knockhill bent geweest, waanzinnig circuit met die onoverzichtelijke dips.
                            Zijn dat Schmidt Revo’s in 9×16?

                            #17564778
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              wou je perse bilsteins
                              dat je daarvoor die aanpassingen hebt gedaan???

                              want van koni kun je wel kortere dempers kopen

                              #17564779
                              McLambo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 September 2004

                                Ik lees die aanpassingen van het blok, bak en koppeling en denk: :wtf

                                Mijn toekomstplannen omvatten ook een ander blok en bak, maar zijn deze aanpassingen noodzakelijk? Of alleen om hem meer dan 1 rondje op het circuit heel te houden?

                                Je hebt geen extra stabi-stang over/onder de veerpoten?

                                Voor de rest: bloedmooie Ascona, zeker met die 400-aspecten die er hier en daar in zitten…

                                #17564780
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  Ja, Schmidt Revolution Modern Line 9 x 16 ET25.

                                  Ik heb liever Bilsteins dan Koni’s, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. De C-Kadett dempers zijn een stuk korter dan de Ascona/Manta-dempers van Bilstein.

                                  Geheel afhankelijk hoe snel of je de motor zou willen hebben zijn de aanpassingen nodig, als je ervoor wilt zorgen dat ie ook heel blijft. De modificaties komen vooral voor uit problemen/schades van voorgangers.
                                  De CIH-motor kan heel wat hebben in de standaard uitvoering. Dan is dit allemaal niet nodig.

                                  Wil je het voordeel uit een 2.2CIH en z’n cilinderkop halen dan moet de compresssie fiks omhoog (anders pist ie het vlammetje gewoon uit). Hiervoor heb je cam-zuigers nodig die een deel van de verbrandingskamer opvullen.

                                  Zonder dit soort zuigers kan je er beter een 2.0 liter kop op zetten, want dan gaat ie harder.

                                  #17564781
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    origineel gepost door McLambo

                                    Je hebt geen extra stabi-stang over/onder de veerpoten?

                                    Daar zie ik het nut niet zo van in bij een C-Kadett/Ascona/Manta, omdat de vooras afsteunt tegen de langsdragers aan onderkant van de carrosserie. Hier worden de krachten opgenomen en niet zozeer aan de bovenkant van de schokbrekerbevestigingen. Bij McPerson veerpoten is dit een heel ander verhaal, dan komen de krachten hier wel op.

                                    groeten,

                                    Rik

                                    #17564782
                                    Opelkees
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 September 2007

                                      hoeveel pk haal je nou uit deze prachtbolide?

                                      #17564783
                                      Christian-tsx
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 May 2008

                                        ja daar was ik ook benieuwd na.

                                        motorisch klinkt het allemaal heel goed.
                                        heb je foto’s van de motor?

                                        #17564784
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          origineel gepost door Opelkees
                                          hoeveel pk haal je nou uit deze prachtbolide?

                                          Ik heb me eerlijk gezegd een paar jaar onnodig tekort gedaan, omdat ik de auto nooit op de rollenbank heb gehad. Ik vond het wel prima zo en hoefde niet perse te weten welke getallen erbij hoorden. Net zo snel als een standaard E30-M3 vond ik voldoende. Dat testen met een afgassenmeting heb ik iets meer dan een maand geleden wel gedaan (FastTech in Haaksbergen :thumbup).

                                          Toen exact 180 PK bij 6.400 min-1 en 216 Nm bij 5390. Vanaf 6200 tot 7200 is vermogen bijna vlak (178-180-175PK). Vanaf 3900 tot 6600 zit koppel boven 200 Nm (behoorlijk vlakke kromme).

                                          Echter, :hmmz De lucht/brandstofverhouding liet nog wel zien dat de motor vanaf zo’n 5800 toeren te arm wordt (niet genoeg benzine krijgt). Vanaf 6500 wordt het zo beroerd dat de motor er stuk van zou kunnen gaan Lucht/Br.Verhouding 14! In de grafiek is te zien dat de verstuivers het vanaf 5200 toeren niet meer kunnen bijbenen. Volgens de ‘deskundigen’ zou met meer benzine (grotere verstuivers, of een 5e (koudestart)verstuiver erbij op)nog aanzienlijk wat meer eindvermogen gehaald kunnen worden.

                                          Ik heb toen gedacht en gezocht hoe ik dit zou aanpakken. Mijn huidige LE-Jetronic heeft standaard een benzinedrukregelaar van 2,5 bar, waarmee de injecteurs maximaal 175cc/min leveren. Door een benzinedrukregelaar van het oudere L-Jetronic systeem te nemen wordt dit 3,0 bar en 192cc/min. Dit heb ik toen veranderd en voila!:D. vanaf dat moment had het wel zin om hem bij 6.500 nog even vast te houden (lees: knalt door naar 7.200-7.400 rpm).

                                          Wat ie nu exact doet weet ik niet, maar vanuit m’n gevoel is het behoorlijk wat meer geworden (190+ ?).

                                          Dit winter gaat er een C20XE opgebouwd worden met een Getrag 265 E30-M3 versnellingsbak (5e = 1:1) erachter (zie topic onder c20XE “MBE of DTA motor management?”.

                                          #17564785
                                          Christian-tsx
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 May 2008

                                            netjes voor een 2.2.

                                            ga ik met mn 2.4 niet halen :jerry

                                            die C20XE wordt opgebouwd voor deze auto?

                                            #17564786
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              origineel gepost door Christian-tsx

                                              die C20XE wordt opgebouwd voor deze auto?

                                              ;)Ja, sommigen spreken er schande van! “Een c20XE in een Ascona B!:fy1”

                                              en ondanks de bewering van velen: dat een c20XE het nooit zou halen bij een dikke CIH-8klepper, ga ik het toch proberen. Volgens mij komt deze uitspraak ook een beetje voort uit het feit dat je met een c20XE een homologatieprobleem hebt in de rallywereld waar veel geld uitgegeven wordt aan CIH’s (noodgedwongen). Die overigens wel hard gaan, zeker met een afgezaagde 24V-kop. Maar dit laat mijn budget niet toe en de betrouwbaarheid is hier ook nog niet overal om vrolijk van te worden.

                                              #17564787
                                              Christian-tsx
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                25 May 2008

                                                tja, ik vind de CIH blokken een stukje betrouwbaarheid en degelijkheid.

                                                C20XE heb ik geen ervaring mee, maar veel verhalen zeggen mij dat ze wat kwetsbaarder zijn.
                                                maar een uitdaging is natuurlijk altijd leuk. (ken het uit de brommertijd, iets doen wat iedereen belachelijk vind).

                                                zal het topic van dat motorblok eens opzoeken.

                                                ach, en wat voor blok er ook in ligt, als der maar pit inzit:swear

                                                #17564788
                                                Jaccoooo
                                                  Lid sinds:
                                                  9 December 2006

                                                  origineel gepost door Rik Ophuis

                                                  ;)Ja, sommigen spreken er schande van! “Een c20XE in een Ascona B!:fy1”

                                                  dat het een schande is wil ik niet zeggen;)maar een dikke cih klinkt veel lekkerder dan een 16v,of je moet net zon blok gaan bouwen als er in een ex dealerteam kadett of een astra kitcar zit.
                                                  ik weet wel iemand die heeeeeele dikke cih’s 8v bouwt,maar die gaan volgens mij richting de 10.000,- euro en dat zal wel niet de bedoeling zijn

                                                  #17564789
                                                  i200
                                                    Lid sinds:
                                                    10 November 2007

                                                    Ha die Rik,ik ken jouw van het ringforum.:D
                                                    En wat gaat het worden MBE of DTA?

                                                    #17564790
                                                    Ascona20E
                                                      Lid sinds:
                                                      30 September 2007

                                                      hey
                                                      da’s een hele nette ascona !!

                                                      effe een vraagje:
                                                      ik ben zelf een circuit ascona aan het bouwen, maar waar heb je de rolkooi vandaan ?
                                                      en wat koste die ??
                                                      mag ook via u2u ??

                                                      alvast bedankt !!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.