Ascona B 1979, 2.3 CIH opbouw

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Ascona B 1979, 2.3 CIH opbouw

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 93)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265984
    Manta-aero
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Vroeger hebben we al een keer een topic gehad over de restauratie cq. opbouw van de oranje Ascona. Vanwege een aantal oorzaken is dat toen dertijd stil komen te liggen.

      Maar inmiddels zijn we met frisse moed weer begonnen om de Ascona een 3e leven in te blazen.

      Even wat feitjes:

      – Origineel 2.0 S luxus
      – Auto staat al op de assen, maar is verder nog leeg/kaal.
      – Inmiddels al 13 jaar van de straat

      In eerste instantie zou de auto redelijk origineel worden opgebouwd. Hierin vinden een paar wijzigingen plaats. Grotendeels zal dit zo blijven alleen technisch en op een aantal details zal dit afwijken. Zo zal de auto voorzien worden van een 2.2 met dubbele Webers. Daarnaast zal de auto op 7×13 ATS komen te staan.

      In principe is het de bedoeling de auto volgens die plan op te bouwen, waarna er mogelijk de komende nog wel wat wijzingen zullen plaats vinden, maar het wordt zo onderhand weleens tijd dat de auto weer gaat rijden.

      Er lopen een aantal zaken tegelijkertijd, zo zal de opbouw van de auto al grotendeels plaatsvinden, terwijl er ook nog wat technische zaken moeten worden gedaan. Zo moet de motor nog gereviseerd en opgebouwd worden, hier zal ik mij grotendeels mee bemoeien.

      Alle overige onderdelen liggen grotendeels in het schap/op zolder, dus dat is voornamelijk afstoffen/poetsen en opbouwen. Alleen het beste is goed genoeg, dus we zullen uit alle onderdelen die we hebben, de beste selecteren.

      Dit is inmiddels alweer jaren geleden:

      Zo stond de Ascona er jaren bij:

      Inmiddels zijn er al wat werkzaamheden uitgevoerd, de vloerbedekking ligt erin, diverse rubbers zitten er al op.

      De kabels in de kofferbak liggen er alweer in:

      Sierstrippen:

      Hang en sluit werk:

      Delen voor de motor liggen al klaar:

      De steinmetz kleppendeksel zal weer in originele look worden gemaakt zwart/gepolijst:

      Met behulp van deze wrinkle lak, dat geeft een originele look:

      De Webers worden ook onderhanden genomen, de set komt van een 2,2 af, dus de sproeiers endergelijke zullen in iedergeval een goede basis geven. Revisiesetjes + wat extra onderdelen zal ik bestellen als ik ze beide uit elkaar heb. Zo worden ze weer als nieuw!

      Deze acceleratiepomp zuiger zat zo vast, dat ik hem er alleen nog met een tap uit kon krijgen:

      Meer foto’s van de restauratie tot nu toe vindt je op onze website: http://www.mantagsi.nl

      Of:

      http://mantaaero.ma.funpic.de/website/007%20Tijdens%20restauratie%20deel%201/index.php

      en

      http://mantaaero.ma.funpic.de/website/007%20Tijdens%20restauratie%20deel%202/index.php

      #18234974
      voederbiet
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 May 2006

        Manta turbo en 2.2 ascona :wors :wub :wors :wub

        #18234975
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          was toen inderdaad al een mooi project
          was de auto van pa toch???

          die 48ers zijn iedergeval groot zat voor een 2,2 ;)

          #18234977
          City
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Het was idd de auto van Pa, sinds een tijdje is de ascona van @Manta-aero en mij.
            We bouwen m grotendeels origineel op zoals de auto in onze kinderjaren ook was maar toen werd ie hoofdzakelijk gebruikt als gezins koets.

            Mvg Patrick

            #18234978
            Manta-aero
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Ik heb de verdeler omgebouw naar “Sport” verdeler, dit zorgt ervoor dat de motor beter loopt met de carburateurs.

              Onderandere is de centrifugaalverstelling beperkt tot 6 graden (rechter zijde is gedaan):

              En komt de vacuumvervroeging te vervallen:

              De Webers schoon gemaakt, het is even wachten op de revisiesetjes:

              Het vergelijk:

              #18234979
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Wow. Gaaf hoor dat deze wagen eigenlijk nog bij de eerste eigenaar/gezin is! Wees er zuinig op en herleef jullie jeugd!

                #18234980
                RamSwa72
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 February 2014

                  Super project gaat vast helemaal goed komen :kewlpics

                  #18234976
                  Manta-aero
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    :thumb

                    Nog wat foto’s uit het verleden:

                    Eind 1988, is de auto voor de eerste keer totallos geweest:

                    Toen is de hele zijkant er af geweest:

                    En is de auto volledig opnieuw gespoten:

                    En dit was het resultaat:

                    En de laatste schade uit het jaar 2000, waarna de auto dus nooit meer op de weg is geweest:

                    #18234981
                    Robke1974
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 March 2008

                      woooow knap ding dat noemen ze nou een klassebak als hij klaar is hehe :thumbup , zeker lekker origineel houden op de motor en velgen na
                      er zijn er al genoeg verkracht. ;)

                      #18234982
                      Manta-aero
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Vandaag met de tweede carburateur bezig geweest, hier kwamen nog wel een aantal zaken aan het licht.

                        De carburateurs hebben beide een iets ander nummer, het zijn wel beide 48DCOE99 carburateurs. Het verschil tussen de carburateurs is dat de ene carburateur een gekogellagerde as heeft, en de andere glijlagers. Verdere uitvoering is wel hetzelfde, sproeiers, bypass boringen, acceleratiepomp etc.

                        De as met glijlagers, deze heeft ook een ander huis:

                        En de gekogellagerde:

                        Ik denk er sterk over na om het huis aan te passen, zodat ik de as van kogellagers kan voorzien. Volgens mij is dat niet zo heel veel werk.

                        Daarnaast kwam ik erachter dat de gasklep s getordeerd is, even kijken of deze nog gered kan worden, anders heb ik nog een reserve:

                        En naar de gaskabel aansluiting gekeken, deze zal ik wijzigen zodat deze bij het schutbord komt te zitten, dit is de uitgangssituatie:

                        #18234983
                        Manta-aero
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Bij deze een kleine update wat betreft de Webers.

                          Ik heb de Weber aangepast, zodat er kogellagers in passen:

                          Normaal zat er aan de uiteindes van de as, een veer die de gasklep terug in ruststand moest zetten. Daar is nu echter met de kogellagers geen ruimte meer voor, er komt dus (zoals bij de nieuwere Webers) een veer in de behuizing zelf. Gelukkig had ik nog een reserve Weber en zat de veer bij de revisiesets.

                          Daarvoor zit het palletje aan het armpje aan de acceleratiepomp:

                          Daarnaast ook alle revisie delen binnengekregen, ik moet alleen nog even 4 nieuwe kogellagers bestellen:

                          #18234984
                          manta_dennis
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Mooi werk jongens. Nu door zetten. :D

                            #18234985
                            Manta-aero
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Bedankt Dennis, we doen ons best, tijd is altijd schaars natuurlijk.

                              Webers zijn nu compleet, alleen nog wat kleine aanpassingen aan het gasmechanisme.

                              Daarnaast ook de mechanische stoters binnen gekregen.

                              #18234986
                              City
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Vandaag de hele dag aan de ascona kunnen besteden :D
                                Dus door het hele huis van onder tot boven in de schuren en in de garage onderdelen wezen zoeken.
                                Heb nagenoeg de hele auto bij elkaar gevonden van meerdere Nieuwe bumpers tot zelfs meerdere nieuwe emblemen voor op de kofferdeksel en een splinternieuwe berlina grille O ja en nieuwe originele spatlappen :puke

                                Originele bak voor in de kofferbak (wegens de kou heb ik m niet op zn plek gedrukt)

                                Sport voorspoiler staat al in de juiste grondverf voor de auto

                                De schildjes en sticker voor onder de motorkap en een bandendruk sticker

                                De bestelopdracht tot levering van 1 nieuwe ascona :thumb

                                En vanavond een compleet dashboard opgepoetst die kan er binnenkort in gezet worden.

                                het bovendeel van het dashboard is origineel van de auto en die was
                                nog zo mooi dat een vochtig doekje voldoende was om m perfect te krijgen (foto volgt als het in de auto zit)

                                Dit was het voor nu.

                                Mvg Patrick

                                #18234987
                                Manta-aero
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  Onderhand maar even bij elkaar gaan zitten, om het een en ander te bestellen om de puntjes op de I te zetten, wat betreft de carroserie/opbouw!

                                  #18234988
                                  imported_Gsifreak
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    mooie project, en super dat hij nog steeds als eerste eigenaar geregisteerd staat

                                    #18234989
                                    City
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Vandaag weer een aantal uren aan de ascona bezig geweest.
                                      Het dashboard zit er in net als het SR stuur wel missen er nog wat schakelaars maar die vind ik hier nog wel.
                                      Alles is netjes in elkaar gezet met rvs schroefjes voorzien van sluitringetjes.

                                      Voordat ik bezig ging eerst maar eens een stuurtrekker in elkaar geknutseld want geklooi met
                                      een hamer en een poelietrekker wordt het ook niet mooier van.
                                      Nou had me Pa al eens een trekker gemaakt maar de trekpootjes om ze zo maar ff te noemen waren in de verhuizing kwijt geraakt.
                                      Dus een paar lange rvs m8 bouten gepakt en daar de kop zo van geslepen dat ie precies door het sleufje in het stuur past.
                                      Daarna een paar bouten gepakt die door het massieve bovendeel paste zodat ze er zo’n 1,5 centimeter onderuit staken daar een draadbus op gedraaid en daar de lange aangepaste bouten in gedraaid.
                                      Zo kan je door aan de bouten bovenop te draaien de trekpootjes een kwart draaien zodat je het stuur eraf kan trekken dmv de bout in het midden die wel van staal is omdat de kans groot is dat ie vast vreet als ie van rvs zou zijn.

                                      Mvg Patrick

                                      #18234990
                                      Manta-aero
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Goed bezig geweest weer, zie ik al! De tunnelbak wordt nog wel een zwarte uiteraard.

                                        Vorige week even wat spulletjes opgezocht, de originele en goedwerkende radio, we hebben nog een andere, maar die functioneerd niet, maar daar is het frontje wel netjes van:

                                        Daarnaast nieuwe scharniertjes voor de achter zijruitjes:

                                        En nog wat interieurdelen, het interieur zal ook als eerste worden afgemaakt, daar is alles voor aanwezig, maar het heeft allemaal zeker 10 jaar ergens gelezen, dus veel zoeken, en ff oppoetsen.

                                        #18234991
                                        City
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          Gisteren een setje recaro’s opgehaald om te laten bekleden met 400 stof ze komen oorspronkelijk uit een capri.

                                          Pas geleden al een setje recaro’s opgehaald voor de hoofdsteunen de stoelen zelf komen weer terug in mijn city maar dan met de net hoofdsteunen van de capri stoelen

                                          Mvg Patrick

                                          #18234992
                                          Family man
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            21 August 2012

                                            Mooie auto! echte seventies kleur en word echt met oog voor detail aan gewerkt erg leuk, blijf het volgen :thumb

                                            #18234993
                                            City
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              Dankje dat oog voor detail streven we naar.

                                              Vanavond heb ik de stoelen en de achterbank van zolder gehaald en in de ascona gezet.
                                              Wel moet ik de bevestigingen voor de stoelen nog ff in de zwarte lak zetten dus die staan er nog ff wat los in.


                                              Het is de bedoeling dat de stoelen binnenkort worden gewisseld voor nieuw beklede recaro’s maar dat heeft geen haast.
                                              Ik ben nog bezig om dezelfde stof erbij te krijgen lukt me dat niet komt er nieuwe 400 stof in.

                                              Ook nog een set nieuwe korte schokkertjes uit een doos getoverd :D

                                              Van de week ga ik weer verder met de gordels.

                                              Mvg Patrick

                                              #18234994
                                              City
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                De gordels zitten er in, na gewassen en gestreken te zijn zien ze er als nieuw uit.

                                                Ik heb ook alvast de achter remmen bij elkaar gelegd zodat @Manta-aero tzt de achteras kan voorzien van schijfremmen en een sper.

                                                De bodem moet ook nog ff gepoetst worden als de auto zover klaar is.

                                                De emblemen voor op de kofferdeksel zijn nu ook compleet :D

                                                Nog wat plaatjes gemaakt vanavond voor het vermaak :D

                                                Waarschijnlijk gaan volgend weekend de ruiten er in.

                                                Mvg Patrick

                                                #18234995
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  Nog een leuke update Patrick ?

                                                  #18234996
                                                  City
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Nog niet ben bezig met een hoop kleine dingetjes zoals de stoelbevestigingen stralen en in kleur zetten.
                                                    Vorige week ook nog een tellerbak van een SR gescoord en die wordt ook aangepakt binnenkort.
                                                    De ruiten zitten er nog niet in want ik mis nog een paar rubbers dus ik moet nog ff goed zoeken in de schuren.
                                                    Wel heb ik op zolder de oorspronkelijke ruitenset compleet bij elkaar gevonden er komt wel een nieuwe voorruit in.

                                                    Mvg Patrick

                                                    #18234997
                                                    Kadett1.2
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      2 May 2011

                                                      Ik zag dat je voor de klapraampjes “verbeterde” scharniertjes hebt aangeschaft.
                                                      Heb je deze al gemonteerd ? en zo ja passen deze goed ?
                                                      Ik heb mijn scharniertjes van mijn Kadett ook vervangen door een eigen gemaakte “verbeterde” versie van aluminium.
                                                      Maar had eigenlijk ook liefst een verchroomde versie.
                                                      Ik ben eigenlijk benieuwd naar jou ervaringen met reprotec.org

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 93)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.