Ascona B 1979, 2.3 CIH opbouw

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Ascona B 1979, 2.3 CIH opbouw

18 berichten aan het bekijken - 76 tot 93 (van in totaal 93)
  • Auteur
    Berichten
  • #18235048

    manta_dennis
    Participant
    • Topics 11
    • Reacties 1079
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Wordt weer hard gewerkt bij jullie. Goed bezig met z’n allen. :thumbup

    #18335089

    City
    Participant
    • Topics 4
    • Reacties 219
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Er zijn weer vorderingen op motorisch gebied.
    Zo is de 2.2 volledig gedemonteerd, de krukas en de drijfstangen waren nog helemaal in orde.
    Maar in 1 cilinder zat helaas een diepe kras.
    Er zijn nieuwe zuigers en lagers besteld (de lagers zijn er al)

    Er wordt een 2 liter blok opgeboord naar 2.3 en daar komt de krukas van de 2.2 in met
    de nieuwe zuigers en een hele leuke nokkenas met verstelbaar tandwiel.

    Verder hebben we een setje nieuwe dikke wielen op het oog maar daarover later meer.

    Mvg Patrick

    Kadett C Coupe 2.2E
    Ascona B 2.3E
    Corsa B GSI

    #18335236

    Christian-tsx
    Participant
    • Topics 29
    • Reacties 1528
    • Offline
    • Lid sinds:
      25 May 2008

    Klinkt goed, ben benieuwd

    #18336464

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Lekker bezig geweest met de 2.2.

    Thermostaathuis van 2.0E pasgemaakt voor de 2.2 kop:

    Kop uit elkaar, helaas ontbrak er 1 klep, maar dat wordt geregeld, kop wordt ook nog aangepakt.

    Hier zie je ook de hogere inlaatpoorten ten opzichte van de motoren van 2.0l en minder:

    Een en ander gestraald en ontlakt:

    Krukas van de 2.2 nagemeten, alle lagertappen zijn mooi binnen de toleranties.

    Dit zijn de nieuwe zuigers, in bijna 97mm, dus 2,3 liter totaal inhoud.

    #18336493

    voederbiet
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 1755
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 May 2006

    Mooie update weer! Stoere zuigertjes ook! Van welk merk zijn ze?

    #18336908

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Het zijn zuigers van Speed Pro, een amerikaanse leverancier, en eigenlijk bedoeld voor een Chevrolet V8. Er moet dus wel een en ander aangepast worden, om dit werkend te krijgen. Maar daar kan ik later wellicht wat meer over vertellen.

    Motorblok gaat hopelijk volgende week weg naar het revisie bedrijf om te laten boren/honen. In tussen de pakkingen binnen gekregen:

    Ook een spruitstuk van een 2.4 binnengekregen, het verschil tussen het 2.0 spruitstuk en de 2.2 kop, is zo groot, dat dit niet uitgefreesd kan worden in het 2.0 spruitstuk. Ik zal dus een deel van de 2.4 inlaat gebruiken en aan de 2.0 lassen, zodat een mooie overgang ontstaat.

    #18338151

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Het blok weer terug gekregen, is nu op maat voor de nieuwe grotere zuigers.

    De kleppen ook weer ingeslepen, gelukkig waren die nog allemaal in goede staat, en hebben ik ook gemakkelijk een extra klep gevonden (er ontbrak 1 uitlaat klep).

    Vermoedelijk wordt het spruitstuk toch een ingekorte 6 cilinder versie.

    Deze heeft ook onderandere een grotere gasklep, en grotere kanalen.

    De gasklep moet nog aangepast worden, zodat alles van de 2.0 erop past, zoals gasklep schakelaar en gashendel.

    De nieuwe nokkenas is besteld, deze moet de motor wat meer pit geven, de 2.2 heeft een nogal tamme nokkenas.

    #18338191

    lonspeed
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 49
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 April 2012

    maak de zittingen ook een stuk smaller(1,5mm)en naar buiten leggen voor betere afdichting en vooral meer doorlaat

    #18338204

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Aan de klepzitting zelf, zal ik niet zoveel meer doen. Ik ben nog wel van plan om de kleppen te bewerken op de onderstaande wijze, waardoor er wat meer doorlaat zal moeten ontstaan.

    #18338272

    voederbiet
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 1755
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 May 2006

    Heb je toch de kras weg kunnen boren in het 2.2 blok? Omdat er nu die dikke US zuigers in komen met grotere boring.

    #18338294

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Ja die is helemaal weg, een kras van ik zeg maar 0,3mm diep, lijkt natuurlijk heel wat als je dat zo voelt. Als je uiteindelijk gaat boren, is deze zo verdwenen.

    #18338329

    voederbiet
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 1755
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 May 2006

    Ja als je dat ziet en voelt in de cilinderwand lijkt het heel wat maar zodra de boor erdoorheen is geweest is het dus zomaar weg!

    Mijn eigen 2.2 moet eerdaags ook geboord worden 95,5, dus dat wordt geen 2.3, meer een 2.2,1;)

    #18338821

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Zo weer even verder gegaan, blok blank gemaakt en in de kleur gezet:

    En weer in de lak gezet:

    Daarvoor ook de krukasspeling gemeten met plastigage:

    Plastigage aanbrengen en de lagerkap en met het juiste moment aandraaien, daarna weer lossen, en meten:

    Zoals je ziet is het beter als 0,051mm, dus prima in orde.

    De nieuwe nokkenas is besteld, en de vaste stoters worden opnieuw geslepen, zodat deze weer zo goed als nieuw zijn.

    En worden de klepveerschotels vervangen door een aluminium versie, door de bewegende massa te reduceren zijn de 2.2 klepveren stevig genoeg.

    Ook alvast een start gemaakt met het afdraaien van de kleppen, maar ben daar nog niet klaar mee.

    De kop heb ik ook al aangepakt, zit alleen nog even te wachten op een setje langere stiftfrezen, dan kan ik er wat makkelijker bij. Zoals je bij de onderstaande uitlaatpoort ziet, zitten er dikke gietranden in de poort die de doorgang vernauwen. Daarnaast zit er ook te veel materiaal rondom de klepgeleider, dit kan zeker gestroomlijnd worden. Ik haal de klepgeleider niet helemaal weg, omdat ik geen extra slijtage wil.

    #18338958

    ST1 V6
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 347
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Wat voor lak zit er op je blok? kleur?

    #18338961

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Tenco ijzerverf, zwart met een likje zilver (volgens mij heet dat aluminium) erin. Is erg geschikt voor chassisdelen end.

    #18339409

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Helaas de komende 2 weken even geen tijd, dus het blok staat even geparkeerd, wel de nokkenas binnen gekregen, inclusief 8 opnieuw geslepen mechanische stoters. Deze zijn origineel bol van de onderzijde, maar naar verloop van tijd ingesleten en hol geworden. In combinatie met een nieuwe nokkenas geen succes, dus daarom opnieuw laten slijpen.

    #18340166

    voederbiet
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 1755
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 May 2006

    Top dat de stoters nog te redden waren, wel zo netjes icm nieuwe nokkenstok!

    #18340846

    Manta-aero
    Participant
    • Topics 18
    • Reacties 843
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    De uitlaat kanalen beginnen er behoorlijk op te lijken. De inlaat flowed al heel erg goed, dus daar hoeft niet heel veel aan verbeterd te worden. De uitlaat daarentegen kan nog wel behoorlijk verbeterd worden.

    Naast de klepzijde, wordt ook de andere zijde aangepakt, waar de spruitstukken gemonteerd worden. De overgangen kunnen een heel stuk verbeterd worden.

    Hier zie je het verschil tussen de 6 cilinder inlaat en de 2.0E. Behoorlijk verschil, maar je kunt de 2.0E buis behoorlijk ver uitfrezen om toch een redelijk resultaat te krijgen. Er zijn er ook veel die een onaangepaste 2.0E spruitstuk op een 2.2 of 2.4 zetten, maar dat lijkt me niks.

    Maar ik ga toch voor de 6 cilinder buis, ik heb de gasklep aangepast, zodat ik de 2.0E gaskabel kan blijven gebruiken. Daarvoor is het asje langer gemaakt.

18 berichten aan het bekijken - 76 tot 93 (van in totaal 93)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.