Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hallo mensen, het is alweer lange tijd geleden dat ik wat van mij heb laten horen, dus hier weer een update
Ik heb de Corsa nog steeds in bezit en gebruik deze dagelijks om naar m’n werk te rijden. Sinds al het hierboven beschreven werk wat ik eraan gedaan zijn er geen noemenswaardige problemen geweest. Het is al weer bijna 6 jaar geleden dat ik de 1600 motor erin gebouwd heb, dus weer tijd voor een nieuwe distributieset
Inmiddels begin ik toch wel te merken dat de Corsa B niet meer op elke straathoek te vinden is, maakt het voor des te meer een sport om ‘m zo lang mogelijk te houden.
Iedereen een goed 2023 gewenst en wie weet tot snel weer
Jasper
Volgens mij staat deze bumper in de Irmscher/Opel i line catalogus die op opel-infos.de staat.
Groet,
Jasper
21 september 2019 om 12:36 In reactie op: x16szr na koppeling en voor wiellagers vervangen, brand motor lamp #18368802Dat afgebroken stuk is van je klopsensor, tijdens je werkzaamheden misschien geraakt. Op dezelfde foto zit in de hoek rechtsonder de rest van je klopsensor nog met een bout aan je onderblok vast. Even een nieuwe klopsensor erop zetten dus. De kabel zit eraan vast, stekker ervan zit in de buurt van je bobine/overgang motor-versnellingsbak.
Aanhaalmoment klopsensor 20 Nm.
Groet,
Jasper
Voeding op de stekker van de koelvin controleren als deze temperaturen bereikt worden, misschien is de koelvin of bedrading wel defect. Let goed op je vingers want het kan zijn dat ie zomaar aanslaat.
Groet,
Jasper
Je geeft eigenlijk zelf al wel een goede indicatie, je hebt als ik het goed begrijp een nieuwe startknop gemaakt en brengt dus niet meer de originele sleutel (met daarin een transponder) in de buurt van de leesring (welke je hebt zien zitten rond het uitende van het contactslot). Ik weet niet of je de tellerbak er nog in hebt zitten, maar je MIL gaat snel knipperen als je de wagen op contact zet zonder dat de startonderbreking eraf gaat.
Je moet de leesring nog even controleren op de aansluiting (groen stekkertje volgens mij) en de originele sleutel eraan vast tapen of iets dergelijks. Of natuurlijk in het slot steken als dat nog gaat.
Groet,
Jasper
13 juli 2019 om 22:05 In reactie op: How To: Corsa B/Tigra CV met afstandsbediening uitbreiden. #18367474Die module met blauwe sticker heeft mijn Corsa ook niet, op die plaats zit de motor ECU bij die van mij. De bruin/witte draad heb ik niet aangesloten. De zwart/witte draad heb ik gebruikt om een tweetal standaard relais (zelf extra ingebouwd dus) aan massa te leggen, zodat de knipperlichten L/R eenmaal knipperen op de afstandsbediening. De Kiekert legt de zwart/witte draad aan massa bij openen/sluiten.
Groet,
Jasper
Ja die moet hierop. Het stukje slang dat een vorige monteur gebruikt heeft voor het afdoppen is niet origineel. Op de foto die je net poste kun je zien dat er nog een klein stukje slang op de aansluiting van de voorvolumekamer (dat zwarte kunststof ding bovenop het gasklephuis) zit, dat moet je er natuurlijk eerst afhalen alvorens je een nieuw slangetje pas maakt en erop drukt. In principe maakt het niet uit of je wel of niet originele slangetjes gebuikt (deze zijn van dun kunststof met aan de uiteinden 90 graden bochtjes van een soort rubber) of van universele vacuümslangetjes, zo lang het maar luchtdicht is.
Let dus wel even of dat op jouw gasklephuis die twee slangetjes van plek gewisseld zijn, weet niet of het heel erg is maar hoort niet.
Groet,
Jasper
Nooit de accu loskoppelen bij draaiende motor. Vroeger kon dat wel maar met al die gevoelige elektronica tegenwoordig kun je dure regelapparatuur beschadigen. Verder sluit ik me aan bij Mark. Normale laadspanning is zo’n 13,8-14,4 volt.
Groet,
Jasper
Aansluiting zit er bij jou gewoon op hoor, daar zit bij jou nu een half verteerd slangetje, dat naar de regelklep van het EVAP systeem loopt, op. Die hoort te zitten op de plaats van de afgedopte slang. Het kan zijn dat deze beide aansluitingen van het gasklephuis dezelfde functie hebben (vacuüm), niet zeker. Iemand is jou blijkbaar al eens voor geweest, ik zou het weer origineel maken in elk geval.
Groet,
Jasper
Daar hoort een slangetje op die naar het gasklephuis loopt, de aansluiting ervoor zit vlakbij de gaskleppositiesensor.
Groet,
Jasper
Deze auto heeft een MAP-sensor (geen MAF/lmm) en een EGR klep, ik heb de EGR klep voorzien van een blinde pakking wat bij mij licht schokken rond de 2000 tpm bij optrekken verholpen heeft.
De EGR klep zit vlakbij het gasklephuis bovenop het inlaatspruitstuk.
Groet,
Jasper
Ik heb dit bij een vorig setje originele koplampen ook eens gehad bij het vervangen van zo’n motortje. Aan het uiteinde van het asje van het motortje zit een kogeltje gegoten. Die moet in de reflector klikken, wat best tegenvalt (klein likje vet en proberen om reflector tegen te houden helpt). Als het asje van het stelmotortje niet goed vastgeklikt is aan de reflector werkt de verstelling nauwelijks.
In principe kun je dit doen met ingebouwde koplamp, maar het is een stuk makkelijker als je hem los in de handen hebt.
Als het gelukt is stel je het lichtbeeld met de hand af terwijl de schakelaar op stand 0 staat, zelfde hoogte als andere koplamp. Het maakt dus niet uit of je de as helemaal hebt uitgedraaid bij de montage van de motor. Bij mij werkte de verstelling hierna zoals het hoort.
Groet,
Jasper
Als ik op de sloop kom grijp ik er een stel van mee.
Groet,
Jasper
Eindelijk. Na twee jaar zoeken heb ik een keer geluk en stond er een vijfdeurs model in de juiste kleur op de sloop, met een nog goed achterportier. Helaas dus ook weer een andere Corsa B die niet meer op de weg is, maar ten minste één (nogal groot) onderdeel zal voortleven.
Ik heb de deur al in die van mij gezet, maar de wagen nog niet kunnen wassen en bij goed licht een foto gemaakt. De kleurcode komt natuurlijk overeen en een metallic lak verbleekt niet gauw, toch is het allemaal meer dan 20 jaar oud en massaproductie. Het kleurverschil is gelukkig nihil, zeker als je het niet weet.
Groet,
Jasper
P.S. Een tijdje terug ook nog een mooi stukje echt plastic hout uit een Tigra van de sloop geplukt, met bijpassende pookknop trouwens (geen superfoto ik weet het).
Voetruimte passagierszijde, achter ECU (ECU en bevestigingsbeugel ervan weghalen).
Groet,
Jasper
Vandaag de dynamo van de Corsa laten reviseren (lagers, sleepring en koolborstels waren versleten) en een nieuwe multiriem spanner gemonteerd (lager was versleten). Verder is ie gisteren weer gekeurd en zit er weer 14 maanden apk op.
Groet,
Jasper
leuke Astra, houd hem op de weg want je ziet ze steeds minder.
Groet,
Jasper
Volgens mij is dat slangetje uiteindelijk van belang voor de klep in het luchtfilterhuis die de toevoer warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk regelt. Repareren is eenvoudig dus ik zou het wel weer in orde maken als ik jou was. De oorzaak van de storing was dus valse lucht, met als gevolg een te arm mengsel. Best slim, zo’n ECU (zelfs toen al).
Groet,
Jasper
Welkom op het forum!
Groet,
Jasper
Zo, vandaag weer een kleine ergernis verholpen: het verweerde rubber van het tankklepje vervangen.
In elk geval nog verkrijgbaar bij Cope parts in Emmen en past ook op de Tigra A. Ik wilde eerst het complete klepje uitwisselen met een van de sloop, maar de klepjes voor een 3 en 5 deurs hebben verschillende oogjes voor de vergrendeling. Ik heb nog wat van deze rubbers over (origineel Opel), dus doe maar een pm bij interesse.
Verder nog wat dingen die ik in het voorjaar al gedaan heb:
Heldere koplampen (merk Arteb, glas, goed passend, tweedehands)
Zijwindschermen (merk Heko, gebruikt, bevestiging 3M dubbelzijdig automotive tape)
Ik ben meer iemand van de subtiele aanpassingen, dat merken jullie wel
Groet,
Jasper
Zijn er al foutcodes uitgelezen? Als het motorlampje gebrand heeft is er een foutcode opgeslagen in de ECU.
Groet,
Jasper
Ik heb ook eens last gehad van een krakend geluid vanaf de achteras, de veer van de remkrachtbegrenzer was de veroorzaker.
Groet,
Jasper
Het zal waarschijnlijk niet heel lang duren totdat PSA de opvolgers van de huidige 108 en C1 presenteert, het lijkt mij aannemelijk dat er tóch een Opel variant van komt. De huidige Karl is geen PSA product dus is het logisch dat het model binnen afzienbare tijd wordt stopgezet.
Groet,
Jasper
Oké, even wat meer specifiek:
Modellen t/m 1996 interval 60.000 km of 48 maanden
Modellen vanaf 1997 interval 120.000 km of 96 maanden
Tenminste, zo staat het in Autodata 3.40 en in de Contitech/Continental gids.
Daar heb ik eerlijk gezegd meer vertrouwen in dan in een forumpost van iemand die het zogenaamd aan de importeur gevraagd heeft.
Dit topic op ons eigen forum geeft wellicht meer inzichten hierin (KLIK).
Mooi project en gave eerste auto! Welk anti-roest middel gebruik jij? Ik heb goede ervaringen met Rustol Owatrol (in de oranje blikken). Is ook goed overlakbaar.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten