Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR

Forumindex Forums Modellen Corsa Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344737
    Jasper98
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2017

      Introductie

      Ik ben Jasper, 19 jaar oud en ik ben nog student en woon tussen de grote rivieren. Stel: je koopt voor 400 euro een 20 jaar oude opknapper en je bent niet al te bang om vieze handen te krijgen. Is dat een verstandige keus? Misschien. Je wordt er in elk geval altijd wijzer van.

      Update

      Dit topic gaat inmiddels over het wel en wee van mijn blauwe Corsa B die op 13 augustus 1997 op NL kenteken is gezet en op 14 juli van hetzelfde jaar geproduceerd is. Deze alinea schrijf ik anderhalf jaar na het openen van dit topic en inmiddels is de auto getransformeerd, voor een klein deel uiterlijk maar vooral technisch bekeken is de auto nu helemaal bij en een zeer betrouwbare daily driver. Alle noemenswaardige dingen die ik aan de auto gedaan heb staan hier op het forum.

      Corsa B 1997 RZPZ32
      De Corsa in januari 2017

      16 juni 2017: Start motorombouw naar 1.6 8 klepper

      Na 10.000 km zonder grote problemen in een jaartje tijd liet mijn Corsa me afgelopen maandag helaas in de steek. Kort na het wegrijden ineens totaal geen vermogen meer en maar met moeite bleef de motor lopen totdat na enkele tientallen meters verder het hele spul tot stilstand kwam. Tja, daar sta je dan, langs de kant van de weg met een bijna twintig jaar oude Opel… Flink wat bekijks van medeweggebruikers natuurlijk (in de spits).

      De volgende dag een compressietest gedaan, bij koude motor weliswaar (weinig keus), en daarbij bleek dat zowel cilinder 3 als 4 geen compressie meer hebben. Nu is de motor in het verleden bij vorige eigenaren meerdere keren oververhit geweest waarbij de cilinderkop flink krom was. Die is bij mijn reparatie destijds gevlakt, maar dat maakt er nog geen nieuwe cilinderkop van natuurlijk. De kop is dus weer kromgetrokken. (Edit; nee. Tussen cilinder 3 en 4 was er een stukje koppakking tussenuit geblazen.)

      Dan nu de keus, of weer geld in dit blok stoppen, met sowieso een andere cilinderkop, of een ander blok. Afgaand op de titel van dit topic wordt het dus een andere motor. Nu zag ik op dit forum wel vaker voorbij komen dat er een X16SZR blok uit bijvoorbeeld een Astra in kan. Dat lijkt me wel wat.

      Nu vraag ik me af of er nog specifieke dingen zijn waar ik op moet letten als ik naar een X16SZR blok ga kijken. Heeft iemand wat tips voor me?

      Afijn, na zo’n lap tekst, een plaatje bij het praatje. Het begin van het demontage werk is vandaag gedaan.

      Demontage oude motor

      Groet,

      Jasper

      #18344742
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        je kan ook het zelfde overwegen als wat B4RT aan het doen is.. 2.0 ombouw… kost iets meer maar hebt meer plezier met de auto achteraf en omkeuren is dacht ik 75 euro voor een auto die ouder is dan 1998

        ik denk dat dat simpeler is omdat meer mensen het al gedaan hebben dan als je voor een andere 1600 gaat kijken…

        #18344747
        Jasper98
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 January 2017

          Bedankt voor je reactie
          2 liter zou nog veel mooier zijn natuurlijk. Maar in wezen ook veel meer werk lijkt me.
          Andere motorsteunen, inspuitsysteem, ontsteking, kabelboom, brandstofpomp. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zo’n behoefte aan, dat allemaal aanpassen.
          Daarom lijkt me de X16SZ of X16SZR een goede optie, nauwelijks anders dan de X14SZ die er nu nog in zit namelijk (wel de ECU heb ik horen zeggen).
          Op de sloop hier in de buurt (waar ik inmiddels vaste klant ben) kan ik voor 150 euro aan een X16SZR motor komen. Is dat een goede deal?

          Groet,

          Jasper

          #18344961
          Jasper98
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 January 2017

            Vanavond heb ik weer even kunnen sleutelen aan de Corsa. Onder andere de radiateur, koelslangen, het koelvloeistofreservoir, de stuurbekrachtigingspomp en dynamo zijn gedemonteerd. Nu is er dermate veel ruimte ontstaan dat ik erover denk om de motor en bak er via de bovenkant uit te halen. Nou ja, dat zien we nog wel, zover is het nog niet.

            Motorwissel 1

            Nog wel een vraag van mijn kant. De motorsteun van de X14SZ met stuurbekrachtiging bij de distributiezijde ziet er zo uit:

            Motorsteun 1

            Als je dan bij de X16SZR in een Astra G kijkt zit de steun op een andere plaats. Weet iemand of ik dan beter naar een X16SZR uit een late Astra F kan kijken?

            Groet,

            Jasper

            #18344963
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Aanbouwdelen gewoon overzetten, als je een uit een astra g pakt, moet je ook ecu en kabelboom overzetten en wellicht meer.

              #18344964
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Voor de duidelijkheid dus alle aanbouwdelen van je 1.4 op de 1.6 overzetten.

                #18344966
                Jasper98
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 January 2017

                  Oké, bedankt!

                  #18344994
                  Jasper98
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 January 2017

                    Vandaag bij de sloop geweest (Van Spanje in Ingen) om naar een motor te kijken. Dit moet ‘m gaan worden:

                    Astra G donorwagen

                    Deze Astra G automaat uit 1999 heeft het eind van de levenscyclus bereikt, maar het hart gaat voortleven. De motor heeft niet veel km gedraaid en de nokkenas ziet er nog goed uit. Verder heb ik via het kenteken de historie van de Astra kunnen achterhalen.
                    Ondertussen nog weer verder gewerkt aan de Corsa nu ik een paar dagen vrij van school heb.

                    Werk in uitvoering

                    Nu ik er goed bij kan heb ik ook de radiateurbalk van alle oppervlakteroest ontdaan en in de Owatrol gezet. Later nog een keer spuiten.

                    Tot zover deze kleine update, deze Corsa komt hopelijk binnen afzienbare tijd weer op de weg.

                    #18345023
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Gewoon alles wat in de motorruimte zit eruit halen en meenemen voor die 150€, dus ook de bak, slangen, luchtfilterhuis enzo.
                      Daarnaast dus ook de ecu en kabelboom enzo meenemen.
                      Dus beter teveel meenemen dan te weinig. :mail:

                      Daarna rustig het nieuwe blok netjes maken (distributie vervangen, pakkingen controleren, krukaskeerringen controleren etc.).

                      Hierna inbouwen met alle aanbouwdelen van de 1400.

                      Als laatste voor het nette even omkeuren bij de RDW als de auto van voor 1998 is. Dat kost slecht 50€.

                      #18345024
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Trouwens of die 150€ duur is of niet, dat hangt dus vanaf wat je allemaal mee mag nemen van de donor auto. Hoeveel km-er de motor gemaakt heeft en de staat van onderhoud etc..

                        Als die Astra trouwens geventileerde schijven heeft aan de voorzijde, dan zou ik die ook gelijk meenemen (brackets, klauwen, blokken en schijven).
                        Je gaat er toch een 15pk bij krijgen en zover ik weer hebben de 1400tjes op een B Corsa massieve schijven aan de voorzijde.

                        #18345045
                        Jasper98
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 January 2017

                          Bedankt voor je reacties, daar kan ik wat mee!

                          #18345356
                          Jasper98
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 January 2017

                            Inmiddels zijn we weer een week verder en is er veel gedaan. Nu volgt dus een grote update met veel foto’s van wat er allemaal aan onderdelen door mijn handen is geglipt.
                            Als eerste op de sloop de ‘nieuwe’ motor en andere benodigde delen opgehaald.
                            Het blok was aan de achterzijde behoorlijk schoon, maar aan de uitlaatzijde heeft de kleppendekselpakking veel gelekt. Na een avondje schoonmaken zag het er zo uit:

                            Nieuwe motor

                            Nieuwe motor 2

                            Aangezien de motor aan een automaatbak vastgeknoopt zat moet ik het vliegwiel van de 1.4 overzetten. Daar komt dan gelijk een nieuwe koppeling etc. op.
                            Vervolgens ben ik begonnen met de distributie. Omdat de motorsteun van de Corsa op een andere plek zit dan bij de Astra G en er op die plek een multiriemspanner moet komen, heb ik de beschermkappen overgezet. Het was opmerkelijk hoe mooi schoon alles nog was, zoals:

                            Oliepomp

                            Ondertussen ook nog de radiateurbalk gelakt:

                            Radiateurbalk gelakt

                            Wat is een nieuw onderdeel toch mooi…

                            Waterpomp

                            Ook de thermostaat is nieuw, nu ik er toch goed bij kon komen gelijk vervangen.

                            Thermostaat 92 graden

                            En voila, het hele zaakje gemonteerd:

                            Distributie

                            Uiteraard ook met de waterpomp de basisspanning van de riem afgesteld:

                            Riemspanner

                            Nieuwe kleppendekselafdichting:

                            Kleppendekselafdichting

                            Preventief de pakking van het uitlaat- en inlaatspuitstuk vervangen:

                            Uitlaatspruitstukpakking

                            Een vergelijking van de inlaatspruitstukken van de 1.4 op links en de 1.6 op rechts. De Astra G heeft er 1 temp sensor in zitten, terwijl de Corsa B er een extra heeft zitten voor het dashboard. Ook de EGR klep is anders.

                            Inlaatspruitstukken

                            Oké dan. Toen was het wel eens tijd om het oude, nog op twee cilinders lopende X14SZ blok uit de Corsa te halen. Na nog net geen 20 jaar en bijna 215.000 kilometer is de strijd gestreden zogezegd. Omhoog en op de assteun (bedoeld voor vrachtwagens, dus een Corsa kan er nog net op haha) met het hele zaakje dus.

                            Omhoog ermee

                            Onderzijde van de fusees losgemaakt, steekassen eruit, 3 motorsteunen los en toen kon de motor plus bak er via de bovenkant uit. Op deze manier hoefde ik niet de uitlaat door te slijpen. De F13WR bak werkt nog prima en gaat dus een tweede ronde mee.

                            Oude motor eruit

                            Toen was het leeg…

                            Leeg

                            Zo ziet een originele door Sachs geleverde GM koppelingsplaat eruit na vermoedelijk 215 duizend kilometers. Het nieuwe is er dus wel van af…

                            Oude koppeling

                            De krukaskeerring aan de bakzijde van de X16SZR was lichtjes aan het zweten. Deze is dus vervangen. Een gaatje in het metalen deel van de oude geboord, schroefje erin gedraaid en met de klauwhamer voorzichtig uit de passing getrokken.

                            Zo doen we dat

                            Vervolgens voorzichtig de nieuwe er gelijkmatig ingeklopt. Nu maar hopen dat het niet gaat lekken.

                            Nieuwe krukaskeerring

                            Nieuwe koppeling en drukgroep. Ook het druklager heb ik vervangen.

                            Nieuwe koppeling

                            Daarna de versnellingsbak aan de buitenkant goed schoongemaakt en aan de motor vastgeknoopt. Toen kwam het moment waarop de Corsa een nieuw hart mocht ontvangen.

                            Motor en bak verenigd

                            Erin met die handel

                            Inmiddels kan de Corsa weer op vier wieltjes staan. Tot zover deze grote update, volgende week alle andere onderdelen weer terug monteren en op de sloop een ECU ophalen.

                            Groet,

                            Jasper

                            #18345425
                            Jasper98
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 January 2017

                              Nog even een vraag. Omdat ik een andere ECU moet plaatsen moet ik ook rekening houden met de startonderbreking. Nu weet ik dat dit ingebouwd zit in de software van de ECU, maar welke onderdelen naast minstens één bijhorende sleutel met chip moet ik verder nog hebben?

                              Groet,

                              Jasper

                              #18345435
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Heb je het inlaatspruitstuk van de 1.4 geplaatst en de sensoren? Ik zou gewoon de kabelboom en sensoren compleet van de 1.4 overzetten.

                                #18345436
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Dan kun je dus gewoon rijden op je eigen ECU.

                                  #18345443
                                  Jasper98
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    27 January 2017

                                    Ik heb het inlaatspruitstuk van de 1.4 gepakt. Alle sensoren zijn verder hetzelfde, op in ieder geval één na. Namelijk het krukassignaal. De sensor zelf is hetzelfde, maar de tandkrans is anders. De plaats waar een paar tanden missen verschilt bij de 1.6 t.o.v. de 1.4. Daarom heb ik de krukaspoelie van de 1.6 gebruikt en wil ik ook met de bijbehorende software van de 1.6 ECU gaan rijden, vandaar. Of zou de 1.4 ECU hiermee overweg kunnen?

                                    Krukaspoelies

                                    #18345448
                                    Haasje17
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2009

                                      Dit gaat gewoon goed met de 1.4 ecu. Het verschil is het tijdstip van ontsteking. Als de klopsensor gaat ingrijpen de andere poelie monteren.

                                      #18345513
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Ziet er keurig uit.
                                        Ik zou ook gewoon de 1.4 ECU blijven gebruiken.

                                        #18345602
                                        Jasper98
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 January 2017

                                          Gisteravond nog even de motorsteun rechtsvoor vervangen, het rubber was aan de bovenkant helemaal ingescheurd. Dit was één van de laatste echte ‘werkzaamheden’ die nog moesten gebeuren voordat de motor gestart kon worden. Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan. Vervolgens eerst op de startmotor laten draaien om oliedruk op te bouwen en vervolgens voor de eerste keer een poging gedaan om hem te laten lopen. :praying02:
                                          Gelukkig loopt het als een naaimachientje, geen vreemde geluiden of wat dan ook. :yahoo:

                                          Vandaag met een maat van mij de hele voorkant van de Corsa weer in elkaar gezet en de eerste echte rit gemaakt. Het extra vermogen t.o.v. de 1.4 is echt duidelijk merkbaar. Wat mij betreft is de 1.6 8 klepper echt een prima motor voor de Corsa, bijna onbegrijpelijk dat Opel hem nooit zo heeft geleverd. Maar voor wie meer vermogen wilde waren er natuurlijk ook nog motoren met 16 kleppen.
                                          Voor de duidelijkheid, de X16SZR loopt nu inderdaad prima op de 1.4 ECU met de oude kabelboom, zonder storingen.
                                          Gelijk even een viergastest gedaan op het bedrijf waar ik op vrije dagen werk, gewoon prima.

                                          Iedereen die geholpen heeft/interesse heeft getoond tijdens de laatste paar weken, ontzettend bedankt!!

                                          Nog even een paar foto’s als afsluiting van deze post.

                                          Motorsteunen Corsa B

                                          2018-04-14 19.11.32

                                          2018-04-14 19.11.46

                                          2018-04-14 19.11.59

                                          Op de brug

                                          Onderweg

                                          Groet,

                                          Jasper

                                          #18346553
                                          Jasper98
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            27 January 2017

                                            De foto’s werken niet meer, hoe dat komt weet iedereen intussen wel. Ik zal ze ergens anders onderbrengen en opnieuw plaatsen.

                                            **Edit: opgelost**

                                            #18347819
                                            Borisvec
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              28 January 2015

                                              Mooi project Jasper, heb je netjes gedaan. Is een fijne soepele motor inderdaad.
                                              Veel plezier ermee, kan je weer een tijd vooruit.

                                              #18347821
                                              Corsaliefhebber
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 February 2012

                                                [quote quote=18345602]Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan[/quote]

                                                Ik lees niks over waterpomp/distrubutieriem/spanrollen? :-)

                                                #18347834
                                                Jasper98
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  27 January 2017

                                                  [quote quote=18347821]

                                                  Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan

                                                  Ik lees niks over waterpomp/distrubutieriem/spanrollen? :-)

                                                  [/quote]

                                                  Zie mijn post van 1 juli. Ik heb daar niet specifiek genoemd dat ook de spanrol en distributieriem nieuw zijn, maar dat is uiteraard wel het geval. Zou natuurlijk zonde zijn als na al dit werk de riem breekt.

                                                  Groet,

                                                  Jasper

                                                  #18349564
                                                  Jasper98
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    27 January 2017

                                                    Tijd voor een update.

                                                    Een aantal weken na het wisselen van de motor hoorde ik af en toe bij het intrappen van de koppeling een vreemd schavend geluid. Omdat ik van buitenaf niet achter de oorzaak kon komen en dus de versnellingsbak moest weghalen heb ik de Corsa een aantal weken in de hoek gezet. Ondertussen een nieuwe werkplaats met 2-koloms hefbrug opgebouwd. Vervolgens ben ik aan de klus begonnen. Niet iets waar ik op gehoopt had, zeker niet na al het werk eerder afgelopen zomer, maar het gaf wel de kans om een groot deel van het eerdere werk te controleren, voor wat het waard is…

                                                    Motor ondersteuning

                                                    Om de motor te ondersteunen op het moment dat twee motorsteunen zouden ontbreken, deze speciale motorsteun gekocht. Voordeel hiervan is dat de hefbrug dan nog gewoon vrij omlaag of omhoog te bewegen is, i.t.t. wanneer je een bok met een stukkie hout onder het carter zet.

                                                    Een avondje later:

                                                    Bak eraf

                                                    De oorzaak van het geluid bleek een gefaald druklager te zijn (is vervangen afgelopen zomer), naar mijn idee een productiefout. Het lager was los gaan zitten op zijn houder.

                                                    Bak schoongemaakt

                                                    Ik heb het vliegwielhuis van de bak nog een keer extra schoongemaakt en ook de geleiderbus van het druklager vervangen met zowaar een origineel Opel onderdeel.

                                                    Geleiderbus koppeling

                                                    Nieuwe set

                                                    Ik heb ook gelijk maar de aandrijfaskeerringen vervangen. De koppelingset die ik deze keer gekozen heb is van Sachs (tegenwoordig onderdeel van ZF), het merk wat ook origineel gemonteerd was. De oude Sachs set had ik nog liggen en kon ik vergelijken. De oude plaat en drukgroep hadden een diameter van 190 mm. De nieuwe set van 200 mm. De diameter van het contactvlak v/h vliegwiel is echter ruim 210 mm. De set van 190 mm bleek moeilijk tot niet leverbaar via mijn plaatselijke onderdelenzaak. 200 mm blijkt de standaard voor X14XE en X16XE benzinemotoren. Afijn, alles past dus prima. Op de onderstaande foto’s is een deel weer gemonteerd, deze keer ook met nieuwe bevestigingsboutjes voor het vliegwiel:

                                                    Montage

                                                    Sachs Druklager

                                                    En hier de bak weer herenigd met de X16SZR motor (die trouwens prima dienst heeft gedaan tot nu toe):

                                                    Motor plus bak

                                                    Daarna natuurlijk alles in de vorm van motor/baksteunen, aandrijfassen, fusees etc weer gemonteerd. Als laatste nog even het gasklephuis losgehad en goed schoongemaakt:

                                                    Gasklephuis X12SZ X14SZ X16SZ X16SZR

                                                    Inmiddels heb ik weer aardig wat goede kilometers met de Corsa gemaakt, hij blijft mijn daily driver. De koppeling werkt prima. Mijn conclusie; er is meestal niets mis met het gebruiken van imitatie/aftermarket etc. onderdelen, maar de volgende keer bij een lastig te bereiken onderdeel zoals de koppeling denk ik wel twee keer na. Deze Sachs set was namelijk helemaal niet zo veel duurder als de KM set die ik afgelopen zomer geplaatst had…

                                                    Groet,

                                                    Jasper

                                                    #18350693
                                                    Jasper98
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      27 January 2017

                                                      Wederom een update. In maart moet de Corsa weer voor de keuring. Nu heb ik ondertussen een behoorlijk goed beeld van de technische staat (goh..) en weet ik dat de bovenste veerschotels aan de achterzijde verroest zijn. Ik heb ze eerder al voor zover het kon schoongemaakt en in de tectiel gezet, maar nu is de koek wel op. Planning is om dit volgende week te gaan doen. Foto’s van het resultaat volgen dan nog wel.

                                                      Mocht iemand nog tips hiervoor hebben dan hoor ik het graag. Ik ben van plan om een x aantal gaatjes in de schotels te boren en op die plekken de schotels aan de draagbalken te lassen met het MIG-apparaat. Er zullen vast wel forumleden zijn dit dit vaker hebben gedaan, tips zijn welkom.

                                                      Verder nog gebreken?

                                                      – achterruitsproeier werkt niet, geen afkeur en ik mis het niet. Hier ga ik dus niets aan doen.

                                                      – linker koplamp zit los aan de onderkant. Hier hoort een wit plastic clipje op. Kleine fix.

                                                      Dat was het wel, valt dus wel mee voor een twintig jaar oude auto. Zeker na de investeringen van afgelopen zomer/herfst is het wel mijn bedoeling om zo lang mogelijk met de Corsa te blijven rijden.

                                                      Gemiddeld verbruik tot nu toe 1:13,7

                                                      Gemeten over de laatste 2 maanden. Zeker in deze best koude periode geen slechte score, maar nu ook weer niet extreem zuinig. Veel snelwegkilometers.

                                                      Verdere plannen

                                                      – Opzoeken en plaatsen van antraciet/zwarte deurpanelen. Eerder heb ik een GSI interieur (voorstoelen + achterbank) geplaatst, de huidige deurpanelen passen daar niet meer bij. Ik hoop deze op de sloop voor een 5-deurs te vinden.

                                                      – Portier rechtsachter vervangen, deze is verroest aan de onderkant en het overspuiten hiervan is geen geweldig succes geworden. Kleurcode Z282 Polar Sea Blue mocht iemand nog iets hebben staan…

                                                      – Om laten keuren bij de RDW. Dit is er simpelweg  nog niet van gekomen. Vooral ook door het probleem met de koppeling.

                                                      Tot zover.

                                                      Groet,

                                                      Jasper

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.