radiateur / koker

Forumindex Forums Modellen Astra radiateur / koker

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367629
    proftennisser
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 October 2018

      :help:  ik heb een Opel Astra F stationwagen uit 1997 met 150000 km.

      als ik stil sta of langzaam in de file rijd loopt de temperatuur op naar 100 graden en slaat mijn radiateur vin niet aan om te koelen.

      er ziet een nieuwe sensor in de radiateur en nog koelt hij niet en slaat de vin niet aan.

      wie kan mij helpen bij dit probleem ?

      ik mag ook gebeld worden, mijn nummer is 0655944977

      groet, Nico

       

      #18367634
      Jasper98
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 January 2017

        Voeding op de stekker van de koelvin controleren als deze temperaturen bereikt worden, misschien is de koelvin of bedrading wel defect. Let goed op je vingers want het kan zijn dat ie zomaar aanslaat.

        Groet,

        Jasper

        #18367637
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          die fan slaat pas in boven de 107 graden

          #18367725
          Rik R4
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 June 2012

            Ik ben nog niet zo lang eigenaar van een Astra F stationwagen uit 1997 met een x16szr motor maar ik ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met de koeling van mijn Astra. Bij mijn Astra liep de temperatuur ook langzaam op, zelfs tijdens het rijden. Om maar niet te spreken van filerijden en stilstaan…

            Het kan zijn dat er genoeg doorstroom is voor normaal rijden maar dat de koelcapaciteit tekort schiet bij filerijden en stilstaan. Is er onlangs nog gewerkt aan het koelsysteem? Zo ja, goed ontlucht? Verdachten zijn de thermostaat (gaat misschien niet ver genoeg open) of de radiateur (verstopping). Als er zich rommel ophoopt onderin de radiateur (daar waar het thermocontact voor de ventilator zit), dan wordt de radiateur daar niet warm genoeg om het thermocontact in te schakelen. Voel eens aan de ingaande radiateurslang (bijrijderskant) en voel of er verschil is met de uitgaande slang aan de bestuurderskant. Uiteraard ook voelen aan de onderkant van de radiateur. Die moet goed heet zijn als je temperatuurmeter rond de 100 graden weergeeft.

            Ik heb een paar weken geleden sowieso al de distributieriem, spanrol, waterpomp en thermostaat van mijn Astra vervangen, dus die 2 onderdelen kon ik uitsluiten. Hoewel ik wel eens een nieuwe kapotte thermostaat heb gemonteerd…

            Bleef bij mij de vraag: is de weergave op het dashboard goed (elektrisch probleem) of is het een mechanisch probleem? De meter vertrouwde ik wel, de sensor (die in het spruitstuk) niet helemaal, dus daar heb ik voor 6 euro een nieuwe in gezet. Vanmorgen dan eindelijk een nieuwe radiateur met nieuw thermocontact erin gezet. Uit de oude originele kwam een hoop rommel en de lamellen vielen er zo af bij aanraken, dus de nieuwe was geen overbodige luxe.

            Zometeen ga ik een lange proefrit maken. Enerzijds om te ontluchten en anderzijds om hopelijk van een metertje te genieten dat rond de 95 graden aangeeft. Dat thermocontact hoort overigens in te schakelen bij 100 graden en uit te schakelen bij 95 graden. Er zijn wel verschillende types van deze schakelaar met verschillende in- en uitschakeltemperaturen, dus kijk goed welke je nodig hebt als je deze gaat vervangen.

            Succes!

            Aanvullingen en correcties van harte welkom! Ben een ervaren sleutelaar maar mijn kennis over de Astra is nog groeiende.

            #18367726
            Rik R4
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 June 2012

              Nog een aanvulling: haal de stekker van het thermocontact en verbind de 2 contactjes op het stekkertje door met een stukje koperdraad. Gaat de ventilator dan wel draaien, dan zit daar het probleem in ieder geval niet!

              #18367732
              Rik R4
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 June 2012

                Zojuist terug van de proefrit. Buitentemperatuur 24 graden en de temperatuurmeter van de motor blijft net rond de 93 graden hangen, echt perfect! Na een stuk snelweg en stadsverkeer heb ik de motor stationair laten draaien. Net voordat de 100 graden werd bereikt sloeg de ventilator aan en koelde de motor keurig terug naar iets onder de 95 graden, waarna de ventilator weer uit werd geschakeld. Ik heb er weer vertrouwen in!

                #18367900
                proftennisser
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 October 2018

                  Hartelijk bedankt voor jullie reacties. :dank-u:

                  Ik heb vorige week bij de garage er een schakelaar tussen laten zetten en kan dus indien nodig nu zelf de vin aan zetten.

                  Voor mij is het probleem opgelost :yahoo:

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.