Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hi, hoe is het afgelopen met je zoektocht naar een andere motor? Niet dat ik er een zoek, maar was even benieuwd naar je Cruze kit. Ik heb een kapotte ontluchting slang tussen het inlaatspruitstuk en de turbo en ga deze nu vervangen met een 16mm oliebestendige slang. Het nippeltje zit nog in de inlaat, dus dat klepje zou nog moeten werken. Als die er niet zag had ik ook een kit overwogen, maar laat het nu alleen bij de slang vervangen. Met de motor in de staat zoals je hierboven beschrijft kun je niet echt een oordeel vellen over de kit, maar als je deze ondertussen vervangen hebt en met de kit rond rijdt ben ik daar wel benieuwd naar.
Groeten, Nick
18 juli 2022 om 23:50 In reactie op: Welke kenmerken voorzien kapot gaan M32 versnellingsbak ? #18472949Was vandaag voor de Ford bij de garage en had de Astra niet bij me. Ben met de leenfiets heen en weer gereden om de auto weer op te halen. Zal het komende donderdag vragen of ze er naar willen luisteren. Hou jullie op de hoogte als ik meer weet.
18 juli 2022 om 16:32 In reactie op: Welke kenmerken voorzien kapot gaan M32 versnellingsbak ? #18472840Ik was net bij de garage voor de APK van een van de andere auto’s en meteen een afspraak gemaakt voor het verversen van de airco en de remvloeistof van de Astra. Er is niet bekend wanneer dat vor het laatst gedaan is en heb er het liefst zo lang mogelijk plezier van. Daarnaast voelt de airco niet super koud meer aan en had wat moeite om dit weekend de boel fris te krijgen.
Toen ook gevraagd of het nut heeft om de bak olie te verversen en hij gaf aan in 80% van de gevallen het er wel beter op maakt. Je neemt de bron niet weg van een bak die mogelijk aan het slijten is maar het is wel onderhoud en je hebt er plezier van dat ie vaak weer een tijd heerlijk schakelt. Hij gaf aan het even aan te kijken en in het najaar wat te plannen en langskomen als het eerder nodig is. Hij gaat er komende donderdag een stukje mee rijden om het aan te voelen.
Auto is inmiddels een feit 😁.
18 juli 2022 om 14:12 In reactie op: Welke kenmerken voorzien kapot gaan M32 versnellingsbak ? #18472756Dat is een goeie, ga ik eens naar laten luisteren of het daar vandaan komt. Auto is 2e hands, ben de 3e eigenaar sinds een goeie week (zal me even opnieuw voorstellen in de desbetreffende sectie). Op zich maak ik me geen grote zorgen over de versnellingsbak, wil graag dat het betrouwbaar is en geen kosten/tijd ga maken die niet nodig zijn. Bedankt voor de tip @fisherman
Net even contact gehad met Opel om na te gaan welke olie ze adviseren. SP GEAR 1081 (75W) om precies te zijn. Nu adviseren ze Kroon als een specifiek merk, ga nog wel op onderzoek om te kijken wat andere merken adviseren om te kunnen vergelijken. Waarom adviseert de een 75W en de ander 75W80 om te gebruiken. Heb zelf nog 3l 75W90 van mijn vorige Ford staan (wat er uiteindelijk nooit in is gegaan) maar dat werd al door velen afgeraden omdat de 90 wellicht te veel afwijkt van wat geadviseerd wordt.
18 juli 2022 om 10:54 In reactie op: Welke kenmerken voorzien kapot gaan M32 versnellingsbak ? #18472656Even een oud topic afstoffen.. Er is al mega veel geschreven over de M32 bak, ook in mijn Astra J 1.4T zit er een en zit ondertussen op 173k. Geen historie terug te vinden over een revisie, ik ga nog op zoek naar eventuele markeringen op de bak of bouten.
Zit alleen nu met de volgende vra(a)g(en). Ik heb gelukkig geen gierende geluiden in welke versnelling dan ook. Alleen een soort licht schrapend geluid (soort sjik, sjik, sjik) bij het rijden als de koppeling niet ingetrapt is en snelheid loop iets op bij gasgeven. Als ik het goed heb gaat de fequentie weer omlaag als ik doorschakel, maar dat moet ik nog een keer goed testen met het raam open op een rustig stukje weg.
Nu komt mijn echte vraag… Ik merk dat het schakelen <span style=”text-decoration: underline;”>naar</span> 2 en <span style=”text-decoration: underline;”>naar</span> 3 soms iets minder soepel gaat en je “voelt” dat hij in de versnelling gaat. Terugschakelen van 4 naar 3 en 3 naar 2 voel je het niet. Minimaal verschil tussen koude en warme toestand (na bv een langere rit). Koppeling zit redelijk laag en pakt erg snel op, veel lager dan ik gewend ben van VAG of Ford. Trapt ook relatief stroef in, heb begrepen dat dat iets Opel eigen is en kan ik mee leven. Wat zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? En beter nog, wat zou ik er aan kunnen doen?
Mijn idee is om te beginnen met olie verversen en kijken wat het oplevert. Schakelt ie weer beter, dan ben ik tevreden. Is het de koppeling die zijn einde nadert (geen historie of deze in de eerste 173k als eens vervangen is), dan moet volgens mij de bak er af en moet er sowieso nieuwe olie in (of heb ik dat mis?). Het “stroeve” koppelen zou te maken kunnen hebben met een vieze as en een druklager wat aan z’n einde begint te raken, iemand daar al ervaring mee?
Veel vragen, hopelijk een of meerdere antwoorden. Alvast bedankt voor de adviezen.
Groeten, Nick
18 oktober 2014 om 12:38 In reactie op: Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur #18256241Auto is verkocht! Het werk is niet voor niets geweest… Ik vermoed dat dit een van mijn laatste posts zal zijn. Misschien ooit weer een opel in de toekomst maar ik hou het voorlopig even bij een Ford Focus en straks zelfs een 2e Focus erbij…
Het is voor 99% zeker je thermostaat. Ik heb net precies hetzelfde gehad en heb deze zelf vervangen. Nadeel is dat je distributieriem er af moet en dus ook je waterpomp en spanrol (als deze lang geleden pas vergangen zijn…). Aan onderdelen ben je niet super veel kwijt, het gaat m in de arbeid zitten. Zou wel een lokale garage / doe-het-zelver zoeken om die kosten te drukken…
Je kan het vrij makkelijk controleren. Als je motor warm is moet de slang aan de linker kant naar de radiator warm zijn én je kachel.moet warme lucht geven. Als dit niet het geval is (de warme slang) kan het nog zijn dat je radiator verstopt is, maar die kans is vrij klein…
Succes!
11 oktober 2014 om 12:33 In reactie op: Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur #18256240Knoop door gehakt en onderdelen besteld bij Bogijn.nl, goedkoop adresje!! En vlotte levertijden… Thermostaat is naar mijn mening naar z’n grootje, plaatje zegt genoeg denk ik.
Helaas moet alles er uit om er bij te kunnen komen en heb gelukkig een mooi plekje in mijn garage om droog te klussen en met de deur s avonds op slot.
Heb met tipp-ex streepjes op de riem en de tandwielen gezet zodat ik deze op de nieuwe riem over kon nemen en zo weer terug kon zetten. Stelt zo weinig voor met een enkele nokkenas. Een dubbele zal ik nog eens 2x over na denken voordat ik me daar aan waag… Was wel weer een leuke klus, heb er zelf helaas niet zo veel plezier van aangezien er volgende week iemand naar komt kijken en serieus interesse heeft.
9 oktober 2014 om 11:38 In reactie op: Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur #18256239Onderdelen besteld. Even rondgekeken en toch bij Bogijn uitgekomen. Vanavond de garage leegruimen en morgen maar eens een poging wagen. Het is een enkele nokkenas dus dr kans dat het mis gaat is iets kleiner dan bij een dubbele… Geintje natuurlijk! Ik heb al eens een 1.6 gedaan dus het is bekend terrein. Beetje tipp-ex op de riem en tandwielen, overnemen op de nieuwe riem en weer terug zetten. Hopelijk komt de waterpomp een beetje makkelijk los… Én is het probleem na het vervangen van de thermostaat verleden tijd. Anders is alles voor niets geweest…
7 oktober 2014 om 09:42 In reactie op: Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur #18256237Vervelende is dat hij net in de verkoop staat… Vorige week na wat sleutelwerk door de APK (uitlaat midden en eind, handremkabel en wiellager) en daar wilde ik het qua kosten en werkzaamheden eigenlijk bij laten… Maar goed, zo verkopen is geen optie. Ga er al niet de hoofdprijs voor vangen maar nu al helemaal niet. Ik wil het wel gewoon goed doen, zou het erg vervelend vinden als de nieuwe eigenaar er na korte tijd mee gezegend is… Denk dat het onderdelen bestellen wordt vanmiddag. Ik ga bij Bogijn.nl bestellen, deze is volgens mij een van de voordeligste op het web. Iemand nog suggesties voor een goeie/voordelige?
7 oktober 2014 om 07:15 In reactie op: Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur #18256234Hier was ik al bang voor… In beide gevallen moet de riem er af, toch…? Ik neem aan dat de thermostaat er niet af kan zonder de riem los te halen? Ik heb al eens een 1.6 voorzien van een nieuwe koppakking en toen meteen alles maar meegenomen toen het blok toch uit elkaar lag. Even voor de lol een distributieriem vervangen vanwege een onderdeel van nog geen tientje is nooit grappig!
Handig!!
25 november 2013 om 08:06 In reactie op: Waar op te letten bij aankoop van een Vectra B uit 2000?? #18193861De mensen hebben deze auto ingeruild op een nieuwe en was een beetje samenloop van omstandigheden. Dit was de eerste keer dat ze er “problemen” mee hadden dus het vertrouwens was wat minder geworden. Ze wilden eigenlijk wat kleiner gaan rijden, 218000 is voor veel mensen al snel te veel op de teller en ze kregen er blijkbaar genoeg voor bij de dealer. Voor dit bedrag gaan ze elke kosten die ze er aan maken niet meer uit en dan gaat hij al snel naar de handel, daar is niets vreemd aan. Ik heb het boekje niet aandachtig bekeken maar zag dat deze tot de laatste 20000 ingevuld was bij dezelfde dealer, daar keek zelfs de verkoper van op. Hij gaf eerlijk aan wat er volgens hun mee aan de hand is en wilde me ook eerst geen aanbod doen. Als je bij een particulier koopt moet je de beste man maar op zijn blauwe ogen geloven en zou hem geen ongelijk geven als hij een leugentje om eigen bestwil doet (wie wil er nou niet graag van z’n auto af als die te koop staat…) en geen enkele auto is zonder problemen, hoe groot dan ook. Ik wacht even morgen af, dan kan ik via via de historie van de auto krijgen… Als ik dan nog enthousiast ben ga ik het serieus overwegen.
Ik ben vandaag eens verder gaan zoeken en ben eigenlijk nog niet zo heel veel wijzer geworden… Iemand enig idee of pompen uit een andere versie 1.6, 1.8 of 2.0 misschien zou passen? Ik ga morgen eens een belletje naar Opel doen om te vragen of ik wat onderdeel nummers kan krijgen.
Ik zag dat er veel OBD2 setjes voor Android en zo te koop zijn, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al aardig wat gelezen over Op-Com en Tech2, ben er nog niet helemaal uit wat de verschillen zijn, gaat mij er om dat ik de auto ter plaatse uit kan lezen met een tablet of telefoon (heb geen USB dus het zal iets draadloos moeten zijn…). Ik zie ook regelmatig een logger voorbij komen, dan kan ik achteraf nog terug kijken wat er is gebeurt tijdens het rijden en wanneer eventuele fouten naar voren komen. Iemand daar ervaring mee??
Ik woon zelf in Leiderdorp, wanneer er iemand in de buurt woont en mij een keer zou kunnen helpen hou ik me aanbevolen! Hoeft uiteraard niet voor niets, komen er dan vast wel uit…
23 november 2013 om 20:12 In reactie op: Waar op te letten bij aankoop van een Vectra B uit 2000?? #18193857Vandaag een Vectra bekeken maar twijfel nog of het hem gaat worden. Kwam niet lang daarna namelijk een Zafira 2.2 automaat tegen en die stond me net even meer aan. Probleem is dat die niet geheel vrij is van mankementen maar de prijs wel heel gunstig is, dus als ik de problemen zelf op kan lossen kan ik een hele leuke auto kopen voor niet al te veel geld… Iemand ervaring met een brandstofpomp vervangen…? De auto startte gewoon netjes, ik heb er alleen nog geen proefrit in gemaakt, dat hoop ik te kunnen als ik besluit tot overname. Hij staat bij een dealer maar ze willen hem eigenlijk direct doorsluizen naar de handel, daar is de prijs nu ook naar, wat er verder aan mankeert weten ze niet, dit is wat er geconstateerd is toen de vorige eigenaar besloten heeft hem in te ruilen (eerste eigenaar btw én volledig dealer onderhouden met stempels in het boekje…!). Ik ga nog even google afstruinen in de hoop wat meer te weten te komen over het model en de pomp.
22 november 2013 om 12:51 In reactie op: Waar op te letten bij aankoop van een Vectra B uit 2000?? #18193854Ik lees wel e.e.a. over de x18xe1 blokken dat die wel eens willen stotteren of inhouden. Is het dan uberhaubt wel slim om voor een 1.8 te gaan? Ik ben zelf redelijk handig maar wil aan een auto van 1700 euro geen kapitalen uitgeven. Ik snap dat je geen nieuwwaarde kan verwachten maar nu kan ik nog kiezen of weglopen en voor een andere gaan.
mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik ze graag…
Alvast bedankt!!
Mijn Astra cabrio te koop gezet… :cry
http://www.opel-forum.nl/buysell/single_ad.php?ad_id=2002
We zijn langzaam aan voor iets anders aan het kijken, heb er met veel plezier in gereden maar hij mag weg. We gaan binnenkort zeer dicht bij mijn werk wonen en we twijfelen nog aan een andere (mogelijk iets jongere) en waarschijnlijk de Corsa er nog naast houden, die heeft zo weinig gelopen dat ie nog wel even mee kan ondanks zijn leeftijd. Het weer is niet echt bevorderlijk voor het verkopen van een cabrio, ik hoop dat het nog wat beter wordt en de zon iets harder gaat schijnen.
Aha, duidelijk… Scheelt weer een optie.
K&N heeft er (net als Green) gewoon setjes voor te koop om ze te onderhouden. http://www.knfilters.com/clningacc.htm Ik heb in zowel in de Astra als in mijn Mitsubishi een cone filter en reinig deze ongeveer elke 10.000 km of als hij vuil oogt. Dat ze je LMM kunnen slopen klopt helemaal, wat mij destijds geadviseerd werd is dat ze voornamelijk kapot gingen door de olie die uit het filter doorliet tijdens gebruik, waardoor de interne delen van de LMM aangetast konden worden. Ik maak het filter schoon met de reiniger, laat ‘m een aantal uur drogen op de verwarming en spuit ‘m weer in met olie. Als je de mogelijkheid hebt om hem ook nu weer lang te laten drogen vang je al een berg op wat niet meer door je filter gaat. Spuit ‘m ook niet té vol met olie, gewoon een dun laagje (het dient voor extra bescherming tegen fijn stof).
Ondanks het leuke geluid scheelt het wel iets tov een standaard filter, je wint er niet veel mee maar je merkt het wel. Even de ECU resetten deed bij mijn auto’s altijd wel wonderen als er zo’n filter voor het eerst in gaat. Je gaat toch de omstandigheden aanpassen voor de auto en lijkt me ook niet meer dan logisch dat hij er iets anders van kan gaan lopen als je het niet doet. En baat het niet dan schaadt het niet…
Had je toevallig ook de bougiekabels vervangen? Voor het zelfde geld zit er een breukje in en slaat hij daarom over. Heb het bij onze Corsa gehad, bij droog warm weer nergens last van, zodra het wat kouder of vochtiger werd was het horten en stoten en slecht starten. ANWB bij gehaald, die spoot er water overheen en hij sloeg af. Daarna een kleverig goedje over de aansluitingen bij de bougies en het was over. Op de sloop 2 setjes kabels geregeld en ik rij er ondertussen al bijna 2 jaar vrolijk mee rond.
Had je trouwens ook al naar je benz filter gekeken? Als je twijfelt aan vuil in je brandstof, misschien kun je eea zien aan je filter… Ik gooi maar een optie op…
@Mr.F wrote:
Gefeli beide!
Nette cabrio!Dankje! Viel wel op met een schone en vooral glimmende wagen tussen al die besmeurde bakken… Er valt weinig eer aan een wasbeurtje te halen vandaag de dag met al dat zout en pekel op de weg. Zal binnenkort wat meer pics plaatsen…
Afgelopen week een Green conefilter gemonteerd. Om heel eerlijk te zijn meer voor de show en een leuk geluid, merk op zich wel dat ie iets vlotter is en iets sneller oppakt. Het is en blijft een 1.6 8-klepper, kun je de wereld ook niet van verwachten. Maar goed, installeren viel mee, het is geen op-maat-filter, dus met een verloopmanchet past het prima. Heb een hele set van iemand overgenomen met 2 bochten en een stuk rechte pijp, had aan een 45 graden bocht genoeg. Heb ‘m vast gezet aan de dynamo, die beweegt netjes met de rest mee en houdt het filter netjes op z’n plek. Weegt wel wat dus los laten hangen (ook al is het zo’n kost stukje) is geen optie, wat als ie onderweg los raakt… Even kijken hoe hij het doet als het wat warmer wordt, anders nog een slang voor wat meer koelere lucht neerleggen.
het resultaat:
Vandaag met vlag en wimpel door de APK! Kreeg nog een compliment van de keurmeester. Zag ‘m even vreemd kijken toen hij de kap open deed… Huh? Dat lijkt wel allemaal nieuw!! €19,- armer verliet ik de Euromaster in Charlois weer en zat weer met een big smile in mijn cabriootje! Was wel fris trouwens vanmorgen, gelukkig stond ie tot op heden in de garage nagenoeg op kamertemperatuur, vanmiddag uit werk was het even afzien. Hij staat nu dan ook weer binnen voor de komende tijd. Accu is niet al te denderend meer, die overleeft net een dag in deze kou. Komend voorjaar een andere er in en we kunnen weer lekker toeren!
Ik heb niet zoveel goeds over voor de vorige eigenaar, een handelaar waarvan ik dacht dat hij een serieuze auto verkocht van zichzelf. Ik ben zelfs bij hem thuis geweest, auto stond op naam van zijn vriendin. Je kan me nog meer vertellen, die kwam zo uit de handel of hij had ‘m ingeruild op een andere auto en wist niet goed wat hij er mee moest…
Eenmaal de defecte koppakking geconstateerd te hebben bleek dat 2 van de 4 cilinders minder compressie hadden en de vriend die geholpen heeft hoorde meteen dat de motor niet echt klonk zoals het zou moeten. Ik heb het niet in de gaten gehad met kopen, ik dacht dat een auto van die leeftijd nou eenmaal niet als een nieuwe auto zou lopen. Wist ik veel dat zo’n 8 klepper normaal gesproken heel rustig loopt van zichzelf… Dit alles was een goeie leerschool voor een volgende auto.
-
AuteurBerichten