Storingslampje brand, verder geen verschil

Forumindex Forums Modellen Astra Storingslampje brand, verder geen verschil

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238782
    crafter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 January 2011

      Hoi,

      zit momenteel met mijn cabrio in de Franse Alpen en heb zo nu en dan een motor storingslampje wat spontaan gaat branden en niet meer uit gaat, tenzij ik de motor uit zet en daarna weer start. Hij rijdt prima, voel nagenoeg geen verschil tussen aan en uit, maar wel vreemd dat ie aan gaat. Het viel me op dat ie aan schiet tijdens stationair lopen. Als ik ‘m start en laat lopen gaat ie nar een seconde of 30 aan (kan er een paar meer of minder zijn…), vandaag reed ik in de stad en ineens voor het stoplicht in z’n vrij, lampje aan. Motor uit, lampje uit en rijden maar. Van de week ruim 1200 km mee gereden, ook voor stoplichten gestaan, geen lampje…

      Ik ga ‘m vanavond eerst eens resetten, kijken of het morgen weer gebeurd. 3 Weken geleden de hele boel los gehaald wegens een nieuwe koppakking, zuigerveren en drijfstanglagers vervangen, nieuwe pomp en distributie, de hele mik mak dus. Accu is ruim een week los geweest, ging er gemakshalve van uit dat die ondertussen wel gereset was dus zelf niet meer gedaan maar gewoon gestart.

      Motor loopt goed, ondertussen ruim 2500 km mee gereden en hij begint weer lekker pit te krijgen, nog steeds niet te veel op het staartje maar af en toe moet ie er aardig aan trekken in de bergen. Ik kan wel langs een dealer rijden om uit te laten lezen, maar hoop hier eerst even wat info te vergaren voordat ik mijn vakantie budget er door heen jaag… Heb nog ruim 2 en een halve week richting Italie voor de boeg, zolang hij zo rijdt geloof ik het wel, maar zit me toch niet helemaal lekker…

      Ik hoor het graag als iemand een idee heeft!!

      Alvast bedankt!

      #17891417
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        Wil Jomanda even een antwoord geven op deze vraag :jerry

        #17891415
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Uitlezen kan ook in het zuiden van europa

          Doorrijden ook, maar het lampje brand niet voor niets, het kan niet ernstig wezen, maar kan ook WEL ernstig wezen.

          zou toch niet graag bergen op rijden met bijvoorbeeld een te arm benzine/lucht mengsel, kan je een motorkosten

          Willem

          #17891414
          Oenatje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            maar dat is niet erg, wim heeft zo’n motor zo vervangen king:

            #17891413
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Dat wel, zo’n 8kleppertje is appeltje eitje.

              de Storing zal ook wel uitdraaien op den lambda storing of EGR klep.

              je kan deze trouwens uitlezen met knippercode, hoef je niet langs de dealer.

              Uitlezen vectra-A (tech 1)

              Uitlees stekker: in motorruimte op ik dacht linker veerpoot

              MM lampje: Motor management lampje (motorstorings lampje)

              Uitlezen:

              * verbind pin A met pin B
              * zet contact aan.
              * dan gaat MM lampje knipperen

              deze knippert in een bepaalde vogorde

              uitlezen start meestal met code 12 = start uitlezen

              code voor motortoerental sensor wordt gegeven omdat de motor uit staat.

              codes met 2 of 3 cijfers

              voorbeeld:

              2 cijfers: (voorbeeld code: 12)

              1x knipperen
              korte pauze
              2x knipperen
              lange pauze

              alle codes worden 3x herhaald alvorens de volgende code word gegeven

              code 47:

              4x knipperen
              korte pauze
              7x knipperen
              lange pauze

              code 150

              1x knipperen
              korte pauze
              5x knipperen
              korte pauze
              10x knipperen
              lange pauze

              0 word met 10x knipperen aan gegeven

              LET OP: bij veel Tech1 opels wordt tijdens uitlezen code 12 en 31 gegeven

              12 = start uitlezen
              31 = krukassensor dit ivm de motor niet draait krijgt hij ook geen signaal van de krukasgever

              stekker Tech1:

              Vectra-B

              Uitlees stekker: onder kanpje dat onder de handrem handle zit, kapje kun je er zo uit wippen.

              verbind pin 6 van de uitlees stekker met massa:

              contact aanzetten

              mm lampje gaat knipperen

              4 cijferige code

              voobeeld
              code P0150

              10x knipperen
              korte pauze
              1x knipperen
              korte pauze
              5x knipperen
              korte pauze
              10x knipperen
              lange pauze

              codes beginnend met een 0 zijn eobd code’s

              p1600

              1x knipperen
              korte pauze
              6x knipperen
              korte pauze
              10x knipperen
              korte pauze
              10x knipperen
              lange pauze

              iedere storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing wordt gegeven.

              stekker tech2:

              ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben

              Willem

              #17891419
              margriet1987
                Lid sinds:
                15 November 2010

                maar hoe verbind je die pin dan aan de massa?

                #17891418
                koenelsenaar
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 April 2010

                  In mijn astra f 1995 zit een tech 1 stekker, 10 pins, pin A en b ijzerdraadje tussen en het uitlezen begint…

                  #17891416
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    anders bij een 16pins stekker pin 5 en 6 aan elkaar doorverbinden.

                    Willem

                    #17891420
                    crafter
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 January 2011

                      Allereerst bedankt voor de goede uitleg!!! Ik ga vandaag een poging wagen om eea uit te lezen. Heb ‘m dinsdag gereset en dacht even dat ik er vanaf was. Startte verder prima, even hoger toerental maar na enkele seconden zakte hij naar 800. Vrijwel meteen gaan rijden en voelde geen verschil. Stukken stilgestaan, geen lampje…

                      Ik heb de auto eens goed in de gaten gehouden wanneer het lampje aan springt. Ik kan er 500 km mee rijden en er is niets aan de hand, maar zodra ik stil kom te staan of in een file rijd gaat ie pas aan. Gisterenochtend probeerde ik de stad uit te komen maar belandde in een stoplichten parade waardoor ik regelmatig stil kwam te staan, en jawel hoor, daar was ie weer. Klein stukje doorgereden naar een parkeerplaatsje om op de kaart te kijken waar ik heen wilde, motor uitgezet, gestart en het was over.

                      Gisterenavond laat uit een berg dorpje naar de stad in het dal gereden met grootlicht en breedschijners aan, toen viel me iets op… Vanaf een bepaald toerental en lager gaat de boel een beetje knipperen en zwakken de lampen een beetje af (pulserend)… Als ik weer boven de 2000 rpm kom schijnen ze weer goed. Ik heb het vermoeden dat de dynamo of de spanningsregelaar niet helemaal fris meer is en hij bij stationair toerental onder een grens terecht komt met het laden waardoor de ECU zegt dat ie een probleem heeft. Toen ik de auto kocht deed de dynamo al raar en heb ik die nog laten vervangen (althans dat dacht ik…) geen idee wat hij ermee heeft gedaan maar toen werkte hij. Voor die tijd schommelde de hele binnenverlichting tussen fel en zwak. Nu doet ie dat zo nu en dan ook, dus mijn vermoeden gaat steeds meer uit naar de dynamo en wat er aan vast hangt. Kan ik de spanningsregelaar los vervangen of zit ie aan de dynamo vast? Dacht zelf het laatste maar heb er ‘m nog niet echt van dichtbij bekeken.

                      Enig idee of er bij het uitlezen ook een melding bestaat voor de dynamo of spanningsregelaar? Ik ga vanmiddag eerst een paperclip regelen en ga er eens voor zitten… Mocht dit er uitkomen geloof ik het wel en wordt ie pas in NL vervangen, geen trek om hier in Frankrijk getild te worden wegens een taalbarriere…

                      Ik heb niet elke dag beschikking over een WiFi aansluiting dus kan zijn dat het iets langer duurt voordat ik weer antwoord… Aan de ene kant was ik blij dat ik even geen lampje meer kreeg na het resetten, maar nu ik ‘m af en toe weer zie weet ik wel dat er iets terug is wat er daarvoor ook zat.

                      #17891421
                      crafter
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 January 2011

                        Zo, net terug van een dagje toeren en net even kans gezien om ‘m uit te lezen.

                        Ik kreeg 2 codes, te weten: 12 en 35. 12 is voor de start begreep ik en 35 is voor: Stappen motor (geen stationair controle). Ik merkte al dat ie stationair een beetje aan het zoeken is, hij loopt niet echt mooi constant. Verklaart ook dat het elke keer gebeurt voor een stoplicht en zo en als ik ff stil stond langs de weg om een foto te maken…

                        Tja, ga ik er nu wat mee doen of niet, dat is de vraag… Ik weet niet wat een nieuwe stappenmotor kost, iemand enig idee? Ik ga er van uit dat ik hier wel gewoon mee kan blijven rijden, is alleen irritant dat er constant zo’n lampje aan staat en je niet weet of dit het enige is wat ‘m dwars zit…

                        Suggesties of opmerkingen zijn welkom! Nogmaals bedankt voor de tips, ik ga deze zeker onthouden!!!

                        #17891422
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          35 is dat de stappen motor buiten bereik komt, meestal valse lucht, en dan nog meestal de voetpakking van het gasklephuis.

                          Willem

                          #17891423
                          crafter
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 January 2011

                            Ik denk dat ik het er even bij laat tijdens mijn vakantie. Hij loopt verder super na de revisie en kijk er naar als ik weer thuis ben. Heb nog wat vloeibare pakking staan van het opbouwen van het blok, kijk wel of ik dat gebruik of nieuwe pakkingen koop. Heb eigenlijk alweer te veel uitgegeven aan deze auto… Feit is wel dat het vervelend rond rijdt met elke keer een lampje aan. Trouwens nog wel de stappenmotor losgehaald en schoongemaakt. Was niet bijzonder vuil maar hij kon schoner.

                            Ik zeg, bedankt voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte als ik de oplossing heb gevonden.

                            #17891424
                            crafter
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 January 2011

                              Ondertussen weer thuis, heb het op weten te vangen door lichtjes het gas er op te houden voor een stoplicht… Niet ideaal maar wel effectief. Heb maar 1 of 2 keer een lampje gehad… Wat me wel verbaast is dat ik de inlaat kant compleet in tact gelaten heb bij het vervangen van de koppakking… Hoe zou het dan kunnen dat hij nu ineens wel ergens valse lucht aan zuigt en voorheen niet…? Je hebt het over een gasklep huis en de voetpakking, ik heb deze zo snel niet kunnen ontdekken… Zoek ik misschien verkeerd? Ik heb de 2 torx en de 2 gewone bouten nog een slagje gegeven maar dat was minimaal. Verder heb ik wel een (minimaal) scheurtje in de inlaat flexibele slang ontdekt, zou dat een oorzaak kunnen zijn? Lijkt me niet aangezien er geen LMM in zit voor het gasklephuis. Maar goed, ik merkte ‘m op en geef het door.

                              Ik zag dat de EGR klep er vrij belegen uit ziet, aanrader om deze uit te schakelen door er een plaatje tussen te zetten? Misschien dat dit een boosdoener kan zijn? Ik begreep dat deze vaak een oplossing bied bij storingen en slecht lopen?

                              Wederom alvast dank voor de adviezen!

                              #17891425
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                meestal is de voetpakking gaar van het gasklep huis.

                                en de EGR maakt niet uit hoe deze eruit ziet van buiten, als ie van binnen maar vrij kan bewegen.

                                Willem

                                #17891426
                                crafter
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 January 2011

                                  Gisteren gasklephuis losgehaald en pakking bekeken, zag er op zich goed uit. Heb ‘m nu gemakshalve maar hergebruikt, flinterdun laagje vloeibare pakking er op en weer terug gezet. Denk dat ik de boosdoener gevonden heb, in het vacuumslangetje van de luchtinlaat naar het gasklephuis zat een scheurtje in het bochtje, denk met demonteren gebeurd. Vervangen door een stukje slang en de boel gereset en gaan rijden.

                                  Meteen de EGR klep voorzien van een dun plaatje aluminium en ‘m dichtgezet. Geen idee of het effect heeft maar ik hoor er positieve berichten over, dus dacht, waarom ook niet.

                                  Stuk gaan rijden en merkte eigenlijk meteen dat er een verschil was. Hij loopt een stuk soepeler en rijdt lekker door. Zal misschien ook wel temaken hebben gehad met het resetten, maar ik vind het prima.

                                  Helaas heeft het allemaal niet het effect gehad waar ik op hoopte, kwam thuis, uitgezet, weer aangezet en na een seconde of 10 was het lampje er weer… Terug naar de tekentafel…

                                  Nog meer opties waar ik naar kan kijken?

                                  #17891428
                                  crafter
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 January 2011

                                    Hoi,

                                    ben even een tijdje afwezig geweest, auto heeft netjes in de garage gestaan… Helaas is bovenstaand probleem nog steeds een issue. Ik heb niet stilgezeten, het complete gasklephuis is uit elkaar geweest en schoongemaakt, alle pakkingen vervangen (zelfs de kleine van het vacuum). Pakking op het spruitstuk was nog heel maar vervangen door een nieuwe. Stappenmotor ook vervangen (door een 2e hands), eerst schoongemaakt en weer terug gezet met een dun laagje vloeibare pakking er tussen, had het idee dat hij misschien niet helemaal goed aan sloot op de behuizing.

                                    Alle slangen gecontroleerd en waar nodig vervangen, MAP sensor omgewisseld met een 2e hands, nog een apparaatje in het vacuum systeem (achter DIS) uitgewisseld voor de zekerheid. De slang van de carter ontluchting was helemaal zacht geworden en bleek een klein scheurtje in te zitten, is een kort bochtje en viel al tegen om ‘m weer te monteren na vervangen koppakking.

                                    Ik ben een beetje door al mijn ideeën heen ondertussen en sta wederom open voor suggesties. Ik wil er in het voorjaar nog mee weg en hij moet voor half maart gekeurd zijn, wil ‘m voor die tijd in orde hebben. Zolang het lampje elke keer aan gaat na even stationair draaien weet ik dat er iets niet goed zit.

                                    Alvast bedankt!!!

                                    #17891429
                                    crafter
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 January 2011

                                      Ik ben vandaag misschien wel een stapje dichterbij de oplossing gekomen… Althans dat vermoeden heb ik. Ik trok gisteren tijdens stationair draaien het stekkertje van de temperatuur sensor los onder het gasklephuis. Kort daarna lees ik de ECU uit en krijg daar nu 2 meldingen, een van de stationair regelaar (die ik al vermoedde) en nu ook de temp. sensor. Ik dacht, “Nee hè, weer wat nieuws!” Maar nee, die had ik zelf veroorzaakt. Zit ik vandaag met een vriend de pijnzen over wat het nou kan zijn, vertelt hij over Corsa waar hij ooit een Ascona blok in heeft gebouwd en hij ook tegen een probleem aan liep. Alles werkte, starten en na 3 minuten stopt hij en doet niets meer. Hij dacht eerst aan de bobine, dus deze vervangen, starten en niets aan de hand, tot 3 minuten later hij weer stil valt. Weer een andere bobine er in, weer hetzelfde probleem. Na lang zoeken bleek het een kabelbreuk te zijn die alleen bij een warme motor parte speelde… Daar denk je toch niet snel aan…

                                      Nu heb ik het vermoeden dat de stationair regelaar het bij mijn auto slecht of zelfs helemaal niet doet en er misschien 1 van de 4 kabeltjes beschadigd of gebroken is… Aangezien ik er al 3 verschillende regelaars in heb gehad en ik geen verschil merkte ga ik er van uit dat deze wel goed zijn maar ik elders moet gaan zoeken.

                                      Kan iemand me vertellen hoe ik deze draden goed door kan meten? Ik heb wat schema’s gevonden op internet, hij zit in de boom vanaf de “brandstof inspuiting regel unit”, klopt dat? Ik ben ‘m voor 2 verschillende motoren tegen gekomen behalve die van mij, voor een C16SE en een NZ, laat ik nou net een XZ hebben. Zit hier veel verschil in? ik kan uiteraard gewoon de draden terug zoeken op de ECU, maar hoe meet ik ze het beste door daarna? Mijn multimeter is niet zo heel erg lang met de draadjes…

                                      De motor loopt op zich erg netjes maar bij stationair glooit ie een beetje in het toerental, als de regelaar niets doet, kan hij dat uberhaubt wel lopen? Wie weet blijft ie wel een beetje open staan waardoor het niet eens opvalt dat hij het niet doet… Als ik de auto uitzet, weer start en meteen ga rijden blijft het lampje uit, ook als ik het gas er een beetje op weet te houden blijft het lampje uit.

                                      Elk idee is welkom, ik ga er langzaam in geloven dat ik het hier moet zoeken. ik hoor het graag van jullie!

                                      Alvast bedankt!!!

                                      #17891430
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        Ik denk toch een Vacuum probleem of een kapotte Computer.

                                        Probleem bij de X16SZ is de Startonderbreker..(1997)

                                        Ik zie wel dat je een X14SZ Corsa hebt, daarvan zou je als deze ook startonderbreker heeft (1995), de computer en de Slotring, en transponder uit de sleutel over kunnen zetten.

                                        willem

                                        #17891431
                                        crafter
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 January 2011

                                          Ik ben bang dat ik geen startonderbreker heb in de Astra… Niet als ik de sleutels mag geloven iig. Dit zijn simpele sleutels en heb er voor de vakantie een bij laten maken en deze werkt ook gewoon. Of de Corsa er wel een heeft weet ik niet zeker, ik heb de sleutel nooit uit elkaar gehaald, dit is een iets dikkere sleutel.

                                          Deze zit bij de Astra:

                                          Deze zit bij de Corsa:

                                          Hoe kan ik verder controleren of de computer defect is? Ik merk verder helemaal niets van wat dan ook als ik gewoon zonder lampje aan rij, zou ik dan ook iets moeten merken? En voor het vacuum, ik zat zelf te denken om tijdelijk een vacuum meter aan te sluiten om te kijken wat er gebeurt tijdens het rijden. heb je hier nog andere methodes voor om dat te testen?

                                          Bedankt voor de snelle reactie trouwens!

                                          #17891432
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Kijk even of er een Chipje in de sleutel van de Corsa zit, of kijk of de Computers van bijde auto’s gelijk zijn.

                                            Zo ja, zijn ze bijde zonder startonderbreker en kan je de Computer zo uitwisselen..

                                            Wel vreemd, de Astra zou vanaf 1996 standaard startonderbreker hebben..

                                            Willem

                                            #17891433
                                            crafter
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 January 2011

                                              Mijne is uit 1995… Dus ik denk dat er daarom geen een in zit. Ik zal zo de sleutel van de Corsa eens open maken.

                                              Kun jij eventueel controleren of de computer nog ok is? Of heb jij andere middelen om dit te onderzoeken (zowel vacuum of elektronisch)? Ik kom regelmatig in Leiden en woon zelf in Brielle. Voor mij is Nootdorp niet al te ver weg en vast en zeker een ritje waard. Tenzij je er niets voor voelt om Jan-en-alle-man aan je deur te hebben uiteraard…

                                              #17891434
                                              crafter
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 January 2011

                                                Net de sleutel open gemaakt en zag daar een chipje zitten… Gaat ‘m dus niet worden denk ik. Ik kan uiteraard een keer langs de sloop maar vraag me af wat dat gaat kosten. Zal Marktplaats een raadplegen, wie weet wat we daar tegen komen.

                                                #17891435
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Ik mag delen wel testen van de sloop vaak…

                                                  ik weet niet wat ze vragen voor een Startonderbrekerloze X12SZ X14SZ of X16SZ computer..

                                                  Willem

                                                  #17891436
                                                  crafter
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 January 2011

                                                    Ik kijk wel even wat ik tegen kom op Marktplaats of bij mij in de buurt. Misschien een mogelijkheid om de huidige computer aan een testje te onderwerpen mocht de zoektocht tot niets uitlopen? Wat betreft de vacuummeter, zou dat een idee zijn? Of zijn er hulpmiddelen voor m je systeem te testen op lekkage? Als ik er voor langs de dealer of een garage moet rijden is dat zo, als ik maar kan dingen kan uitsluiten op een gegeven moment, ik blijf nu maar gissen naar wat het allemala kan zijn en voel er bar weinig voor om onnodig spullen te kopen als het misschien allemaal niet nodig is…

                                                    Net even naar de draadjes gekeken en ze zien er op het eerste gezicht goed uit, de kleuren komen iig wel overeen met de schema’s die ik heb gevonden. Het was al donker dus verder zoeken had even geen nut. Misschien heeft een van ons wel een draadje beschadigd met de boel lostrekken bij het vervangen van de koppakking, er zijn ook 2 slangetjes gesneuveld, dus ik kijk nergens van op met spullen die al aardig op leeftijd zijn.

                                                    #17891437
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      Vacuum: Remmenreiniger doet het beter om te testen op vacuum lekkage..

                                                      niet toevallig 2 gelijke stekkers verwisseld…

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.