Opel astra J olieverbruik en beroerd lopen

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra J olieverbruik en beroerd lopen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #18470129
    BasvanG
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 January 2012

      Hallo,

      Ik heb sinds een paar maanden een opel astra J. En de auto geeft mij tot nu toe alleen maar problemen helaas.
      De auto verbruikt enorm veel olie, schokt tijdens het optrekken en knalt er als hij warm is behoorlijk veel witte rook uit.
      Auto al meerdere malen uitgelezen (ook door een garage) geen foutcodes. De auto zegt wel de auto heeft dringend service nodig (no shit).
      Het betreft een auto met motorcode A14NET

      Ik heb zelf al het pcv systeem nagelopen. Wat ik tot nu toe heb gedaan:
      – Cruze kit v3.4 geïnstalleerd (https://www.youtube.com/watch?v=f9CFOPQD4yU)
      – Nieuwe kleppendeksel geïnstalleerd (merk Febi)

      Nu blijft de auto extreem veel olie verbruiken en ik ben ten einde raad. Zo ziet de geïnstalleerde cruze kit eruit.

      4

      Na het rijden staat de slang van de turbo naar de intercooler vol met olie (tussendoor schoongemaakt)

      3

      Test met opvangbak om te kijken hoeveel olie er uit de carterventilatie komt (na 10 km circa 275 ml)

      Mag daar eigenlijk wel olie uitkomen? en nee hoe dan want de kleppendeksel is net nieuw.

      2

      Olie wat na 10 km uit de slang die richting de turbo gaat komt.

      1

      Kan iemand mij in de goede richting helpen?

       

      Alvast bedankt.
      Groet Bas

      #18470230
      astrid_fahrer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Dat is een knap probleem met het olieverbruik inderdaad.

        Je hebt alle middelen al gemonteerd om het probleem met overdruk onder je bij je kleppendeksel en inlaat te verhelpen.

        Heb je de 2 controles ook gedaan bij de beide keerkleppen? De grotere zit bij de ingang naar de turbo en de ander zou inderdaad al in je PCV kit moeten zitten. Op youtube zouden er een aantal filmpjes moeten staan hoe je deze beiden kan checken.

        Verder is het een lastige issue. Misschien dat de motor carterdruk opbouwt door slijtage bij de zuigers zelf wanneer de afdichting daar niet meer  in orde is. Dat zou je kunnen laten controleren door een compressietest op alle cilinders.

        #18470361
        BasvanG
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 January 2012

          Dank voor je antwoord.

          Gisteren de compressietest uitgevoerd. Al de cilinders zitten op 14 bar. 1 cilinder op 16.

          De compressie is dus goed.

          Nog meer ideeën?

           

           

           

          #18470375
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Dat is echt niet goed / serieus iets mis.

            Even een paar vragen om te beginnen:

            1) Heb je in het inlaatspruitstuk ook het originele PCV gaatje dicht gemaakt ?
            2) Weet je zeker dat de terugslagklepjes voor beide PCV’s (bij inlaat en bij turbo) in de juiste richting gemonteerd zitten ?
            3) Verlies je ook koelvloeistof ? (ivm de witte rook als de auto warm is)
            4) Had je dit probleem ook al voordat je het nieuwe kleppendeksel monteerde  en waarom heb je dit vervangen (membraam lek?) ?
            5) Had je dit probleem ook al voordat je de Cruze kit monteerde ?

            Gr,
            The Duke

            #18470404
            BasvanG
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 January 2012

              Bedankt voor je reactie.

              1) Heb je in het inlaatspruitstuk ook het originele PCV gaatje dicht gemaakt ?
              Yes, ik heb hiervoor het filmpje van de Cruze kit uitgebreid bekeken en precies dezelfde stappen ondernomen.

              2) Weet je zeker dat de terugslagklepjes voor beide PCV’s (bij inlaat en bij turbo) in de juiste richting gemonteerd zitten ?
              – terugslagklep bij inlaat bedoel je de nieuwe klep van de cruze kit? Meerdere keren gecheckt, het pijltje op de terugslagklep zit goed en in de richting naar het inlaatspruitstuk.
              – de terugslagklep bij de turbo bedoel je de bevestiging op de turbo? Deze komt van de slang die nu door de cruzekit vervangen is. Deze heb ik op de nieuwe slang gemonteerd. Maar deze kan er toch maar op 1 manier op?

              3) Verlies je ook koelvloeistof ? (ivm de witte rook als de auto warm is)
              Nee

              4) Had je dit probleem ook al voordat je het nieuwe kleppendeksel monteerde  en waarom heb je dit vervangen (membraam lek?) ?
              Ja veel vermogenverlies en witte rook. Ik heb de kleppendeksel vernieuwd na het aanbrengen van de cruzekit gewoonweg om zeker te weten dat het membraam in orde is.

              5) Had je dit probleem ook al voordat je de Cruze kit monteerde ?
              Ja maar ik heb wel het idee dat het erger is geworden na montage.

              Groet Bas

              #18470406
              astrid_fahrer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2010

                Je compressie test waardes zijn prima, de kit zit dan ook goed gemonteerd als ik zo je antwoorden richting the Duke lees.

                Bij mijn weten kan de terugslagklep naar de Turbo inderdaad maar op één wijze gemonteerd worden.

                Ik heb nog op de cruze sites en de Duitse sites gekeken maar een hoop mensen lijken hetzelfde probleem te ervaren maar de oplossing nooit meer te posten of ze lijken het te hebben opgegeven o.i.d. Ikzelf heb ook de A14NET maar tot nog toe lijkt hij te lopen zoals hij hoort te lopen.

                Toch klinkt het nog steeds alsof je motor ergens druk op bouwt waardoor de olie zo hard eruit gedrukt wordt richting de inlaat van de turbo.

                #18470428
                BasvanG
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 January 2012

                  Ja klopt. Dat idee heb ik ook, vooral nu de compressietest goed is.

                  Ik heb de Cruzekit nagelopen. Nog wat slangen vervangen zodat ik zeker weet dat ze goed afsluiten.
                  In het rood de valves gecontroleerd.

                  WhatsApp Image 2022-06-23 at 7.18.30 PM

                  Ook de valve op de turbo gecontroleerd. Ik kan wel met de pijl mee blazen maar niet ertegen in.

                  WhatsApp Image 2022-06-23 at 7.21.18 PM

                  Ik moet ervan uitgaan dat ik het inlaatspruitstuk goed heb dichtgelijmd omdat ik helaas niet om de hoek kan kijken. (ik heb dit ook echt precies zo gedaan als op die video)

                  Verder zat ik nog te denken aan.
                  1. Foutieve timing instelling distributieketting?
                  2. scheur in het inlaatspruitstuk ergenst?

                  Groet Bas

                   

                   

                   

                   

                  #18470496
                  astrid_fahrer
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 March 2010

                    Ik denk als de distributie niet 100% op tijd staat dat je dan wel hele andere problemen zou ervaren eigenlijk.

                    Als je een scheur in het inlaatspruitstuk zou hebben dan zou je juist de nodige turbodruk verliezen en de motor ook niet optimaal lopen omdat hij dan niet daadwerkelijk de lucht de verbrandingskamer binnen krijgt die hij wel bij de luchtmassameter gemeten heeft voor de turbo.

                    Denk niet meteen dat dat je overdruk bij je carterontluchting/PCV systeem verklaard maar wat het probleem wel is, is wel een echte breinkraker geworden inmiddels :-(

                    #18470497
                    astrid_fahrer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 March 2010

                      Misschien kun je op de onderstaande manier nog relatief makkelijk testen of je PCV systeem de juiste kant op werkt in gemonteerde toestand?

                      https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI&ab_channel=FixandDrive

                       

                      How to test the PCV & oil separator system - 1

                      #18470526
                      the-duke
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 August 2007

                        Iets klopt er niet als ik het goed zie.
                        Je heb een test gedaan om olie op te vangen. Als ik het goed zie heb je de PCV slang bij de turbo losgehaald en die in een plastic vaatje gestoken en verder alles gelaten zo het was. Klopt dat ?

                        Als ik het juist heb gezien is dan de enige plek waar olie vandaan kan komen, de PCV slang die bovenop je inlaatspruitstuk aangesloten zit.
                        Juist daaruit zou geen olie mogen komen in die richting, als het terugslagklepje goed zit en als het niet kapot is, de olie beweegt dus in de richting die niet zou moeten kunnen, dus het klepje zit verkeerd of is kapot lijkt me.

                        No worries, we gaan door totdat we er achter zijn..
                        Gr,
                        The Duke

                        #18470528
                        the-duke
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2007

                          Ik krijg het bericht wat ik zojuist had geplaatst niet weg, dit negeren aub.

                          Ik ben het eens met eerdere feedback van anderen over wat het niet is.

                          Wellicht zijn de seals van je turbo kapot en komt er daar olie in aan de inlaat-zijde ?
                          Gr,
                          The Duke

                          #18470782
                          BasvanG
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            4 January 2012

                            :dank-u:
                            Heb even twee dagen niet gekeken omdat ik er even helemaal klaar mee was.

                            Toen de slang naar de turbo losgekoppeld was zat er geen olie in de slang naar de intercooler. Dus volgens mij komt het niet door de turbo (deze is zelfs 20k geleden vervangen). Ik weet echter niet of deze gedeeltelijk of helemaal is vervangen.

                            Maar hoe kan het vanaf de inlaat zijde in de pcv komen vraag ik me af. Ik heb dat gat dicht gemaakt.

                            Dank voor de reacties weer.

                            #18470807
                            Bart…
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 March 2019

                              Is er een originele, gereviseerde of aftermarket turbo op gegaan?

                              #18470909
                              the-duke
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 August 2007

                                Het kan dan op den duur misschien toch niet anders dan dat je een zuigerbeschadiging hebt (LSPI?), die ervoor zorgt dat door dat groen omcirkelde gaatje, via het pijpje van je inlaatspruitstuk dat daarop aansluit, de olie omhoog perst met een hoop carterdruk / blow-by.
                                Ik snap alleen niet dat je compressiemetingen goed zijn dan.

                                Wat gebeurd er als je alles normaal hebt aangesloten, de motor laat draaien en de oliedop loshaalt. Wat hoor je en zie je dan ?
                                Wat gebeurd er als je alles normaal hebt aangesloten, de motor laat draaien en de peilstok loshaalt. Wat hoor je en zie je dan ?

                                Gr,
                                The Duke

                                #18470986
                                the-duke
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2007

                                  Toen de slang naar de turbo losgekoppeld was zat er geen olie in de slang naar de intercooler

                                  Dat is toch wel gek trouwens.. Als je de PCV slang die naar je turbo gaat loskoppelt en alles opvangt heb je een berg olie die eruit komt en vervolgens is de slang die na je turbo naar de intercooler gaat helemaal vrij van olie.
                                  Dat klinkt niet logisch, die olie kan dan toch nergens anders naar toe zou je denken ?

                                  OF

                                  Bedoel je dat je die slang naar de intercooler had schoongemaakt en daarna zag dat er geen olie meer in kwam, toen je reed als de PCV slang naar de turbo niet was aangesloten (zodat je daarmee bewijst dat de olie niet uit de turbo zelf kan komen) ?

                                  Gr,
                                  The Duke

                                  #18471121
                                  BasvanG
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    4 January 2012

                                    [quote quote=18470807]Is er een originele, gereviseerde of aftermarket turbo op gegaan?[/quote]

                                    WhatsApp Image 2022-06-29 at 6.53.50 PM

                                    Ik heb geen idee. maar de klemmen zijn volgens mij redelijk aftermarkt. Heb je ervaringen met turbo’s die niet goed werken?

                                     

                                    [quote quote=18470909]Het kan dan op den duur misschien toch niet anders dan dat je een zuigerbeschadiging hebt (LSPI?), die ervoor zorgt dat door dat groen omcirkelde gaatje, via het pijpje van je inlaatspruitstuk dat daarop aansluit, de olie omhoog perst met een hoop carterdruk / blow-by. Ik snap alleen niet dat je compressiemetingen goed zijn dan.

                                    Wat gebeurd er als je alles normaal hebt aangesloten, de motor laat draaien en de oliedop loshaalt. Wat hoor je en zie je dan ?

                                    Wat gebeurd er als je alles normaal hebt aangesloten, de motor laat draaien en de peilstok loshaalt. Wat hoor je en zie je dan ? Gr, The Duke[/quote]

                                    Ik heb een filmpje opgenomen. Zie link. https://www.youtube.com/shorts/legPeG_r0zc

                                    Als de motor draait en ik haal de oliedop los dan zuigt hij de dop licht aan.
                                    Peilstok dan komt er gewoon valse lucht bij in mijn ogen.

                                    [quote quote=18470986]

                                    OF

                                    Bedoel je dat je die slang naar de intercooler had schoongemaakt en daarna zag dat er geen olie meer in kwam, toen je reed als de PCV slang naar de turbo niet was aangesloten (zodat je daarmee bewijst dat de olie niet uit de turbo zelf kan komen) ? Gr, The Duke[/quote]

                                    Die bedoel ik :)

                                     

                                    #18471128
                                    the-duke
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 August 2007

                                      Ok,
                                      Ik heb het filmpje bekeken en bij mezelf nog ge-double checked en dat ziet er allemaal goed / normaal uit.

                                      en met de andere test heb je bewezen dat de olie niet vanuit je turbo komt op de een of andere manier.

                                      Blijft dus over dat de olie vanuit dat groen omcirkelde gat omhoog moet komen, via je inlaatspruitstuk, in je PCV slang.
                                      Ik snap alleen echt niet waarom, ik ken niks anders bedenken dan dat je toch een hoop blow-by langs je zuigers zou moeten hebben, wanneer je goed op het gas gaat tijdens het rijden.
                                      Ik heb even geen ideeën meer..

                                      Gr,
                                      The Duke

                                      #18471223
                                      astrid_fahrer
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        26 March 2010

                                        Ik heb alles wat geschreven hebt nog tig keer door gelezen en ook op dat Cruze talk bijna alle 43 pagina’s wel door gelezen maar niks wat logisch zou verklaren waarom er jouw A14NET zoveel druk  ontstaat dat hij de olie via die weg eruit zou persen.

                                        Je schreef in het begin dat je wel witte rook uit de uitlaat krijgt wanneer de motor warm is dus dan zou het duiden op koevloeistof wat via een lekke koppakking bij je verbranding komt maar daarintegen daalt je koelvloeistof niveau niet schreef je. Ik bedacht namelijk dan in sommige gevallen de koppakking ook wel eens dusdanig lek kan gaan dat hij teveel druk opbouwt in het KVS systeem maar dat is dus niet aan de orde.

                                        Als t goed gaat de carterventilatie nu intern door het blok, komt via twee brede sleuven boven bij het kleppendeksel. Daar gaat het door een olie afscheider waarna de dampen zelf verder gaan via het PCV systeem en daar gaat dus juist de olie doodleuk mee in plaats van alleen dampen.

                                        Heb je de kleppendeksels kunnen vergelijken toen je deze vernieuwde misschien?

                                         

                                        #18471902
                                        the-duke
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 August 2007

                                          En Bas.. Nog iets verder kunnen raken richting een oplossing ?

                                          Gr,
                                          The Duke

                                          #18473243
                                          the-duke
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 August 2007

                                            Ben toch erg benieuwd of je nog verder bent gekomen om dit op te lossen. (hopelijk wel!)

                                            Gr,
                                            The Duke

                                            #18473623
                                            astrid_fahrer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 March 2010

                                              Ik ben ook zeker benieuwd naar het verdere verloop van dit probleem. Het zou mooi zijn als t probleem verholpen is en zo niet dat we in ieder geval mee kunnen denken.

                                              Voor mezelf ben ik maar vast begonnen met het opzoeken van de onderdelen die ik nodig heb voor de PCV ingreep.

                                              #18473794
                                              BasvanG
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                4 January 2012

                                                Dag Heren.

                                                Ik ga de auto nu naar een vakgarage brengen. Ik heb hiervoor 4 weken geleden een afspraak gemaakt vandaar dat ik niets meer van me heb laten horen.
                                                Ik zal zeker de uitkomst van het probleem posten (mits ze deze vinden uiteraard).

                                                Groet Bas

                                                #18473801
                                                astrid_fahrer
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 March 2010

                                                  Hopelijk krijgen ze het snel en goed opgelost. Helaas werken ze niet volgens “No cure, no pay”.

                                                   

                                                  #18473806
                                                  the-duke
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2007

                                                    Succes, ik hoop dat ze het snel vinden en dat het meevalt.
                                                    Bedankt dat je ons op de hoogte houdt, wil altijd graag leren van de praktijkervaring van anderen.

                                                    Gr,
                                                    The Duke

                                                    #18474115
                                                    BasvanG
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      4 January 2012

                                                      Nou het oordeel is binnen. De garage heeft met camera’s in de cilinders gekeken en deze zien er erg slecht uit.
                                                      Zo slecht dat ze een nieuw motorblok adviseren.

                                                      Deze kosten lopen natuurlijk aardig in de papieren wat de auto bijna niet waard is.

                                                      Wellicht dat ikzelf een motorblok wissel ga proberen. Een motorblok van onderdelenlijn.nl, iemand ervaringen mee?

                                                      Groet

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.