Opel Corsa-b x14sz uit 1997

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa-b x14sz uit 1997

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268629
    Sannnnne
      Lid sinds:
      16 October 2014

      Goedemiddag,

      Ik heb onlangs mijn eerste autotje gekocht via marktplaats. Nu wordt de auto in zeer korte tijd veel te warm dit gebeurt wanneer ik de auto stationair laat lopen of in een file/langzaam rijdend verkeer terecht kom. Wanneer ik 2 minuten voor een stoplicht sta stijgt de temperatuur al in rap tempo! Zo nu en dan gaat ook het lampje van de motorstoring branden. Dit is niet altijd zo, ook niet als de temperatuur stijgt. Ik heb zelf totaal geen verstand van auto’s en weet niet of jullie n.a.v. deze informatie kunnen aangeven waar waarschijnlijk het probleem in zit. Ik ga er zoiezo mee naar de garage maar om vooraf een klein beetje voorbereid te zijn op de rekening waag ik eerst hier een poging!

      Alvast bedankt! :thumbup

      #18257517
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Eerste is even het koelvloeistofniveau controleren. Is een potje onder de motorkap waar roze vloeistof in zit. Vaak afgedekt met een geel klein dopje. Controleren als de auto gedurende paar uur heeft stilgestaan in verband met warme vloeistof en damp gevaar.

        #18257518
        Sannnnne
          Lid sinds:
          16 October 2014

          Dit heb ik inderdaad in eerste instantie gedaan vorige maand maar het probleem doet zich nog altijd voor…

          #18257519
          BlackDevil
            Lid sinds:
            4 January 2009

            Over het algemeen loopt de temperatuur bij de Corsa B snel op in stadsverkeer. Je hebt dan immers geen rijwind om het water te koelen. Alleen als de temperatuur extreem snel omhoog gaat, kan er iets mis zijn. Mogelijke oorzaken: ventilator die niet aanslaat door defecte temperatuursensor, versleten waterpomp of een verstopping in het koelsysteem. Koelvloeistofniveau moet bij koude motor altijd ter hoogte van de dikke rand in het vaatje staan.

            Laat hem eens uitlezen om te achterhalen waarom het mm-lampje brandt.

            #18257520
            SimpleFace
              Lid sinds:
              14 July 2014

              Motorstoringslampje kunnen ze uitlezen in de garage, en inderdaad bij kleine benzine motoren loopt de temperatuur snel op, zeker bij file rijden of in de stad. Als de koeling het voor de rest goed doet, en je hoort de ventilator aan slaan zakt de temperatuur weer als het goed is. Grote kans dat er niks aan de hand is. Maar goed om een onderhoudsbeurt te doen bij een garage, is alles meteen gechecked.

              #18257521
              Sannnnne
                Lid sinds:
                16 October 2014

                Zijn daar (uitlezen/onderhoudsbeurt) vaste prijsafspraken voor of kan dat een grote verrassing worden? :swear Ik zal vanavond nogmaals de koelvloeistof bijvullen. naast mijn werk ligt een kruispunt waar de stoplichten langzaam werken, maar hoelang zou dat maximaal kunnen zijn? max 5 minuten, en dan schiet hij soms al bijna tegen de 100 graden aan!

                #18257522
                BlackDevil
                  Lid sinds:
                  4 January 2009

                  Geen idee wat het kost, doe het allemaal zelf.

                  Dat de temperatuurmeter op de 100 graden komt is normaal bij dit type auto. 100 graden wil niet zoveel zeggen. Het koelwater gaat dan nog niet koken, omdat het koelsysteem onder druk staat. Meestal gaat de ventilator ook pas aan als ie net voorbij de 100 graden is en loopt de temperatuur weer langzaam terug. Let er eens op of dat ook gebeurt, anders heb je kans op oververhitting en motorschade. Dan heb je pas echt een vette rekening. Dus het euvel zo snel mogelijk laten opsporen en verhelpen.

                  Kan trouwens ook nog zijn dat je thermostaat defect is. Als die niet meer open gaat, loopt de temperatuur ook heel snel op.

                  #18257523
                  SimpleFace
                    Lid sinds:
                    14 July 2014

                    Belangrijk is dus nu om te checken of de temperatuur ook weer zakt als de motor warm wordt. Wat je dus moet doen, na een ritje ergens parkeren, motor laten draaien. Ongeveer bij 100 graden moet de ventilator aan gaan, dit hoor je duidelijk. Dan moet de temperatuur weer zakken, en vervolgens gaat de ventilator weer uit. Zolang dit werkt heb je eigenlijk geen probleem. Mocht de temperatuur toch doorschieten naar het rode gebied, dan is er iets mis en moet je zeker z.s.m naar de garage. Check inderdaad ook het niveau van koelwater, het mag niet zo zijn dat dat elke keer leegloopt of verdwijnt.

                    #18257524
                    crafter
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 January 2011

                      Het is voor 99% zeker je thermostaat. Ik heb net precies hetzelfde gehad en heb deze zelf vervangen. Nadeel is dat je distributieriem er af moet en dus ook je waterpomp en spanrol (als deze lang geleden pas vergangen zijn…). Aan onderdelen ben je niet super veel kwijt, het gaat m in de arbeid zitten. Zou wel een lokale garage / doe-het-zelver zoeken om die kosten te drukken…

                      Je kan het vrij makkelijk controleren. Als je motor warm is moet de slang aan de linker kant naar de radiator warm zijn én je kachel.moet warme lucht geven. Als dit niet het geval is (de warme slang) kan het nog zijn dat je radiator verstopt is, maar die kans is vrij klein…

                      Succes!

                      #18257525
                      Sannnnne
                        Lid sinds:
                        16 October 2014

                        als de auto bijna of helemaal de 100 gr heeft bereikt en ik kan daarna weer flik doorrijden zakt de temperatuur ook eigenlijk meteen weer terug. Ik heb geen problemen met de warme lucht die werkt prima. Zoals Crafter zegt zal het dan waarschijnlijk een zelfde probleem met de thermostaat zijn. Ik ga het inderdaad even laten checken nadat ik de check van Simpleface heb uitgevoerd!

                        Bedankt heren! :thumbup :thumbup :thumbup

                        #18257526
                        corsaracer
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 January 2005

                          ik weet niet waar je vandaan komt maar er zal vast wel iemand in de buurt wonen die opcom heeft en de auto voor je kan uitlezen.

                          en de normale bedrijfstemperaturen van een corsa is 95 graden. bij veel stadsverkeer loopt die idd vrij snel op richting de 100 graden maar dan is er niks aan de hand. de koelingfan slaat aan bij 102 graden en koelt terug tot 97 graden.

                          bij koude motor idd ff nivo koelvloeistof nakijken (smorgens voor je vertrekt bijvoorbeeld.) dan moet hij tot halverwege het reservoir staan.

                          #18257527
                          gose91
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 November 2013

                            En de temperatuurmeter op het dashboard kan best een paar graden hoger of lager aangeven dan de werkelijke temperatuur. Die laatste is uit te lezen en is vaak wat preciezer

                            #18257528
                            Sannnnne
                              Lid sinds:
                              16 October 2014

                              Helaas, de enige persoon in mijn omgeving met verstand van auto’s heeft geen Opcom. Woont er toevallig iemand in de buurt van Roosendaal (NB) die mij kan helpen tegen een vergoeding uiteraard?!

                              #18257529
                              CorsaB5D97
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 February 2013

                                @Sannnnne wrote:

                                Helaas, de enige persoon in mijn omgeving met verstand van auto’s heeft geen Opcom. Woont er toevallig iemand in de buurt van Roosendaal (NB) die mij kan helpen tegen een vergoeding uiteraard?!

                                Zie topic:
                                viewtopic.php?f=185&t=180864

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.