Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa X14SZ – Temperatuur boven 100 en koude radiateur

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268467
    crafter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 January 2011

      Hoi,

      Het is alweer even geleden dat ik hier ben geweest, maar eigenlijk nooit echt weggeweest… Zal me nog even kort her-introduceren. Ik ben Nick, woonachtig in Leiderdorp en heb tot 2 jaar geleden een Astra cabrio uit 95 gehad en rij daarnaast sinds 5 jaar (althans mijn vrouw) ook een Corsa 1.4 8V uit 1997. Ik rij zelf nu sinds begin dit jaar een Ford Focus 2.0 Ghia wagon uit 2003.

      het volgende probleem doet zich voor:

      Vandaag belde mijn vrouw onderweg naar haar werk op dat de temperatuur van de Corsa ineens opliep tot 100 graden op de snelweg en het MM lampje ging branden. Ik heb ooit uitgelegd dat als dit gebeurt, ze de ventilator op vol en de temp op warm moet zetten (+raampje open…) zodat de motor toch nog iets van koeling krijgt… En dat heeft ze netjes gedaan!! Vanavond eens wat dieper in gedoken en merkte dat de radiateur helemaal koud was maar de slang NA de thermostaat loeiheet was. De grens van warm naar koud was waar de slang op de radiateur aansloot. Alles daarna was volledig koud.

      Eerste vermoeden ging uit naar een verstopping in de radiateur maar deze spoelde goed door met de tuinslang er op. Eenmaal alles weer ingebouwd en aangesloten afgevuld en de motor gestart. Na een tijdje ging ie naar een lekker temperatuurtje maar er bleken nog wat luchtbellen in te zitten, 3 pogingen verder en alle lucht was er uit (inhoud tankje flink gedaald). Had geen KVS meer dus er een beetje water bij gedaan om toch op normaal niveau te komen.

      Heeft een van jullie enig idee waar ik het zal moeten zoeken? Thermostaat is een optie maar ik kan niet verklaren waarom de slang ERNA dan wel warm wordt, zou toch niet mogen toch? :hmmz Zou het de pomp kunnen zijn? Deze zit in de distributie en zou dus altijd moeten draaien, misschien wat schoepen kapot?

      Ik sta open voor suggesties. Heb er geen grote haast mee, echter zolang hij stil staat moet ik met de trein naar werk, dus… :swear Alvast bedankt!

      #18256232
      bedum
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 October 2014

        thermostaat die niet meer open gaat en vervangen moet worden
        de rede dat hij na de thermostaan niet koud is omdat die in gelote stand vast staat.

        #18256233
        BlackDevil
          Lid sinds:
          4 January 2009

          Kan zijn dat de thermostaat nog maar een klein beetje openstaat en in die stand blokkeert. Dat verklaart de slang die warm is en de koude radiateur. Het beetje water dat er nog door kan, koelt dan gelijk af. Als de thermostaat helemaal dichtzit, blijft de slang erna ook koud.

          Of inderdaad een waterpomp die niet meer zijn volle vermogen heeft om het water goed rond te pompen en niet veel verder komt dan net voorbij de thermostaat. Dat kan ook verklaren waarom het mm-lampje aangaat. De koelvloeistoftemperatuursensor van het motormanagement krijgt dan verkeerde waardes door van de voorbijstromende koelvloeistof. Het beste even laten uitlezen.

          #18256234
          crafter
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 January 2011

            Hier was ik al bang voor… In beide gevallen moet de riem er af, toch…? Ik neem aan dat de thermostaat er niet af kan zonder de riem los te halen? Ik heb al eens een 1.6 voorzien van een nieuwe koppakking en toen meteen alles maar meegenomen toen het blok toch uit elkaar lag. Even voor de lol een distributieriem vervangen vanwege een onderdeel van nog geen tientje is nooit grappig!

            #18256235
            bedum
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 October 2014

              Ja klopt hij zit achter de distributie huis

              #18256236
              BlackDevil
                Lid sinds:
                4 January 2009

                @crafter wrote:

                Hier was ik al bang voor… In beide gevallen moet de riem er af, toch…? Ik neem aan dat de thermostaat er niet af kan zonder de riem los te halen? Ik heb al eens een 1.6 voorzien van een nieuwe koppakking en toen meteen alles maar meegenomen toen het blok toch uit elkaar lag. Even voor de lol een distributieriem vervangen vanwege een onderdeel van nog geen tientje is nooit grappig!

                Beter wel even die investering doen dan een risico nemen om naderhand mogelijk nog meer schade en kosten te hebben. Ben je er gelijk weer een tijdje klaar mee.

                #18256237
                crafter
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 January 2011

                  Vervelende is dat hij net in de verkoop staat… Vorige week na wat sleutelwerk door de APK (uitlaat midden en eind, handremkabel en wiellager) en daar wilde ik het qua kosten en werkzaamheden eigenlijk bij laten… Maar goed, zo verkopen is geen optie. Ga er al niet de hoofdprijs voor vangen maar nu al helemaal niet. Ik wil het wel gewoon goed doen, zou het erg vervelend vinden als de nieuwe eigenaar er na korte tijd mee gezegend is… Denk dat het onderdelen bestellen wordt vanmiddag. Ik ga bij Bogijn.nl bestellen, deze is volgens mij een van de voordeligste op het web. Iemand nog suggesties voor een goeie/voordelige?

                  #18256238
                  BlackDevil
                    Lid sinds:
                    4 January 2009

                    Zeker als ie in de verkoop is zou ik het euvel wel verhelpen. Lullig als tijdens een testrit blijkt dat er vanalles mis is. Spaart je overigens ook gedonder achteraf.

                    Er zijn meerdere webshops met onderdelen. Om er een paar te noemen:

                    – FSRS Opel-webshop
                    – Winparts
                    – Onderdelenlijn
                    – Mister Auto
                    – Mijn Autoonderdelen

                    En nog veel meer.

                    #18256239
                    crafter
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 January 2011

                      Onderdelen besteld. Even rondgekeken en toch bij Bogijn uitgekomen. Vanavond de garage leegruimen en morgen maar eens een poging wagen. Het is een enkele nokkenas dus dr kans dat het mis gaat is iets kleiner dan bij een dubbele… Geintje natuurlijk! Ik heb al eens een 1.6 gedaan dus het is bekend terrein. Beetje tipp-ex op de riem en tandwielen, overnemen op de nieuwe riem en weer terug zetten. Hopelijk komt de waterpomp een beetje makkelijk los… Én is het probleem na het vervangen van de thermostaat verleden tijd. Anders is alles voor niets geweest…

                      #18256240
                      crafter
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 January 2011

                        Knoop door gehakt en onderdelen besteld bij Bogijn.nl, goedkoop adresje!! En vlotte levertijden… Thermostaat is naar mijn mening naar z’n grootje, plaatje zegt genoeg denk ik.

                        Helaas moet alles er uit om er bij te kunnen komen en heb gelukkig een mooi plekje in mijn garage om droog te klussen en met de deur s avonds op slot.



                        Heb met tipp-ex streepjes op de riem en de tandwielen gezet zodat ik deze op de nieuwe riem over kon nemen en zo weer terug kon zetten. Stelt zo weinig voor met een enkele nokkenas. Een dubbele zal ik nog eens 2x over na denken voordat ik me daar aan waag… Was wel weer een leuke klus, heb er zelf helaas niet zo veel plezier van aangezien er volgende week iemand naar komt kijken en serieus interesse heeft.

                        #18256241
                        crafter
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 January 2011

                          Auto is verkocht! Het werk is niet voor niets geweest… Ik vermoed dat dit een van mijn laatste posts zal zijn. Misschien ooit weer een opel in de toekomst maar ik hou het voorlopig even bij een Ford Focus en straks zelfs een 2e Focus erbij…

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.