Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Die zijn lastig te vinden inderdaad. Ik zou gewoon eens wat sloperijen afbellen, de Astratjes van die leeftijd gaan inmiddels met bosjes tegelijk richting de sloop dus er moet er haast wel eentje in de buurt staan.
Oh, ik zie dat er in Geleen een tent zit die deze pinnetjes verkoopt. Aangezien je in het “uiterste zuiden” van NL woont is dat misschien een goede optie voor je.
https://www.caraudiolimburg.nl/webshop/aansluit-inbouwproducten/micro-timer-contact-10-stuks/
Bij mijn weten is de X2 connector gestandaardiseerd, dus zou je 2 verschillende kabelbomen uit verschillende auto’s inderdaad zonder problemen moeten kunnen koppelen. Alleen bestaat de kans dat je onbezette pennetjes hebt. Bij mijn auto bijvoorbeeld was de kabelboom in de motorruimte voorbereid op cruise-control, maar de dashboard-kabelboom niet. Hier kon ik gewoon de missende contactjes bijprikken (uiteraard wel de X2 stekker demonteren eerst)
Mocht je contactjes missen in de X2 stekker dan zal je die los moeten bestellen. Deze kan je vinden door te googlen op “micro-timer terminal”. Weet niet meer zeker waar ik ze vandaan heb maar ik kon ze wel in Nederland bestellen 2 jaar geleden. De 2 helften van de X2 connector worden vanuit de motorruimte met een m10 moer op elkaar vastgeklemd. Die moer kan je met een dunwandige 10mm dop losdraaien en dan een beetje wrikken om de 2 stekkerhelften los te krijgen. Is wel wat gekloot want de motor-kant van de stekker zit half achter je rembekrachtiger.
Hier kan je vinden welke draadjes op de connector welke functie hebben:
https://www.migweb.co.uk/forums/other-mechanical-electrical/497411-1998-astra-g-sri-engine-loom-fire-power-sounder-2.html(Dit is een forum waar een Brit zn kabelboom helemaal opnieuw heeft opgebouwd na een brandje)
Hou er met dit forum wel rekening mee dat ze het over een Engelse auto hebben met het stuur rechts. Dan zit de X2 connector dus achter je dashboardkastje en dat is een stuk makkelijker. Voor ons, met onze linksgestuurde auto’s, zit de X2 connector boven je koppelingspedaal en dat is veel lastiger om bij te komen. Maar het kan wel :applause02:
Hier zie je het ronde gat in het midden waar de m10 bout doorheen gaat om de 2 stekkerhelften samen te klemmen
Edit: Mocht je aan de X2 connector willen rommelen dan is het demonteren van de bestuurdersstoel wel erg handig inderdaad, het is namelijk een vrijwel onmenselijke houding om op zo’n manier in je auto te gaan liggen dat je langs het koppelingspedaal omhoog kunt kijken. Tenzij je heel jong bent en een beetje spierpijn niet erg vind :applause01: Het demonteren van de zekeringkast links onder je stuur kan ook wat extra ruimte geven om te zien wat je aan het doen bent.
Succes!
[quote quote=18359256]– Liefste wil ik niet gaan knippen in de kabelboom; dus mooiste zou zijn 1 op 1 te kunnen wisselen. Is dat mogelijk; of is de dashboard kabelboom 1 geheel met de motorkabelboom? Met andere woorden; waar zit ergens een tussenstekker? [/quote]
De interieur-kabelboom is inderdaad gescheiden van de motorruimte-kabelboom middels de zogeheten X2 connector. Boven je koppelingspedaal zit een grote vierkante stekker waar onheilig veel draadjes doorheen gaan. Dat is hem.
[IMG]https://data.motor-talk.de/data/galleries/376378/165148/bild-56396.jpg[/IMG]
Voor dat geld zou ik niet moeilijk doen en een Pierburg bestellen. Zit het weer gewoon netjes zoals origineel.
Hou er wel rekening mee dat autodoc een beetje een rare tent is, alles is spotgoedkoop maar duurt even voor het binnen is, en als je iets voor garantie terug wilt sturen kan het zomaar 7 maanden duren voor je je geld terug hebt.
Als het allemaal wel goed gaat, heb je wel voor weinig geld je onderdeeltjes :toppie:
Standaard EGR kleppen bij Opel zijn geloof ik Pierburg, maar met een relatief eenvoudig onderdeel als een EGR klep zal je jezelf aan een imitatie-onderdeel ook geen buil vallen. Meestal kies ik voor mijn onderdelen de bekende merken, Bosch, TRW, Sachs, Pierburg, Hella, Valeo, etc. FEBI Billstein schijnt OK te zijn maar hier heb ik geen ervaring mee. Maar bij een prijsverschil van 60 voor het goedkoopste en 200 voor het duurste onderdeel zou ik persoonlijk wel een beetje in het midden gaan zitten voor de zekerheid. 120 a 150 oid. Welke merken heb je in die range?
Een defecte EGR kan je beter helemaal los trekken, dan aangesloten laten en afdoppen. De computer krijgt nu verkeerde informatie en daarom loopt de motor beroerd. Als de EGR gewoon helemaal los is, negeert de computer het ding volledig en zal hij alles afstellen alsof de EGR dicht staat. Helaas heb je dan wel een motorstoringslampje.
Volgens mij heb je een X16XEL blok, klopt dat? Dankan je de EGR niet wegschrijven uit de ECU, dus dan zijn er 2 opties:
EGR klep vervangen voor een nieuwe
EGR klep vervangen voor een EGR cheaterEen EGR cheater heb ik eventueel nog wel voor je liggen, daarmee hou je de ECU een beetje voor de gek en denkt hij dat de EGR klep goed functioneert.
Mag je voor €15 overnemen. Ik hoor het wel :)[quote quote=18357276]Speedswitch, deze leds uit de UK, hebben die geen aparte fitting nodig, m.a.w. kan je deze zomaar in de bestaande fitting plaatsen ? Hoor graag van je,[/quote]
Ja, de LED’s die je besteld in de UK hebben gewoon een B8.5 fitting, net zoals de gloeilampjes die je eruit haalt. Plug & play dus
Lijkt mij gewoon een defect lampje, je kan de tellerbak demonteren en de lampjes aan de achterkant eruit draaien (how-to staat hier ergens op het forum).
Mocht je voor LED verlichting gaan, kies dan goede en dimbare leds. Goedkoop spul gaat lopen knipperen en dat wil je niet. Heb die van mij bij crazyleds.co.uk besteld:
https://crazyleds.co.uk/select-vehicle/vauxhall/astra-g-98-04/astra-g-led-dash-kit
Beetje schommelen rond de middenstreep is niet erg, mijn wagen doet dat ook. Als het blok maar niet koud blijft of oververhit.
Thermostaatproblemen kunnen zich op 2 manieren uiten: Of de thermostaat blijft dicht zitten, dan circuleert er geen koelmiddel en zal je blok oververhitten. Of hij blijft open staan, in dat geval circuleert de koelvloeistof constant (ook als het blok nog koud is) en dan zal je verwarming niet of slecht werken (en je auto meer verbruiken en je motor harder slijten)
Ik zou overigens je thermostaat niet zomaar effe snel vervangen want die zit in dit blok achter je distributieriem. Flinke operatie.
11 juni 2018 om 14:30 In reactie op: Ratelend geluid bij warme motor. Alleen als je toeren maakt #18357155Zou bij dit soort klachten eerder denken aan hydraulische klepstoters die niet lekker vullen.. maar geen idee of dit blok die uberhaupt heeft (volgens mij wel)
Zit er de juiste soort olie in? Als het alleen bij warm blok is dan is je olie misschien net te dun?
Mijn blok (X16XEL) loopt sowieso beter op 5W40 dan op de 5W30 die er officieel in moet, met 5W30 klinkt het ook allemaal wat rauwer
Is het kraken of bonken? Versleten homokineet geeft bonkend geluid bij insturen terwijl je rijdt. Is het beste te horen als je op lage snelheid een parkeervak indraait
Ik heb met mijn Astra G exact hetzelfde probleem gehad. Heb het opgelost door de aanjager te demonteren en de motor goed schoon te maken. Rond de spoelen en koolborstels zat het vol met oude verdroogde blaadjes en troep. Goed reinigen, beetje WD40 op de koolborsteltjes en gaan.
(De reden van dit defect is dat de koolborstels vast komen te zitten in de koolborstelhouders, hierdoor worden ze niet meer door de veertjes tegen de rotor aangedrukt en verbreekt de verbinding)
Het losmaken van de aanjager kan overigens best wat gekloot zijn, de behuizing bestaat uit 2 delen en bij mij zat daar kit tussen. Weet niet of dat standaard is.
Alles bij mekaar een klusje van een uurtje of 2
Voor wat betreft de remmen zou ik spul van TRW of Bosch eronder zetten, dat zijn de merken die Opel ook fabrieks-af monteert.
Weet je zeker dat je achter schijfjes hebt? Een 1.6 16v uit 98 heeft volgens mij trommeltjes achter? Of je hebt de sport uitvoering oid.Qua ophanging en schokdempers zou ik voor Monroe en/of TRW gaan.
Succes!
Is het een 8 of een 16 klepper? De 16-kleppers hebben om de 60k een nieuwe riem nodig uit mn hoofd.
Voor wat betreft krukassensor: Lekker doorrijden tot je problemen krijgt en het dan pas vervangen. Is niet zo heel veel werk.
Verder bij de Astra G’s even opletten op roestvorming bij de wielkastranden achter, net als roestvorming in de dakgootjes. De 1.6 16-kleppers zuipen nog wel eens olie, dus even kijken of de uitlaat en de bumper rond de uitlaat zwart zijn. Ook natuurlijk even kijken of het ding blauw rookt. Dat zijn indicaties dat de motor olie verbrand. Verder zijn het best degelijke wagens zonder veel gedoe.Wazige koplamp kan je overigens gewoon polijsten, zijn ook setjes voor te koop. Is meest gewoon verweerd aan de buitenkant.
Succes!
Het verschil tussen de 2 setjes zit m in de waterpomp. De oudere blokken hebben een C-vormige flens, de nieuwere hebben een waterpomp met een inkeping.
Oudere blokken met C-vormige flens:
[IMG]https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/517cDTVTEvL._SY355_.jpg[/IMG]Nieuwere blokken met inkeping:
[IMG]http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/90543935N_2.jpg[/IMG]Even goed je motorbloknummer nakijken dus. In mijn (oudere) 1998 Astra G ging de pomp met c-vormige flens
Mogelijk moet je hem opnieuw inleren? Procedure is hier op het forum wel te vinden, was geloof ik sleutel in contact, doordraaien naar stand 2, dan knopjes openen en sluiten indrukken oid. Als je het even opzoekt heb je hem zo gevonden. Hoop dat dat helpt :)
Die vraag is eigenlijk onmogelijk te beantwoorden zonder het systeem zelf te inspecteren. Ik zou gewoon een airco-servicebeurtje laten uitvoeren en opnieuw laten afvullen, dan weet je het meteen.
Stotteren bij snelheidsverhoging.. zou ik in eerste instantie kijken naar je brandstoftoevoer. Brandstoffilter even vervangen etc.
Waar komt het geluid vandaan? Uit de kan van de distributieriem, of juiste de koppeling, etc?
18 augustus 2016 om 10:55 In reactie op: Lastig om interieur-filter te plaatsen Astra G (tips) #18324057Even belangrijk detail: Er zijn 2 soorten filters, een voor de uitvoering met airco (kort filter) en een voor de uitvoering zonder airco (lang filter). Dus de vraag is.. heeft je auto airco? :D
(Het verschil is 25.5 vs 30 cm lengte)
Overigens is het altijd een beetje etteren, je kan t filter net niet helemaal uitlijnen met de filterbehuizing waardoor je hem iets zal moeten knikken bij het invoeren. Maar als je hem echt hebt moeten compressen verwacht ik dat je het verkeerde filtertype hebt besteld
Dat zal dan per kachelpaneel verschillen, bij mij was het wel degelijk B8.5D. De T5 fitting die jij stuurt is wel degene die bij mijn sigarettenaansteker zit..
Mogelijk dat je, als je je ventilatorknopje eraf kunt trekken, er een T5 in kunt plaatsen. En wanneer je je kachelpaneel uit moet bouwen, je achterin B8.5D’s moet draaien?Overigens schijnt het op verschillende manieren te kunnen, sommige kachelpanelen kan je gewoon je knopje er met beleid aftrekken, andere zal je even moeten uitbouwen. Bij mij moest ik het kachelpaneel uitbouwen.
De fitting die je nodig hebt heet B8.5D (als het goed is)
https://www.google.co.uk/search?q=b8.5+led&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiu_PrUmbbOAhXHvhQKHSxxAJkQ_AUICSgC&biw=1920&bih=947″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Als je voor LEDjes gaat, koop dan goeie via crazyleds.co.uk, kan je meteen achter je dashboard ook vervangen. Andere goedkope leds gaan knipperen als je ze dimt.
10 augustus 2016 om 06:14 In reactie op: Redelijke prijs voor vervangen Distributie riem en waterpomp #18320440Zou het voor dat geld direct laten doen. Kreeg zelf prijsopgaven van €500 tot €700 en heb het dus zelf maar gedaan. Maar als je het zelf doet moet je rekening houden met een investering in gereedschap etc. Voor €350 kan je niet tobben. Scherpere prijs heb ik nog niet gehoord.
En zelf onderdelen aanleveren – voor die paar tientjes moet je dat gewoon niet doen. Bij de X16XEL heb je sowieso te maken met 2 verschillende typen waterpompen, dus als je het verkeerde setje besteld zit je meteen met een probleem. Laat hun dat risico maar lopen. Daarnaast – Garantie heb je niet als je zelf de onderdelen aanlevert.
-
AuteurBerichten