Ratelend geluid bij warme motor. Alleen als je toeren maakt

Forumindex Forums Modellen Astra Ratelend geluid bij warme motor. Alleen als je toeren maakt

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18356884
    Thunderalpha3
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 October 2017

      Avond allen,

      Heb een vraagje. Ik bezig een Opel Astra GTC H 1.4

      Echter heb ik de laatste tijd een raar geluid bij ( wat ik vermoed gasklephuis ).

      Bij een warme motor en als ik toeren maak ( rond de 2 a 3000 toeren ) hoor ik een ratelend geluid bij de motor wegkomen.

      Heb inmiddels al verstuiver reiniger in de tank gedaan en tank is nog niet leeg.

      Maar het probleem is soms nog wel aanwezig. motor is wel feller qua optrekken in vergelijking met toen ik hem kocht.

      Ik ben alleen nog niet tevreden met het geluid wat ik soms hoor ( ben zelf een motor gewent zonder bijgeluiden )

      Is dit normaal of is er iets aan de hand?

      Alle vloeistoffen etc zijn allemaal op pijl.

      Olie filter is vervangen bij aanschaf ( dec 2017 )

       

      :dank-u:

      #18356887
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Geen ratelende ketting? is een Z14XEP motor kettingen willen wel rammelen bij deze motor.

        Bij de koude start geen ratel(een keer starten met de deur open) post anders eens een filmpje.

        #18356940
        Thunderalpha3
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 October 2017

          Hoe kan je dat herkennen dan?

          Heb zelf alleen nog maar auto’s gehad een een distri riem.

          Dus een ketting is nieuw voor mij. Maar met het starten hoor ik wel wat geratel maar is ook gelijk weer weg.

          Zodra de motor dus warm is hoor ik wel geratel. bij stationair draaien is er niks aan de hand, zodra je gas geeft hoor je het. en rond de 4000 toeren ( dacht ik ) is het weer weg.

          Ik weet wel dat de distri kettingen uitrekken na verloop van tijd. En deze kunnen niet gespannen worden ( toch??? )

          Tsja dan heb ik nog 1 “domme” vraag. hoe lang kan een distri ketting meegaan?

          :toppie:

          #18357155
          Speedswitch
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 June 2015

            Zou bij dit soort klachten eerder denken aan hydraulische klepstoters die niet lekker vullen.. maar geen idee of dit blok die uberhaupt heeft (volgens mij wel)

            Zit er de juiste soort olie in? Als het alleen bij warm blok is dan is je olie misschien net te dun?

            Mijn blok (X16XEL) loopt sowieso beter op 5W40 dan op de 5W30 die er officieel in moet, met 5W30 klinkt het ook allemaal wat rauwer

            #18357659
            Thunderalpha3
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 October 2017

              zie onderstaande link voor de video. hopen dat dit wat duidelijker is ?https://youtu.be/jkyc6Mbq_BA

              #18357700
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Ik gok de ketting, maak nog is een filmpje met de koude start.

                #18357705
                Thunderalpha3
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 October 2017

                  Dat wordt dan over een paar dagen of morgen op het werk.

                  Anders in de auto dat ik het kan filmen.

                  Maar met het starten hoor je inderdaad wel een iets ratelen / rammelen.

                  Volgens mijn schoonmoeder ( heeft ook altijd Opel gehad ) zit er wel vrij dunne olie in.

                  Voor welke kan ik deze eigenlijk het beste vervangen? Want via internet kom ik 3 types tegen. ( 0W40, 5w30, 5w40 ) :unsure:

                  #18357712
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Dan is het vrijwel zeker de ketting.

                    Deze compleet laten vervangen met tandwielen!! Anders ben je met een x aantal km’s weer aan de beurt.

                    0W is veels te dun!!

                    Ik gebruik altijd 5W40 voor mijn opels(ook met ketting) de z14xep van me vader rijdt ook met 5W40 deze is warm net effe dikker dan een 5W30 wat Opel voorschrijft.

                    De z14xep van me pa klonk trouwens hetzelfde met een rotte ketting!

                    #18357713
                    Thunderalpha3
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 October 2017

                      Enige idee hoeveel dat “Geintje” toen heeft gekost?

                      Heb de auto namelijk nog geen jaar in mijn bezit….. :no-money:

                      #18357715
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Dat heeft toen tussen de 500-700 gekost dacht ik, wel met nieuwe waterpomp.

                        #18359100
                        Thunderalpha3
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 October 2017

                          Maar even een “late” Update maar wel de oplossing.

                          Heb de auto weggebracht naar de garage en het probleem uitgelegd.

                          De multiriem en spanner waren volgens de garage eigenaar de boosdoener.

                          Het zou de ketting niet zijn omdat het blok er te mooi voor loopt.

                          Dus zo gezegt zo gedaan, Multiriem en spanner laten vervangen.
                          Bij het ophalen van de auto had ik nog gevraagd of de rest van de rollen ( waterpomp, airco poellie etc. ) nog mooi liepen.

                          Het volgende kwam uit zijn mond:
                          De spanner die er onder zat had zijn beste tijd gehad, tevens de riem was niet al te best meer.
                          Met het er afhalen van de riem kon hij met een simpele sleutel doen ( of te wel veer totaal versleten ).
                          Bij het er omzetten van de nieuwe riem moest hij bij de nieuwe spanner een 2,5 x zoon lange sleutel gebruiken. :rolling:
                          Voor de rest liep alles heel mooi zonder moeite en/of bijgeluiden.

                          Sochtend voor dat hij de riem had vervangen had hij nog naar de spanner gekeken met een stationair draaiende motor.
                          De veer van de spanner klapperde er over. en na het vervangen blijft deze mooi stil.

                          Ook heb ik gelijk gevraagd of hij de rest wou na kijken ( Gewoon een beurtje ).
                          Helaas heeft de verkoper ( in december ’17 ) dit niet gedaan wat nu blijkt. Terwijl de auto een grote beurt zou hebben gehad.

                          De olie en filter die er in zaten waren simpel gezegt af. De olie was namelijk pik en pik zwart  :cry: .

                          Maar nu na een nieuwe riem en onderhoud kan de GTC er weer tegen aan.  :cheers:

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.