Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Jongens, jongens, jongens (of kan ik beter zeggen: kinderen, kinderen, kinderen), waar zijn jullie mee bezig. Jullie verpesten dit hele forum met jullie kinderachtige reacties (en ga nu niet reageren met ‘hij begon, of hij dit, hij dat’). Maak desnoods een eigen draadje aan en ga elkaar daar bekritiseren, maar doe dat niet in een post waar mensen op geabonneerd zijn, om er misschien nog wat interessants in te lezen. Jullie weten elk draadje weer om zeep te helpen en ook hier weer met 50+ reactie die echt nergens op slaan. Volgens mij hebben we hier te maken met volwassen mannen, gedraag je daar dan ook naar en laat dit rusten. Zo hebben de geïnteresseerde leden nog wat aan dit forum.
Bedankt!
(Excuus van mijn kant voor deze reactie, deze droeg niet bij aan de vraag van RonS).
Ik zou het graag horen. Heb al jaren een Grandland, maar die pijl is altijd irritant wit geweest. Nergens kunnen vinden waar je het evt aan zou kunnen passen.
Dit zou geen goed vooruitzicht zijn Hans. Als iedereen straks in EV’s ‘moet’ rijden en daarmee de bandenslijtage zo hoog blijft, dan komt er een hoop rubber in het milieu. Daar ga je dan met de mileubesparing…. Hier zouden de bandenfabrikanten toch op in moeten spelen.
Jeetje KB, hopelijk heeft die klapband niet al te veel (persoonlijke) schade opgeleverd. Bij mij is het gelukkig nooit tot een klapband gekomen.
Afgelopen juli wel een afspraak gehad bij de dealer, aangezien mijn tweede set banden ook absurd snel sleten. Nu kon hij wel uitgelijnd worden en je raad het al, hij moest flink bijgesteld worden. Ook scheen er, als terugroepactie, een nieuwe ring bij de achteras geplaatst te moeten worden. Dit zou de extreme slijtage mogelijk kunnen verklaren.
Verder had mijn dealer een bulletin gekregen van Michelin, waarin stond dat de GLX Hybrids met Premacy 3 banden extreme slijtage kunnen vertonen op een bepaalde zone op de achterbanden. En je raad het misschien weer, precies de zone waar wij op het canvas zaten. Deze moeten dus kosteloos worden gewisseld, naar e-premacy banden. Echter, de garage moet foto’s aanleveren van de DOT code, serie nummers én een uitlijn rapport waaruit blijkt dat de auto goed is uitgelijnd. En daar ontbrak het bij mij aan, aangezien mijn garage vorig jaar niet kon uitlijnen. Al met al namen zijn die schuld op zich en ik kreeg kosteloos 4 nieuwe e-premacy’s.
Als ik jou was, zou ik dus naar de garage terug gaan voor uitlijning en vragen naar die terugroepactie. Ik moet nu na de eerste 5000km terug naar de garage en dan gaan ze meten wat de slijtage is geweest.
Het lijkt me erg snel voor een wagen uit 2020, maar misschien eens laten kijken naar de homokineten.
Ben je hiermee al naar je dealer geweest?
Beste Marcel,
Gefeliciteerd met je nieuwe bolide, mooie wagen
Bij mij zit er ook een 6,6kW boardlader in, alleen kan ik hem thuis niet gebruiken. Mijn wallbox is een 1 fase lader en kan dus maar met maximaal 230v x 16 Ampère = 3,68kW laden. Als ik hem bij een openbare laadpaal aansluit heb ik er wel profijt van, maar die stroom is duurder dan bij mij thuis . Tenzij je thuis dus op 2/3-fase gaat laden, of een 35 ampère hoofdzekering hebt, heb je er eigenlijk pas profijt van.
Dat zijn mooie berichten Floki. Vergeet niet dat een tractiebatterij na verloop van tijd toch minder wordt qua lading én je nu nog geen koude temperaturen hebt meegemaakt. Maar misschien gaat dit merk er toch wat anders mee om en valt het allemaal mee.
Maar even, 6 uurtjes op een 23oV stopcontact Met hoeveel ampère laad je dan? Ik laad hem op 1 fase = 16A en ben na 3 uurtjes weer helemaal vol . . .
Heb niet te hoge verwachtingen van de MyOpel app, vele ondervinden enorme problemen met deze app.
In de winter maanden zit ik rond de 28-30km op een volle accu en in de zomer rond de 60km. Mijn max in Frankrijk op de camping is een keer 72km geweest!!
Een volle accu ‘kost’ je in principe 13,3kw.
Bedankt Schipper1 voor de tip om ook eens bij de 225-50 R19 te kijken. Maar past dit straffeloos op de standaard 19″ velgen? Is toch 2cm breder dan de 205-band. En kan het kwaad als je 225 achter hebt en voor nog de oude 205-banden??
Hoi RonS, bedankt voor je reactie!
Na 5000km al op het canvas, dat is wel heel bizar. Om een uitlijning had ik vorig jaar ook gevraagd, maar ze zeiden dat ze nog geen data van dit soort ‘nieuwe’ auto’s hadden en uitlijnen dus nog geen zin had. Eind juni heb ik weer een afspraak staan voor een jaarlijkse beurt, dus dan maar hopen dat er nu wel gegevens beschikbaar zijn om uit te lijnen.
Ik heb er nu e-Primacy banden onder liggen, die zouden beter geschikt zijn voor hybride auto’s. Maar met deze ervaring ga ik toch maar op zoek naar een andere band, wat slijtvaster. Probleem is dat er voor de maat 205-55 R19 niet zoveel (goede) keuze is. Tesla’s hebben de Michelin Pilot Sport er onder liggen, maar die is er niet in deze maat, helaas. Iemand een suggestie voor een goede band??
Hoi Riesje,
Bedankt voor het meedenken!
Vorig jaar heb ik de auto inderdaad laten uitlijnen, alleen kreeg ik toen te horen dat ze voor een dergelijke nieuwe auto nog geen gegevens in de databank hadden staan. Vreemd verhaal vond ik het.
Maar misschien heb ik het mis…maar kan je de achterwielen van een auto uitlijnen? Of is dit alleen bij de voorwielen mogelijk. Nu heeft de Hybrid4 wel 4WD, dus is het daar misschien wel weer mogelijk?
Hoi Riesje,
Mijn banden zijn vorig jaar in de garage op spanning gebracht en thuis check ik het altijd na. De bandenspanning zal bij mij eerder 0.2 hoger zijn, dan lager. De eerste set banden waren de originele die er onder zaten bij aflevering en daarna heb ik er Michelin e-Premacy onder gestoken. Deze zouden juist geschikt zijn voor elektrische voertuigen zijn.
19 december 2022 om 13:41 In reactie op: Opel Grandland X Hybrid 4 kraakgeluid bij optrekken en remmen #18496280Misschien iets offtopic, maar gebruik jij, als Hybrid rijder, de MyOpel app? En wat is jouw ervaring hiermee wat betreft het aangeven van de status van laden?
13 december 2022 om 15:39 In reactie op: Opel Grandland X Hybrid 4 kraakgeluid bij optrekken en remmen #18492725Hoi Thieske,
Ik rij nu anderhalf jaar een Hybrid4 (nu 30K op de teller) en hoor alleen gekraak bij ‘het laatste stukje remmen’. Wat ik dan hoor, vind ik acceptabel. De auto wil natuurlijk door de automaat zelf naar voren rijden en de remmen willen dat voorkomen. Maar gekraak bij het rijden heb ik zeker niet.
Tja en het gekraak in je armsteun is een Grandland dingetje. Ik heb een 1.2 benzine gehad en die had het veel erger dan deze Hydbrid4. Je zou het niet verwachten van zo’n duren auto.
Al met al vind ik het een heerlijke auto, vooral dat hij hybride is. Je kunt nu kiezen of je benzine of elektrisch wilt rijden, net wat goedkoper is op het moment. En als je met de auto op vakantie gaat, zal je niet snel stil komen te staan door een lege accu. Heerlijk toch.
Zal niet gaan, dat automatisch sluiten als de ‘sleutel’ uit de auto is. Wat nou als er een bijrijder in de auto wacht, omdat jij even gaat betalen bij het pompstation? De auto springt op slot, alarm gaat er automatisch op en de bijrijder krijgt de schrik van zijn leven. Wat nou als je de auto aan het inpakken bent voor de vakantie. Telkens springt de auto op slot, terwijl je bezig bent. Ik snap je ‘wens’, ook ik heb wel eens de auto een nacht open laten staan . Had mooi geweest als de Opel-app de mogelijkheid zou bieden om de auto op afstand te vergrendelen. Maar ja . . .
Op zich wel verbinding, maar heel slecht. Dit heeft bij mij niet met de laatste update te maken, maar gewoon de onkunde van de app.
Ik rij dan hybride, maar de juiste batterij-status (elektrisch km’s) geeft hij al tijden niet meer goed aan. Wel de hoeveelheid brandstof-km’s. Ook vind ik de app onder de maat. Bij andere merken kan je veel meer met zo’n app (auto op afstand op slot doen, ramen op afstand laten sluiten). Zou harstikke handig zijn als je dat soort zaken op afstand kunt controleren en/of beïnvloeden? Verder moet ik om de haverklap opnieuw inloggen in de app. Maar ik lees bij jou, dat het altijd erger kan . . . Misschien eens de app verwijderen en opnieuw installeren?
15 september 2022 om 13:22 In reactie op: Grandland X hybride 4 – electrische vs motor km’s #18480085Hoi Ron, interessante vraag. Ikzelf rij ook al een tijdje hybride en heb hier nog niet bij stil gestaan. Gezien de huidige prijzen van onderhoudsbeurten is het zeker wenselijk om te weten of het al nodig is. Ik hou je post zeker in de gaten.
In het begin vond ik het ook te lang duren, 12km/h. Ook naar de garage geweest om te laten checken. Daar aan de lader…26km/h. Maar dat schijnt een 22kW lader te zijn. Heb me er maar bij neergelegd, dat het thuis 3,5uur duurt. En meestal wordt hij ‘s nachts opgeladen, dus wat maakt dat dan uit.
De GLX Hybrid het maar een 1-fase lader, oftewel op 16 ampere zekering 3,6kW (230×16=3680W). De accu is 13,3kW, dus 13,3:3,7= 3,7 uur om te laden van leeg naar vol. Dus ca. 3uur en 36 minuten.
Mocht je thuis een zwaarder zekering hebben dan 16A, maar dan ook een zwaardere hoofdzekering dan 25A, kan je sneller laden.
Dus om gebruik te maken van je totale 6,6kW boardlader, moet je minimaal een 28A zekering achter je thuis oplader hebben. En dat hebben de meeste thuis niet. Sneller laden heeft dus alleen nut op openbare snellaadplekken.
20 mei 2022 om 17:13 In reactie op: Opel Grandland 1.6 Turbo 168kW Hybrid Business Elegance | welke opties kiezen? #18466709Hoi Vjenne,
Even een reactie op jouw vragen:
1) Elke Hybrid kan je thuis opladen aan een wallbox (vast) of een mobiele thuislader (stopcontact), mits deze maar een Mennekes 2 uitgaande stekker heeft. De GLX Hybrid heeft maar een 1-fase lader, ongeacht of je de optie 6,6kW boardlader kiest. Hiermee kan je dus max. 16A x 230V = 3,6kW laden, oftewel ongeveer 12km/h. Openbare laadpalen hebben vaak een zwaardere zekering en hiermee zou je dus sneller kunnen laden, tot wel 26km/h.
2) De optie WACC houdt in: Ergonomische comfortstoel, passagierszijde (AGR-gecertificeerd), Passagiersstoel 6-voudig verstelbaar, Verstelbare zitting passagiersstoel, 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteun passagiersstoel, Verwarmbare voorruit, Verwarmbare voorstoelen,
Verwarmbaar stuurwiel (vervalt i.c.m. automaat), In delen neerklapbare achterbank incl. middenarmsteun achter en skiluik.AGR stoelen zitten lekkerder, elektrisch verstelbare lendensteun is handig. Verwarmde voorruit is lekker als je snel last hebt van dat je voorruit aan de binnenzijde beslagen is. En verwarmde voorstoelen is lekker voor de kou-kleunen
3) Night vision lijkt me leuk, maar meer ook niet. De GLX met LED koplampen heeft al een bult licht en lijkt me alleen praktisch als je veel landelijke weggetjes rijdt waar wel eens een hert over kan steken Het systeem waarschuwt de bestuurder en laat het vervolgens zien op het display achter je stuur. Als je daar op gaat kijken, ben je te laat en zit je alsnog boven op het hert. Video.
Succes met je keuzes en veel rijplezier alvast.
Ik zag laatst op internet een foto van de achterkant van een Vauxhall Grandland die zwarte logo, merk en type aanduiding had. Dit zag er best stoer uit op een zwarte auto. Iemand een idee hoe je dit het beste kunt (laten) uitvoeren?
[quote quote=18418900]Hallo, Ik heb een vraag. Ervaart er iemand ook dat de GX zich als een slagschip gedraagt op de weg en bij het toenemen van de snelheid het alleen maar erger wordt? Onze GX slingert en dweilt op de weg. Heel erg onstabiel. Bij een klein tikje aan het stuur veranderd die van richting en komt ook niet meer terug in een rechte lijn. Of dat links of rechts is maakt niet uit. En nee ik heb de corrigerende functie om binnen de lijnen te willen rijden uit staan. Dat vind ik niet prettig rijden. Over hobbels lijkt het als of je in een vrachtwagen zit waarbij de neus een duik maakt. Eerst dachten we dat het met de bandenspanning te maken had maar die zijn normaal 2.60 bar wat het ook behoort te zijn. Hij is door de Opel nagekeken maar die hebben niets kunnen vinden. Heeft iemand hier ook last van. Ik denk zelf aan problemen zoals: – stuurhuis (kolom) – schokbrekers – ophanging Ik kan iet snappen waar dat vandaan komt. heb in een andere GX mogen rijden welke ervaringen veel beter waren. Graag verneem ik als er oplossingen zijn. Vast vriendelijk bedankt[/quote]
@Gravenb,
Toen jij last had van het ‘dweilen’ over de weg met je GLX, had je toen ook last van een trilling in je stuur tussen de 100-110km/u? Van het dweilen blijk ik ook last te hebben, maar ervaar ook een soort van brom in mijn stuur rond die snelheid. Mijn banden zijn al opnieuw gebalanceerd, maar daar lag het dus niet aan. Vrijdag worden mijn banden kruislings gewisseld, in de hoop dat het euvel dan verholpen is. Het is vermoeiend rijden zo, het is net of je de hele tijd je auto aan het corrigeren bent.
Mijn vorige two-tone velgen hadden precies het zelfde euvel. Hopelijk heb je hier bij je nieuwe set geen last van na zoveel duizend kilometer… Lijkt idd op een productiefout.
Dan zal ik toch een andere versie van de navigatie hebben. Ik rij nu een GLX Hybrid 4 uit 2020 een daar is het pijltje wit. Niet erg duidelijk op de kaart daardoor.
-
AuteurBerichten