Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X20xer hapert af en toe/ houd in
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 september 2013 om 08:15 #17260902
Hallo mede opel rijders,
ik zit nog steeds met een erg vervelend probleem met mijn Astra G opc (x20xer blok)
ik heb de auto nu zo’n 1,5 jaar en dit probleem speelt nu ongeveer al een jaar ik ben al eens met hulp van het forum aan het zoeken geweest aan de hand van de tips die ik toen gekregen heb, zie ook topic http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?t=177313.aangezien het motorisch is wil ik om het duidelijk te houden hier een nieuwe start maken in dit forum:
ik zal het hier kort omschrijven wat de storing is:
Tijdens optrekken houd de motor soms in, vaak zo vlak voor de 4000 tpm, naarmate de versnelling hoger word voel je het steeds erger (in 5 het meest).
sinds de zomer heb ik veel km’s gemaakt dus er is weer het een en ander uit te sluiten.
eerst even wat er al gedaan is:* olie en filter 2x vervangen
* gasklep gereiningd
* stappen motor pakking vervangen en schoon gemaakt
* brandstof filter (zat ook verkeerd om) vervangen 2x
* Luchtmassameter vervangen
* bougie’s vervangen voor origineel (
* bougie kabels en bobine brug getest met wat om te kijken op doorslaan (niet het geval)
* uit laten lezen bij opel geeft geen fout codena het vervangen van de LMM was het zo goed als weg, daarna kwam het langzamerhand weer terug.
Vlak voor de vakantie haalde ik de Denso Iridium bougie’s die ik er 10000km in had zitten eruit die er toen zo uit kwamen:
als je goed kijkt kan je zien dat de electrode’s behoorlijk zijn ingevreten bij iniedergeval 2 vd vier.Nadat ik de bougie’s had vervangen voor origineel vlak voor de vakantie was het inhouden eigenlijk weg, ik ben vervolgens naar italie gereden en heb daar 1x gehad dat hij even in storing schoot op de snelweg verder heb ik geen last gehad in zo’n 3000km afstand, wel heb ik in die 3000km alleen maar euro 98 of vpower100 getankt en in duitsland goed hard door gereden met grote stukken 200km/h per uur en uitschieters naar de top (225km/h).
na de vakantie is het inhouden langzaam terug gekomen.
Afgelopen week ben ik met de auto naar normandie (frankrijk geweest) eerste 50 km deed hij het ook, nadat ik getankt had en verder reed heb ik tot in frankrijk geen last gehad.
Daar ongeveer 500km gereden waar ik hem af en toe wel voelde af en toe niet 1x echt in storing geschoten.
Terug weg gisteren eigenlijk constant wel aanwezig, hele weg 140km/h met af en toe 160km/h. eenmaal over de nederlandse grens even dollen met een bmw alleen toen schoot hij weer in storing. Als hij echt in storing schiet gebeurd dit als ik constant rijd in 5 met bijvoorbeeld 100km/h, dan terug schakel naar 4 en dan vol gas geef, eerst voel je een hapering waarna hij eigenlijk direct in storing schiet (oranje lampje met steek sleuteltje). gas geven doet hij dan niet meer, dus ik moet dan contact uit en aan doen om weer verder te kunnen.wat ik verder nog kan zeggen is dat hij bij warme motor onrustig is op lage toeren het (denk ik) bekende aan/uit gevoel, ook als ik me gas los laat geeft hij even een soort schokje voor hij af remt op de motor.
ik weet dat het een heel verhaal is maar hoop dat jullie me kunnen helpen nog meer uit te sluiten, alvorens ik beslis hem naar de dealer te brengen of dat ik zelf nog een onderdeel ga vervangen
Mijn idee nu is de lambdazonde wat denken jullie?
29 september 2013 om 08:27 #18175975Als nu het oranje lampje met steek sleuteltje gebrand heeft, heeft hij 9/10 keer ook een fout code opgeslagen. Ik zou hem opnieuw laten uitlezen zodat je nog meer dingen kunt uitsluiten.
29 september 2013 om 08:35 #18175976Ja alleen om nu weer geld te moeten betalen om hem bij opel aan de computer te hangen die niets aan geeft vind ik ook weer een beetje zonde, vlak voor vakantie is hij uitgelezen maar hij houd die foutcode dus blijkbaar niet vast, soms als de auto hard schokt gaat het lampje 1 sec aan en dan is het weer weg.
auto heeft zijn laatste beurt bij 158000km gehad en staat nu op 166000.
ik verdenk de lambda omdat ik het opvallend vind dat wanneer de LMM vervangen is het zo goed als weg was maar daarna weer terug kwam en het zelfde het geval was bij het vervangen van de bougie’s maar ook na het vervangen van het brandstoffilter leek er even verschil te zijn.
ik heb ook diverse malen injectie reiniger door de benzine gegooid maar hierbij merk ik geen verschil.
Maar ik blijf het ook erg vreemd vinden dat die denso bougie’s zo verbrand waren na 10k.
Het verbruik is echter naar mijn idee eerder wat te laag als te hoog, zelfs met 1000 km snelweg met snelheden van 200+ kwam ik niet minder zuinig dan 1:10gr Rolf
29 september 2013 om 09:35 #18175977Mag ik vragen waarom er Iridium Bougies in zitten???
Probeer eens de ”gewone” Bougies, bij mij loste Dit heel Veel op, had er platinums in zitten.NGK BKR5EK kosten de kop niet, en zeker de moeite waard om te proberen, (Dit type word ook voorgeschreven voor deze motor.)
Lees ook maar eens topics betreffende LPG auto’s waar Iridium bougies in geplaatst worden (zogenaamde LPG bougies), deze geven ook problemen betreffende inhouden en overslaan, plaats er Gewone bougies in en Probleem opgelost.
Willem
29 september 2013 om 10:07 #18175978Ik heb het misschien een beetje omslachtig neergezet, maar de iridium bougies zijn er bij die laatste beurt al uit gegaan.
Toen heb ik OEM bij Opel zelf gehaald.
Daarna was het in eerste instantie ook even weg maar na de zomer Vakantie eind juli is het langzamerhand weer erger geworden. Dat hij ecHt in storing schiet is nu totaal een keer of zes gebeurd in de afgelopen 10000km.Gr rolf
@Willem ik dacht toen Denso bougies zijn misschien beter29 september 2013 om 12:05 #18175979Lijkt wel een beetje op je nokkenassensor, is die de afgelopen tijd ook al vervangen?
29 september 2013 om 12:51 #18175980Sinds ik hem heb is die nog niet vervangen, is dat een duur ding? En maklelijk zelf te doen? Maw zit dat met ee. Stekker?
29 september 2013 om 13:52 #18175981ik heb er nog 1 liggen king:
29 september 2013 om 14:37 #18175982Heb voor de zekerheid nog even nieuwe bougie kabels geprobeerd maar ook dat kan ik na vandaag uitsluiten.
Maar zijn er buiten nokkenassensor en de lambda nog andere opties?
1 oktober 2013 om 06:26 #18175983@blackX20XER wrote:
@Willem ik dacht toen Denso bougies zijn misschien beterVoor systeem met bobineblok naast de motor, en Bougiekabels, zijn de originele Bougies met 2 massaelectroden het betrouwbaarste.
De Iridiums hebben echt Knap goede voedig niodig om goed te kunnen functioneren, een Versleten oude bobine, en/of slechter wordende kabels kunnen dan al gauw reslulteren in overslaan van de motor.
Willem
1 oktober 2013 om 07:13 #18175984Bobine blok heb ik ook kog liggen (zo goed als nieuw ) king:
1 oktober 2013 om 07:23 #18175985Daar zou dan eventueel de oorzaak van de slechte staat van die Denso bougies vandaan kunnen komen. Toen ik dit weekend die nieuwe kabels gemonteerd had ( wel universeel merk) merkte ik wel gelijk dat hij iets feller was als anders ook liep hij iets stiller.
Dus ik denk dat de standaard kabels hun beste tijd ook wel gehad hebben.
Wel leek het schokken/inhouden duidelijker aanwezig met de nieuwe kabels.Ik zit een beetje met het feit dat als de kans erg groot is dat het de lambda of nokkenassensor is ik wel bereid ben die ‘op de gok’ te vervangen. Alleen als er nog veel meer zaken zijn die dit probleem kunnen veroorzaken moet ik hem toch naar de dealer brengen en dat is nou eenmaal niet goedkoop.
Gr Rolf
1 oktober 2013 om 07:32 #18175986Is zou eerst eens bij de bobineblok beginnen .
Ik hebt hier meerdere keren over gelezen. .Eventueel mag je die van mij ook uitproberen eerst..
Ik heb er namelijk nog 1 liggen die vrij nieuw isNokkenas sensor heb ik hier ook nog liggen eventueel
Lambda zou het niet aan liggen vermoed ik..
Dat zou hij inhouden en je motorlampje gaan branden en meestal niet boven een bepaalde toeren komen1 oktober 2013 om 09:25 #18175987Dat zou kunnen maar je zou denken dat je dat dan aan de bougie zou moeten zien waar hij op hapert of zie ik dat verkeerd?
Als je die brug eraf haalt kun je die doormeten bijvoorbeeld?
Gr Rolf
1 oktober 2013 om 10:11 #18175988Dat durf ik je niet te vertellen
Dat laat ik liever aan iemand anders oversLamda kun je wel uitmeten
Maar zoals jij het verteld vermoed ik dat het aan je bobine ligt
Ik zou zeggen
Vervang je bobine (orgineel)
Bougies (orgineel )
Bougie kabels (orgineel )En zou gelijk de filter vervangen
Dan durf ik bijna uit jou verhaal te lezen dat je probleem dan verholpen is
2 oktober 2013 om 16:11 #18175989Vanmiddag ben ik nog even op onderzoek uit gegaan onder de kap.
Heb de Bobine brug er maar eens afgehaald en bekeken en deze is kennelijk al een keer vervangen want tot mijn
verbazing zit er een stuk franse rotzooi :puke onder de kap gemonteerd!
nu staan franse auto’s al niet bekend om hun elektronische kwaliteiten…. laat staan dat je dat op een Opel Schroeft!
ik denk dus dat ik eerst die complete ontstekingsmodule maar ga vervangen voor een originele en dan eens kijk hoe hij het doet.en even puur uit nieuwschierigheid, is iemand bekend met het merk Sagem? op internet kan ik er niks over vinden.
Ik had trouwens na de rit van 700km terug uit Frankrijk de bougie’s er even uitgedraaid en die zien er volgens mij op zich wel goed uit.
ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat als ik hem vervangen heb.
Gr Rolf
2 oktober 2013 om 16:27 #18175990Kosten wel wat nieuw….
Nogmaals ik heb er nog 1 liggen eventueel…
2 oktober 2013 om 20:28 #18175991SAGEM, kan zomaar ORIGINEEL ZIJN…. Heb ze vaker aangetroffen als 1e montage.
Of hij komt van een Peugeotje (106 205 206) af, die hebben dezelfde Bobine’s maar dan altijd van Sagem, vreemde i dat deze meestal BETER heel blijven als de Bosch Bremi, en Delphi’sWillem
2 oktober 2013 om 20:32 #18175992Ja heb net eens gekeken naar mijn bobine
Die ik heb liggen staat ook made in franse (sagem )
Die ik onder mijn motorkap heb liggen staat ook made in franse op (sagem)
2 oktober 2013 om 21:12 #18175993Oké dat is apart…. Maar betekent wel dat ik weer een beetje terug bij af ben…
2 oktober 2013 om 21:16 #18175994Nee hor..
Je bobine zal de boosdoender wel zijn vermoed ik.
2 oktober 2013 om 21:28 #18175995Laten we het hopen ik wordt er doodziek van!
8 oktober 2013 om 07:47 #18175996Nieuwe dis module besteld dus we gaan het zien… Het wordt wel erger nu dus dat maakt het zoeken wel makkelijker mocht dit het niet zijn.
Gr Rolf
9 oktober 2013 om 11:05 #18175997Heb je je injectoren al is ultrasoon laten reinigen en op opbrengst laten controleren?
11 oktober 2013 om 17:05 #18175998@Corsa_GSi wrote:
Heb je je injectoren al is ultrasoon laten reinigen en op opbrengst laten controleren?
Dit heb ik nog niet laten doen nee, maar wel diverse malen injectie reiniger aan de brandstof toegevoegd maar hier merk ik geen verschil mee met het inhouden.
De bobine is vandaag binnen gekomen dus die ga ik morgen monteren dus ik houd jullie op de hoogte!
Gr Rolf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.