Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het is inderdaad een febi biltstein met bult erop. Deze is dus nu 1 jaar oud. Natuurlijk haal ik de deksel los om eerst te bekijken of de bovenste geleider waar spanner tegen aandrukt nog heel is. Het lijkt me dat als dat er goed uitziet de spanner eruit gedraaid kan worden zonder bang te hoeven zijn dat ketting verspringt. Geleiders houden ketting op zijn plek. Hoorde overigens dat vele korte ritten met de z22yh funest is en je afgerekend word. Hydraulische spanner zou daar een bloedhekel aan hebben.
Hoi Opeltje17
Dank voor je reactie.
Waarom denk ik weer aan die bovenste spanner ? Na enige tijd als motor warm is getik/rammel weg. Het lijkt me als er een onderdeel los zit bij de distributie ook bij warme motor die tik/rammel hoorbaar moet zijn.
Tuurlijk kan ik eerst een diagnose laten stellen maar dan zal weer de hele distributie los moeten waar aardig wat uurtjes en centjes in gaat zitten.
Hoi
is het al duidelijk wat er gebeuren moet met de fittingen bij wissel naar nieuw model achterlicht zaffie B ?
Hoor het graag
17 februari 2018 om 11:11 In reactie op: Bobine geconstrueerd om kapot te gaan…, garage profiteert… #18352848Je schrijft:
“Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3.
In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd.
Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen.”.Ik zou dit verder hebben uitgezocht via diverse organisaties zoals ANWB en RDW .Als jouw bewering echt klopt zou ik zeker niet de beroerdste zijn om met een jurist te kijken of er mogelijkheden zijn om Opel op zijn knieën te krijgen en een terugroep actie te bewerkstelligen. Desnoods afgedwongen door de rechterlijke macht.
Ook consumentenprogramma’s zijn dol op dit soort zaken maar nogmaals je moet het echt hard kunnen maken dat Opel dit bewust doet om levensduur te verkorten. Mogelijk hebben zij een andere verklaring waarom op 1-4 een polymeer ringetje er hoort/moet zitten.
3 oktober 2017 om 23:52 In reactie op: CD30 MP3 muziek via Bluetooth? geen aux (voor 2007) #18348819Hoi ik heb een vraag aan je.
Telefoon koppelen aan de CD30 voor handfree bellen ? Of hoor je alleen het stemgeluid via bleutooth ?Groet
Heb zelf een trekhaak ondergebouwd bij zaffie A en heb niks met opcom hoeven te doen. Trekhaak lampje werkte gelijk. Denk dat met draden is gerommeld en kijk ook ff naar je stekker verbinding van trekhaak rechts in je kofferbak
Denk dat je zo een Proces verbaal heb want verblind m.i. aardig om dimlicht en drl aan te hebben in het donker
De z22yh heeft 2 kettingen (balans en nokkenas)
De kettingen hebben gekleurde schakels
Balansas tandwielen hebben merktekens (streepjes)
Nokkenas tandwielen hebben geen streepjes op maar wel een driehoek en vierkante uitsparing in tandwielen Op You Tube staan ontzettend veel video’s over hoe een ketting te vervangen.
Voor een leek niet te doen maar zijn genoeg echte Opel monteurs die het op een zaterdag kunnen doen voor rond de 600-700 euro incl. materiaal
Opel garage reken je de hoofdprijs van 1500 en vakgarage rond de 1200. Die zijn er zogenaamd hele dag mee bezig, ahummm
https://www.youtube.com/watch?v=evJuIsCD6Gs&t=174sStel je vraag ook ff op facebookgroep: opel-forum.nl
7 september 2017 om 11:52 In reactie op: Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!! #18347954Bij mij zafira B zit een zwarte kunststof membraam tussen inlaat en kleppendeksel. Deze was eens kapot . Dit controleerde ik met het foefje de olievuldop eraf te halen met draaiende motor. Dit gaat dan zeer moeizaam . Die zwarte membraam zit gemonteerd op een slang bij inlaat waar aardig veel zuigkracht op zit. Doet zo’n membraam niets anders dan ervoor zorgen dat er gedoseerd druk onder de kleppendeksel word weggehaald ?
Vind trouwens dat onder de kleppendeksel bij nokkenas het er erg zwart uitziet (geen sludge) , ondanks dat jaarlijks olie word ververst. Is dit normaal ?
Inderdaad de benzine pomp . Nooit geen e10 tanken. En de 2 kettingen, voor rond de 500 euro zitten er 2 nieuwe febi biltstein op incl. montage door de VAK hobbyist. Onlangs preventief bij mijn zafira B laten vervangen. Ze gaan helaas geen leven lang meer mee.
Wervelkleppen kan je geloof ik laten verwijderen . Neem ff contact op met Wim Oudshoorn of carlo Schonewille via Facebook groep opel-forum.nl
Is het al duidelijk ? In mijn zafira B zit ook een z22yh blok . Daarvan tikken de injectoren. Een normaal verschijnsel. Overigens het is een fijne motor maar geen fluisterstille. Laat ff weten wat het bij jou was. Groet
je kan je probleem ook ff plaatsen op Facebook : opel-forum.nl
Aldaar ook goede techneuten.
Onlangs bij mijn zafira z22yh distributiekettingen preventief vervangen door goede monteur aldaar.
succesCarlo Schonewille zit in Stompwijk .Een echte Opel vakman en lid op Opel-forum facebook
Ik heb ook een Z22YH motor en ga preventief de kettingen en alles eromheen vervangen op aanraden van Opeltje17 en andere leden.
Via Duitsland 2 kettingsets van Febi besteld en ben ongeveer 330 euro kwijt met 2 pakkingen, krukasbout en oliekering.
In NL zijn er genoeg echte monteurs die voor 40 euro per uur deze 6-7 uur durende klus willen klaren in hun vrije tijd.
Bij de Vak garage ben je 1100 kwijt en bij Opel 1500.
Reken maar uit !Wel vreemd dat mijn Opel uit 2006 de platte zonder groeven heeft terwijl daarvoor al de modificatie is geweest met bult of groeven
Zouden ze teveel oude spanners hebben leggen bij GM in Amerika of willen ze met die oude spanner de reparateur spekkenDa’s jammer Opeltje17 . Moet die toch de brug op lijkt me. Had iemand die het kon doen maar werkt vanuit bovenkant en wielen op oprijbokken.
Motor laten zakken lijkt mij dan niet te doen.Weet jij of iemand anders of motor iets moet zakken om lange bout van koelvloeistof pomp te verwijderen bij de zafira B 2.2 ?
Dat blijkt bij enkele uitvoeringen nodig te zijn bij verwijdering distributie .Was ook benieuwd welke spanner erin zat. Zie ik dus een platte. De gemodificeerde spanner van opel hebben toch een bult ?
Nieuwe gedachte van een vak garage :)
Vakgarage vind allemaal te snel beredeneerd en zegt als auto altijd keurig op tijd zijn verse olie heb gehad hij niet gelooft dat het de ketting etc.. is vooral omdat het maar een luttele seconde is bij alleen koude start. Hij geeft aan dat ook klepstoters dergelijk lawaai kunnen veroorzaken doordat stoters bij koude motor droog staan en olie eerst omhoog gepompt moet worden. Hij adviseerde eerst een keer Forte reiniging erin te gooien en daarna nieuwe olie/filter.
wat denk jij hiervan Opeltje17 ?
Hierbij een film/geluid omtrent de enkele seconden dat motor rauw klinkt. Het tikken na enkele seconden zijn de injectoren en schijnt normaal te zijn bij de 2.2
Ben blij voor je dat op tijd is opgemerkt.
is het de spanner van de balansketting ?
Vind alleen vreemd dat wanneer spanner los ligt de ketting dan niet constant blijft klapperen.
Of was het de kunststof geleider die los lag ?Ook ik heb vreemd geluid bij alleen koude start en ben er een topic over begonnen. Zal ook eens een filmpje plaatsen maar heb al veel advies gekregen van opeltje17
het is duidelijk welke 2 sets ik moet hebben. Zie ook dat ik een kleppendekselpakking, krukas/olie kering en oliepomp pakking nodig heb.
Zou jij gelijk de waterpomp vernieuwen of kan dat gemakkelijk achteraf nog ?
Bedankt allen voor de uitleg en advies.
Over de ketting het volgende:
Bij alle webshops kom ik alleen de distributieketting (lange ketting) , tandwielen, geleiders en spanner tegen als complete set , maar ik begrijp dat er nog een ketting moet zijn ?
Welke is dat dan en mogelijk een afbeelding of link daarvan. dank -
AuteurBerichten