Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!!

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine Carterventilatie altijd EERST checken bij allerlei motorische problemen!!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18339892

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Dit topic hoort eigenlijk overal en nergens thuis, want ALLE MOTOREN ongeacht het aantal cylinders of het soort brandstof maken gebruik van carterventilatie.

    Heb je last van:

    * olie in de inlaat
    * walmen uit de uitlaat
    * bokkig gedrag bij gas los
    * stationair schommelen
    * pruttelen
    * stinken
    * overal olie wat uit je motor ‘zweet’
    * olielekkage
    * sludge aan je olievuldop
    * lawaaige motor bij vrieskou

    En zo nog wel 100 verschijnselen van algemene ongezondheid van je motor. Dan KAN dat liggen aan een gebrekkige of totaal niet werkende carterventilatie! Dus voordat je alles loshaalt, keerringen gaat vervangen, telkens olie gaat verversen, catchtankjes voor een hoop geld gaat aanschaffen en met lapmiddelen symptomen gaat bestrijden in plaats van de OORZAAK??? CHECK JE VENTILATIE!

    Het checken is in 5 minuten te doen, en bij verstoppingen is het meestal ook zo door te prikken of met remmenreiniger vrij te maken.

    Hoe werkt carterventilatie? En waarom heb je het nodig?

    Zuigers sluiten nooit 100% af, en het beetje gas wat er langs ploft bij elke zuigerslag komt terecht in het carter. Deze gassen bevatten veel vocht en bestaan uit onder andere koolstof, stikstof en zwaveldioxide. Die gassen reageren met het vocht tot een zuur. Hierdoor wordt de olie steeds zuurder, wat de motor inwendig aantast als het een te lage PH waarde bereikt. Daarnaast is de druk die ontstaat zelf al schadelijk voor keerringen en pakkingen.

    Als de ventilatie dus niet werkt, zul je begrijpen uit bovenstaande dat je motor langzaam maar zeker steeds ongezonder wordt, en de bovenaan genoemde klachten gaat geven.

    De carterventilatie is opgesplitst in drie verbindingen. Een verbinding met een hele grote diameter vanuit het carter naar de kleppendeksel. Soms loopt deze verbinding extern, zoals bij een C20XE aan de voorkant naast de oliepijlstok. Bij nieuwere motoren wordt deze verbinding soms inwendig gemaakt, en zie je hem dus niet snel zitten. Het is ook niet super belangrijk om hier bij te kunnen, maar kan je dit wel dan zul je misschien wel eens sludge (mayo) er in hebben zien zitten. De andere twee verbindingen zitten op de kleppendeksel, een met een grote diameter die komt boven de gasklep uit. Deze is van minder groot belang, en verstopt haast nooit. Deze geeft wel weer problemen als de kleine verbinding verstopt zit, want de druk die dan ontstaat stuwt olie omhoog door de dikke verbinding, waardoor de inlaat vol met olie komt te zitten.

    Dus, de oorzaak van alles is meestal de dunne verbinding, welke onder de gasklep gestoken zit, zodat er vacuum op ontstaat. Waarom is deze verbinding nou dun? Simpelweg omdat als deze dik zou zijn dan zou de lucht vanuit het luchtfilter zo de inlaat in kunnen, en dan zou je stationair toerental nooit laag kunnen worden.

    De simpele check!

    Trek de slang los van de kleppendeksel en blaas er even op! Plaats ook even een stukje slang op de tuit naar het kleppendeksel. Je zult er van opkijken hoe vaak dit bij diverse auto’s verstopt zit!

    #18339895

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Hier even een plaatje van een X12XEP:

    View post on imgur.com

    C20XE:

    C20NE:

    X16XEL:

    Eigenlijk zit dit op elk type, merk, soort motor wel in een of andere vorm. Er zullen misschien uitzonderingen zijn, maar als het er niet op zit dan moet je het er op maken naar mijn mening!

    Het zal je ook versteld doen staan hoe veel mensen hier aan klooien met filtertjes er op, of tankjes, flesjes, afdoppen, allemaal fouter dan fout “oplossingen”.

    #18339930

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7726
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Heeey, eindelijk iemand die t snapt. Inderdaad carterventielatie die onjuist werkt of is aangesloten of verstopt zit kan allerlij probleemen veroorzaken.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18347620

    Andre Veesboek
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      25 August 2017

    en waar zitten de ventilatie-slangen op mijn 2,5 V6 ?

    Vectra B 2.5 V6 cdx '99 sunroof lichtgroen metall = LOOP OF SLOOP ?!

    #18347699

    davinci
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 August 2017

    ho Vinci
    ik heb je advies opgevolgd en idd het carter-afzuigslangetje ( de kleinste ) of liever gezegd het koperen buisje onder het inlaatgasklep gedeelte zit pot en pot dicht. Je zou bijna zeggen dat het zo hoort !niet door heen te komen dus zelfs niet met een naald . Er af halen en er maar met een boortje er door heen boren ?? (gaatje boren ) ik heb voorlopig het slangetje maar los los hangen , dan kan de oliedamp ten minste ergens naar toe , zoveel zal het niet zijn !Toch ?
    gaarne jouw advies !

    met groet Jan

    #18347704

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Dat had ik ook ooit, en toen ook maar geboord. Begin klein, bijvoorbeel eerst 1,5mm ofzo, als je te dik boort kan het voorbij het regelbereik geraken van de stationairregeling, dan loopt hij te hoog stationair…

    Wbt de V6, ik heb nooit een V6 gehad, dus weet ik niet waar de ventilatie zit, bij sommige motoren loopt het inwendig, er bestaat ook een how to over een 2,2 liter als ik me niet vergis, daar is een modificatie die het buitenlangs laat lopen…

    #18347911

    davinci
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 August 2017

    welnu ik heb het met een dun boortje halverwege in-geboord het laatste stukje deed ik met een ijzerdraadje kortom de originele diameter van het gaatje is dus niet aangetast dit ten gunste van , en wat jij zegt de originele aanzuiging want een te groot gaat ben je verder van huis. in ieder geval bedankt voor de tip ik zou normaal ( inzake een verstopping )niet zo bij stil staan . wel is ,want hoe lang rij ik en mn voorganger al met een verstopt “”slangetje “”?? de inlaat goed besmeurt met vette troep . zal ik dit schoonmaken of zo maar laten?.( ik rij op gas ) ik heb wel het gasklephuis schoon gemaakt .
    met gr jan

    :good: :good:

    #18347912

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Als het nu goed werkt zou het met een paar lange ritten wel moeten wegtrekken dat vocht. Zo niet, kan het zijn dat een ietsje grotere diameter beter zou werken, maar dan moet je experimenteren… Wat altijd helpt is effe verse olie er in, nieuw filter er op en waar je bij kan wegvegen… Bedenk wel namelijk dat er zo maar weer verstopping kan ontstaan door een lik sludge er in. Dan gaat het ook al gauw roesten en voor je het weet kan je weer boren.

    Merk je verder verschil in hie de motor reageert nu?

    #18347954

    de Kuijer
    Participant
    • Topics 4
    • Reacties 26
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 June 2017

    Bij mij zafira B zit een zwarte kunststof membraam tussen inlaat en kleppendeksel. Deze was eens kapot . Dit controleerde ik met het foefje de olievuldop eraf te halen met draaiende motor. Dit gaat dan zeer moeizaam . Die zwarte membraam zit gemonteerd op een slang bij inlaat waar aardig veel zuigkracht op zit. Doet zo’n membraam niets anders dan ervoor zorgen dat er gedoseerd druk onder de kleppendeksel word weggehaald ?

    Vind trouwens dat onder de kleppendeksel bij nokkenas het er erg zwart uitziet (geen sludge) , ondanks dat jaarlijks olie word ververst. Is dit normaal ?

    #18347955

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Meestal is dat alleen bij turbomotoren. Dat membraan zit er om de lucht maar een kant op door te laten. Je inlaat is namelijk bij een turbomotor alleen vacuum als je geen gas geeft en de rest van de tijd min of meer op positieve druk. Als er positieve druk is wil je dat je cylinders in hebben, en niet er uit laten lekken door je carterventilatie naar de ‘buitenlucht’ terug. Dat zou zonde zijn van je turbodruk namelijk. Daarnaast zou er ook bruut veel olie mee opgestuwd worden en dan zou je inlaat helemaal vol met olie komen. Je brengt die druk/lucht namelijk niet alleen naar buiten, maar ook je carter in! Je zet dus de motor ineens onder druk vanuit twee kanten, de bestaande, langs de zuigers, en die turbodruk! Gegarandeerd overal olie waar het niet thuis hoort!

    Is het nou geen turbomotor, dan is het membraan er om de ‘beperking’ qua diameter te verbeteren. Aangezien op de kleppendeksel de ventilaties van boven én onder de gasklep samenkomen werkt dit natuurlijk deels als ‘bypass’ van de gasklep. Met andere woorden, het is een ‘lek’ langs de gasklep. En we weten allemaal dat lucht langs de gasklep op een gegeven moment je stationair toerental omhoog brengt, en ook bij ‘automatisch’ geregelde stationair toerentallen het boven het regelbereik komt van de computer. De computer kan namelijk maar een ding doen, het ‘andere bypasskanaal’ wat er bestaat langs de gasklep, datgene via de stappenmotor dicht zetten. Maar als die 100% gesloten nog een te hoog stationair toerental geeft dan kan de computer er niks meer aan doen om het te verlagen naar wat het normaal hoort te zijn.

    Dus ok, dat wetende kijken we verder naar de richting van de lucht bij atmosferische motor (geen turbo dus) dan gaat bij stationair, met de gasklep dicht lucht vanuit de kant van de ‘buitenlucht’, via de ‘dikke’ slang naar de kleppendeksel, en via de kleppendeksel normaliter met een dunne naar de inlaat (onder gasklep, waar dus vacuum heerst op dat moment) Als je gas geeft en de gasklep is open, vervalt het vacuum, en trekt er nog maar zeer weinig lucht aan via de dunne slang (niks eigenlijk) en wordt de ‘dikke’ slang aangezogen richting inlaat, dit keer dus boven de gasklep. Als je nu de dikke en dunne slang even dik wilt maken, dus de carterventilatie effectiever wilt maken kan je een membraan plaatsen op de slang die boven de gasklep zit (normaal de dikke slang) zodat deze zich sluit bij stationair. Het vacuum trekt dan het membraan dicht. Zo is er een maximaal grote opening tussen kleppendeksel en inlaat, zonder dat er nog een bypass bestaat richting de ‘buitenlucht’.

    #18347959

    davinci
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 August 2017

    de motor loopt nu veel rustiger en houd niet meer in bij het gas loslaten . een vooruitgang dus !! en om de paar maanden check ik even of het euvel zich herhaalt heeft. kortom op z’n tijd even door prikken . ik kom liever niet aan de diameter . ik vind het prima zo. nogmaals bedankt voor de tip en ja dat oliefilter moet ook maar even gebeuren >

    gr :good:

    #18347968

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    de motor loopt nu veel rustiger en houd niet meer in bij het gas loslaten . een vooruitgang dus !! en om de paar maanden check ik even of het euvel zich herhaalt heeft. kortom op z’n tijd even door prikken . ik kom liever niet aan de diameter . ik vind het prima zo. nogmaals bedankt voor de tip en ja dat oliefilter moet ook maar even gebeuren >

    gr :good:

    Kijk! Das toch mooi dan! :good:

    wel is ,want hoe lang rij ik en mn voorganger al met een verstopt “”slangetje “”?? de inlaat goed besmeurt met vette troep . zal ik dit schoonmaken of zo maar laten?.( ik rij op gas ) ik heb wel het gasklephuis schoon gemaakt .
    met gr jan

    Nog even hierover, dit zal nu in elk geval niet meer worden, dus zal er ook minder en minder in de motor gezogen worden en verbranden. Ik heb bij C20XE motoren gezien dat mensen vanalles hadden ‘afgedopt’ en in de kleppendeksel hadden ‘gemodificeerd’ omdat dit op de site van een motorsportwinkel stond dat het zo moest en die zoog zo veel olie aan dat er blauwe rook uit de uitlaat kwam na langer stationair draaien, niet normaal gewoon! Zolang het gasklephuis maar schoon is, zodat daar niks belemmerd wordt qua werking, dan zou ik me over de inlaat geen zorgen maken. Dat dan weer, zolang het maar niet in de rembekrachtiger gezogen wordt, of zoals bij de ongelukkige positie bij de C20XE motoren in de stappenmotor!!

    Sommige keuzes die ons favoriete merk destijds gedaan heeft snap je toch echt niet ook… :scratch:

    #18347984

    davinci
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 August 2017

    het gasklephuis is brandschoon “je kan er uit eten ” …………;-) nogmaals bedankt voor de tip.
    Maandag laat ik de lambda sonde vervangen ( laten door meten ) die werkt dus niet meer , Zo iet gebeurde me natuurlijk in Praag . Het werd een duur ritje terug want op het “”nood-programma “” lust ie wel een paar liter meer !! En op gas rijden ? niet dus !!!. en ja …. shit happends
    gr.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.