Ratelend tikkend geluid zafira B 2.2

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Ratelend tikkend geluid zafira B 2.2

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344274
    de Kuijer
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 June 2017

      Hallo leden.
      Ik heb een vraag over mijn zafira B 2.2 uit 2006.
      Bij koude start vind ik de motor enkele seconden zeer rauw klinken , een soort schrapend/schurend geluid.
      Ook vind ik de motor erg tikken.
      Natuurlijk ben ik bij de opel dealer geweest en bij een vak garage.

      Opel dealer zegt bij aanhoren koude start dat niks aan de hand is en dat het tikken van de injectoren komt en dat is normaal.
      Vak garage zegt versleten ketting.

      U begrijpt, ik zit met handen in het haar want ik wil met 137000 km op de teller nog wel ff blijven rijden met deze heerlijke auto.
      Wie geeft mij advies en zijn er andere mogelijkheden om de reden van schrapend/schurend en tikkend geluid te achterhalen.
      Moet er niet aan denken dat motor in de soep loopt brrr.

      Overigens heb ik vernomen dat een dealer aan de timing kan achterhalen of een ketting opgerekt is, klopt dit ?

      Groet :bye:

      #18344278
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Dat zullen de kettingen zijn ja, als je ze laat vervangen doe ze dan meteen allebei!

        Wat betreft de ketting rek controleren dat kan een universeel garage ook d.m.v het speciaal gereedschap voor de nokkenassen.

        Maar meestal is het de kettingspanner die niet goed is, waardoor de ketting rammelt met starten, en deze rammelt de ketting geleider weer stuk.

        Niet te lang mee wachten!

        #18344282
        de Kuijer
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 June 2017

          Heb nog eens een andere Opel dealer geraadpleegd en laten luisteren.
          2 monteurs vonden de motor mooi lopen en geven aan dat getik normaal is voor de injectoren.
          Over dat rauwe metaal achtige geluid bij koude start gaven zij aan dat het waarschijnlijk de ketting spanner is.
          Er zijn daar al meer problemen mee geweest aldus monteurs.
          Zij geven ook aan dat wanneer ketting uitgerekt is dat ook te horen moet zijn bij een warme stationair draaiende motor daar de ketting dan gaat rammelen.
          Dat is dus ook niet het geval dus blijven zij bij de kettingspanner die rond de 300 euro zou kosten incl. montage.
          Is dit goedkoper te doen ? Mogelijk zelf daar spanner achter op blok zit ? En hoe zit het met geleider. Zit die in het blok of ook buiten het blok ?

          Het blijft een moeilijke materie :) al die verschillende meningen van de betere garages.

          #18344283
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Het is idd de spanner die het probleem geeft!

            Deze komt te laat op druk waardoor met koude moter( langer stil staan) de ketting rammelt en deze maakt dan weer meer stuk.

            Ik heb bij mijne ook beide kettingen vervangen, mijne rammelde ook bij de koude start maar bij mij was wel de geleider door de midden! Ik was net Op tijd.

            En de balansas ketting lag ook te rammelen, dus ik zou het niet gokken als ik jou Was!

            De spanner vervangen is niet zo moeilijk, kleppen deksel eraf halen, spanner eruit draaien, nieuwe erin(met bult) deze indrukken met een banden lichter o.i.d(activeren) kleppendeksel er weer op en starten.

            Ik zou gaan voor een nieuwe distributie en balansas ketting set!

            #18344290
            de Kuijer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 June 2017

              Bedankt allen voor de uitleg en advies.
              Over de ketting het volgende:
              Bij alle webshops kom ik alleen de distributieketting (lange ketting) , tandwielen, geleiders en spanner tegen als complete set , maar ik begrijp dat er nog een ketting moet zijn ?
              Welke is dat dan en mogelijk een afbeelding of link daarvan. dank

              #18344298
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012
                #18344328
                de Kuijer
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 June 2017

                  het is duidelijk welke 2 sets ik moet hebben. Zie ook dat ik een kleppendekselpakking, krukas/olie kering en oliepomp pakking nodig heb.

                  Zou jij gelijk de waterpomp vernieuwen of kan dat gemakkelijk achteraf nog ?

                  #18344332
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Ik heb hem zelf niet vervangen, maar het is wel makkelijker als je balansas ketting eraf is.

                    Dan kan je er makkelijk bij.

                    Als je het achteraf moet doen heb je “speciaal” gereedschap nodig om het tandwiel vast te houden, vandaar het kapje op op de distributie deksel

                    #18344338
                    de Kuijer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 June 2017

                      Hierbij een film/geluid omtrent de enkele seconden dat motor rauw klinkt. Het tikken na enkele seconden zijn de injectoren en schijnt normaal te zijn bij de 2.2

                      Ratelende zafira B

                      #18344339
                      de Kuijer
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 June 2017

                        #18344340
                        Opeltje17
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2012

                          Dit is zeker de ketting!

                          Mijne tikkert ook een beetje stationair is normaal idd.

                          #18344388
                          de Kuijer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 June 2017

                            Nieuwe gedachte van een vak garage :)

                            Vakgarage vind allemaal te snel beredeneerd en zegt als auto altijd keurig op tijd zijn verse olie heb gehad hij niet gelooft dat het de ketting etc.. is vooral omdat het maar een luttele seconde is bij alleen koude start. Hij geeft aan dat ook klepstoters dergelijk lawaai kunnen veroorzaken doordat stoters bij koude motor droog staan en olie eerst omhoog gepompt moet worden. Hij adviseerde eerst een keer Forte reiniging erin te gooien en daarna nieuwe olie/filter.

                            wat denk jij hiervan Opeltje17 ? :scratch:

                            #18344395
                            Opeltje17
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 January 2012

                              Ik weet zeker dat het de ketting is.

                              Klepstoters klinken anders, mijn klepstoters tikken af en toe een aantal seconden na het starten, dat klinkt ook anders!

                              Heb te vaak mee gemaakt dat een garage aangeeft dat het niet de ketting is, en dat ie er later een keer afloopt en dan geven ze niet thuis.

                              Het is de spanner die z’n druk niet vasthoudt is een bekend probleem.

                              #18344461
                              de Kuijer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 June 2017

                                Weet jij of iemand anders of motor iets moet zakken om lange bout van koelvloeistof pomp te verwijderen bij de zafira B 2.2 ?
                                Dat blijkt bij enkele uitvoeringen nodig te zijn bij verwijdering distributie .

                                Was ook benieuwd welke spanner erin zat. Zie ik dus een platte. De gemodificeerde spanner van opel hebben toch een bult ?

                                #18344467
                                Opeltje17
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 January 2012

                                  Motor moet zakken ja.

                                  #18344469
                                  de Kuijer
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 June 2017

                                    Da’s jammer Opeltje17 . Moet die toch de brug op lijkt me. Had iemand die het kon doen maar werkt vanuit bovenkant en wielen op oprijbokken.
                                    Motor laten zakken lijkt mij dan niet te doen.

                                    #18344473
                                    Opeltje17
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 January 2012

                                      Je moet vooral veel beneden zijn, maar op de grond is het wel te doen hoor, rechter voorwiel eraf en motor ondersteunen met een krik, 2 motorsteunen los en motor laten zakken, dan kan je de distributie deksel eraf halen.

                                      Alleen niet op oprij blokken zetten dan.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.