Kettingspanner vernieuwen

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Kettingspanner vernieuwen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18362163

    de Kuijer
    Participant
    • Topics 4
    • Reacties 26
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 June 2017

    Hallo leden.

    8000 km geleden (vorig jaar) heb ik van mijn Zafira b 2.2 z22yh de kettingen vernieuwd incl. spanners ,geleiders en nodige tandwielen.

    Verleden week bij koude start hoorde ik flinke tikken aan distributiezijde en heb ik de motor gelijk uitgezet. Ik weet dat deze motoren gevoelig zijn voor te weinig olie dus keek ik deze gelijk na maar kon er maar kwart liter bijvullen . Harde getik was toen wel iets weg maar motor bleef lawaai maken. Motor ook geflush met Forte en nieuwe Castrol olie erin gedaan. Motor is iets rustiger maar bij koude start toch ratelend geluid. Ik vermoed dat toch weer die hydraulische bovenste kettingspanner kapot is, hetgeen verleden jaar ook het geval was. Blijkt nogal gevoelig onderdeel te zijn van dit type motor. Mijn vraag aan u is het volgende:

    Kan ik ongestraft kettingspanner (achterzijde blok) eruit draaien en deze controleren en eventueel vernieuwen ? Ik weet dat deksel eraf moet want spanner moet van binnenuit geactiveerd worden. Hoe kan ik dit het beste doen ? Mogelijk ergens een filmpje van ? De kunststof kleppendeksel pakking is net een jaar oud moet deze ook vernieuwd worden na demontage kleppendeksel ? Hopelijk kunt u mij helpen.. Vriendelijke groet.

    ps: vorig jaar vervangen kettingen is wel door een vakman gedaan maar geen garage dus geen garantie. Hooguit  de onderdelen zoals kettingspanner febi biltstein vanuit autodoc.

    #18362164

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5573
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Raar verhaal maar 8000km, heb er al zat gedaan maar dit nog nooit meegemaakt!

    Kan ook de balans as ketting zijn! Nieuwe spanner is bijna net zo duur als een nieuwe set dus……

    Vervangen is idd eruit draaien en nieuwe erin en activeren(dmv indrukken) klepdeksel pakking zou ik mee vervangen maar dat is eigen keus natuurlijk.

    Eerst een goede diagnose stellen, wellicht zit er een geleider los, zou toch even langs de gene gaan die hem vervangen heeft, dit mag niet na 8000km!!

    Vectra C2 Executive Z22YH

    #18362166

    de Kuijer
    Participant
    • Topics 4
    • Reacties 26
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 June 2017

    Hoi Opeltje17

    Dank voor je reactie.

    Waarom denk ik weer aan die bovenste spanner ? Na enige tijd als motor warm  is getik/rammel weg. Het lijkt me als er een onderdeel los zit bij de distributie ook bij warme motor die tik/rammel hoorbaar moet zijn.

    Tuurlijk kan ik eerst een diagnose laten stellen maar dan zal weer de hele distributie los moeten waar aardig wat uurtjes en centjes in gaat zitten.

    #18362168

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7633
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Ik zou toch even bij de garage langs gaan, de kans dat je met je spanner wisselen alles naar de gort helpt is ook aanwezig. En dat kost veeeel meer.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18362172

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5573
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Tja blijft een grote gok, al heb ik dit wel een keer gehad met één die niet geactiveerd was!

    Je hebt de spanner met de bult erop?

    In principe als je de spanner eruit draait, zal die niet kunnen verspringen(mits de span rail los zit o.i.d) maar dit blijft natuurlijk eigen verantwoording!

    Ik zou terug gaan naar de gene die hem vervangen heeft!

    Vectra C2 Executive Z22YH

    #18362175

    de Kuijer
    Participant
    • Topics 4
    • Reacties 26
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 June 2017

    Het is inderdaad een febi biltstein met bult erop. Deze is dus nu 1 jaar oud. Natuurlijk haal ik de deksel los om eerst te bekijken of de bovenste geleider waar spanner tegen aandrukt nog heel is. Het lijkt me dat als dat er goed uitziet de spanner eruit gedraaid kan worden zonder bang te hoeven zijn dat ketting verspringt. Geleiders houden ketting op zijn plek. Hoorde overigens dat vele korte ritten met de z22yh funest is en je afgerekend word.  Hydraulische spanner zou daar een bloedhekel aan hebben.

    #18362177

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5573
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Veel korte ritten met een auto met een ketting is sowieso niet goed! al heb ik bij mijn vorige Z22YH de kettingen met 159K vervangen(origineel opel) en tot 206K(met verkoop) geen enkel rateltje van de ketting gehoord!(ook regelmatig korte stukken) en een aantal x met te laag olie peil gereden :negative:

    Het valt of staat ook met onderhoud! elke 10-15K olie verversen!!

    Kan je eens een filmpje maken van het geluid? Dan kan ik is mee luisteren.

    Vectra C2 Executive Z22YH

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.