Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dag allemaal,
ik heb de handdoek inmiddels in de ring gegooid en mijn Grandland verkocht aan de dealer. De reden is onder andere alle piepjes een kraakjes. Krakende armleuningen in de deuren. Luxe geluidsinstallatie die je niet hard kan zetten omdat dan de deurpanelen aan alle kanten gaan resoneren en trillen. Voorraam verwarming die maar half werkt. Automatisch inparkeren wat niet meer werkt, enz. enz.
heb nu een XC40 gekocht……… man wat een verschil
Ook ik heb het kraken ervaren en ben zelf op onderzoek uitgegaan.
Op zich is het gebruik van silicone spray uiteindelijk best een goede oplossing het kraken betreft puur de kunststof delen welke tegen elkaar aan zitten. Ik ben wat dieper in de materie gedoken en heb even wat foto’s gemaakt. Voor alle andere trillingen en rammeltjes heb ik bitumen matjes in de deurpanelen geplakt. Ik heb het Premium audio systeem welke een best geluid geeft maar alles begon te trillen zodra deze wat harder werd gezet, dit heb ik nu ook opgelost.
Op de foto ziet je het deel welke achter de armleuning zit van het deurpaneel. Deze armsteun zit met een kliksysteem door het deurpaneel heen en op dat punt kraakt het behoorlijk. Ik heb deze nu aan elkaar vast gekit maar een simpelere oplossing zou zijn om er gewoon silicone spray of wat goed hechtend vet tussen te spuiten.
Het andere kraakje wat in het paneel kan ontstaan is de handgreep. Deze zit met een schroefje (achter een dopje) vast aan de onderzijde. Gewoon even losschroeven, dan het handgreepje eruit klikken en alles inspuiten met silicone spray en weer monteren.
Beste allemaal,
Hier even een update.
Inmiddels een aantal maanden geleden is de complete vloerbedekking van de Grandland vervangen en het probleem lijkt zich niet meer voor te doen. Het vervangen van de bekleding was op mijn aangeven omdat ik een beetje in de materie gedoken was en iets gevonden had over weekmakers en het vrijkomen hiervan. Dus vooralsnog lijkt het nu opgelost :happy02:
Wel allerlei piepjes, kraakjes en rammeltjes. Ook hier ben ik zelf mee bezig en zal in de daarbij behorende topics een bericht schrijven.
heb inmiddels een afspraak bij de garage, met ruilauto. Ook is het probleem geëscaleerd naar Opel Nederland.
Het is eerder dat ik een technisch hart heb dat ik er zelf probeer achter te komen
bedankt voor het meedenken! Er zitten fisieke ventilatoren in de stoelen zelf
Beide .tar bestanden uitpakken en kopiëren naar de stick in de volgende vorm:
\/ [] Usb Stick (root, hoofdmap)
\/ [] SWL (map)
> [] 001234567890001 (18 cijferig in de map ‘PSA_ovip-int-firmware-version*’) (map met bestanden)
> [] 002345678910002 (18 cijferig in de map ‘PSA_map-eur*’) (map met bestanden)
Contact van de auto aan, het liefst met draaiende motor zodat de stroom niet wegvalt en de instructies op het scherm volgen
Bedankt Joepke en alle anderen.
Ik begin er langzamerhand alleen niets meer van te snappen. Vloerbedekking nat aan beide zijden van de middentunnel en buiten de bovenkant van de vloerbedekking is alles gort droog dus ook om alle airco delen heen.
Nee, onder het tapijt kurkdroog
Goedemorgen allemaal,
Na een tijdje niks te hebben laten weten nu even een belangrijke update!
Momenteel, dus zelfs met de droogte van de afgelopen weken, heb ik weer een vochtige olieachtige substantie in het tapijt van zowel de bestuurderskant als de passagierskant. Ondanks dat het tapijt gereinigd is en droog opgeleverd na de laatste checkup. Ook is de substantie wéér heel zoutig, bijna zoals zwavelzuur zo scherp.
Wat mij bij deze auto opvalt in verhouding met andere nieuwe auto’s welke ik heb gereden is dat ik zelfs nu nog, dus na een maand of vier en 8000km verder, steeds een chemische smaak in mijn mond krijg nadat ik een tijdje in de auto heb gereden en dat mijn lippen een beetje vettig gaan aanvoelen. De reden dat ik dit erbij vermeld is omdat ik een vermoeden heb dat dit te maken heeft met het volgende:
De vrijgekomen vloeistof in mijn tapijt is naar wat ik denk een weekmaker. Waarom ik dit denk is in eerste instantie omdat de vloerbekleding alléén nat word aan de bovenzijde met absoluut géén bron waar vloeistof vandaan zou kunnen komen. Daarbij kan ik als ik wat naslagwerk erbij pak (let op! ik ben geen chemicus!) van bijvoorbeeld Wikipedia het volgende hierover vinden:
Weekmakers zijn stoffen die kunststoffen elastisch maken.
Circa 85% van alle toegepaste weekmakers behoort tot de familie van de ftalaatweekmakers. Deze ftalaatweekmakers staan al 20 jaar onder druk vanwege de vermeende negatieve effecten op het milieu en de volksgezondheid. Weekmakers kunnen bijvoorbeeld esters of vetten zijn, zoals di(ethylhexyl)ftalaat (DEHP), benzylbutylftalaat (BBP), di-n-butylftalaat (DBP, DNBP), di-isononylftalaat (DINP), di-isodecylftalaat (DIDP), dioctylftalaat (DOP, DNOP) en di-isobutylftalaat (DIBP). (De “P” in de afkortingen is afkomstig van het Engelse “Phtalate”: ftalaat.)
Duidelijk is dus dat weekmakers vaak tot de ‘familie’ ftalaatweekmakers behoren. Wat word er vervolgens over ftalaat vermeld:
Ftalaten worden onder meer gebruikt bij het vervaardigen van drukinkten, lijmen, geparfumeerde producten en parfums, en als weekmakers voor plastics, zoals PVC.
De esters worden gevormd door de reactie van alcoholen met ftaalzuur, gekatalyseerd door een sterk zuur (meestal zwavelzuur of p-tolueensulfonzuur). Ftalaten worden als weekmaker aangewend en gemengd met PVC om het flexibel te maken, onder meer voor gebruik in elektriciteitskabels en in babyspeelgoed.
Ftaalzuur en de vele afgeleide ftalaten zijn giftig, en kunnen vrijkomen bij de verbranding van PVC. Er bestaat geen eensgezindheid over de vraag hoe groot het schadelijk effect is, zolang verbranding niet plaatsvindt.
De stof is erg schadelijk wanneer ze in contact komt met de ogen. Ook bij inslikken of inhalatie ontstaat irritatie, onder meer aan de keel, de slokdarm, de luchtpijp en het maag-darmstelsel. Ftaalzuur is corrosief voor de ogen en de huid. Het kan blindheid, blaarvorming, ontstekingen en zelfs lichte brandwonden veroorzaken. Langdurige of intense blootstelling kan longschade veroorzaken en leiden tot bewusteloosheid of zelfs de dood.
DUS EEN OPROEP AAN EEN IEDER !!!
Zouden jullie het tapijt van de auto kunnen checken op afgifte van een substantie? Dat wil zeggen vooral op de laagst gelegen plekken, deze zijn bij mij aan de passagierskant in de vouw waar het tapijt omhoog gaat naar de tunnel en bij de bestuurderskant rondom de voetrust (ik heb een automaat). Als je met de vinger over het tapijt wrijft of met de platte hand check dan even of de vinger of de handpalm glimt door een vettige substantie en meld het alsjeblieft hier! De garage heb ik op de hoogte gesteld van mijn bevinding maar deze begrijpt niet dat het nog door niemand anders is gemeld. Het zou natuurlijk kunnen dat de fabricage van alleen mijn tapijtje fout is gegaan maar dan word het verhaal een stuk onwaarschijnlijker. Maar momenteel vermoed ik wel dat ik in een rijdende chemische fabriek zit met een verkeerde chemische samenstelling waaraan ik in de toekomst nog consequenties kan ondervinden evenals mijn vrouw en kinderen.
:dank-u:
[quote quote=18356444]Ik rijd de Grandland X privé en dus zou zo’n mankement dubbel zo hard aankomen dan wanneer het een ‘leasebak’ zou zijn. Ik hoop dat de jouwe een lease-exemplaar betreft…….?[/quote]
Nope :no-money:
100 procent handje contantje privé
Het is tijdens het rijden gebeurt onderweg naar Zuid-Frankrijk. In eerste instantie niets aan de hand totdat wij aan het laatste gedeelte van de trip waren aanbeland. Mijn vrouw reed een stuk in bergachtig gebied over de snelweg, één verschil met mij is dat zij cruisecontrol niet gebruikt en bij een afdaling soms flink in de remmen gaat. Als er ergens water opgehoopt zou zitten dan kan dit naar voren gedrukt worden bijvoorbeeld. De chef werkplaats verzekerde mij dat dit niet mogelijk is dus deze reden optie valt af. Een tweede is dat wij voor de passagierstoel een koeltas hadden staan. Wij merkte bij de laatste tussenstop op dat deze drijfnat was aan de onderkant, dus helemaal leeg gehaald om te kijken of er iets had gelekt maar dit bleek niet het geval. Ook was dit uit te sluiten omdat het bij de bestuurder ook doorweekt bleek te zijn. Een afgeknelde condensafvoer door bijvoorbeeld een zware tas voorin was volgens de chef werkplaats ook niet mogelijk. Alle mogelijke oorzaken zijn in mijn ogen hierbij uitgesloten of verworpen. Afwachten dus maar
Ja excuus, hierbij de update.
Afspraak was vorige week woensdag, auto achtergelaten en leenauto mee. Aan het einde van de de dag werd ik opgebeld door de chef werkplaats dat de auto niet klaar zou zijn op dezelfde dag. Een dag later werd ik aan het einde van de dag gebeld dat de auto klaar was. Dus de volgende ochtend de auto weer opgehaald.
conclusie:
16 uur werk, auto meerdere malen door de wasstraat gehaald en de afvoer van de airco gechecked. Interieur verwijderd en gereinigd maar verder geen oorzaak gevonden
Vloeistof welke nog aanwezig was in het tapijt had een pH waarde van 7+ en zulke scherpe vloeistoffen worden in de auto helemaal niet verwerkt, tapijt was zowel aan bestuurderzijde als aan passagierzijde alleen aan de bovenkant nat en het vocht is dus ook nooit onder het tapijt terecht gekomen want daar was het kurk droog. De chef werkplaats liet mij weten dat dit voor hem een zeer onbevredigende reparatie was net als dat de uitslag voor mij onbevredigend zou zijn. Hij liet mij weten dat er een notitie in het systeem is gemaakt dat deze klacht ten alle tijden onder garantie verder bekeken kan worden, ook als de garantie termijn is verlopen.
Ik heb hem gezegd dat hij mij waarschijnlijk binnenkort wel weer zou zien.
ohja, ik krijg ook nieuwe RVS pedalen want deze waren niet meer te redden en zijn aangevreten door het zuur.
Ja, het is óf een lekkende airco/verwarmingsradiator óf een gebroken cq gescheurd cq verstopte condens afvoer.
ik heb gisteren de zijpanelen van de middenconse verwijdert en daar zit over de middentunnel van het chassis een plaatje schuim isolatie, deze was doorweekt maar zit ook recht onder de verwarming opvangbak. Wat ik ook heb kunnen ontdekken is dat de afvoerleidingen van het condenswater lopen totaan de achterwielen terwijl er vloeistof lekte onder de auto precies ter hoogte van waar de leidingen uit de auto naar buiten komen. Duidelijk dat al de vloeistof welke in de auto gelopen was bij de doorvoer naar buiten lekte.
Leuk, ik werd net gebeld om de werkplaatsafspraak te bevestigen. Mevrouw van de receptie had alleen wel een opmerking………. “u heeft een leenauto besteld meneer, ik wil u er wel opattenderen dat u deze moet betalen”. Hahahahaha, laat me niet lachen. IK DACHT HET DUS EVEN NIET!
Helaas heb ik nu al meteen de boze consument moeten uithangen vanwege de slechte service bij van Kouwen Amsterdam. Dus samengevat: Nieuwe auto gaat stuk in het buitenland, je belt de Europese Opel Assitance en krijgt te horen dat je de auto mag brengen bij de dichtstbijzijnde Opel dealer waar men naar het probleem gaat “kijken”, uiteraard wanneer hier tijd voor is, maar een leenauto is niet inbegrepen. Vervolgens maak je voor je “nieuwe” auto een afspraak in Nederland bij de dealer welke hem heeft geleverd en zegt men doodleuk dat ook hier een leenauto NIET is inbegrepen. En pas wanneer je laat merken dat je hier absoluut niet van gediend bent is het ineens geen probleem.
Word vervolgt………
@Roland Bergsmidt
Ja, het is balen. Een nieuwe auto en dan meteen dit. Ik heb al diverse nieuwe auto’s gereden ook via mijn vorige werkgever maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik geef ze uiteraard eerst de kans om het netjes op te lossen omdat ik ook wel begrijp dat een dealer er niet vanuit gaat dat er in de fabriek iets fout gaat.
Ik mocht de auto ook hier bij een dealer brengen om er naar te laten kijken maar aangezien ze met mij als klant nooit een binding zijn aangegaan lijkt het mij verstandig om het garagebezoek uit te stellen tot thuis zodat er direct serieus naar gekeken kan worden. Wat ik wel van de dealer verwacht is dat het probleem word getackeld en dat de bekleding word verwijderd en gereinigd of evt word vervangen voor nieuw. Als ze hiervoor niet openstaan of het probleem bij voorbaat afdoen als een kleinigheidje dat zwaait er wat. Zelf doe ik niet veel op sociale media maar de kracht van de sociale media kan ik wel laten gelden in dit geval Ook heb ik een rechtsbijstand verzekering en zal het dealernetwerk van Kouwen wel aangesloten zijn bij de Bovag, dus genoeg drukmiddelen.
In ieder geval heb ik de vloermatten gisteren met een hogedrukreiniger helemaal schoongespoten en deze hangen nu te drogen, in feite zijn deze gewoon weer als nieuw. Ook heb ik op de bekleding in de auto absorberend keukenpapier gelegd met een laag grove zout erover, de eerste behandeling daarvan is inmiddels klaar en nu nogmaals een laag keukenpapier met grove zout. Net bij het verwijderen van die eerste lading zout kon ik het zo als een plakkaat eraf pakken dus het werkt in iedergeval wel Wat raar is is dat na het optillen van de vloerbekleding gisteren ik geen druppel vocht kon ontdekken onder de bekleding, of in ieder geval aan de zijkanten want optillen om helemaal op het laagste punt te kunnen kijken lukte niet.
Het lijkt net of ik aan iedere zijde van de auto een literfles remvloeistof heb leeggegoten precies op vlakke deel van de vloer, echt heel vaag. Wellicht is het vocht gewoon vettig door een werking met de bekleding en dat deze iets van olie afscheidt maar wat dan ook weer raar is is dat mijn partner, die gisteren teenslippertjes aanhad, allemaal rode vlekken op haar voeten had en dat ze per ongeluk met haar hand langs haar mond veegde en een zoutzure smaak in haar mond kreeg. Ikzelf heb ook met het puntje van mijn tong geprobeerd of dit van de vochtige substantie kwam, het was zouter dan zout en ik had de hele avond een tintelende en branderige tong.
Net een afspraak ingepland bij de dealer in Nederland voor over drie weken, kijken wat hier uit komt en nu ook uitproberen of na het uit laten staan van de airco de problemen niet terugkomen.
naar ik weet is dit helaas niet mogelijk, anders zou ik op deze manier de flitspalen inladen
Stoel in de juiste stand zetten, kort op “M” drukken en daarna op het gewenste cijfer, er volgt een piepje.
[quote quote=18353999]
Even los van alle inspanningen die mensen hier gedaan hebben om anderen te helpen met updaten (complimenten daarvoor!): ook ik heb het kaartmateriaal geupdate naar de versie van november. Gruwelijk feit is dat het geloof ik wel een half uur duurde (motor laten draaien en niet rijden met de auto) alvorens de voortgangsbalk eindelijk de 100% bereikte. Ik denk dat het handiger is om gewoon te wachten tot de kleine of grotere jaarbeurt en het aan de dealer over te laten. Hoeveel straten zou je ‘missen’ als je 365 dagen niet update………? (Tel dat op bij het ongelofelijke wachten dat je moet en de keuze is imho al vrij snel gemaakt, of………….?)
…….duurt het bandje van de garage met het keuze menu al minimaal 5 minuten voor je überhaupt een afspraak 6 weken verder kan maken.[/quote]
…….en dat je de afslag Almere mist omdat deze in je nieuwe auto er nog niet in staat terwijl de situatie al twee jaar anders is
Nee, gevarenzones is een online dienst van TomTom en deze kan alleen ingesteld worden door de dealer. Wat ik van het Peugeot forum heb begrepen komt dan in het navi display waar nu ‘TMC’ staat ‘TomTom’ te staan. Je kan vervolgens een abonnement nemen voor TomTom traffic en voor de gevarenzones. Toch heb ik ook het idee dat het met een file op een USB moet kunnen.
hier wat info van TomTom http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/5543/~/flitslocaties-bijwerken-op-je-navigatiesysteem
Het is versie 21.06.47.34_NAC-r0
ik zie al waarom het niet lukt
je hebt ‘licence’ geschreven i.p.v. ‘license’
Mapstructuur als in onderste afbeelding met in de map ‘license’ het license bestand met de extensie .key
zoals eerder beschreven geeft het systeem eerst aan dat er een stick is geplaatst zonder afspeelbare media, negeer dit. Daarna kon ik de update gewoon starten. Houd er wel rekening mee dat in de submappen de uitgepakte bestanden staan, dus niet zoals je ze heb gedownload met de .tar extensie!
Goedemorgen, even een kleine ‘update’ over het updaten van de firmware.
De reden waarom het systeem zegt dat de hardware niet compatible is is omdat bij het downloaden van de ‘license key’ jouw computer er een extensie .txt van maakt. Zodra je de extensie .txt verwijderd en de behorende extensie .key word gebruikt dan is het systeem gewoon te updaten met de Peugeot firmware. Deze is gewoon compatible en is getest door een aantal forumleden uit Italië.
Bij mijn Grandland is de update nu bezig en ben ik eindelijk van het iPhone contactboek probleem af :happy02:
-
AuteurBerichten