Visuele + geluids file informatie

Forumindex Forums Modellen Grandland X Visuele + geluids file informatie

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352786
    quandor
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 November 2017

      Nu na 3 maanden rondtoeren in de Grandland X geef ik het zoeken naar de visuele + geluidswaarschuwing file informatie even op. Ook de dealer weet het antwoord (nog) niet.

      Wat ik precies bedoel?

      In mijn vorige Opel (Astra SW met Navi 900) kreeg ik altijd een ‘gesproken’ waarschuwing van mijn Navi 900 als ik (bijv.) op de A12 reed en ik naderde de A50 alwaar op dat moment een file was. Dit werd dan tegelijkertijd met een fel rode streep weergegeven op de Navi 900 en ook nog eens op het desbetreffende wegvak (lees : rijrichting).

      De afstand waarbinnen ik de file genaderd moest zijn heb ik nooit kunnen achterhalen, maar betrof iig vele en vele kilometers, m.a.w. genoeg tijd / gelegenheid om bij de eerstvolgende afrit ‘eraf te duiken’ en een alternatief te zoeken.

      Het lijkt mij toch met een moderner navigatiesysteem dan mijn bij inruilen 5 jaar oude Astra, toch moeten kunnen. Conform de handleiding heb ik DAB / FM zenders met RDS ondersteuning als voorkeuzezender(s) vastgelegd, maar desondanks krijg ik de visuele en gesproken filemeldingen NIET.

      Koffie/koek voor hem / haar die het antwoord op de vereiste instelling weet. (misschien kan het met dit navigatiesysteem helemaal niet, maar het zou mij echt verbazen)

      #18352795
      Wesly
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 November 2017

        @quandor

        Wel in de radio-instellingen aangegeven dat je filemeldingen wilt hebben? Wellicht dat het daarmee te maken kan hebben?

        #18352820
        quandor
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 November 2017

          Staat ingesteld.

          #18352860
          Wesly
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 November 2017

            @quandor

            Dag quandor, even een vraagje. Heb jij dezelfde keuzes bij jouw navi als welke ik jou laat zien in deze foto?

            C27076D6-BFFA-48CF-BD75-0A6E02177904

            #18352948
            quandor
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 November 2017

              In 1e instantie dus even niet, (verkeer was de enigste die in het rijtje ontbrak), maar in een ander (dieper) menu -ik weet even niet meer waar het zat- heb ik iets aangevinkt en toen kreeg ik :

              schrempje

              nu maar even afwachten wat er gebeurt als er een file in de buurt is…….

              #18352993
              Wesly
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 November 2017

                @rjhorst

                Óf ik kreeg het na de Maps update v7.0.0 óf ik kreeg het na het inschakelen van file-informatie in het radio menu, maar dat weet ik niet zeker  :wacko:

                #18352995
                quandor
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2017

                  Ik vermoed dat het idd. mogelijk mede met de radio instellingen te maken heeft. Ik heb nu ook voor het eerst helemaal rechtsonder op het scherm staan : TMC en dat had ik nog niet eerder gezien.

                  Ik moet wel bekennen dat de Navi 900 uit mijn vorige Opel, ondanks het feit dat deze geen touchscreen had, sneller te doorgronden was dan deze navigatiesoftware. Voor mijn gevoel had ik de Navi 900 in enkele weken van links naar rechts en van boven naar beneden, “door” en dat gevoel heb ik bij de Grandland software (nog) niet.

                  Jammer is dat de fileweergave dus alleen maar visueel (rode streep in het wegvak) zichtbaar is. Helaas ben je vaak dan veelal zó dichtbij een file, dat je ook geen alternatief meer kunt kiezen. Wat ik mis was de vriendelijke navigatiemiep die mij met luide stem meedeelde dat ik een file ging naderen, al láng voordat het wegvak op het schermpje zichtbaar was.

                  Ik heb nu zo’n beetje alle mogelijkheden wel uitgeprobeerd, maar een gesproken waarschuwing schijnt er niet in te zitten in deze navi-software, e.e.a. natuurlijk even los van de filemeldingen rondom de nieuwsuitzendingen van de diverse radiozenders.

                  #18353272
                  quandor
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2017

                    Inmiddels half blij / half teleurgesteld.

                    Blij omdat er idd. een mooie rode streep zichtbaar wordt als er ergens op een wegvak file staat, teleurgesteld om -niet zoals bij mijn vorige Opel navigatiesysteem- óók een ‘gesproken’ waarschuwing komt in de vorm van bijv. : “U nadert een file”. (lang, van tevoren)

                    Nu moet je het scherm wel zodanig verrekte klein zetten / uitzoomen om ver van tevoren een file te kunnen zien (als een radio zender tenminste de file al niet met het hele-uurnieuws of het halve-uur file informatie verstrekt.

                    Maar ja, wat te doen als je kwart over het hele uur, of kwart voor het hele uur een file nadert…………? Constant “uitgezoomd” rijden dan maar?

                    #18353274
                    joepke-m
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 July 2006

                      Geen gesproken waarschuwing is altijd nog beter als met mijn huidige navi (Toyota). Die zegt “u nadert een verkeersopstopping” als je er al lang en breed in staat… :wacko:

                      #18353396
                      quandor
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 November 2017

                        :rolling:

                        #18358715
                        Remco_edam
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 July 2018

                          Ik ervaar met de Opel Crossland met hetzelfde systeem  dezelfde problemen. Geen waarschuwingen voor nadere files. Files zijn wel op te roepen door op tmc te klikken dan worden ze vermeld, maar daar heb je niets aan als je niet actief gewaarschuwd wordt. Bij TomTom verschijnt dat normaal gesproken op de kilometermarkering rechts naast het scherm, systeem komt van TomTom dus je zou verwachten dat dit gelijk is. Vooralsnog niet handig, hopelijk wordt dit nog ge updated.

                          #18358723
                          rav994
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 May 2018

                            Ik gebruik nu waze icm android auto.

                            Deze werkt perfect met files.

                             

                            #18358743
                            hreedijk
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 April 2018

                              Gebruik Waze voornamelijk voor de lange afstanden, puur idd vanwege de file informatie.

                              Voor de kortere ritten de standaard navigatie.

                               

                              #18360193
                              StevenK
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 April 2018

                                Opel Grandland X vrienden,

                                 

                                Qua navigatie-systeem is de Intellilink in de Grandland X nu niet echt iets om over naar huis te schrijven;

                                File-waarschuwing, zoals bij de vorige systemen is er gewoon niet !  (probleem oa omschreven in deze topic)

                                Met ingestelde route, wanneer er file is onderweg en je hebt het systeem ingesteld om automatisch omleiden laat ie je gewoon doodleuk de file inrijden  !

                                Met een ingestelde route, systeem op handmatig en je geeft de opdracht tot omleiden, dan leidt ie je alleen om de eerste file heen. Als er dus meerdere files zijn op het hetzelfde wegvak dat rijdt je dus om de 1e heen maar duikt vervolgens de 2e file weer in !

                                Ook geeft hij files aan op het scherm, rode of oranje streep, die er niet zijn. En als je in de file staat wordt ie soms niet weergegeven op het scherm !

                                Mijn systeem heeft de allerlaatste firmware update en de laatste nieuwe beschikbare kaarten. Ik zelf heb het idee dat de software op één of andere manier de TA / TMC info niet goed verwerkt. Ik ben er 100% zeker van dat al de instelling op mijn systeem goed staan maar het werkt gewoon niet goed. Mijn vorige auto was een Insignia met een NAVI900 en dat werkte echt perfect, en hier kon je ook eigen POIs inladen. Iets wat in Intellilink niet kan.

                                Ben al een aantal malen teruggeweest bij de dealer, zij komen er ook niet uit en ervaren ook van meerdere klanten dezelfde klachten. Dealer heeft ook al contact /vraagstelling gedaan bij Opel Nederland,…….tot op heden geen antwoord.

                                Je zou toch zeggen, met de huidige technieken vandaag de dag, dat het Intellilink systeem beter, slimmer en geavanceerde zou moeten werken als de voorgaande systemen van Opel,……..helaas is het alleen maar slechter. Hoop dat Opel hier snel actie op onderneemt en de firmware eens goed tegen het licht houdt en aanpast.  Het rijplezier wordt op deze manier wel een heel stuk minder, terwijl de Grandland X een fijne auto is om in te rijden !!

                                 

                                 

                                #18360194
                                quandor
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 November 2017

                                  Correct / mee eens.

                                  #18360202
                                  mmarkvoort
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    18 April 2018

                                    Ik zou jullie toch ook adviseren om Waze eens te proberen via Android Auto / Apple Carplay.

                                    Altijd de snelste route, waarschuwingen voor flitsers en gevaarlijke situaties en behalve alleen te waarschuwen voor een file wordt er meteen een andere route gegeven. Dan hoef je niet zelf te beslissen er ergens af te gaan en zelf een alternatief te zoeken.

                                    Via Android Auto is deneerste opzet een beeyje werk omdat deze nog niet officieel uit is, maar het is zeker geen hogere wiskunde. Genoeg over te vinden ook.

                                    En anders wil ik wel helpen.

                                    #18360223
                                    hreedijk
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 April 2018

                                      Idem, korte afstanden de standaard navi, langere afstanden met Waze, werkt perfect.
                                      Ben wel van mening dat de ingebouwde navi hedendaags toch wel een visueel bericht moet kunnen geven bij naderende file.

                                      #18361076
                                      Peter1706
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 May 2018

                                        Is er iemand die al iets meer weet over file informatie op het navigatiesysteem? Ik gebruik de navigatie dagelijks en het is zeer irritant dat dit niet werkt.

                                        In de Peugeot 3008 zit hetzelfde systeem. Weet iemand of het daar wel goed werkt?

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.