schampert

Aangemaakte reacties

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Monza A1 velgen #18433859
    schampert
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 November 2018

      ET ergens rond de 30?! originele ronal velgen van de monza zitten met een ET waarde van 49. Ik heb momenteel velgen met een ET waarde van 40 en deze passen mooi. Helaas wel veel last van trillingen, alhoewel deze vermoedelijk door de aandrijfas komt. Om zeker te zijn dat het niet aan de velgen ligt ben ik eigenlijk op zoek naar velgen met precies de zelfde waarden, weet iemand welke velgen daar voor in aanmerking komen? Het liefste wel 17 inch 8j.

      In reactie op: programmeerbare computer c30se #18422329
      schampert
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 November 2018

        Oke, die chips werken dus wel echt. Ik vond ze zo goedkoop dat ik er vanuit ging dat ze niet werkte. Wat mijn motorblok betreft heb ik hem gereviseerd en dus minimale compressie winst door het vlakken. Ik heb wel een DTM uitlaatspruitstuk en zit er aan te denken om er een keer een turbo op te bouwen of om er een keer een korter inlaatspruitstuk op te bouwen, wellicht met individuele gaskleppen of zoiets. Maar dit is nog allemaal toekomst muziek.

        Op dit moment loop ik nog een beetje te vechten met motorstoring, zoals ik al zei heb ik het blok helemaal gereviseerd maar deze loop nog niet fijn. Ik heb problemen met de verdeler en dacht door een andere computer te gebruiken deze weg te laten. Dit had ik hier afgekeken, te zien rond 4 minuut 33 seconde https://www.youtube.com/watch?v=h592_xgp-hQ

        Verder werkte de dual-ram ook niet fijn, ik dacht dit dan direct vanuit de computer aan te sturen aan de hand van het motor toerental. Ik weet alleen niet of dit allemaal makkelijk is of dat ik mijzelf het dan juist alleen maar moeilijker maak.

        Onder aan de streep zullen het inderdaad geen goedkope pk’s zijn maar ik denk dat het in de toekomst wel makkelijk is. Mocht ik een keer andere nokkenassen inbouwen dan kan ik hem ook direct opnieuw laten afstellen bijvoorbeeld.

        In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18410257
        schampert
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 November 2018

          Ja, de lamba zit niet precies in het midden maar wel nadat de gassen bij elkaar zijn gekomen. De foutcode is nummer 73 als ik mij niet vergis, luchtmassameter spanning te laag. het gekke was dat met de originele uitlaat en de zelfde lmm dit probleem niet was.

           

          In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18409569
          schampert
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 November 2018

            Ik heb de ombouw bijna klaar, alleen nog een paar puntjes op de i. Heb ondertussen de schokdempers vervangen voor een setje verstelbare GAZ dempers in combinatie met minimale verlagingsveren om de wagen toch iets vaster op de weg te krijgen. Ik heb op Ebay kleinanzeige ook grote remmen gekocht origineel van een v8, volgends mij ook geleverd op een corvette c5 met geventileerde schijven. Voor de “veiligheid” uiteraard ;-) Tijdens het installeren van de schokdempers en de veren bij de vooras even de tijd genomen om alles te stralen en zwart te poedercoaten. Ik ben nu bezig met de uitlaat, heb een rvs spruitstuk gekocht afgeleid van de dtm versie, zelf een samenloop gemaakt naar 70mm en wil dit volhouden naar achter. Heb al 2 mooie powersprint uitlaat dempers die er mooi onder passen. Ik heb nu ook een originele dashboard schakelaar omgebouwd om de knippercode uit te lezen, hierbij is de afbeelding waar de schakelaar voor dient, vervangen voor 3 ledjes die branden bij een motorstoring.

            Ik heb helaas nog wel 1 foutmelding, de luchtmassa meter. Ik ben alleen bang dat dit aan de lambdasonde ligt omdat de uitlaatdiameter te groot is en dit zorgt voor een verkeerde meting lijkt mij. Verder zit de kans er dik in dat ik de lambda op een andere afstand tot het blok heb geplaatst (heb ook geen kats). Het probleem uit zich door slecht stationair te draaien, hij valt uit tenzij er gas bij gegeven word. Na een tijdje blijft hij wel stationair draaien maar gaat erg beroerd lopen (heel erg schommelig) als er weer gas gegeven word. Wat is jullie kijk hierop?

            In reactie op: Opel omega A 3000 24v C30SE 1990 #18382672
            schampert
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 November 2018

              <i>Gaaf project! Hoe staat het er tegenwoordig (een paar jaar later) voor? Heb je hem nog?</i>

              Ik heb mijn blok gereviseerd en wil hem tegelijkertijd zo veel mogelink kietelen voor wat extra vermogen. Nu is de kop al gevlakt, blok gevlakt en gehoond icm nieuwe zuigerveren en heb ik een DTM uitlaatspruitstuk met 3″ rvs uitlaat. Maar ik zou zo graag een chip willen om hem te tunen of iets dergelijks. Waar heb jij je chip/motronic kast gekocht?

               

              Groet schampert

              In reactie op: Monza A1 vraagbak #18377681
              schampert
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 November 2018

                Het potje voor de benzine is niet heel bijzonder, als je hem wilt aansluiten moet de onderste aansluiting aan de carburateur, de bovenste naar de retour en de middelste dus naar de benzine pomp. Het vaatje is buitenwerking gezet, dit zal wel een reden hebben denk ik, waarschijnlijk lekt ie iets, even goed in de gaten houden. Voor de rest loopt de retourleiding gelijk met de toevoer leiding.  veel succes

                In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18375556
                schampert
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 November 2018

                  Ik snap helemaal wat je bedoelt GSE, als ik alles had geweten had ik wellicht ook wel voor een 12v gekozen met een paar snelle onderdelen of iets dergelijks. Alhoewel het mij eigenlijk wel meevalt, op autodoc is nog goed aan onderdelen te komen zoals pakkingsets en sensoren, ik heb voor een complete pakkingset, een paar sensoren en kopbouten 300 euro betaald. De rechte geleider en de geleiders voor de secundaire ketting zijn te krijgen bij edelschmiede.com en de spanner voor de primaire is wel zelf wat op te bedenken. Zat zelfs nog met het idee te spelen om een houder uit te tekenen voor een bmw spanner zodat deze gesneden kan worden, deze nog even in elkaar lassen en dan kan in principe de hele distributie van een c30se weer geleverd worden. Maar ik wil eerst even kijken hoe dat mij zelf verloopt.

                  Wat de oliepomp betreft ben ik bang dat er wel verschil zit tussen de 12v en 24v tanwielen, op de tekeningen zie ik dat het aangedreven tandwiel van de c30ne nog iets een as heeft, waar die van de c30se een gat met een spline heeft. Ik heb Risse motorsport een mailtje gestuurd om te kijken of ik hun leverancier wellicht kon benaderen maar blijkbaar hebben ze nog wel tandwielen maar geen deksels meer. Gelukkig kan de deksel gewoon gevlakt worden. Als het goed is is dat probleem dus ook opgelost.

                   

                  In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18375285
                  schampert
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 November 2018

                    Hallo,

                    het is ondertussen een tijdje geleden en ik hoop dat jullie het allemaal goed maken

                    ondertussen is er ook voor mijn Monza veel verandert. Heb het blok toch losgehaald en alle drijfstang lagers hadden spelling. Zeer jammer, maar de kans is aanwezig dat dit mijn eigen fout is geweest :wacko:   toch het blok verkeerd geprepareerd of iets dergelijks. Nou dus maar alles meteen goed doen. Gelukkig een degelijk bijbaantje dus kan er een beetje geld tegenaan gooien. Blok er uitgehaald, maar dat was niet meer te redden. Op ebay kleinanzeige een ander onderblok en krukas gehaald en deze laten slijpen en honen. Tijdens de werkzaamheden de kop los gehaald en met de stoomcleaner gereinigd, dat is mooi werk :good: Alle 24 kleppen met de hand inslijpen was een best karwij, maarja waarschijnlijk een goede vaardigheid om te hebben. De kop ook laten vlakken, in 3 cilinders is een keer een bougie op visite geweest denk ik, daar is het meeste nu ook van weg. Een paar puntjes moet ik nog weghalen zodat die niet gaan gloeien maar dat is te overzien. Alle werkzaamheden bij Keizer in Doetinchem laten doen, top gasten! Super service, ook helpen met de juiste specificaties te geven toen ik de tweedehands onderdelen ging halen. De jongens van Keizer zeiden wel dat ik alleen hoog octaan moest tanken gezien ik de standaard koppakking ga gebruiken. Word een echt raceblok :rolling:  Direct ook nieuwe zuigerveren er in gezet, nieuwe distributie kettingen en de geleiders. De primaire ben ik nog een houder voor aan het maken, waar een bmw spanner in klikt (6 euro) de secundaire heb ik een reproductie voor aangeschaft (160 euro). Achja verschil moet er wezen ;-). Toen ik nog moest wachten op het onderblok en de krukas ook de kabelboom in orde gemaakt, na veel staren begon het te dagen. De hoes van de ori boom over elkaar heen geschoven en stukje voor beetje, met de tekening er bij, dankje kywieman, alle draden van de automaat weggehaald, daarna snapte ik ook hoe ik de lamp moet aansluiten. Omdat ik de ori hoes over elkaar kon schuiven is deze niet eens gesneuveld, het lijkt allemaal super! Mijzelf ook maar even getrakteerd op een setje nieuwe veren, net een paar mm lager en een stukje stugger, hopelijk rolt de wagen nu niet meer zo.

                    Ik heb alleen nog een vraagje, mijn oliepomp is versleten, kan ik ergens aan nieuwe tandwielen komen? Risse motorsport heeft wel 2 types te koop staan, maar de pomp met extra opbrengst leveren ze niet meer, en de originele is ook al niet meer zo leverbaar helaas. Ik heb eigenlijk geen zin om een 2e handse te kopen die net iets minder versleten is als die wie ik nu heb.

                    In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18369788
                    schampert
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 November 2018

                      Je hebt helemaal gelijk! Hartstikke bedankt. Op de voet van de verdeler stond een streep net als op het blok. Ik heb ze gelijk gezet en hij loopt er mooi op, alleen nog niet onder belasting getest. Verder nieuwe olie er op met een nieuw oliefilter. Er zat veel drek in, waarschijnlijk nog oude olie. Oliepomp ook schoongemaakt even als de koeler. De koeler is volgens mij van een c30ne, het is een brede maar lange koeler, alleen de olie loopt er vrij traag doorheen en als ik er doorheen probeer te blazen gaat dat ook vrij moeilijk. Is dit nog een probleem? We vermoeden dat de tik namelijk uit de kop komt, willen daarom ook eerst proberen de vermoedelijk vervuilde klepstoter te reinigen door atv vloeistof bij in de olie te doen. Of zou ik met een vuile klepstoter beter alles uit elkaar kunnen trekken, eerlijk gezegd niet zo’n zin in… Ik kan verder alleen nog niet vinden hoe ik de storingslamp moet aansluiten. de stekker om hem verder uit te lezen kan ik wel op senator-monza vinden. Maar welke draden ik de lamp aan kan zetten blijft mij een raadsel.

                      In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18369662
                      schampert
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 November 2018

                        oke, in ieder geval fijn om te weten dat de oliedruk in orde is. Ik heb de 100% een c30se met dubbele bovenliggende nokkenas, maar tijdens de inbouw had ik de verdeler verdraaid. Tijdens het verwijderen van de kroonplaat en het plaatsen van het vliegwiel zag ik een puntje op het vliegwiel staan en merkte ik dat het vliegwiel er maar op 1 manier op kan. Het puntje gemarkeerd met verf en zag dat er in het onder blok een wijzer was geplaatst op de zelfde hoogte. Ik heb na de inbouw met een stroboscoop lamp alles zo goed mogelijk op tijd gezet en zelfs de verdeler nog los gehad om de rotor na te lopen. Het motor storingslampje heb ik trouwens nog niet ingebouwd. Moet ik eerst even kijken welke aansluiting dat is. Maar als ik de ontsteking niet op tijd kan zetten hoe zou die dan standaard moeten staan? En enig idee waar dat getik vandaan kan komen?

                        In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18369650
                        schampert
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 November 2018

                          Ik heb sinds kort een aandrijfas laten maken en de monza begint aardig compleet te lijken. De as was wel iets duurder dan ik had gedacht. Op maat gemaakt, nu nog maar 1 as, koste mij 600,- :no-money: maar deze as kan dan ook 1200 pk hebben. nou had ik de 3.0 al iets op tijd gezet volgens de markering op het vliegwiel maar hij liep nog niet zo heel denderend. Is dit wel de goede manier van afstellen? het is een automaatblok die ik heb omgebouwd tot handgeschakeld en ik kreeg hem niet afgesteld tot op de markering. Toch maar even een testrit gemaakt om de as te testen. Voor zo veel geld was ik wel super benieuwd hoe dat nou rijd. Na een klein rondje (zonder uitlaat) kwam ik heel even zonder benzine te staan, de meter gaf aan dat ik nog 1/4  á 1/8 tank had maar de pomp kon er al niet meer bij. gelukkig was het maar 15 meter drukken en had ik de banden hard. Benzine er bij in gedonderd, starten en lopen, alleen wel een hele nare tik voor bij het blok. Ik ging er meteen vanuit dat dit de ventilator was die een dwarsbalk raakte maar dit was niet het geval. wat zou dit rare getik kunnen zijn? Iemand dit ook al een keer gehad? Het blok had 1.8 ton gelopen en altijd een automaat achter gezeten. ik heb nu ook aanzienlijk minder oliedruk, ik had eerst 4 bar nu nog maar 1.5. Een complete revisie zal er voor mij niet in zitten dus ik hoop dat het te repareren is…

                          In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18368362
                          schampert
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 November 2018

                            ok dat is interessant. Ik heb uiteindelijk de chassis balk weten te overtuigen aan de kant te gaan. Ik bleek aan de originele kant meer ruimte te hebben dan links. Ik heb de plaat al wel gemaakt, dus als iemand interesse heeft wil ik hem wel opsturen.

                            In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18367890
                            schampert
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 November 2018

                              Kywieman mooi pdf-je, hartelijk dank.

                              Ik ben van de vakantie mooi aan het sleutelen gegaan en wil hem binnenkort maar eens proberen te starten. Ik zit nog wel in de knup met de dynamo, op senator-monza.de staat super mooi beschreven hoe je alles aan moet pakken maar ik vrees dat ik de verkeerde dynamohouder heb. weet iemand welke dynamo houder er op de foto’s staan en of hier ook echt de dynamo van de c30se word gebruikt?

                               

                              http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ0ITPElUTT1kJ1EDN9QUSF10UmgDN8lTM9EkUBBVT

                              In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18366503
                              schampert
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 November 2018

                                bedankt voor de schema’s, ik kan er helaas alleen niet veel wijzer uit worden, ik dacht juist aan het schema te zien dat 21 juist wel naar de massa geleid moet worden omdat je de automaat bak niet meer er tussen hebt zitten om ze door te verbinden. Maar wat zijn al die draden die met nummers  die zo uit het niets op komen dagen? En gezien de tijd die ik er voor heb en de potentie die mijn chassis heeft ga ik de stekker van de automaat lekker laten zitten. maar de ronde stekker is in zijn geheel doorgeknipt dus opzich lijkt het me niet te ver gaan om de hele boom te strippen. Ik ben er dus nog niet helemaal uit Wel belangrijk dat ik nu weet dat de bak goed uitgelijnd moet worden.

                                In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18366464
                                schampert
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 November 2018

                                  Ik heb zeker een r25, geen hydraulische koppeling, geen extra verstevigings-vin en de bak komt van een c30ne blok. Het c30se blok heb ik apart er bij gekocht en kwam uit een automaat. Ik weet dus ook zeker dat ik een kabelboom heb van een automaat. Ik denk toch dat ik een aparte traverse ga maken ik ben niet zo fan van ophogen met moeren en dergelijke. Bedankt voor de link! Dan kan ik in ieder geval nagaan wat allemaal aangesloten moet worden en of het goed zit. ik had ook al gelezen dat één sensor van de automaat gelust moet worden, dan pas kan ik hem starten.

                                  In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18366445
                                  schampert
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 November 2018

                                    Oke dan laat ik gewoon een as maken, het inderdaad niet duur maar ik dacht dat de assen misschien gecombineerd kunnen worden bij het lager in het midden. (Als de vertanding in het midden van de assen het zelfde zou zijn steken ze zo in elkaar en zou er ook niet gelast hoeven worden). Ik ben ook aan het stekkeren geslagen en ga proberen om de ori kabelboom van de c30se aan te sluiten op de ori boom van de 2.8 carb ivm verlichting alleen ik kan nog geen goed schema met kleurcodes vinden van de 24v, ook niet op senator monza.de  zou iemand mij aan zo een schema kunnen helpen? ik kan ook nergens vinden hoe ik het

                                    Verder wil ik ook even vermelden dat een r25 niet zo onder een monza a1 past, de ophanging van de pook en de bevestiging van de bakophanging (de brug onder de tunnel door) past niet precies. de brug van een senator en de ori brug van de monza komen allebei net niet mooi uit. Binnenkort even een andere maken.

                                     

                                     

                                    In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18366085
                                    schampert
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 November 2018

                                      Oke, dus ik kan de flens aan de bakzeide niet omzetten? En ik houd gewoon originele tellers, ik had al gezien dat de teller kabel precies past dus dat scheelt weer een hoop gedoe. Eventueel zon as maken is dat nog duur? anders kijk ik even of ik de hardy schijf kan vervangen door een zelfgemaakt koppelstuk.

                                      In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18366071
                                      schampert
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        26 November 2018

                                        Heel erg bedankt GSE, Ik heb van het weekend een mooie tank voor de injectie gekocht samen met een 40% sper differentieel. Nou viel mij (veel te laat) op dat de aansluiting van de r25 anders is dan die van de cardan as die origineel onder de monza zit. Zou ik de uitgaande as zo kunnen overzetten van mijn GM 4 bak naar de r25? Of zo ik de as kunnen ombouwen bij de hardy-as? Ik heb ook een as van de b senator die wel aan de bak past, maar niet aan het differentieel.Ik zou het liefst de gehele as het zelfde houden.

                                        In reactie op: C30SE 24V in monza bouwen #18363508
                                        schampert
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 November 2018

                                          Ik ga ook een c30se met r25 in mijn monza a1 bouwen maar ik heb nog een 2.8 met carb, zit er nog verschil in tank tussen een carburateur en injectie of is alleen de pomp verschillend? ik heb wel gewoon een retourleiding aan mijn carburateur zitten. Echt een verschil kan ik nog niet vinden.

                                          In reactie op: welke schakelbakken passen er achter een c30se 24v? #18362902
                                          schampert
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 November 2018

                                            haha geld is wel een dingetje, kan een c30se van een automaat met alles er op en er aan ophalen voor 750 piek en ik heb de bak al liggen. :no-money:

                                             

                                            In reactie op: welke schakelbakken passen er achter een c30se 24v? #18362895
                                            schampert
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 November 2018

                                              oke bedankt, ik heb toch een r 25 gekocht, met koppelingsplaat en drukgroep i.v.m. budget en ben nu aan het kijken naar een c30se van een automaat maar moet er dan ook een nieuw vliegwiel op of is het vliegwiel het zelfde bij een automaat en een schakel? Ik weet dat er aan een automaat een andere koppeling zit maar het vliegwiel hebben ze allebei nodig dacht ik, en is de drukgroep van een 12 v het zelfde als die van een 24 v ? De 24 v kwam origineel met een r28 als ik het goed heb en die koppeling zal ongetwijfeld het zelfde zijn hoop ik.

                                              In reactie op: welke schakelbakken passen er achter een c30se 24v? #18362252
                                              schampert
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                26 November 2018

                                                oke, zelfs niet als je de originele opel koppelingskom gebruikt? ik heb mij laten wijsmaken dat de opel kom aan de bmw 265 past.

                                                En ik zit er zelf aan te denken om een r25 op te halen om later een c30se in mijn monza te zetten houden die bakken dat nog een beetje vol of knappen ze dan meteen uit elkaar?

                                                In reactie op: welke schakelbakken passen er achter een c30se 24v? #18362144
                                                schampert
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 November 2018

                                                  Hallo, een groentje hier

                                                  is het niet makkelijker om dan meteen een oude bmw 265 bak te nemen inclusief koppeling of zijn alle 265 bakken identiek aan elkaar? De vliegwielbehuizing zal ongetwijfeld verschillen maar de price as  :unsure:

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)