C30SE 24V in monza bouwen

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD C30SE 24V in monza bouwen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238558
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      Omdat het projectje van de C30NE is afgerond (naja, kleine dingen nog) wil ik voor mijzelf eigenlijk wel wat moois bouwen.

      Zodra de centjes binnen zijn wil ik op zoek naar een A1/A1,5 en daar een C30SE inleggen. Nu heb ik heel wat zaken geleerd van de C30NE inbouw, maar op electronica vlak was dit vrij “eenvoudig” aangezien het oude injectie systeem kon worden gebruikt. En het omzetten van multiriem naar v-snaar was even wat werk maar ook goed te doen.

      De vraag:

      Het “makkelijkste” lijkt mij een B-senator leeg te trekken (blok, bak, kabelboom, en het gave digidash :P) en alles aan te sluiten zoals het ook in de B sennie zat.

      Wat is er wezenlijk verschillend bij het inbouwen van een C30SE tov C30NE?

      #17889102
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Niet veel:
        Bijna alles is plug and play:
        Stabistang moet iets zakken ivm verwisselen oliefilter..

        Je kunt het beste een oliekoeler plaatsen voor je motor,bij een 24V werkt de oliekoeler wel fatsoenlijk ipv klote zoals bij de 30E,s..

        Dynamo is een probleem,deze komt tegen de chassie balk,of je slaat een deuk in de balk,of je verzet um naar de andere kant (tekening van de steun vind je op Monza/Sernator.de)

        Vacuum doos voor het Dual ram doosje moet je ff plaatsen en aansluiten.

        Uitlaten moet je ff omlassen.

        Gaskabel en stuurbekrachtegings leidingen enz past gewoon,enkel luchtweger moet je ff de gaten wat veranderen (C30NE is hetzelfde)

        Motorsteunen enz past gewoon 1 op 1…

        Als je een Monza Senator bak neemt kom je niet zoveel problemen tegen:
        de 4-gang automaat van een Monza past 1:1 achter een 24V als je de starterkrans van de 24 neemt en om de Getrag bakken te gebruiken heb je een ander vliegwiel nodig,Ronald Bolz in Duitsland levert die tegen scherpe prijzen.

        Electronic is hetzelfde als van een C30NE als je Motronic 1.5 hebt,digidashbord van een Sennie B in een Monza zetten is vrij zinloos omdat dat van een A2 ook in een A 1,5 past,en dan de juiste tank inhoud aangeeft ipv dat van een Sennie B wat A niet past kwa maten B na mijn idee niet mooier is..

        #17889101
        kywieman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 February 2009

          Ik heb van Rob (opel4ever) begrepen dat je beter voorpoten van een Monza a2 kan gebruiken.
          En volgens mij past het dashboard van een Senator B niet in een Monza A.

          #18363508
          schampert
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 November 2018

            Ik ga ook een c30se met r25 in mijn monza a1 bouwen maar ik heb nog een 2.8 met carb, zit er nog verschil in tank tussen een carburateur en injectie of is alleen de pomp verschillend? ik heb wel gewoon een retourleiding aan mijn carburateur zitten. Echt een verschil kan ik nog niet vinden.

            #18363579
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Tanks zijn idd verschillend bij de carby en injectie modellen,ook zitten normaal gesproken de brandstofleidingen anders bij eejn carby motor lopen deze aan de bestuurderskant de motor ruimte in en bij een injectie model komen deze de motorruimte aan de bijrijders kant ergens in de buurt van de veerpoot min of meer..Maar das geen probleem,die kunsttof leidingen van een carby model kun je ook goed gebruiken als aan en afvoer teminste ik heb het al 10 jaar zo en dit werkt nog altijd prima want der komt maar max 3 bar druk op want vrij weinig is..

              #18364269
              Massa Wietjen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 October 2011
                #18366071
                schampert
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 November 2018

                  Heel erg bedankt GSE, Ik heb van het weekend een mooie tank voor de injectie gekocht samen met een 40% sper differentieel. Nou viel mij (veel te laat) op dat de aansluiting van de r25 anders is dan die van de cardan as die origineel onder de monza zit. Zou ik de uitgaande as zo kunnen overzetten van mijn GM 4 bak naar de r25? Of zo ik de as kunnen ombouwen bij de hardy-as? Ik heb ook een as van de b senator die wel aan de bak past, maar niet aan het differentieel.Ik zou het liefst de gehele as het zelfde houden.

                  #18366080
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Ik zou een aparte as laten maken,die aan je bak past en zo op het 2de deel van je Monza as kunt schroeven (de aandrijfassen van een Monza Senator zijn 2 delig).

                    De gaten voor de electrische brandstofpomp op te hangen zitten al in je chassie net als de centers als geslagen zitten in je schutbord om de kabelboom door te voeren naar binnen en ook zitten de centers al geslagen om de gaten te boren om je computer op te hangen.

                    Ook zou ik geen digidash willen maar een origineel dashbord maar das smaken verschil,je moet wel je impuls gever hebben zodat je computer weet hoe hard de auto rijd.

                    #18366085
                    schampert
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 November 2018

                      Oke, dus ik kan de flens aan de bakzeide niet omzetten? En ik houd gewoon originele tellers, ik had al gezien dat de teller kabel precies past dus dat scheelt weer een hoop gedoe. Eventueel zon as maken is dat nog duur? anders kijk ik even of ik de hardy schijf kan vervangen door een zelfgemaakt koppelstuk.

                      #18366086
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Voor wat ik van die bakken weet zijn deze flenzen weet niet te wisselen,en zitten deze vast aan de uitgaande as,die hardyschijf moet je laten zitten das een soort van demper,je moet een stuk van een Omega/Senator B as nemen en deze aan de Monza as laten lassen en uit balanceren.

                        Omdat ik een andere motor in mijn Monza heb gelegd uit australie heb ik ook een andere bak gekregen (wel een GM automaat bak met insteek flens zoals de 3 gang automaat en de 4 gang automaat en de handbakken van een Monza/Senator) maar ik heb mijn aandrijfas ongeveer 4cm laten inkorten en opnieuw balanceren en dit koste me volgens mij 140 of 160€ 2 jaar terug bij Terberg in Baarlo Limburg.

                        #18366129
                        Ghanz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 July 2005

                          indd hardy schijf laten zitten… en vanaf daar naar je dif toe de as aanpassen.. ff met de slijptol erdoor, of goed meten,  even naar zo`n ter berg achtig bedrijf om het in te laten korten.. zo rond de 100 euro wat Ben al aangeeft…  kun je zelf niet voor martelen

                           

                          #18366445
                          schampert
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 November 2018

                            Oke dan laat ik gewoon een as maken, het inderdaad niet duur maar ik dacht dat de assen misschien gecombineerd kunnen worden bij het lager in het midden. (Als de vertanding in het midden van de assen het zelfde zou zijn steken ze zo in elkaar en zou er ook niet gelast hoeven worden). Ik ben ook aan het stekkeren geslagen en ga proberen om de ori kabelboom van de c30se aan te sluiten op de ori boom van de 2.8 carb ivm verlichting alleen ik kan nog geen goed schema met kleurcodes vinden van de 24v, ook niet op senator monza.de  zou iemand mij aan zo een schema kunnen helpen? ik kan ook nergens vinden hoe ik het

                            Verder wil ik ook even vermelden dat een r25 niet zo onder een monza a1 past, de ophanging van de pook en de bevestiging van de bakophanging (de brug onder de tunnel door) past niet precies. de brug van een senator en de ori brug van de monza komen allebei net niet mooi uit. Binnenkort even een andere maken.

                             

                             

                            #18366463
                            kywieman
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 February 2009

                              Weet je zeker dat je een R25 bak hebt? Achter een 24v hoort een R28 bak met hydrologische koppeling bediening.

                              Wat Peter777 en ik en in het verleden gedaan heb met betrekking tot een R25 bak onder een Monza schroeven is een traverse van een Monza gepakt. Deze verlaagt door middel van moeren tussen de traverse en carosorie doen. Een baksteunrubber een van R25 bak pakken en de gaten in de traverse op veilen zodat de baksteun rubber op de traverse past.

                              Traverse is de dwarsbalk waar je baksteun rubber op komt.

                              Is je kabelboom van de 24v van een handbak of automaat?

                              Kabelboom automaat is onder andere te herkennen aan de twee grote stekkers voor twee verschillende computers. (Injectiecomputer en automaat computer).

                              Als je een boom hebt voor een handbak heb je aan deze informatie voldoende:

                              http://www.senator-monza.de/?z0DRJRUTmMTM9QUSNNVTmkzN9QUSF10UmUjM8lTM9EkUBBVT

                              #18366464
                              schampert
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 November 2018

                                Ik heb zeker een r25, geen hydraulische koppeling, geen extra verstevigings-vin en de bak komt van een c30ne blok. Het c30se blok heb ik apart er bij gekocht en kwam uit een automaat. Ik weet dus ook zeker dat ik een kabelboom heb van een automaat. Ik denk toch dat ik een aparte traverse ga maken ik ben niet zo fan van ophogen met moeren en dergelijke. Bedankt voor de link! Dan kan ik in ieder geval nagaan wat allemaal aangesloten moet worden en of het goed zit. ik had ook al gelezen dat één sensor van de automaat gelust moet worden, dan pas kan ik hem starten.

                                #18366467
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  [IMG]http://i63.tinypic.com/4vhc1d.jpg[/IMG]

                                   

                                  [IMG]http://i66.tinypic.com/2eol6k8.jpg[/IMG]

                                  Ik heb zoiets gemaakt om een TH700 – 4L60E bak in een Monza te bouwen een bak steun maken stelt geen flikker voor wel moet je bak recht hangen maar dat was in mijn geval niet nodig zo hing ie precies recht met de as.

                                  #18366477
                                  kywieman
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    20 February 2009

                                    Omdat een R25 bak een hardyschijf (rubber schijf) heeft waar de aandrijf as aan komt moet de bak en aandrijfas precies recht zijn. Anders kost je dit de lagering in de bak, aandrijfas. Daarom hebben de bak iets laten zakken door middel van het gebruik van twee dikke moeren.

                                    Hierdoor komt de uitlaat ook lager te hangen. Dus deze dient ook aangepast te worden, anders verneem je elke snelheidsdrempel.

                                     

                                    Ik heb geen ervaring met het ombouwen van een automaat injectieboom naar een boom voor een handbak.

                                    Het enige wat ik weet is dat aansluiting 21 op de injectiecomputer nu aan massa ligt en voor het gebruik van een handbak dient deze niet aan de massa te liggen. (Dank aan gebruiker Massa Wietjen voor deze informatie)

                                     

                                    Meer informatie met betrekking tot de kabel boom is ook in de volgende topic te lezen:

                                    Tekening kickdownkabel C3.0SE AW71L

                                     

                                    Als ik in jou schoenen stond en ik zeker weten wist dat ik geen AR35 automaat in mijn auto ging bouwen zou ik het volgende stroom schema er bij pakken:

                                    http://www.senator-monza.de/daten/2/2/bilder/Bilder%20MJ93/93pdf/93seite2.pdf

                                     

                                    En het hele automaat gebeuren uit de kabel boom slopen. En verder de gehele boom controleren op kabel breuk.

                                     

                                    Maar goed, dat zou ik doen.

                                    #18366503
                                    schampert
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 November 2018

                                      bedankt voor de schema’s, ik kan er helaas alleen niet veel wijzer uit worden, ik dacht juist aan het schema te zien dat 21 juist wel naar de massa geleid moet worden omdat je de automaat bak niet meer er tussen hebt zitten om ze door te verbinden. Maar wat zijn al die draden die met nummers  die zo uit het niets op komen dagen? En gezien de tijd die ik er voor heb en de potentie die mijn chassis heeft ga ik de stekker van de automaat lekker laten zitten. maar de ronde stekker is in zijn geheel doorgeknipt dus opzich lijkt het me niet te ver gaan om de hele boom te strippen. Ik ben er dus nog niet helemaal uit Wel belangrijk dat ik nu weet dat de bak goed uitgelijnd moet worden.

                                      #18366577
                                      Ghanz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 July 2005

                                        draadboom ombouwen van automaat naar schakel is zo gepiept.

                                        zal in geen geval de gehele draadboom loshalen..of je moet verlegen zitten om een pens werk..
                                        gemartel en gefoeter bij montage, aangezien je aansluitingen dan vaak net verkeerd uit je nieuw ingetapte ( met installatietape) kabelboompje..
                                        zo uit het blote hoofd betreft het een 2 tal doorverbindingen, en een partij losse bedrading die niets meer doet…
                                        je kunt ze in de kabelboom afknippen op het punt waar ze samen komen met andere draden.
                                        doorverbinden was dacht ik gewoon kleur op kleur..   het is allemaal wat makkelijker als de kabelboom voor je licht…
                                        succes stelt echt niks voor

                                        #18366665
                                        kywieman
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 February 2009

                                          The vehicle with AT will have pin 21 connected to earth and the vehicle with MT will have pin 21 open circuit

                                           

                                          Bron: http://www.cardiagnostics.be/-now/Tech2_bestanden/Opel_Motronic1.5.pdf

                                          #18367890
                                          schampert
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 November 2018

                                            Kywieman mooi pdf-je, hartelijk dank.

                                            Ik ben van de vakantie mooi aan het sleutelen gegaan en wil hem binnenkort maar eens proberen te starten. Ik zit nog wel in de knup met de dynamo, op senator-monza.de staat super mooi beschreven hoe je alles aan moet pakken maar ik vrees dat ik de verkeerde dynamohouder heb. weet iemand welke dynamo houder er op de foto’s staan en of hier ook echt de dynamo van de c30se word gebruikt?

                                             

                                            http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ0ITPElUTT1kJ1EDN9QUSF10UmgDN8lTM9EkUBBVT

                                            #18367920
                                            kywieman
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              20 February 2009

                                              Er zijn (bij mijn weten) twee verschillende dynamo houders.

                                              Standaard die bij bijna alle Opel’s met CIH werd geleverd. Meestal in combinatie met een 55 ampère dynamo.

                                              Verder werd bij de luxe uitvoering en diesel een dikkere dynamo gemonteerd. (volgens mij Max 95 ampère)

                                              Deze dynamo steun had een bevestiging M10 bout (steun->dynamo)

                                              Verder werd deze steun ook met een ‘luxe’ stel mogelijkheid geleverd. (stellen van de V-snaar met twee bouten i.p.v. een koevoet)

                                              Als je de dynamo die bij de 24v wilt gebruiken bij je een luxe dynamo steun nodig.

                                              Als je bijv. een 55 ampère dynamo pakt voldoet de ‘kleine’ dynamo steun.

                                               

                                              #18368362
                                              schampert
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                26 November 2018

                                                ok dat is interessant. Ik heb uiteindelijk de chassis balk weten te overtuigen aan de kant te gaan. Ik bleek aan de originele kant meer ruimte te hebben dan links. Ik heb de plaat al wel gemaakt, dus als iemand interesse heeft wil ik hem wel opsturen.

                                                #18369650
                                                schampert
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 November 2018

                                                  Ik heb sinds kort een aandrijfas laten maken en de monza begint aardig compleet te lijken. De as was wel iets duurder dan ik had gedacht. Op maat gemaakt, nu nog maar 1 as, koste mij 600,- :no-money: maar deze as kan dan ook 1200 pk hebben. nou had ik de 3.0 al iets op tijd gezet volgens de markering op het vliegwiel maar hij liep nog niet zo heel denderend. Is dit wel de goede manier van afstellen? het is een automaatblok die ik heb omgebouwd tot handgeschakeld en ik kreeg hem niet afgesteld tot op de markering. Toch maar even een testrit gemaakt om de as te testen. Voor zo veel geld was ik wel super benieuwd hoe dat nou rijd. Na een klein rondje (zonder uitlaat) kwam ik heel even zonder benzine te staan, de meter gaf aan dat ik nog 1/4  á 1/8 tank had maar de pomp kon er al niet meer bij. gelukkig was het maar 15 meter drukken en had ik de banden hard. Benzine er bij in gedonderd, starten en lopen, alleen wel een hele nare tik voor bij het blok. Ik ging er meteen vanuit dat dit de ventilator was die een dwarsbalk raakte maar dit was niet het geval. wat zou dit rare getik kunnen zijn? Iemand dit ook al een keer gehad? Het blok had 1.8 ton gelopen en altijd een automaat achter gezeten. ik heb nu ook aanzienlijk minder oliedruk, ik had eerst 4 bar nu nog maar 1.5. Een complete revisie zal er voor mij niet in zitten dus ik hoop dat het te repareren is…

                                                  #18369658
                                                  Ghanz
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    31 July 2005

                                                    koud 4 bar oliedruk

                                                    warm 1.5

                                                    niet gek dus.

                                                    aangaande je ontsteking bij een c30SE..?  afstellen op puntje van vliegwiel?  kan helemaal niet.
                                                    je ontstekingshuis is namelijk vrijwel leeg.. op een hall gever na.
                                                    motorstoringslampje ook aansluiten ivm je onstekingstiming,  bij fout timing geeft de motor dat aan.
                                                    storing ( dacht 93 en 94 ) spanning over hall gever ellement te hoog of te laag.

                                                    is het niet een 30E motor ? of de jongere varriant c30ne ?  beide 12 kleppers

                                                    #18369662
                                                    schampert
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      26 November 2018

                                                      oke, in ieder geval fijn om te weten dat de oliedruk in orde is. Ik heb de 100% een c30se met dubbele bovenliggende nokkenas, maar tijdens de inbouw had ik de verdeler verdraaid. Tijdens het verwijderen van de kroonplaat en het plaatsen van het vliegwiel zag ik een puntje op het vliegwiel staan en merkte ik dat het vliegwiel er maar op 1 manier op kan. Het puntje gemarkeerd met verf en zag dat er in het onder blok een wijzer was geplaatst op de zelfde hoogte. Ik heb na de inbouw met een stroboscoop lamp alles zo goed mogelijk op tijd gezet en zelfs de verdeler nog los gehad om de rotor na te lopen. Het motor storingslampje heb ik trouwens nog niet ingebouwd. Moet ik eerst even kijken welke aansluiting dat is. Maar als ik de ontsteking niet op tijd kan zetten hoe zou die dan standaard moeten staan? En enig idee waar dat getik vandaan kan komen?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.