C30SE 24V in monza bouwen

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD C30SE 24V in monza bouwen

12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #18369694
    Ghanz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 July 2005

      hoe dat ook precies zat moet ik na zoeken, maar zo uit mijn hoofd, verwacht ik een inkerving / streepje  in de rand van het ontstekingshuis,
      en daar moet de inkerving van je rotor naar toe wijzen, en dat vervolgens met zuiger 1 in bdp ( op de graden voor ontsteking na gelaten)

      dat motor lampje moet ik ook opzoeken, maar het aansluiten waard, al zou het met een testlampje zijn,
      het verschil tussen storing 93 en 94 is dusdanig klein, maar een wereld van verschil, stationair al.. maar zeker bij het vragen van vermogen.

      de tik, oliepijl en druk is goed gaan we van uit, korte testrit gemaakt.. prima..
      olie koeler aangesloten?  of geen gemonteerd?

      #18369786
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Het is lang geleden dat iets me een c30ne c30se heb gedaan maar wat ik herinner is dat die dingen een basis hebben en vandaar regelt de computer dit verder dwz je ontsteking word geregeld door de computer die precies het bovenste dode punt hoort te weten door de krukas positie sensor,teminste zoiets zit me bij.

        #18369788
        schampert
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 November 2018

          Je hebt helemaal gelijk! Hartstikke bedankt. Op de voet van de verdeler stond een streep net als op het blok. Ik heb ze gelijk gezet en hij loopt er mooi op, alleen nog niet onder belasting getest. Verder nieuwe olie er op met een nieuw oliefilter. Er zat veel drek in, waarschijnlijk nog oude olie. Oliepomp ook schoongemaakt even als de koeler. De koeler is volgens mij van een c30ne, het is een brede maar lange koeler, alleen de olie loopt er vrij traag doorheen en als ik er doorheen probeer te blazen gaat dat ook vrij moeilijk. Is dit nog een probleem? We vermoeden dat de tik namelijk uit de kop komt, willen daarom ook eerst proberen de vermoedelijk vervuilde klepstoter te reinigen door atv vloeistof bij in de olie te doen. Of zou ik met een vuile klepstoter beter alles uit elkaar kunnen trekken, eerlijk gezegd niet zo’n zin in… Ik kan verder alleen nog niet vinden hoe ik de storingslamp moet aansluiten. de stekker om hem verder uit te lezen kan ik wel op senator-monza vinden. Maar welke draden ik de lamp aan kan zetten blijft mij een raadsel.

          #18369790
          kywieman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 February 2009

            Motrinco

            #18369791
            kywieman
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 February 2009

              Het gaat om de grote ronde stekker die bij je ECU aansluiting van de motor kabel boom zit.

               

              Als je uitleesstekker nog aan de kabelboom hebt kan je de informatie op de onderstaande website gebruiken:

              Uitlezen foutcodes Motronic

               

               

              #18369793
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Een Senator B en een Omega A hadden beiden een andere vorm olie koeler,het kan goed zijn dat de koeler wel bij jou motor hoort.

                En na mijn ervaring met 30E,s heeft die koeler geen zin,ik zou um niet aansluiten want de toegevoegde waarde is 0 alleen kans op lekkages,teminste ik hou niet van die dingen als bij een 30E gooi ik ze gelijk eraf.

                 

                #18375285
                schampert
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 November 2018

                  Hallo,

                  het is ondertussen een tijdje geleden en ik hoop dat jullie het allemaal goed maken

                  ondertussen is er ook voor mijn Monza veel verandert. Heb het blok toch losgehaald en alle drijfstang lagers hadden spelling. Zeer jammer, maar de kans is aanwezig dat dit mijn eigen fout is geweest :wacko:   toch het blok verkeerd geprepareerd of iets dergelijks. Nou dus maar alles meteen goed doen. Gelukkig een degelijk bijbaantje dus kan er een beetje geld tegenaan gooien. Blok er uitgehaald, maar dat was niet meer te redden. Op ebay kleinanzeige een ander onderblok en krukas gehaald en deze laten slijpen en honen. Tijdens de werkzaamheden de kop los gehaald en met de stoomcleaner gereinigd, dat is mooi werk :good: Alle 24 kleppen met de hand inslijpen was een best karwij, maarja waarschijnlijk een goede vaardigheid om te hebben. De kop ook laten vlakken, in 3 cilinders is een keer een bougie op visite geweest denk ik, daar is het meeste nu ook van weg. Een paar puntjes moet ik nog weghalen zodat die niet gaan gloeien maar dat is te overzien. Alle werkzaamheden bij Keizer in Doetinchem laten doen, top gasten! Super service, ook helpen met de juiste specificaties te geven toen ik de tweedehands onderdelen ging halen. De jongens van Keizer zeiden wel dat ik alleen hoog octaan moest tanken gezien ik de standaard koppakking ga gebruiken. Word een echt raceblok :rolling:  Direct ook nieuwe zuigerveren er in gezet, nieuwe distributie kettingen en de geleiders. De primaire ben ik nog een houder voor aan het maken, waar een bmw spanner in klikt (6 euro) de secundaire heb ik een reproductie voor aangeschaft (160 euro). Achja verschil moet er wezen ;-). Toen ik nog moest wachten op het onderblok en de krukas ook de kabelboom in orde gemaakt, na veel staren begon het te dagen. De hoes van de ori boom over elkaar heen geschoven en stukje voor beetje, met de tekening er bij, dankje kywieman, alle draden van de automaat weggehaald, daarna snapte ik ook hoe ik de lamp moet aansluiten. Omdat ik de ori hoes over elkaar kon schuiven is deze niet eens gesneuveld, het lijkt allemaal super! Mijzelf ook maar even getrakteerd op een setje nieuwe veren, net een paar mm lager en een stukje stugger, hopelijk rolt de wagen nu niet meer zo.

                  Ik heb alleen nog een vraagje, mijn oliepomp is versleten, kan ik ergens aan nieuwe tandwielen komen? Risse motorsport heeft wel 2 types te koop staan, maar de pomp met extra opbrengst leveren ze niet meer, en de originele is ook al niet meer zo leverbaar helaas. Ik heb eigenlijk geen zin om een 2e handse te kopen die net iets minder versleten is als die wie ik nu heb.

                  #18375317
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Daarom ben ik ook geen 24V fan vanwege de “kleine” vermogen winst vs een C30NE maar die motor is relatief weinig gemaakt en de laatste is ook al weer rond de 25 jaar oud en onderdelen voor die dingen zijn zo moeilijk te vinden en zeker nu oude opels uit beginnen te sterven is het klote om aan C30SE specifieke delen te komen zoals ketting geleiders dual ram doos bougie kabels en pakkingen .

                    Het is een goede motor zeker maar de kosten wegen niet op tegen het beetje meer puff.

                    Als ik me niet vergis passen de tandwielen van een CIH blok ook en is alleen de deksel het probleem deze kun je laten vlakken en een nieuw overdruk ventiel met veer in zetten en dan zou het weer als nieuw moeten zijn.

                    Een CIH oliepomp/tandwielen vind je wel.

                    #18375556
                    schampert
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 November 2018

                      Ik snap helemaal wat je bedoelt GSE, als ik alles had geweten had ik wellicht ook wel voor een 12v gekozen met een paar snelle onderdelen of iets dergelijks. Alhoewel het mij eigenlijk wel meevalt, op autodoc is nog goed aan onderdelen te komen zoals pakkingsets en sensoren, ik heb voor een complete pakkingset, een paar sensoren en kopbouten 300 euro betaald. De rechte geleider en de geleiders voor de secundaire ketting zijn te krijgen bij edelschmiede.com en de spanner voor de primaire is wel zelf wat op te bedenken. Zat zelfs nog met het idee te spelen om een houder uit te tekenen voor een bmw spanner zodat deze gesneden kan worden, deze nog even in elkaar lassen en dan kan in principe de hele distributie van een c30se weer geleverd worden. Maar ik wil eerst even kijken hoe dat mij zelf verloopt.

                      Wat de oliepomp betreft ben ik bang dat er wel verschil zit tussen de 12v en 24v tanwielen, op de tekeningen zie ik dat het aangedreven tandwiel van de c30ne nog iets een as heeft, waar die van de c30se een gat met een spline heeft. Ik heb Risse motorsport een mailtje gestuurd om te kijken of ik hun leverancier wellicht kon benaderen maar blijkbaar hebben ze nog wel tandwielen maar geen deksels meer. Gelukkig kan de deksel gewoon gevlakt worden. Als het goed is is dat probleem dus ook opgelost.

                       

                      #18409569
                      schampert
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 November 2018

                        Ik heb de ombouw bijna klaar, alleen nog een paar puntjes op de i. Heb ondertussen de schokdempers vervangen voor een setje verstelbare GAZ dempers in combinatie met minimale verlagingsveren om de wagen toch iets vaster op de weg te krijgen. Ik heb op Ebay kleinanzeige ook grote remmen gekocht origineel van een v8, volgends mij ook geleverd op een corvette c5 met geventileerde schijven. Voor de “veiligheid” uiteraard ;-) Tijdens het installeren van de schokdempers en de veren bij de vooras even de tijd genomen om alles te stralen en zwart te poedercoaten. Ik ben nu bezig met de uitlaat, heb een rvs spruitstuk gekocht afgeleid van de dtm versie, zelf een samenloop gemaakt naar 70mm en wil dit volhouden naar achter. Heb al 2 mooie powersprint uitlaat dempers die er mooi onder passen. Ik heb nu ook een originele dashboard schakelaar omgebouwd om de knippercode uit te lezen, hierbij is de afbeelding waar de schakelaar voor dient, vervangen voor 3 ledjes die branden bij een motorstoring.

                        Ik heb helaas nog wel 1 foutmelding, de luchtmassa meter. Ik ben alleen bang dat dit aan de lambdasonde ligt omdat de uitlaatdiameter te groot is en dit zorgt voor een verkeerde meting lijkt mij. Verder zit de kans er dik in dat ik de lambda op een andere afstand tot het blok heb geplaatst (heb ook geen kats). Het probleem uit zich door slecht stationair te draaien, hij valt uit tenzij er gas bij gegeven word. Na een tijdje blijft hij wel stationair draaien maar gaat erg beroerd lopen (heel erg schommelig) als er weer gas gegeven word. Wat is jullie kijk hierop?

                        #18410025
                        Ghanz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 July 2005

                          lamba wel in punt zitten waar alle uitlaat gassen langs komen en niet de helft?

                          beste klus achter de rug zie ik, maar toch goed gekomen.

                          welke foutmelding heb je precies ?

                           

                          #18410257
                          schampert
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 November 2018

                            Ja, de lamba zit niet precies in het midden maar wel nadat de gassen bij elkaar zijn gekomen. De foutcode is nummer 73 als ik mij niet vergis, luchtmassameter spanning te laag. het gekke was dat met de originele uitlaat en de zelfde lmm dit probleem niet was.

                             

                          12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.