Reniér Smeets

Aangemaakte reacties

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: fout code astra j p0420 #18358237
    Reniér Smeets
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 January 2017

      Wat Opeltje17 zegt, P0420 heeft te maken met je katalysator. Hoogstwaarschijnlijk is die aan een einde aan het komen…

      In reactie op: Binnenspiegel Astra G #18358077
      Reniér Smeets
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 January 2017

        Jeetje, ik had geen idee dat ze zo lastig te vinden waren. Ik heb lopen zoeken, maar kon niks vinden. M’n broer was echter wel succesvol in zijn zoektocht, zie onderstaande link. Veel succes!

        https://www.porza.nl/origineel-achteruitkijkspiegel-opel-astra-g-h-corsa-c-d-6428257

        Reniér Smeets
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 January 2017

          Dit klinkt veel meer als een elektronisch probleem dan een mechanisch euvel, alhoewel ik niet zeker weet hoe stationair toerental bij dit type Opel geregeld wordt (elektrisch of mechanisch). Een bezoekje aan de dealer kan dit probleem soms binnen 10 a 15 minuten verhelpen. Daarnaast hebben sommige auto’s een bepaalde ‘clutch switch’. Zodra je de koppeling bedient (of tijdens decelereren) wordt de brandstoftoevoer stopgezet. Als deze switch stervende is kan dat voor veel gedoe zorgen.

          P.s.: Ik heb ook wel eens bij een Omega meegemaakt dat het luchtfilter zwaar vervuild was en dat een nieuw luchtfilter de oplossing bood.

          In reactie op: Astra K vaak bijremmen #18358060
          Reniér Smeets
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 January 2017

            Het hele gegeven ‘op de motor remmen’ komt voort als men het gaspedaal loslaat. Een klep in het inlaattraject dat de airflow regelt zorgt ervoor dat de lucht naar de cilinders grotendeels – maar niet geheel – wordt afgeknepen. Dit veroorzaakt een vacuüm waartegen de zuigers/cilinders moeten werken. Dit creëert de ‘remmende’ werking. Een gedeelte van de remkracht wordt ook veroorzaakt door wrijving in de aandrijflijn, maar dit is verwaarloosbaar t.o.v. eerdergenoemd gegeven. Ik zou eens goed je inlaattraject checken op lekkages e.d. en in welke staat de EGR zich bevindt.

            In reactie op: Toch weer een Opel (Astra G)! #18354063
            Reniér Smeets
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 January 2017

              Klopt. Ik heb het laatste maanden goed bijgehouden en mijn Astra 2.2 rijdt gecombineerd 1 op 12,5 kilometer. Ik woon in Hattem en werk parttime in Oldenzaal en dan heb ik twee routes. Of via de A50-A1 of via de N35. Laatstgenoemde is provinciale weg, rijdt dus zuiniger maar tijdens de spits een vervelende route. A50-A1 is snelweg, 20 kilometer langer dan eerstgenoemde route, maar dan drinkt de Astra ook meer (wat heel logisch is). Met een gecombineerd gebruik van 1 op 12,5 ben ik nog best tevreden. Ik heb twee maanden in een 1.6 Astra G gereden en die reed gemiddeld 1 op 14,5, soms 15. Gezien het rijcomfort van de 2.2 t.o.v. een 1.6 vind ik dat verschil verwaarloosbaar.

              In reactie op: Toch weer een Opel (Astra G)! #18354008
              Reniér Smeets
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 January 2017

                Niet dat ik nu ga zeiken over mijn Astra, maar ik rijd zelf in een 2.2 en dat verbruik valt op provinciale wegen best wel mee. Dan rijdt ie makkelijk 1 op 13. Stadsritten en hard rijden op de snelweg resulteert inderdaad een snel bewegende naald in de meter…

                In reactie op: Toch weer een Opel (Astra G)! #18354002
                Reniér Smeets
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 January 2017

                  Dat die C5’s veel lusten is me bekend. Ik heb destijds een C4 – het eerste model met de 2,0 liter benzine motor – te leen gehad van mijn oom omdat mijn Astra G een week in de garage stond. Terwijl ik er in reed moest ik denken aan mijn oude Saab 9000: gewoon heel comfortabel, stil, inderdaad zoals jij het noemt het ‘Aladdin’ gevoel. Alleen het verbruik viel me echt zwaar tegen. Gecombineerd reed ie iets van 10,8 per liter (gemeten aan de pomp, niet van de computer). Snelweg was ietsje beter, maar stadsritten was gewoon 1 op 8, 9. Ik lees wel veel verhalen dat de diesel variant erg betrouwbaar en zuinig rijden.

                  Anyway, veel plezier met je nieuwe Astra! :bye:

                  In reactie op: Astra g cabrio #18353335
                  Reniér Smeets
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 January 2017

                    Ik zeg altijd zo: lang leve YouTube. Check onderstaande link hoe je stap voor stap de lampjes kan vervangen.

                    In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18338477
                    Reniér Smeets
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 January 2017

                      Ik ben sinds een maand eigenaar van een Astra G uit 2002 met een Z22SE motor. Toen ik me lid maakte van dit forum heb ik dit topic eens goed doorgelezen en ik ben blij om te vermelden dat de motor bijna geen olie verbruikt. Ik heb er nu 2100 kilometer mee gereden en het oliepeil staat nu iets onder max. Het blok heeft 169.000 kilometer op de teller staan en ik heb recent wat onderhoud aan de auto gedaan, zoals:

                      * Olie en filter vervangen
                      * Lucht en interieurfilter vervangen
                      * Bobinebrug (was defect) en bougies (origineel GM) vervangen
                      * Eerste lambdasonde vervangen (nagemeten, defect) en katalysator (verstopt) vervangen.

                      Ik was vroeger niet zo’n Opel-fan, maar na één rit in deze auto was ik verkocht. Zowel in als buiten de bebouwde kom rijdt ie heerlijk. Ik heb wel een vraagje aan jullie over de distributieketting van dit blok. Ik lees geregeld van die horror-verhalen dat ie zomaar knapt, dat de spanner niet betrouwbaar is et cetera. Hebben jullie bouwjaren en/of serienummers van waar dit probleem zich voor kan doen?

                      In reactie op: Stoelverwarming Opel Astra G #18338474
                      Reniér Smeets
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 January 2017

                        Uit mijn jaren in de werkplaats kan ik je vertellen dat 8 van de 10 keer het matje in de stoel defect is. En zoals een ander forumlid al aangaf, soms kan de stekker losraken als je iets hardhandig onder je stoel schuift. Succes!

                        In reactie op: Uitlaat vervangen #18338473
                        Reniér Smeets
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 January 2017

                          Het goedkoopste adres wat ik zo weet voor kwalitatief goede uitlaatonderdelen is AP-uitlaten. Google daar maar eens op. Daar heb ik voor een veel redelijkere prijs een katalysator voor mijn Z22SE gekocht mét twee jaar garantie. Als je daarbij een DHZ-garage huurt ben je voor een net bedrag klaar.

                          In reactie op: Foutcode P0130 – Z22SE #18338110
                          Reniér Smeets
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 January 2017

                            Mijne dames en heren, tijd voor een kleine update! De boosdoener was de katalysator. Deze is vervangen en de klacht van het stotteren/inhouden is voorbij. Tevens meteen het gasklephuis nagekeken en die was schoon. Inmiddels heb ik met deze heerlijke bak 1300 kilometer gereden en het oliepeil is nog steeds hetzelfde (net iets onder max).

                            Nu zit ik met een paar vragen waarop ik weer hoop van jullie expertise gebruik te mogen maken:
                            – De klus met de kat is nog niet helemaal voorbij. De vorige eigenaar heeft een Remus-einddemper laten plaatsen. Om deze goed passend te krijgen heeft hij de middendemper enigszins ‘kunstig’ gemonteerd (ik zal a.s. woensdag foto’s maken). Mijn vermoeden is dat door deze handelswijze de voorpijp+kat niet meer lekker past (deze zit dan nl. enigszins gedraaid). Ik kreeg hem dan ook niet goed sluitend op de flens van het uitlaatspruitstuk. Hierdoor is een tapeind afgebroken. Nu zit ik te twijfelen: een orignele einddemper plaatsen of toch de boel passend krijgen? Wat is jullie advies?
                            – De monteur in de dorpsgarage meent dat je geen nieuwe pakking hoeft te plaatsen tussen de flens van het uitlaatspruitstuk en de voorpijp. Nou voordat je deze man digitaal opknoopt houdt rekening dat het een ‘ouwe rot’ is. Ik heb altijd geleerd dat je oude pakkingen verwijdert en nieuwe monteert.
                            – Ik lees ZOVEEL verhalen over de distributieketting van de Z22SE. De een rijdt nog steeds met de originele en dat gaat goed. Van andere hoor ik dat ie er bij 170.000 op de teller van af loopt met grote motorschade. Als ik de plaatselijke Opel-dealer (Broekhuis in Zwolle) benader met het VIN-nummer van mijn auto, kunnen zij dan achterhalen of ik de motor heb met de ‘slechte’ ketting(spanner)? Wat is daarin jullie advies?

                            In reactie op: Stotteren bij optrekken #18337872
                            Reniér Smeets
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 January 2017

                              Allereerst lijkt het me verstandig de foutcodes eens uit te lezen, dat zal je al een eind in de juiste richting helpen. Daarnaast lijkt het dat jouw klachtomschrijving te maken heeft met een defecte bobinebrug en/of slechte bougies. Controleer deze eerst eens.

                              In reactie op: Foutcode P0130 – Z22SE #18337807
                              Reniér Smeets
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 January 2017

                                Update!

                                Het bokken en inhouden is opgelost. Ik demonteerde de (recent vervangen) bobinebrug en bij het demonteren van de bougies zag ik dat deze sterven op na dood waren. Deze vervangen en klacht is verdwenen. Gisteravond ging helaas weer het MML branden en bij uitlezen kwam P0420 tevoorschijn.

                                De tweede lambda schommelt tussen 400-750 mV (warme motor, stationair toerental). Is dit een defecte katalysator of een defecte tweede lambda?

                                In reactie op: Foutcode P0130 – Z22SE #18337702
                                Reniér Smeets
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 January 2017

                                  [quote quote=18337689]kijk eens bij je bobine of deze intact is zodat de vonk niet op het blok overslaat… anders in de katalysator kijken of die verstopt zit.. als dat zo`n kat is die onder aan het spruitstuk vast gelast zit i.p.v. tussen de motor en schutbord in hangt onder de auto

                                  [/quote]

                                  Behalve te letten op externe scheurtjes/loszittende delen, hoe kan ik goed checken of de bobine intact is? Noot: deze is recent vervangen door tweedehands (origineel) exemplaar.

                                  [quote quote=18337691]Lambdasonde voltage lijkt me goed moet fluctueren.

                                  Verdenk eerder bougies/Bobine.

                                  [/quote]

                                  Bougies beoordelen kan ik wel, echter de bobinebrug? Heb je tips waar ik op moet letten? Zijn er bepaalde dingen die ik kan doormeten?

                                  In reactie op: Foutcode P0130 – Z22SE #18337688
                                  Reniér Smeets
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 January 2017

                                    Update!

                                    Het motormangementlampje blijft uit, echter… de motor bokt, stottert, houdt in. Mij viel op dat de spanning op de eerste lambda van 100mV naar 950mV schommelt. Volgens mij is dit een indicatie dat de katalysator defect is, want ik hoor van meerdere mensen dat dit voltage enigszins gelijk moet blijven.

                                    Heeft iemand voor mij vervolgstappen hoe ik dit bokken, stotteren, inhouden te lijf kan gaan?

                                    In reactie op: Foutcode P0130 – Z22SE #18337662
                                    Reniér Smeets
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 January 2017

                                      Even de afloop van mijn P0130 probleem: een behulpzaam forumlid stuurde me na het zien van de youtubeclips een bericht.

                                      oldford :

                                      Koppel de 1e lambdasonde eens los en kijk wat voor voltage je dan krijgt. Kan met motor uit getest worden.
                                      Krijg je dan wel rond de 450 mv dan is de lambdasonde verdacht.
                                      Krijg je nog steeds 300 mv dan is de bekabeling en de ecu verdacht.

                                      Toen ik de stekker loshaalde van de eerste sonde schoot het voltage meteen naar 450 mV. Vervolgens de eerste lambdasonde vervangen, foutcodes gewist, proefrit gemaakt en tot nu toe blijven het MML uit! :-)

                                      In reactie op: Foutcode P0130 – Z22SE #18337641
                                      Reniér Smeets
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        10 January 2017

                                        Beste Liviu,

                                        Z22SE is de motorcode van mijn Astra. De foutcode die wordt uitgelezen is P0130. Op de eerste lambasonde staat 0,300 mV, ook als deze in contact staat. Op de tweede staat vrijwel continu 0,400/0,450 mV. Deze waardes veranderen niet en blijven vrijwel gelijk. De filmpjes zijn inderdaad niet al te duidelijk, ik zal vanmiddag een nieuw filmpje maken.

                                        Ik heb hier en daar al wat tips gekregen om de lambdasonde uit te sluiten. Als ik deze loskoppel en het voltage naar 0,450 mV schiet, is het waarschijnlijk de lambdasonde. Blijft deze hangen op 0,300 mV, is het waarschijnlijk de bekabeling/ECU.

                                        Heb jij nog tips om zaken uit te sluiten?

                                        In reactie op: Lege katalysator Astra G 2.2 #18337097
                                        Reniér Smeets
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 January 2017

                                          Bedankt voor jullie reacties! Ik zal een dezer dagen een nieuwe (of een goed tweedehands exemplaar) plaatsen om ook deze storing te verhelpen. Heeft iemand nog tips (behalve Onderdelenlijn) waar ik goede tweedehands onderdelen kan vinden? Origineel kost een kat voor dit model een klein vermogen…

                                          In reactie op: Lege katalysator Astra G 2.2 #18337072
                                          Reniér Smeets
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 January 2017

                                            Bedankt voor je snelle reactie! Om even duidelijkheid te verschaffen: in zo’n geval gaat dus een emissielampje branden? En dus niet het motormanagementlampje? De auto staat momenteel bij mijn broer en ik vraag me simpelweg af of zo’n Astra een emissielampje heeft. Alvast bedankt!

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)