Astra K vaak bijremmen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra K vaak bijremmen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358059
    Vierwieler
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2017

      Ik heb een Astra K 1.0 3-cylinder. Het “afremmen op de motor” lukt niet zo goed. Als ik bijv. 50km/h rijd in de 3e versnelling en het verkeer voor mij gaat iets langzamer rijden, bijv. 45km/h, dan was het in mijn vorige auto altijd voldoende om mijn voet van het gas te halen en dan vertraagde de auto snel genoeg zonder te hoeven bijremmen. Maar mijn Astra blijft haast met ongewijzigde snelheid doorrijden, waardoor bijremmen noodzakelijk is. Dat maakt dat ik op drukke stukken vaak moet bijremmen, hetgeen een onrustige indruk maakt.

      Hoort het bij de eigenschappen van een 3-cylinder dat je niet goed op de motor kunt afremmen zoals bijv. bij mijn vorige auto (een 2.0 4-cyl. diesel van een ander merk)?

      #18358060
      Reniér Smeets
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 January 2017

        Het hele gegeven ‘op de motor remmen’ komt voort als men het gaspedaal loslaat. Een klep in het inlaattraject dat de airflow regelt zorgt ervoor dat de lucht naar de cilinders grotendeels – maar niet geheel – wordt afgeknepen. Dit veroorzaakt een vacuüm waartegen de zuigers/cilinders moeten werken. Dit creëert de ‘remmende’ werking. Een gedeelte van de remkracht wordt ook veroorzaakt door wrijving in de aandrijflijn, maar dit is verwaarloosbaar t.o.v. eerdergenoemd gegeven. Ik zou eens goed je inlaattraject checken op lekkages e.d. en in welke staat de EGR zich bevindt.

        #18358088
        Vierwieler
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 February 2017

          Dat zou natuurlijk zeker kunnen, maar hij deed het al vanaf dag 1 toen hij nog nieuw was. Ik zal het bij de volgende beurt aangeven bij de dealer. Maar los daarvan kan ik me voorstellen dat je met een 1.0 motor ook maar de helft “remmende werking” hebt als met een 2.0 motor. Er is immers minder ruimte om een vacuüm te creëren. Ben daarom benieuwd of andere 1.0 rijders dit ook zo ervaren.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.