Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 218)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266573
    Dolby
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2008

      Zoals het topic al zegt Z22se mijn olie verbruik is erg hoog. Ik weet dat het bekend is dat deze blokken wel olie lusten.
      Maar helaas. Mijn motorblok lust het iets te veel van het goede namelijk 1 liter olie op 1300KM. :puke

      Ik hou namelijk alles zelf bij in een zelfgemaakte excel bestand. Vandaag onderweg met gezin naar
      een speeldtuin. Gaat op de snelweg de BC (Boord computer) aan met check olie pijl. 2km verder afslag snelweg eraf.
      Gaat de BC check olie pijl van zelf uit. Daarna auto op parkeer plaats geparkeerd en gezellig met gezin
      naar de speeltuin gegaan. 5 uur later op de parkeerplaats aangekomen. Even auto op contact gezet om te kijken
      of er een melding komt op de BC. Geeft niks aan. Toch even olie checken. En olie pijl staat +/- net boven min. (vind de pijl stok van
      de Z22se geen prettige pijlstok. Eigenlijk waardeloos om goed te pijlen maar ok). Heb +/- 200ml 5w40 Kroon olie bijgevuld.
      Daarna zonder melding naar huis gereden.

      Thuis aangekomen meteen even de PC op gestart om te kijken wanneer ik voor het laatst olie heb moeten bijvullen en bij welke KM stand.
      Tot mijn verbazing 1 maand geleden met 1300KM verschil. Dat betekend dus dat mijn Z22se 1 op 1300KM olie verbruikt. Dat vind ik echt belachelijk!

      De Z22se motor loopt perfect en heeft veel power. :thumb Loopt perfect stationair (hoor je de motor bijna niet). Kan niks ontdekken waar de olie verbruik vandaan komt. Blok is droog aan de buiten kant. Het enige wat ik wel heb is olie in de luchtinlaat maar schijnt ook normaal te zijn (z22se.co.uk forum). Zou komen omdat de Z22se de carterventilatie in het spruitstuk heeft zitten tussen cylinder 2/3.

      Heb 5000KM geleden zelf een grote onderhoudsbuurt uitgevoerd.
      Vervangen bij grote onderhoudsbuurt;
      – 4x bogies
      – 5 liter 5W40 Kroon olie
      – Olie filter
      – Brandstof filter
      – luchtfilter
      – Interieur filter

      Wat zou ik kunnen nakijken of uitvoeren om het olie verbruik te verminderen/oplossen?

      -Voor de mensen die ook een Z22se blok hebben wat is jullie gemiddeld olie verbruik?
      – Welke merk olie gebruiken jullie?
      – Motor flushen wel of niet doen?
      – Andere mogelijke oplossingen?

      Inmiddels allemaal uitgevoerd

      – Carterventilatie nagekeken (pcv klepje) zit tussen cilinder 2/3. (heb dus de hele luchtinlaat moeten verwijderen om het na te kijken en schoon te maken.
      – Olie catch tankje gemonteerd. Maar komt geen olie resten in.
      – Gasklephuis schoongemaakt. (na carterventilatie schoongemaakt te hebben blijft de gasklep schoon).
      – Verschillende merken olie 5W-40 gebruikt. (Kroon , Valvoline, Techno olie (action).

      #18239469
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Ik wist al dat die van jou wat meer olie lust maar na 1300km een liter erbij is wel erg veel.
        Dat de pijlstok de naam niet waard is ben ik geheel met je eens! Eigenlijk kun je hem het beste aflezen aan de kant zonder de streepjes erop.
        Ik gebruik zelf al heel lang de 10W40 van Valvoline, misschien dat het olieverbruik met een 10W wat lager wordt.

        #18239470
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Z22SE zijn eigenlijk blokken welke normaal gezien helemaal geen olie horen te verbruiken.
          Vele die olie verbruiken hebben vaak een kapotte ketting of kettingspanner gehad waardoor ze intern schade hebben opgelopen waardoor ze gaan gebruiken. Ook kan het met de carterontluchting temaken hebben, maar in dat geval zou ik je gasklep eens inspecteren, als die goed zwart ziet zou dat het kunnen zijn. Er hoort dus geen olie in het inlaat kanaal te zitten dan werkt je carterontluchting niet goed.

          #18239468
          Dolby
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2008

            @midnight black, de achterkant van de pijlstok is inderdaad makkelijker om af te lezen. Maar na mijn mening geeft het olie pijlen te veel verschil tussen 1x, 2x en of 3x olie pijlen in
            een paar seconden. Bij mijn Astra G diesel was het een perfecte oliepijlstaaf waar je wat mee kon. Als je 10x controleerde had je ook 9x het zelfde resultaat zeg maar.
            Jij gebruikt 10w40. Doe je dat sinds aankoop zafira of heeft jouw zafira deze olie 10w40 altijd gehad. Ik heb namelijk op dit moment 5w40 omdat in mijn onderhouds boekje
            staat dat de zafira deze olie al sinds de 100.000Km heeft gehad. 10w40 is toch dikker? Volgens auto data wat ik gebruik staat 5w40 als standaard en mogelijke olie soorten
            ook inderdaad de 10w40.

            @midnight black wrote:

            Ik wist al dat die van jou wat meer olie lust maar na 1300km een liter erbij is wel erg veel.
            Dat de pijlstok de naam niet waard is ben ik geheel met je eens! Eigenlijk kun je hem het beste aflezen aan de kant zonder de streepjes erop.
            Ik gebruik zelf al heel lang de 10W40 van Valvoline, misschien dat het olieverbruik met een 10W wat lager wordt.

            #18239471
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              @Haasje, Bedankt voor je antwoord Ron. Maar kan er niks aan doen. Maar google maar wat rond. En je zult er snel achter komen dat de Z22se bekend staat om zijn olie verbruik.
              Heb met verschillende Opel monteurs contact en ze zeggen allemaal het zelfde. De Z22se verbruikt gewoon meer olie dan een gemiddelde andere type motor. Maakt niet zoveel uit.
              Maar ik hou precies alles bij qua onderhoud van mijn auto. Tankbeurten waar ik tank,prijs, type brandstof,datum, welke merk benzine enzo. En dus ook mijn olie verbruik.
              En kwam er gister avond achter dat ik voor het laatst 1 maand geleden 1 liter olie had bijgevuld met daarbij de km stand. En daarom kom ik nu op deze berekening uit.
              1 op 1300KM vind ik niet normaal. Helaas heb ik een 2de hands auto. (het is eigenlijk een 4de hands auto wat ik kan terug halen uit de rdw en NAP gegevens).
              Op mijn motor afdekplaat heb ik een rode stip zitten. Heb ook vernomen van een Opel monteur dat dit betekend dat mijn blok een geupdate ketting spanner heeft gekregen.
              Mijn motor loopt echt top en zeer stil. Dus er is niks mis mee. Alleen mijn olie verbruik vind ik te hoog. En dat zou ik graag willen proberen te verminderen.

              Mijn gasklep ziet er redelijk uit. Is niet schoon maar na mijn mening niet te vies zeg maar.

              Gasklephuis Z22se;

              Luchtinlaat kanaal Z22se;

              Dat er geen olie in het lucht inlaat kanaal hoort is natuurlijk duidelijk. Maar helaas heb ik dit wel.
              Heb dit ook gelezen op het (z22se.co.uk forum). Maar schijnt vaak voor te komen. En dat zou je maken hebben omdat de Z22se een apart
              ten op zichte van andere motoren een aparte carterventilatie heeft. Want die zit tussen cylinder 2/3. (zie foto).

              Ik zal hiernaar eens moeten kijken of daar iets mis mee is. Misschien heb ik dit klepje er niet eens meer tussen zitten.
              en dat zal dan zeker kunnen verklaren dat ik olie in mijn luchtinlaat kanaal heb zitten. Door de overdruk van de motor
              wanneer je op de motor afremt zeg maar. Heb hierover ook al veel gelezen op het speedstar forum.
              En over de carterontluchting? Dat heb ik nu al op verschillende forums geplaatst. Maar heb nog steeds geen informatie
              kunnen krijgen hoe ik dan mijn carterontluchting kan nakijken om het probleem hiervan op te lossen.
              Ik persoonlijk denk ook dat het daarmee te maken heeft. Maar heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden
              hoe ik de carterventilatie kan controleren/nakkijken. Graag hulp hierbij.

              @Haasje17 wrote:

              Z22SE zijn eigenlijk blokken welke normaal gezien helemaal geen olie horen te verbruiken.
              Vele die olie verbruiken hebben vaak een kapotte ketting of kettingspanner gehad waardoor ze intern schade hebben opgelopen waardoor ze gaan gebruiken. Ook kan het met de carterontluchting temaken hebben, maar in dat geval zou ik je gasklep eens inspecteren, als die goed zwart ziet zou dat het kunnen zijn. Er hoort dus geen olie in het inlaat kanaal te zitten dan werkt je carterontluchting niet goed.

              #18239472
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Kan iemand mij vertellen hoe je bij de Z22se de carterventilatie kan controleren op werking ervan?

                #18239473
                Dolby
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2008

                  Ben van plan om aankomend weekend de luchtinlaat los te halen om te kijken of mijn seal erin zit en of alles nog goed is. Hopelijk krijg ik dan meer inzicht waar mijn olie verbruik vandaan komt.
                  Heb inmiddels informatie ingewonnen en hoop daarmee verder te komen. :thumb

                  #18239474
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Jos, de autos die ik ken met Z22SE motor met orignele ketting hebben 0,0 olieverbruik. Degene met vervangen ketting meestal niet meer, omdat die gebroken is geweest of gerekt waardoor de kop beschadigd is geraakt.

                    Zorg dat je pakkingen in huis hebt als je je inlaat gaat loshalen.

                    #18239475
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      @Ron, bedankt voor je tip. Ben al aan het kijken waar ik het beste de pakkingen kan kopen. ;) Mijn z22se heeft een nieuwe ketting erop liggen i.v.m terug roep actie ketting spanner.
                      heb ook een rode stip op mijn motorafdekplaat zitten.

                      @Haasje17 wrote:

                      Jos, de autos die ik ken met Z22SE motor met orignele ketting hebben 0,0 olieverbruik. Degene met vervangen ketting meestal niet meer, omdat die gebroken is geweest of gerekt waardoor de kop beschadigd is geraakt.

                      Zorg dat je pakkingen in huis hebt als je je inlaat gaat loshalen.

                      #18239476
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Het blijft de vraag of de ketting nu voor of na problemen is vervangen. Als die na problemen is vervangen acht ik de kans ook groot dat je kop schade heeft opgelopen. Zeker omdat ik het verbruik zeer hoog vind.

                        #18239477
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          Dat kan ik helaas niet met 100% zekerheid zeggen. He enige waar ik achter ben gekomen is dat de ketting vervangen is geworden door de terug roep actie.

                          #18239478
                          midnight black
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2011

                            Vergis je niet in de hoeveelheid werk om het inlaatspruitstuk er af te halen: je kunt alles loshalen maar je moet het spruitstuk naar voren trekken om er af te halen en daar is te weinig ruimte voor. Je kunt proberen je bovenste motorsteun los te halen en met een krik oid je blok naar achteren kantelen om zo hopelijk voldoende ruimte te maken of je bumper demonteren en de steunen van de condensor en radiateur losmaken om zo ruimte te maken, maar de aircoleidingen kunnen nog een probleem vormen. Succes.

                            #18239479
                            2000
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              @Haasje17 wrote:

                              Jos, de autos die ik ken met Z22SE motor met orignele ketting hebben 0,0 olieverbruik. Degene met vervangen ketting meestal niet meer, omdat die gebroken is geweest of gerekt waardoor de kop beschadigd is geraakt.

                              Zorg dat je pakkingen in huis hebt als je je inlaat gaat loshalen.

                              Nou, (en dan ga ik op de gemiddelde forum 2.2 bezitter uit) ik ken er geen één. Is een veel gehoorde kwaal van de 2.2
                              Ook bij mij is de modificatie (op tijd) uit gevoerd, maar lust ondanks geen kopschade een aardige slok. Ik heb geleerd er mee te leven na 7 jaar :D :thumbup

                              #18239480
                              Dolby
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 May 2008

                                @midnight black, Of het veel werk is kan ik nog niet zeggen. Heb het tot nu toe nog niet zelf gedaan. Maar de luchtfilterhuis, gasklep heb je er binnen 10min van af. En dan ben je al op de helft.
                                Daarna moet je de vacuum van de rembekrachtiger loshalen, computer met 4 bouten loshalen en aan de kant leggen, daarna 7x m6 bouten om de luchtinlaat te verwijderen.
                                Dus zoals het erop lijkt zal het wel meevallen. Qua ruimte maak ik me echt geen zorgen. Tussen radiator en luchtinlaat zit toch voldoende ruimte lijkt me. Op verschillende
                                forums die het al eerder hebben gedaan om een luchtinlaat van een 2.4 te monteren met een grotere gasklep met foto’s en al. En daarbij was niemand die het blok moest
                                loshalen om dit te kunnen doen. (Astra G, Zafira A, Vectra B).

                                Bedankt voor je informatie. Moet even kijken wat ik ga doen. Want heb helaas nog niet de pakkingen binnen gekregen. En zonder deze onderdelen lijkt het me
                                niet handig om ermee te beginnen.

                                @midnight black wrote:

                                Vergis je niet in de hoeveelheid werk om het inlaatspruitstuk er af te halen: je kunt alles loshalen maar je moet het spruitstuk naar voren trekken om er af te halen en daar is te weinig ruimte voor. Je kunt proberen je bovenste motorsteun los te halen en met een krik oid je blok naar achteren kantelen om zo hopelijk voldoende ruimte te maken of je bumper demonteren en de steunen van de condensor en radiateur losmaken om zo ruimte te maken, maar de aircoleidingen kunnen nog een probleem vormen. Succes.

                                #18239481
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  @2000, Hoeveel olie verbruikt jouw 2.2 dan gemiddeld op de 1000km als ik vragen mag. Want mijn blok loopt gewoon geweldig rustig met lekker power. Het enige probleem
                                  is mijn hoog olie verbruik 1 op 1300KM namelijk. Welke type olie en merk gebruik je? Gebruiken jullie dan goedkoper olie dan?
                                  Ik betaal namelijk 10 euro voor 1 liter 5w40 Kroon olie maar kan en wil niet iedere maand 10 euro aan olie moeten betalen.

                                  Wat zou ik kunnen nakijken of uitvoeren om het olie verbruik te verminderen/oplossen?

                                  -Voor de mensen die ook een Z22se blok hebben wat is jullie gemiddeld olie verbruik?
                                  – Welke merk olie gebruiken jullie?
                                  – Motor flushen wel of niet doen?
                                  – Andere mogelijke oplossingen?

                                  @2000 wrote:

                                  @Haasje17 wrote:

                                  Jos, de autos die ik ken met Z22SE motor met orignele ketting hebben 0,0 olieverbruik. Degene met vervangen ketting meestal niet meer, omdat die gebroken is geweest of gerekt waardoor de kop beschadigd is geraakt.

                                  Zorg dat je pakkingen in huis hebt als je je inlaat gaat loshalen.

                                  Nou, (en dan ga ik op de gemiddelde forum 2.2 bezitter uit) ik ken er geen één. Is een veel gehoorde kwaal van de 2.2
                                  Ook bij mij is de modificatie (op tijd) uit gevoerd, maar lust ondanks geen kopschade een aardige slok. Ik heb geleerd er mee te leven na 7 jaar :D :thumbup

                                  #18239482
                                  cano666
                                    Lid sinds:
                                    28 September 2012

                                    mijn oude vectra c met z22se verbruikte niets geen terug roep actie niks originele ketting

                                    #18239483
                                    midnight black
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 December 2011

                                      @Dolby wrote:

                                      @midnight black, Of het veel werk is kan ik nog niet zeggen. Heb het tot nu toe nog niet zelf gedaan. Maar de luchtfilterhuis, gasklep heb je er binnen 10min van af. En dan ben je al op de helft.
                                      Daarna moet je de vacuum van de rembekrachtiger loshalen, computer met 4 bouten loshalen en aan de kant leggen, daarna 7x m6 bouten om de luchtinlaat te verwijderen.
                                      Dus zoals het erop lijkt zal het wel meevallen. Qua ruimte maak ik me echt geen zorgen. Tussen radiator en luchtinlaat zit toch voldoende ruimte lijkt me. Op verschillende
                                      forums die het al eerder hebben gedaan om een luchtinlaat van een 2.4 te monteren met een grotere gasklep met foto’s en al. En daarbij was niemand die het blok moest
                                      loshalen om dit te kunnen doen. (Astra G, Zafira A, Vectra B).

                                      Bedankt voor je informatie. Moet even kijken wat ik ga doen. Want heb helaas nog niet de pakkingen binnen gekregen. En zonder deze onderdelen lijkt het me
                                      niet handig om ermee te beginnen.

                                      @midnight black wrote:

                                      Vergis je niet in de hoeveelheid werk om het inlaatspruitstuk er af te halen: je kunt alles loshalen maar je moet het spruitstuk naar voren trekken om er af te halen en daar is te weinig ruimte voor. Je kunt proberen je bovenste motorsteun los te halen en met een krik oid je blok naar achteren kantelen om zo hopelijk voldoende ruimte te maken of je bumper demonteren en de steunen van de condensor en radiateur losmaken om zo ruimte te maken, maar de aircoleidingen kunnen nog een probleem vormen. Succes.

                                      Vandaag nog even onder de kap gekeken waarom dat inlaatspruitstuk er ook alweer zo moeilijk af kan bij een Zafira: de injectorrail zit gruwelijk in de weg!

                                      #18239484
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        injectorrail kun je toch gewoon demonteren?

                                        #18239485
                                        midnight black
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 December 2011

                                          Haasje, weet jij misschien een makkelijke manier om die injectorrail te demonteren. Er zitten van die irritante clipjes op waarmee de rail op de injectoren wordt geborgd maar bij 2 van de 4 is er te weinig plek om ze er af te halen.

                                          #18239486
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Zou eens een ander merk olie proberen, Ik hoor meer mensen over buitensporig olieverbruik met Kroon Olie..

                                            Willem

                                            #18239487
                                            Dolby
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 May 2008

                                              @Wim-v6, bedankt voor je tip. Ik heb inmiddels andere olie gekocht. En wanneer er olie bij kan vul ik de olie bij met 5W40 Valvoline. Over 8000KM bij de kleine onderhoudsbuurt word de Kroon 5W40 vervangen door Valvoline 5w40. En dan kijken of mijn olie verbruik veranderd. Bedankt nogmaals.

                                              @wim-v6 wrote:

                                              Zou eens een ander merk olie proberen, Ik hoor meer mensen over buitensporig olieverbruik met Kroon Olie..

                                              Willem

                                              #18239488
                                              Dolby
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 May 2008

                                                @Midnight black, Ik ga in mijn vakantie zoals nu gepland ook kijken om het spruitstuk los te halen om te kijken naar de PVC klepje. Maar ik zelf zie
                                                geen probleem qua ruimte om het spruitstuk te verwijderen. Maar ik laat het je nog wel weten. Ga eerst volgende week 5 dagen weg met
                                                gezin. Daarna ga ik kijken voor het spruitstuk na te kijken.

                                                @midnight black wrote:

                                                Haasje, weet jij misschien een makkelijke manier om die injectorrail te demonteren. Er zitten van die irritante clipjes op waarmee de rail op de injectoren wordt geborgd maar bij 2 van de 4 is er te weinig plek om ze er af te halen.

                                                #18239489
                                                midnight black
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  14 December 2011

                                                  @Dolby wrote:

                                                  @Midnight black, Ik ga in mijn vakantie zoals nu gepland ook kijken om het spruitstuk los te halen om te kijken naar de PVC klepje. Maar ik zelf zie
                                                  geen probleem qua ruimte om het spruitstuk te verwijderen. Maar ik laat het je nog wel weten. Ga eerst volgende week 5 dagen weg met
                                                  gezin. Daarna ga ik kijken voor het spruitstuk na te kijken.

                                                  @midnight black wrote:

                                                  Haasje, weet jij misschien een makkelijke manier om die injectorrail te demonteren. Er zitten van die irritante clipjes op waarmee de rail op de injectoren wordt geborgd maar bij 2 van de 4 is er te weinig plek om ze er af te halen.

                                                  Ok, ik heb dit zelf ook voor in de vakantie staan.
                                                  Goede vakantie alvast.

                                                  #18239490
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    Bedankt Midnight black. Wanneer ik het ga proberen laat ik het je zeker weten.

                                                    #18239491
                                                    Igor
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      25 July 2013

                                                      Hebben jullie nog jullie inlaatspruitstuk losgehaald? Ik heb zelf ook een Vectra Z22SE met een olieverbuik van 1L op 2000km wat ik zelf ook aan de hoge kant vind. Zat er ook aan de denken om mijn carterventilatie door te prikken, maar kwam er dus pas vandaag achter dat deze dus in/onder het inlaatspruitstuk zit. :hmmz Nu zou ik wel eens willen weten hoeveel moeite het dus kost om dit alles los (en vooral weer vast) te maken. Dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Foto’s en HOWTO’s zijn meer dan welkom :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 218)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.