Toch weer een Opel (Astra G)!

Forumindex Forums Modellen Astra Toch weer een Opel (Astra G)!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353996
    dennisnmgn88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 February 2012

      Ola u allen!

       

      Na een aantal jaar (3 gok ik?) afwezig te zijn geweest nu toch weer terug naar Opel. Na mijn vorige Astra G 1.6 16v (NJoy)  overgestapt richting Seat omdat diesel noodzakelijk begon te worden. Na deze een krappe 3 jaar met volle tevredenheid te hebben gereden toch besloten de auto weg te doen en op zoek te gaan naar iets anders.

      Valentijn (14 februari) 2017 hebben wij het mooiste cadeau gekregen wat er maar is. Hoewel meneer 4 weekjes te vroeg kwam, had die geen mooiere dag kunnen kiezen. Samen met onze kleine man begon de Leon toch wat te krap te worden, vooral de ingang van de achterklep is i.c.m. een kinderwagen niet heel handig.

      Augustus 2017: Opzoek naar een familiebak!

      Tja een diesel station van een leuk jaar met redelijke stand kost aardig, maar pfoeh… schrok toch ook wel even van het gewicht/wegenbelasting.

      November 2017:
      We gaan het over een andere boeg gooien… I.v.m. andere prioriteiten geen zin/tijd om goed te zoeken naar een geschikte auto die aan alle eisen voldoet. Plan gaat even de vriezer in en wellicht ontdooien we hem volgend jaar weer. Nieuw plan, gewoon een simpele (goedkope) station die in ieder geval een jaartje zo zorgeloos mogelijk door komt, daarna zien we wel weer verder. Aangezien ik tijdelijk wat minder rij en oog op de toekomst wellicht wat reisafstanden gaat veranderen, besloten om voor benzine te gaan. Wonen vlak aan de grens dus tanken kan goedkoop en de wegenbelasting is een stuk vriendelijker ;).

      December 2017:
      Wat als ik nou koop waarvan ik altijd zei dat ik het nooit in me leven zou kopen (het is toch maar voor een jaartje)….? Hmmm, Frans en automaat!

      Citroen C5, jezus wat een opties voor dat geld! 2.0 16v automaat, tja… precies wat ik niet wou en nu wil!
      Samen met een maatje richting garage om de auto te bekijken, niks op aan te merken los van dat ze er niet uit zien. Even een rondje rijden. Haha verdomme, ik voel me net Aladin(!). Het is wel wennen maar denk dat dit wel gaat lukken. Terug naar de handelaar, deal maken en mee naar huis dat ding!

      Na een weekje behoorlijk weinig te hebben gereden viel me op dat de tank toch al aardig leeg was. Afijn, niks lek maar gewoon een verbruik.. Pfoeh! Die zag ik niet aan komen. Ok, dat het wat meer lust als een 1.6 begrijp ik wel, maar 50 in de 2e versnelling….  Het werd dus al vrij snel duidelijk dat dit niet de ideale auto was hoewel hij 100% perfect is kwa functioneren en motor zelf. Zelfs de apk met steekproef kwam hij met vlag en wimpel door en dat alles voor 700 euro. Kortom een hele nette (lees: lak in perfecte staat!) C5 met nieuwe apk. Beter verkoop moment is er niet… De auto vorige week in de verkoop gegooid en gister is ze (met nog een leuke winst) opgehaald.

       

      Nu natuurlijk waar het hier allemaal om draait ;).

      Ik kwam gister een Astra G 1.6 16v NJoy van 2003 tegen met 241.000 op de teller. Boekjes er bij (en ingevuld) en de riem vervangen in 2015 op 201.000.

      Vanmorgen de handelaar gebeld en begin van de avond weer met me maat die kant op gereden. Hoewel hij goed in de lak zit zijn er natuurlijk (voor nog geen 1000 euro) wat gebruikersspoortjes. Ik heb het idee dat er vooral veel takken en/of grond met de auto is vervoerd. Er ligt gelukkig zo’n hard plastic vloerbak in waar het meeste vuil/zand restanten   in liggen. Zo zit er ook een scheurtje boven op de achterbumper en op de achterklep een soort vervaagde lak plek. Na de auto goed te hebben bekeken besloten om even een proefrondje te maken, daar ging het in dit geval vooral om. Koude start (gelukkig) en motor sloeg direct en zonder problemen aan. Motor bleef mooi rustig en geen tik hoorbaar, goed voorgevoel… Na een rondje te hebben gereden besloten de auto te kopen. Een ritje naar huis van 40 minuten was gelijk een mooie gelegenheid om een bekend interieur op me te nemen en de auto te testen. Bij thuiskomst nog even met een glimlach om de auto gelopen, yes! Precies wat ik nu zoek, een bekend goed gevoel met een mooi verbruik!

       

      Nog even wat (vieze) plaatjes bij het praatje (handelaarfoto’s), maar als ze morgen wat schoner is zal ik weer even wat nieuwe schieten ;).

       

      21

      #18354002
      Reniér Smeets
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 January 2017

        Dat die C5’s veel lusten is me bekend. Ik heb destijds een C4 – het eerste model met de 2,0 liter benzine motor – te leen gehad van mijn oom omdat mijn Astra G een week in de garage stond. Terwijl ik er in reed moest ik denken aan mijn oude Saab 9000: gewoon heel comfortabel, stil, inderdaad zoals jij het noemt het ‘Aladdin’ gevoel. Alleen het verbruik viel me echt zwaar tegen. Gecombineerd reed ie iets van 10,8 per liter (gemeten aan de pomp, niet van de computer). Snelweg was ietsje beter, maar stadsritten was gewoon 1 op 8, 9. Ik lees wel veel verhalen dat de diesel variant erg betrouwbaar en zuinig rijden.

        Anyway, veel plezier met je nieuwe Astra! :bye:

        #18354007
        dennisnmgn88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 February 2012

          Ja ik heb me ook goed verkeken op het verbruik van dat ding. Ik zag letterlijk na elke rit wel dat de naald van de tank iets was verschoven, dan is de lol er snel van af.  Ik was blij met een gemiddeld verbruik van 1 op 10, maar dan schakelde ik in de stad handmatig over het algemeen, dus nog niet waar je een automaat voor neemt. Ook gas geven moest je dan niet doen want dan was al je voordeel in 1 keer weer weg.

           

          Gister heerlijk gevarieerd gereden tussen de 100 en 130 en bij thuiskomst nog een bijna net zo volle tank als bij vertrek. De C5 had al lang een paar liter meer weggesnoept.

           

          Zo, nu maar eens wat vuilniszakken achter in pleuren en daarna beginnen aan de schoonmaak!

          #18354008
          Reniér Smeets
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 January 2017

            Niet dat ik nu ga zeiken over mijn Astra, maar ik rijd zelf in een 2.2 en dat verbruik valt op provinciale wegen best wel mee. Dan rijdt ie makkelijk 1 op 13. Stadsritten en hard rijden op de snelweg resulteert inderdaad een snel bewegende naald in de meter…

            #18354046
            dennisnmgn88
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 February 2012

              Ja ik weet van de 2.2 dat ze nog relatief te doen zijn, echter lag dat bij die C5 heel wat anders haha. Zo wie zo de lange 4 bak slaat nergens op en lijkt niet echt bij te dragen aan zuinig rijden. Ik ben wel een doorrijder maar om overal zo’n 60/65 te rijden om maar in z’n 3 te komen ging me wat te ver. Nou weegt zo’n bak natuurlijk ook een stukje meer dus al met al een goed recept voor een hoog verbruik.

               

              Ma goed, die tijd is voorbij :D

              Vandaag de Astra maar eens goed gestofzuigd en gewassen maar hij heeft nog wel wat meer werk nodig. Duidelijk is dat de auto kwa motor/bak goed tot perfect (dealer) is onderhouden en de vorige eigenaar gek op het bos is. Ongeveer anderhalf kilo zand onder de achterbank uitgehaald en ook nog zo’n kilo verdeeld door de hele auto heen. Niet echt een tegenvaller, voor dat geld verwachtte ik ook geen nieuw gepoetste auto maar iets minder was fijn geweest ;) . Wel aardig dat hij als souvenir  een mooi geruit houthakkersdeken voor me heeft achter gelaten ;)

              Besloten de auto dus maar eerst eens goed te gaan stofzuigen en simpele maar goede wasbeurt te geven om te kijken wat voor een werk te wachten staat.

              Aangezien ik zo lekker bezig was geen foto’s gemaakt (op 3 na) maar neem van mij aan, het was hard nodig!

              De binnenkant is redelijk bijgetrokken en schoon, na wat cockpitspray ziet ook het dashboard er weer fris uit, maar een goede reiniging staat op de planning.

               

              De buitenkant (geen foto’s van) even in het schuim gezet en na het afspoelen kwamen de zwarte puntjes (teer?) naar boven. Wat boenen met een doek haalde zo’n 80% weg maar we hebben nog wel wat werk te verzetten om het weer helemaal fris te maken. De klei en poets staan al klaar, nu alleen de tijd nog!

               

              Roest was bij aanschaf het enige belangrijk kwa uiterlijk en verder wilde ik het vooral zo goedkoop mogelijk houden en natuurlijk wel redelijk netjes. Vandaag dus redelijk wat wijzer geworden wat betreft krassen en de staat van de lak. Over het algemeen (zo’n 90%) zit die perfect in de lak, maar hij heeft gewoon een goede poetsbeurt nodig.
              Wel zijn er wel degelijk gebruikerskrassen welke in mijn ogen wat lomp zijn en voorkomen hadden kunnen worden, maar goed..

              Aangetroffen:

              – schaafkrassen op eigenlijk alle 4 de bumperhoeken (ene wat erger als de ander)

              – 2 krassen op de rechterachterdeur, welke net doorlopen over de (gespoten) wielrandcover/skirt(?)

              – (spotrepair?) deukjes op achterklep

              – scheur in achterbumper die denk ik niet meer te herstellen is. Echter  hindert het niet heel erg en belast/veroorzaakt het niks extra’s.

               

              Aangezien ik me nu al steeds meer afvraag waarom ik niet vorig jaar al weer opzoek ging naar een Astra, zie ik de kans redelijk dat hij toch wel eens wat langer mag blijven. In de toekomst dus ook maar eens kijken of bovenstaande punten op een leuke manier zijn op te lossen.

               

              Nog even een klein beeld van hoe het er onder de achterbank en onder de plastic bak in de achterbak uit zag (waar al een deel voor het maken van de foto was weggehaald)

              34

               

              5

              #18354051
              Astra_DLS
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 March 2008

                Mijn 1e opel was ook een G-Caravan. Prachtige wagen en dik op 325k weggedaan. Mooie bak.

                C5 is overigens ook wel leuk, hebben wij ook een jaar gehad, maar qua verbruik idd 1/10 of 11 maar meer ook niet. Overigens doet onze Zafira B 2.2 benzine het niet veel beter.

                #18354063
                Reniér Smeets
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 January 2017

                  Klopt. Ik heb het laatste maanden goed bijgehouden en mijn Astra 2.2 rijdt gecombineerd 1 op 12,5 kilometer. Ik woon in Hattem en werk parttime in Oldenzaal en dan heb ik twee routes. Of via de A50-A1 of via de N35. Laatstgenoemde is provinciale weg, rijdt dus zuiniger maar tijdens de spits een vervelende route. A50-A1 is snelweg, 20 kilometer langer dan eerstgenoemde route, maar dan drinkt de Astra ook meer (wat heel logisch is). Met een gecombineerd gebruik van 1 op 12,5 ben ik nog best tevreden. Ik heb twee maanden in een 1.6 Astra G gereden en die reed gemiddeld 1 op 14,5, soms 15. Gezien het rijcomfort van de 2.2 t.o.v. een 1.6 vind ik dat verschil verwaarloosbaar.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.