Foutcode P0130 – Z22SE

Forumindex Forums Modellen Astra Foutcode P0130 – Z22SE

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18337544

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    Mijne dames en heren,

    astra GVR

    Geloof me als ik zeg dat ik eerst flink dit forum heb afgestruind voordat ik een nieuw topic ben begonnen. Het zit namelijk zo, het motormanagementlampje van mijn recent aangekocht Astra G coupé (zie foto) brandt. Ik heb dit laten uitlezen bij een garage en daar kwam de foutcode P0130 uit tevoorschijn. Ik heb ook filmpjes gemaakt (zie link) van de meetwaardes van de lambdasondes. Wat ik zelf heel bijzonder vindt is dat de eerste lambdasonde eenzelfde waarde aangeeft, 0.300 mV, ook al staat de sleutel slechts op contact (dus niet met lopende motor). De tweede lambda schommelt tussen 0.400/0.550 mV. Wellicht is dit normaal, wellicht ook niet.

    Wat daarna opmerkelijk is in de filmpjes is dat het vaccuum (MAP kPa) zodra ik gas geef oploopt en daarna bij volgas als een drilpudding in elkaar zakt. Ik meen toch dat dit dient op te lopen naar mete ik meer gas geef? Zou dit een wellicht een defecte map-sensor zijn? Correct me if I’m wrong ;-)

    URL filmpjes:

    https://www.youtube.com/watch?v=Bi4XLqFqcok (hier ben ik nog redelijk postief over de gemeten waardes, negeer dat maar).

    Mijn vraag aan jullie is: als ik naar de meetwaardes kijk dan verneem ik dat mijn motor (belachelijk) rijk loopt. Is dit puur te wijten aan een defecte lamdasonde? Hebben jullie voor mij een soort stappenplan wat ik kan doorlopen met bijbehorende meetwaardes? Want op het forum zie ik posts voorbijkomen waar luchtmassameter, EGR-klep en katalysator ook soms verbonden zijn aan deze foutcode. Let op, auto rijdt prima, start prima, toerental stabiel, geen gestotter of dat hij inhoudt. Auto rijdt prima.

    Ik ben jullie dankbaar alle bruikbare tips!

    #18337603

    liviu2004
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 2677
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2014

    X22se?

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opel_Astra

    ------------------------------------------------------
    Clearing the Fault Memory fixes Nothing

    #18337608

    liviu2004
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 2677
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2014

    P0130-xx wat staat voor xx in uw foutcode?
    Ik kan zien niks in uw video. Lambda meeten niet te doen 10s na motor starten.

    ------------------------------------------------------
    Clearing the Fault Memory fixes Nothing

    #18337641

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    Beste Liviu,

    Z22SE is de motorcode van mijn Astra. De foutcode die wordt uitgelezen is P0130. Op de eerste lambasonde staat 0,300 mV, ook als deze in contact staat. Op de tweede staat vrijwel continu 0,400/0,450 mV. Deze waardes veranderen niet en blijven vrijwel gelijk. De filmpjes zijn inderdaad niet al te duidelijk, ik zal vanmiddag een nieuw filmpje maken.

    Ik heb hier en daar al wat tips gekregen om de lambdasonde uit te sluiten. Als ik deze loskoppel en het voltage naar 0,450 mV schiet, is het waarschijnlijk de lambdasonde. Blijft deze hangen op 0,300 mV, is het waarschijnlijk de bekabeling/ECU.

    Heb jij nog tips om zaken uit te sluiten?

    #18337662

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    Even de afloop van mijn P0130 probleem: een behulpzaam forumlid stuurde me na het zien van de youtubeclips een bericht.

    oldford :

    Koppel de 1e lambdasonde eens los en kijk wat voor voltage je dan krijgt. Kan met motor uit getest worden.
    Krijg je dan wel rond de 450 mv dan is de lambdasonde verdacht.
    Krijg je nog steeds 300 mv dan is de bekabeling en de ecu verdacht.

    Toen ik de stekker loshaalde van de eerste sonde schoot het voltage meteen naar 450 mV. Vervolgens de eerste lambdasonde vervangen, foutcodes gewist, proefrit gemaakt en tot nu toe blijven het MML uit! :-)

    #18337688

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    Update!

    Het motormangementlampje blijft uit, echter… de motor bokt, stottert, houdt in. Mij viel op dat de spanning op de eerste lambda van 100mV naar 950mV schommelt. Volgens mij is dit een indicatie dat de katalysator defect is, want ik hoor van meerdere mensen dat dit voltage enigszins gelijk moet blijven.

    Heeft iemand voor mij vervolgstappen hoe ik dit bokken, stotteren, inhouden te lijf kan gaan?

    #18337689

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    kijk eens bij je bobine of deze intact is zodat de vonk niet op het blok overslaat… anders in de katalysator kijken of die verstopt zit.. als dat zo`n kat is die onder aan het spruitstuk vast gelast zit i.p.v. tussen de motor en schutbord in hangt onder de auto

    #18337691

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5816
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Lambdasonde voltage lijkt me goed moet fluctueren.

    Verdenk eerder bougies/Bobine.

    #18337702

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    kijk eens bij je bobine of deze intact is zodat de vonk niet op het blok overslaat… anders in de katalysator kijken of die verstopt zit.. als dat zo`n kat is die onder aan het spruitstuk vast gelast zit i.p.v. tussen de motor en schutbord in hangt onder de auto

    Behalve te letten op externe scheurtjes/loszittende delen, hoe kan ik goed checken of de bobine intact is? Noot: deze is recent vervangen door tweedehands (origineel) exemplaar.

    Lambdasonde voltage lijkt me goed moet fluctueren.

    Verdenk eerder bougies/Bobine.

    Bougies beoordelen kan ik wel, echter de bobinebrug? Heb je tips waar ik op moet letten? Zijn er bepaalde dingen die ik kan doormeten?

    #18337711

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    Als het goed is heb je een bobinebrug.. daar zitten 4 rubbertje buisjes aan die over de top van de bougie heen schuiven.. als daar scheurtjes in zitten slaat de spanning als een vonk over op de cilinderkop.. niet op de bougie.. als deze. Nog nieuw zijn zal dat niet aan de orde zijn..
    maar als je een katalysator kort na het uitlaatspruistuk hebt.. kun je kijken of je kat verstopt zit.. dit kan ook beperking op vermogen en werken van de motor geven…

    #18337807

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    Update!

    Het bokken en inhouden is opgelost. Ik demonteerde de (recent vervangen) bobinebrug en bij het demonteren van de bougies zag ik dat deze sterven op na dood waren. Deze vervangen en klacht is verdwenen. Gisteravond ging helaas weer het MML branden en bij uitlezen kwam P0420 tevoorschijn.

    De tweede lambda schommelt tussen 400-750 mV (warme motor, stationair toerental). Is dit een defecte katalysator of een defecte tweede lambda?

    #18337809

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    kan de 2de lambdasonde zijn idd..

    #18337811

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5816
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Mooiste is om effe met een laser thermometer de temperatuur voor en na de kat te meten met warme motor.

    Na de kat moet ie ongeveer 30 graden warmer zijn.

    Is ie dit niet is je kat defect, met warme motor hoort je lambda ook stabiel te zijn dus ik verdenk je kat.

    #18338110

    Reniér Smeets
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 20
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2017

    Mijne dames en heren, tijd voor een kleine update! De boosdoener was de katalysator. Deze is vervangen en de klacht van het stotteren/inhouden is voorbij. Tevens meteen het gasklephuis nagekeken en die was schoon. Inmiddels heb ik met deze heerlijke bak 1300 kilometer gereden en het oliepeil is nog steeds hetzelfde (net iets onder max).

    Nu zit ik met een paar vragen waarop ik weer hoop van jullie expertise gebruik te mogen maken:
    – De klus met de kat is nog niet helemaal voorbij. De vorige eigenaar heeft een Remus-einddemper laten plaatsen. Om deze goed passend te krijgen heeft hij de middendemper enigszins ‘kunstig’ gemonteerd (ik zal a.s. woensdag foto’s maken). Mijn vermoeden is dat door deze handelswijze de voorpijp+kat niet meer lekker past (deze zit dan nl. enigszins gedraaid). Ik kreeg hem dan ook niet goed sluitend op de flens van het uitlaatspruitstuk. Hierdoor is een tapeind afgebroken. Nu zit ik te twijfelen: een orignele einddemper plaatsen of toch de boel passend krijgen? Wat is jullie advies?
    – De monteur in de dorpsgarage meent dat je geen nieuwe pakking hoeft te plaatsen tussen de flens van het uitlaatspruitstuk en de voorpijp. Nou voordat je deze man digitaal opknoopt houdt rekening dat het een ‘ouwe rot’ is. Ik heb altijd geleerd dat je oude pakkingen verwijdert en nieuwe monteert.
    – Ik lees ZOVEEL verhalen over de distributieketting van de Z22SE. De een rijdt nog steeds met de originele en dat gaat goed. Van andere hoor ik dat ie er bij 170.000 op de teller van af loopt met grote motorschade. Als ik de plaatselijke Opel-dealer (Broekhuis in Zwolle) benader met het VIN-nummer van mijn auto, kunnen zij dan achterhalen of ik de motor heb met de ‘slechte’ ketting(spanner)? Wat is daarin jullie advies?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.