Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik rij vanaf 2011 met een c30se met een ar35 automaat in mijn A1 Monza en vind het een prima samenspel. Het inbouwen valt mee, maar het uitlijnen van de aandrijflijn is wel een dingetje. Het is mij goed gelukt. Ook ik heb mij in het verleden verdiept in het snelheidspuls signaal en inderdaad de motronic krijgt dit signaal ook. Ik heb proef ondervindelijk met en zonder pulssignaal gereden en kon geen verschil merken. Het verhaal wat GSE verteld is heel aannemelijk. Wellicht dat het nog nodig is voor de cruise control maar dat kan ik niet onderbouwen. De ar 35 bak heeft een eigen snelheids pulsgever op de uitgaande as. Hier heb ik een aardig tijdje mee lopen stoeien. Mijn ar35 automaat pakt de lock up niet en heb altijd gedacht dat dat door de pulsgever kwam. In een topic van Ghanz over snelheidpulsgevers heeft het mij weer aan het denken gezet en na wat schema gepluis kwam ik erachter dat de ar35 een signaal van de remlicht schakelaar nodig heeft. De B senator heeft een remlichtschakelaar met 2 schakelaars, 1 no en 1 nc. De nc (normaly closed) gaat naar de automaat computer. Deze heb ik onlangs aangesloten en waarrempel na 7 jaar werkt eindelijk de lockup.
Ik vraag mij alleen af Kywieman of je klemnummer 21 of 42 van de motronic aan massa moet leggen of niet. Volgens mij vertel de de computer hiermee dat het een automaat is of manueel. Deze vind je in het schema bij zoekbalk nummer 842 en 844. Zelf denk ik dat je hem op manueel moet zetten omdat je er geen ar35 achter hebt.
Is een mooi en prima uit te voeren project.
Kheb nog 1
Maar ik weet nu wel hoe het zit
<p style=”text-align: left;”>Wellicht ben ik abuis. De bak schakelt wel 4 keer, maar hij blijft slip houden zo lijkt het.</p>
De ar/35. De p/51 sensor is wel aangesloten. Ik rijd alleen zonder p/14, hier is de mechanische tellerkabel op aangesloten.
Hmm, maar dan snap ik nog steeds niet waarom ik het gevoel heb dat de automaat in de 4e trap nog steeds slip heeft. Deze heeft er wel 350000 km op zitten. Opel rules :praying:
Dus eigenlijk kan ik de conclusie trekken dat de ar25/35 automaat zijn eigen uitgaande as snelheidsensor heeft. Links p14 (de standaard) en rechts (de automaat) P51,
En inderdaad de oudere type automaat Aw03-71L hebben een Snelheidsignaal van p14 nodig om in de lock up te komen,
:dank-u:
<p style=”text-align: center;”>En volgens mij is dit P51?</p>
Dit is toch de snelheidsensor? (P14)
Inderdaad, pin 16 zit er niet bij maar op het schema die ik heb staat die wel.
P51 is volgens mij de snelheidspulsgever van de automaat.
Ik heb mij al een tijdje verdiept in deze kwestie en weet het ook niet. Ook lees ik veel op het forum dat de ar25/35 automaat het puls signaal nodig heeft. Mijn Monza heeft zo’n automaat erachter. Ik kan in het schema terug vinden waar het pulssignaal heen gaat en deze gaat niet naar de automaat ecu. Ook heeft deze automaat op de uitgaande as een eigen pulsgever. Ik heb voor een tijdje terug de pulsgever op de motronic aangesloten en ben toen gaan rijden (Stekker x16 pootje 16) maar merkte geen verschil in motor en schakelgedrag. Wellicht zie ik iets over het hoofd daar ik vermoed dat de bak niet in de lockup komt.
Doet de motronic iets met het pulsgeversignaal? Ik heb een c30se motor in mijn Monza maar heb deze niet aangesloten. Ben wel benieuwd of het wat uitmaakt.
10 november 2017 om 18:23 In reactie op: Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021 #18349873Goed bezig ja. Ast mor mooi gait!!
De auto is klaar. Deze week voor de APK geweest. De keurmeester had problemen met de vliegroest op de achterste remschijven. Deze schoon geborsteld en met glans erdoor. Ik zal nog een paar plaatjes schieten van het eind resultaat.
Al met al ben ik zo’n 7 maanden bezig geweest en dan meestal Zaterdags en soms s’avonds.
De motor ombouw was niet het meeste werk. Alles past er zo in dit in tegen stelling tot GSE zijn project (respect). Ik had een weekje vrij in de Mei vakantie en heb toen de hele motor ombouw kunnen doen maar moet wel zeggen dat ik de motor en versnellingsbak van te voren al heb klaar gemaakt.Ik baalde in 1e instantie wel even toen er in de motor na een aantal jaren weer leven kwam. Er zat een hele lichte tik/ratel bij de distributie waarvan ik dacht/hoopte dat die wel zou verdwijnen. Dit was niet het geval en werd elke dag ietwat erger. Op zoek naar kettingen en geleiders. Afgelopen Vrijdag ging ik even met een dikke schroevendraaier aan het oor en op het kleppendeksel luisteren naar waar het geluid nu werkelijk vandaan kwam en waarempel de tik veranderde van geluid. Ik leunde met 1 hand op de ventilator tunnel en het geluid veranderde iets. Dat was raar want als de ketting ratelt is het geluid niet te beinvloeden. Achteraf was het een slangenklem op de kachelslang en deze tikte heel licht tegen de koelfan. Fjuuww dat viel dus 100% mee.
Prachtig project. Zo zie je maar, niks gaat vanzelf. Dit gaat helemaal goed komen. Zet em op!!
De motor hangt er inmiddels in
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_103555_zpsryjzsl69.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_103555_zpsryjzsl69.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_112847_zpsdwuzneds.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_112847_zpsdwuzneds.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170424_095435_zpsply1w4ug.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170424_095435_zpsply1w4ug.jpg[/IMG][/URL]
De cih koelfan gemonteerd zodat de originele tunnel past. De c30se fan is in diameter wat groter. Heb het busje van de oude waterpomp poelie eraf gezaagd en een gat van 17mm in geboord zodat de fan op deze waterpomp past.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_120756_zpsnhimv5bt.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_120756_zpsnhimv5bt.jpg[/IMG][/URL]
Dynamo past mooi.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_122507_zpsekqxtyqj.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_122507_zpsekqxtyqj.jpg[/IMG][/URL]
De oude stuurbekrachtigingsslang weer gemonteerd. De wartel die in de stuurpomp zit heb ik die van de oude stuurpomp erin gezet. Wel moest er iets van het plunjertje af gezaagd worden, maar past prima.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_155643_zpseeblnvso.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_155643_zpseeblnvso.jpg[/IMG][/URL]
Stuurbekrachtigings reservoir van een Opel Corsa gemonteerd.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170425_151805_zpsof1iewy1.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170425_151805_zpsof1iewy1.jpg[/IMG][/URL]
Een zelf gemaakt olie koeler. Geen idee wat de capaciteit is. Zal wel goed komen.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170425_154053_zpsg3rz4vbp.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170425_154053_zpsg3rz4vbp.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170425_154103_zpsevompkpq.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170425_154103_zpsevompkpq.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_115911_zpspurdfwkb.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_115911_zpspurdfwkb.jpg[/IMG][/URL]
Uitlaat steun van de voorpijp vermaakt.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170422_120118_zpsnjzrto10.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170422_120118_zpsnjzrto10.jpg[/IMG][/URL]
Flenzen van de voorpijp afgeslepen zodat de tunnelsteun goed past.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170423_114724_zpstbsqk9su.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170423_114724_zpstbsqk9su.jpg[/IMG][/URL]
De originele uitlaat er weer onder.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170429_131224_zpscc0j9fbu.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170429_131224_zpscc0j9fbu.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170429_134631_zpsxraumz9c.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170429_134631_zpsxraumz9c.jpg[/IMG][/URL]
Blokjes gemaakt voor onder de stabilisatorstang bevestiging. Anders komt deze tegen het oliefilter.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170429_192545_zpswrznxrts.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170429_192545_zpswrznxrts.jpg[/IMG][/URL]
De striping doorgetrokken op de kofferdeksel. Is inderdaad mooier. Voor wat betreft de BMW velgen. Origineel is mooier , maar ik vind deze velgen er erg mooi onder staan. 1 ding scheelt , ze zitten maar met 5 moeren vast. Dank voor de feedback.Dit was em eerst weer.
Dit was em eerst weer.
Ik ben bezig geweest met het in elkaar zetten van de Senator. Dit is toch wel het mooiste van het hele project.
Een paar plaatjes ervan:[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170403_104630_zps1eczl8nz.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170403_104630_zps1eczl8nz.jpg[/IMG][/URL]
Grote luidsprekergaten in de hoenenplank gemaakt met een opstaande rand van plaatwerk. Ohhh wat fout maar dat kan mij lekker niks schelen.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170403_135041_zpsln5oypje.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170403_135041_zpsln5oypje.jpg[/IMG][/URL]
Ben wel tevreden met het resultaat[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170404_113101_zpshqeh02ms.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170404_113101_zpshqeh02ms.jpg[/IMG][/URL]
Het achterraam er weer in. Deze geblindeerd. Ben niet helemaal tevreden met het resultaat. Er zitten een aantal luchtbelletjes onder. Met de tijd maar kijken voor een ander alternatief.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170415_094230_zpscw0i5o16.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170415_094230_zpscw0i5o16.jpg[/IMG][/URL]
Striping op de kofferdeksel doortrekken of niet?[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170415_094219_zpsuob30ovd.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170415_094219_zpsuob30ovd.jpg[/IMG][/URL]
De velgen even showen. De striping heeft mijn vrouw erop geplakt. Haar motoriek is wat fijner als die van mij.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170415_094250_zpsgxzoalq4.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170415_094250_zpsgxzoalq4.jpg[/IMG][/URL]
Deurkaarten er weer in. Nog een aardig tijdje met de centrale deurvergrendeling bezig geweest. Twee deuren gingen niet goed op slot. Achteraf moest alles gewoon gesmeerd worden.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170415_094309_zpscibom3hb.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170415_094309_zpscibom3hb.jpg[/IMG][/URL]
Dit was em eerst weer. Nu verder met de brandstof leidingen. Deze zaten rechts onder de auto en ik maak ze nu links zodat deze aan de goede kant de motor ruimte binnen komen en daarna hang ik de motor erin.
Ik ben nu zover dat alles weer in elkaar gezet kan worden. Afbeeldingen hiervan komen nog.
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20161217_104635_zpsjr1s7u2r.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20161217_104635_zpsjr1s7u2r.jpg[/IMG][/URL]
Ehh, niet alleen cosmetisch kwam ik al vrij vlot achter[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20161223_154831_zpsm8f6yivu.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20161223_154831_zpsm8f6yivu.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20161217_115232_zpszptz49tt.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20161217_115232_zpszptz49tt.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20161228_133327_zpsv8v3xnkb.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20161228_133327_zpsv8v3xnkb.jpg[/IMG][/URL]
Wielrandjes links en rechts[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20161228_160353_zpsct9rnyko.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20161228_160353_zpsct9rnyko.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170109_165530_zpslzmdvtkg.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170109_165530_zpslzmdvtkg.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170109_165516_zpsm3qiwyfd.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170109_165516_zpsm3qiwyfd.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170306_160640_zps5c7qkbng.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170306_160640_zps5c7qkbng.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170316_152439_zpsnfyhmbsz.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170316_152439_zpsnfyhmbsz.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170321_145217_zpsckw6ismr.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170321_145217_zpsckw6ismr.jpg[/IMG][/URL]
De originele kleur er weer op.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170321_145230_zpsxlqdmpnl.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170321_145230_zpsxlqdmpnl.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20160629_205959_zpsjrkaqvfo.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20160629_205959_zpsjrkaqvfo.jpg[/IMG][/URL]
De motor upgrade[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20160416_132751_zpsvi8jt0iy.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20160416_132751_zpsvi8jt0iy.jpg[/IMG][/URL]
De dynamo verplaatst naar de plek van de Airco pomp zodat de motor mooi tussen de chassis balken past.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20170303_092614_zpspkaowcjs.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20170303_092614_zpspkaowcjs.jpg[/IMG][/URL]
Ervoor gekozen om met de bestaande bak en aandrijflijn te gaan rijden, dit in combinatie met een vliegwiel van ronald Bolz en een gripplaat. Ik had in 1e instantie ook de standaard koppelingsplaat gemonteerd maar toch besloten om een gripplaat te monteren , dit ivm het aardig hogere koppel wat uit deze geweldige motor komt.[URL=http://s1194.photobucket.com/user/MassaWietjen/media/IMG_20160220_172526_zpsy3zsrfy5.jpg.html][IMG]http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/MassaWietjen/IMG_20160220_172526_zpsy3zsrfy5.jpg[/IMG][/URL]
Ik heb meerder malen zaken met hem gedaan en adviezen bij hem ingewonnen .
Dit is bij mij alle keren keurig afgehandeld.Dank u , dank u :thumb :thumb
Tis inderdaad net dat de stationairklep wat traag / slecht reageert. Dat de motor inhoud kan wel eens komen door die jaren stilstand. De benzine injectors kunnen hier heel slecht tegen en het lijkt wel of deze vervuild zijn. Slaat de motor wel mooi gelijk op 6 cilinders aan als je hem start?
Klopt , de Monza draait goed. Dit is alweer een ander project. Ik heb voor onderdelen een 24v motor erbij gekocht maar wil deze wel in onze A2 Senator sleutelen.
De 12 klepper motor uit de Monza was niet versleten maar heb deze wel verkocht. -
AuteurBerichten