Snelheids impuls gever / Wegstreckenfrequenzgeber

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Snelheids impuls gever / Wegstreckenfrequenzgeber

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #18354624

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    de snelheids impuls gever voor ombouw van een 4 gang automaat uit senator A in ander voertuig:

    volgens diverse bronnen zijn we bij deze ombouw een 6 impuls gever nodig.
    bij de senator A kan deze puls gever in sommige gevallen al in het dashboard zitten.
    sommige senator A 1.5  ( tussenmodel) en de meeste senators A2 hadden deze aansluiting “G”
    al achterop de klokkenset, thv de km teller.

    nu is er naar mijn idee veel ontwetendheid over deze sensor.
    kom wat vaak vragen tegen over dit onderwerp, vandaar dat ik me er eens in verdiept heb.
    met de volgende conclussie:

    veelal wordt genoemd dat een 6 puls gever nodig is, maar de senator werkt op meerdere opties.
    ik heb ook al gelezen dat een 8 puls gever ook werkt.
    maar hier wil ik me beperken tot feiten welke ik zelf gevonden heb op het net.

    de senator a de rekord e en de monza, waren destijds uitgerust met een 6 puls gever.
    maar na wat speur en lees werk, trek ik de conclussie dat een 7 puls gever ook gebruikt is bij de senator a monza en rekord e

    hieronder beperk ik mij uit het ruime aanbod, even tot de senator A, en vanzelf dan ook tot de monza.

    AA     90 148 828
    6 puls   met km teller kabel aansluiting
    toegepast op:
    Ascona C, Calibra, Corsa A, Kadett D/E, Rekord E, Vectra A

    AH 90 149 083
    6 puls Zonder km teller kabel aansluiting
    toegepast op:
    Kadett E, Monza, Senator A

    AB 90 148 829
    7 puls gever met km teller kabel aansluiting
    toegepast op:
    Monza, Rekord E, Senator A

    AJ 90 149 084
    7 puls gever zonder km teller kabel aansluiting
    toegepast op:
    Kadett E, Monza, Senator A

    wil je de rest ook weten,  neem dan een kijkje op onderstaande site:
    https://www.opel-infos.de/bc-mid/bc_bosch.html

     

    #18354645

    kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 524
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Er staat mij iets van bij dat de 7 pulsgever enkel bij een 3.15 diff werd gebruikt. Kan echter geen reden bedenken waarom dit zou moeten zijn.

    De g aansluiting op een A2 dashboard werd enkel vanaf ’84 geleverd.

    Bij de eerste A2’s werd dit gedaan doodmiddel van een puls en massa aansluiting op het dashboard.

    Bij mijn weten werkt alles van Senator/Monza op een 6 puls: 4 traps, boordcomputer, crousecontrole, LCD dashboard.

    Omega A/Senator B werkt op 8 pulsen. 4traps, injectiesysteem (enkel de motronic varianten), Boordcomputer, crousecontrole, stuurbekrachtiging. LCD dashboard.

    Motronic op een Corsa A en Kadett E werkt op een 6 pulsgever die ook een km kabel aansluiting heeft.

     

    Side note: heb ooit eens in mij SenatorA met LCD dashboard een 8 pulsgever van een Senator B gemonteerd. Het dashboard gaf 240 KM/uur aan, echter werd ik ingehaald door vrachtwagens. 6 & 8 pulsgevers uitwisselen raad ik dus af.

    #18354648

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Er staat mij iets van bij dat de 7 pulsgever enkel bij een 3.15 diff werd gebruikt.

    Motronic op een Corsa A en Kadett E werkt op een 6 pulsgever die ook een km kabel aansluiting heeft.

    zie de bijgevoede link.
    onderste tabel, daar zul je dus zien dat kadett e ook een heeft met 2 pulsen  en km teller aansluiting.
    dus men kan nog de verkeerde hebben liggen.

    ik hoop met deze tabel duidelijkheid te geven in welke sensor je nodig bent. incl. nummers. pulsen en toepassing

    #18354649

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    AA 90 148 828       imp.6      Ascona C, Calibra, Corsa A, Kadett D/E, Rekord E, Vectra A
    AB 90 148 829       imp.7      Monza, Rekord E, Senator A
    AC 90 149 078       imp.8      Ascona C
    AD 90 149 079       imp.10    Kadett D/E
    AE 90 149 080       imp.13     Ascona C
    AF 90 149 081        imp 15.     Ascona C
    AF 90 009 089       imp.15     Ascona C
    AG 90 149 082        imp.16     Kadett D/E
    AY 90 320 053        imp.2      Kadett E  Astra F Vectra A

    dit zijn alle impulsgevers met zowel een km-teller aansluiting. als bedraad.
    ( bron: opel-infos.de)

    #18354650

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005
    #18354769

    GSE
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 2352
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Ik heb 2 sensors op elkaar moeten draaien:

    Monza digi tacho is 6 impuls en motronic is 8 impuls,nu werkt alles na behoren maar met een 8 impuls sensor liep de de motor wel goed maar ik was heel erg snel heheh

    #18358495

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    Doet de motronic iets met het pulsgeversignaal? Ik heb een c30se motor in mijn Monza maar heb deze niet aangesloten. Ben wel benieuwd of het wat uitmaakt.

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358581

    kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 524
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    de automaat voor een 24v AR35 naar het schijnt wel.

    Of motronic 1.5 iets met de snelheids puls doet weet ik niet.

    Bij mijn Corsa B wordt het toerental van de motor iets verhoogt als ik de auto voor een stoplicht laat uitrollen.
    Als ik dan tot stilstand kom zakt het toerental.

     

    Dit lijkt me de enige nuttige functionaliteit voor een motormanagement om de snelheid van de auto te weten.

    #18358608

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Motronic gebruikt de impulsgever niet.

     

    de impulsgever is voor de automaatbak zelf

    cruise control

    En volgens mij ook voor een digi dash.

    al zit in enkele dash’s al een ingebouwde impulsgever.

    Zoals bij de senator a cd, ben dan ook geen impulsgever nodig geweest voor mijn bak.

    en ook niet voor de motronic

    #18358655

    kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 524
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Als motronic niet gebruikt maakt van het puls signaal waarom geeft het stroomschema dan aan dat deze wel aangesloten dient te worden?

    Ik kan wel uit ervaring vertellen dat motronic zonder puls signaal ook prima werkt.

    Maar de vraag is waarvoor heeft motronic (zowel zonder als met automaat) een aansluiting voor het puls signaal.

     

    #18358657

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    Ik heb mij al een tijdje verdiept in deze kwestie en weet het ook niet. Ook lees ik veel op het forum dat de ar25/35 automaat het puls signaal nodig heeft. Mijn Monza heeft zo’n automaat erachter. Ik kan in het schema terug vinden waar het pulssignaal heen gaat en deze gaat niet naar de automaat ecu. Ook heeft deze automaat op de uitgaande as een eigen pulsgever. Ik heb voor een tijdje terug de pulsgever op de motronic aangesloten en ben toen gaan rijden (Stekker x16 pootje 16) maar merkte geen verschil in motor en schakelgedrag.  Wellicht zie ik iets over het hoofd daar ik vermoed dat de bak niet in de lockup komt.

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358661

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Ik kan dat uit het schema niet uithalen.

     

    p35 – inductief pulselement.

    bedoel je wellicht die?

    = krukas positie sensor

    #18358663

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Stekker x16 is pootje 16 niet in gebruik :unsure:

     

    9D688B05-E4AF-4E6E-90AA-926E5E8E9173

     

    CFC60084-68BE-4FDF-85DD-D44C4D19CBFBAA0B346A-02C4-4C78-8B47-692CBD6B6787

    #18358668

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    Inderdaad, pin 16 zit er niet bij maar op het schema die ik heb staat die wel.

    P51 is volgens mij de snelheidspulsgever van de automaat.

    15322463967941319320725

    1532246205287862979147

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358671

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    K92 is de automaat computer.

    En daarop zit het pulsgever signaal.

    K91 is de motronic computer

    klem 9 naar x16 is inderdaad je snelheids impuls

    Waarom dat deze aansluiting op de computer zit was ik vergeten, maar hieronder de reden;

     

    de boordcomputer is deze nodig voor berekening van oa verbruik en af te leggen afstand op huidig tanknivo

    #18358672

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Oja..

    let ook op het verschil tussen motronic 1.5 en 4.1

     

    #18358673

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005
    #18358679

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    Dit is toch de snelheidsensor? (P14)

    15322586267981346279818

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358680

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    <p style=”text-align: center;”>En volgens mij is dit P51?</p>
    15322588963251698571934

    15322587458112009834406

     

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358681

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

     

    Inderdaad

    De elektronische kilometer teller aansluiting.

     

    Wel handig voor het digitale dashboard

     

     

    alwaar ook het puls signaal weg komt.

     

    #18358683

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    En inderdaad de oudere type automaat Aw03-71L hebben een Snelheidsignaal van p14 nodig om in de lock up te komen,

    IMG_20180722_140040241 :dank-u:

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358684

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    Dus eigenlijk kan ik de conclusie trekken dat de ar25/35 automaat zijn eigen uitgaande as snelheidsensor heeft. Links p14 (de standaard) en rechts (de automaat) P51,

    15322617032692034291299

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358685

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    :good:

    #18358686

    Massa Wietjen
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 42
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 October 2011

    Hmm, maar dan snap ik nog steeds niet waarom ik het gevoel heb dat de automaat in de 4e trap nog steeds slip heeft. Deze heeft er wel 350000 km op zitten. Opel rules :praying:

    Monza A1
    Senator A2
    Vectra C
    Tigra A

    #18358687

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6863
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    welke bak?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.