Monza V8

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #18341657
    GSE
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 August 2006

      Eindelijk ben ik begonnen met de V8 ombouw………..Dwz ik heb nu 2 weken min of meer vakantie dwz kleine dingen tussen door moet ik wel doen maar ik word met rust gelaten zoveel als mogelijk en daarom heb ik besloten die Holden v8 eindelijk een nieuw huisje te gaan geven.

      Ik heb me een redelijk harde Monza gevonden een A2 zonder poes/pas kwa opties dus geen abs airco enz,maar wel automaat,nu heb ik gisteren vast alles in de motor ruimte los gehaalt en nu zometeen ga ik de oliekoeler loshalen en de uitlaten en de bak en dan gaat de C30NE 156pk deruit en dan gaat de vooras omgewisselt worden en dan de rembekrachtiger en dan moet de v8 derin komen,al met al zal ik der wel een paar dagen mee zoet zijn want ik moet toch stiekem veel aanpassen zoals de bedrading moet ik aan aanpassen brandstof leidingen verleggen,rembekrachtiger aan passen van een B-Omega enz enz plus dan weer binnenin een motor storings lampje gaan plaatsen enz enz enz enz..

      Maargoed nu ben ik aan de gang..

      #18341668
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        succes Ben

        gaat je lukken

        #18341671
        Senatorman
        Beheerder
          Lid sinds:
          7 November 2016

          mooi project. Vergeet geen foto’s te maken. Daar zijn we hier gek op

          #18341678
          peter777
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 January 2011

            Go Ben! Dit gaat je lukken. Dat blok staat al een aardig tijdje te trappelen om de monza aan te drijven :)

            #18341680
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Foto,s schiet ik wel no worries

              De 6 in lijn ligt der nu los in dwz ff spanbandjes derom en morgen deruit takelen dan blaas ik ff met de hogedruk reiniger de motor ruimte schoon dan moet alles deruit zoals rembekrachtiger en stuurbekrachtegings leidingen,alles wat ik niet nodig heb zoals luchtfilter bak steuntjes klemmetjes leidingen enz enz.

              Ik ben net eerder vanavond begonnen met de vooras onder de v8 los te halen en morgen slijp ik de stuurbekrachtigings steunen los ik vertrouw het niet wat ik gemaakt heb,maar ik maak wel fotos dan snappen jullie het ook en dan moet ik ff de vooras wisselen gelijk met het stuurhuis,dat is zo,n gekloot als die spruitstukken derboven zitten om dat later te doen.

              Dat ding lang idd al jaren en is redelijk 1:1 inbouwen alleen is het heel veel werk alles moet los onder de kap en binnen ook redelijk wat,ik moet de 3/4 schakelaar van de bak gebruiken voor sport/eco stand ik moet een motorstorings lampje plaatsen,rembekrachtiger van een B omega komt derin dus moet ook weer bij de pedalen zijn enz.

              Maar goed ik heb 2 weken min of meer vrij dus werk der bijna de hele dag aan op mijn gemak.

              #18341684
              Senatorman
              Beheerder
                Lid sinds:
                7 November 2016

                ga je zeker volgen. mooie klus succes

                #18341710
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005

                  plaatjes ben.. plaatjes haha

                  #18341713
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Nou vanmorgen wat andere dingen gedaan en na 11:00 begonnen met de vooras,omdat ik geen hulp had bij het verwijderen van de motorkapt ben ik maar met de vooras begonnen die onder de V8 uitgehaalt met de motor takel:

                    [IMG]http://i67.tinypic.com/2uffytc.jpg[/IMG]

                    Dit had eerder gemaakt maar ik heb de ophanging gehalveerd en dat vond ik zelf wel wat eng want stel je voor dat zo,n steun afbreekt bij 120 bij het nemen van een bocht….Dus toen de oude steunen aan de vooras maar weer losgeslepen en wat gaan zoeken toen had ik 2 hoek ijzers gevonden die ik als een U over de ophanging kon schuiven (ik heb weer een ander stuurhuis gekocht) omdat ik mede aan het eerste stuurhuis had gelast want ik wilde nl originele monza stuurkogels gebruiken.

                    Hier zijn oude en nieuwe steun te zien.

                    [IMG]http://i65.tinypic.com/o0tmxk.jpg[/IMG]

                    Toen ik die steun voor het stuurhuis klaar had heb ik gelijk ff de draagarmen omgezet van een europese vooras naar de australische vooras en zo word het gedoe der morgen als 1 geheel ondergezet:

                    [IMG]http://i63.tinypic.com/j94ho4.jpg[/IMG]

                    Verder heb ik voor deze stuurkogels gekozen deze zijn van een B vectra en hebben dezelfde conus als een Monza/Senator en passen 1 op 1 op de Mercedes stuurhuizen het is nl M14 x 1,5 draad volgens mij maar nu heb ik niet aan het stuurhuis hoeven lassen en slijpen enz.

                    [IMG]http://i67.tinypic.com/2ilxy1c.jpg[/IMG]

                    Laterna heb ik de motor uit de auto getakelt en heb ik vast de stuurstangen en fugees los gehaalt zodat ik nu gemakkelijk de vooras kan verwisselen.

                    Nu gaat morgen het originele stuurhuis weg net als de leidingen en ook de rembekrachtiger gaat weg,die komt pas terug als de motor derin ligt der komt een kleine van een B-Omega voor in de plaats dit ivm de klepdeksel die mogelijk raakt + als der de grote schijven opzet van mijn A1 nu dan heb ik zowieso een grote hoofdrem cylinder nodig anders is het pedaal zo,n spons..

                    Morgen verder

                    Zo staat de V8 nu een paar meter van de auto af:
                    [IMG]http://i65.tinypic.com/rl9hrm.jpg[/IMG]

                    #18341756
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      goed bezig ben

                      je tweede keus kwa stuurhuis klinkt in elkgeval niet verkeerd.

                      suck6

                      #18341763
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Zo vandaag niks al wat tegenslag………Vanmorgen laat begonnen eerst de vooras deronder uit gehaalt en wat zaten die bouten vast..

                        Toen dacht ik gvd……..Het was de bedoeling dat de V8 in de A1 zou komen maar daar rij ik nu mee met achterschade,en in de A1 zit een kleine B-Omega rembekrachtiger,maar in de A2 niet,ik had der nog 1 op voorraad liggen maar geen T-stuk en geen verloop dus ik naar de remmen zaak hier 30 min van me af,maar met al weer 1,5 uur kwijt toen had ik mijn verloop en T-stuk achtig ding.

                        Ik had gelukkig nog een B-Omega hrc en bekrachtiger reserve liggen dus nu kon ik weer verder,toen de stuurstang met armpjes losgehaalt en nu blijkt dat de armpjes waar de stuurkogels opzitten net te kort zijn na mijn idee voor veilig te zijn,dit los ik wel maar dan moet ik wat spul laten draaien maandag dus das niet zo,n probleem.

                        Vervolgens is ook het asje tussen stuurhuis en stuurkolom ook net te kort maar dit is makkelijk te verlengen,verder is de motorruimte nu 100% leeg zit niks meer in kwa delen die vast geschroeft zitten…

                        Morgen eerst een begrafenis en daarna de zaak schoonspuiten en dan de B-Omega rembekrachtiger omlassen zodat ie past in een Monza Senator en met wat geluk de vooras der weer onder plaatsen,

                        En ik moet nog ff het armpje aanpassen en vergelijken om de automaat te laten schakelen ik heb de Holden schakelpook ook hier dus als ik dat mechanisme plaats dan moet ie juist de standen pakken.

                        Ik maak wel wat foto,s als ik echt spannend nieuws heb..

                        Zo stond ie der gisteren bij:
                        [IMG]http://i66.tinypic.com/pas1x.jpg[/IMG]

                        #18341768
                        kywieman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 February 2009

                          Sterkte morgen.

                          Succes met het project.

                          #18341778
                          monzaruba
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 October 2009

                            leuk om dit te lezen en te volgen…Ben..!!

                            succes…!!

                            #18341835
                            GSE
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 August 2006

                              Niet echt nieuws eer dat ik wat aan de auto kon doen was het 16:30 en toen wilde ik de vooras onder de auto zetten…..Maar ik had zoiets van laat ik dat ding maar eens eerst proberen onder motor kijken of het stuurhuis ook goed zit nu het iets verzet is en nergens raakt en met torderen van van de motor met gas geven ook alles in het groene bereik zit,helaas…………..

                              Mijn stuurhuis raakte een uitlaat pijp en na mijn idee had ik 3 opties:
                              Of mijn spruitstuk onder een pers wat ovaal maken.
                              Of mijn spruitstuk afzagen en langer met een dunnere diameter verder gaan ipv over gaan de dikke maat die het probleem maakt.
                              Of mijn stuurhuis dichter tegen de vooras aan zien te krijgen.

                              Ik heb gekozen voor optie 3,ik heb een stuk uit de vooras geslepen en daarin die U
                              vormige balk gelast waarin het stuurhuis word geschroeft,van 16:30 tot 22:00 en toen was ik na mijn idee klaar,en nu kan ik maandag de vooras der weer onder zetten en de rembekrachtiger omlassen en de schakelstang tussen bak en gang selector aanpassen en dinsdag moet de v8 derin.(is een planning die realistisch is)

                              #18341839
                              Geerte
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 May 2008

                                Ben benieuwd naar dit project. Succes

                                #18341854
                                Paint
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 July 2015

                                  Gaat je lukken! Succes ermee!

                                  #18341860
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    Nou heb ik weer een probleem min of meer,dwz mijn spruitstuk en stuurhuis passen perfect enkel geen van de 2 kan vervangen worden in de auto zonder dat de ander is de weg zit dwz dat gaat problemen geven om ooit het stuurhuis te vervangen als dat zou moeten alleen naar onderen los halen zou gaan want links of rechts op is geen optie dus ik ga het morgen zo maken dat ik het naar onderen kan loshalen.

                                    #18341918
                                    GSE
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 August 2006

                                      Zo ziet het der vandaag uit:
                                      [IMG]http://i63.tinypic.com/vyvb83.jpg[/IMG]

                                      [IMG]http://i64.tinypic.com/21148et.jpg[/IMG]

                                      Vanmorgen de vooras veranderd en afgelast zodat ik nu het stuurhuis kan vervangen als het kapot zou gaan,toen heb ik wat spullen laten draaien zodat ik de armpjes van mijn stuurhuis kan verlengen en niet aan kracht inlever,maar dat laat ik morgen wel zien maar veel stelt het niet voor,verder warmtewisselaar leidingen aangepast waar ik lang mee heb gezeten,radiateur gepast en die paste ook voor geen meter aangezien die der nu zo uitziet:

                                      [IMG]http://i60.tinypic.com/9v8cwh.jpg[/IMG]

                                      Die onderste slang zit normaal aan de zijkant aan de andere kant als waar deze slang zit ik heb deze radiateur laten omsolderen en bewust de slang aansluiting iets hoger laten zetten,maar ik moet nog een stuk uit de radiateur steun slijpen wilde de slang der fatsoenlijk opgaan.

                                      Morgen moet ik ff uitzoeken of mijn gangen selector geschikt is voor de 4L60E automaat bak want dat heb ik liever plug and play dan dat ik weer tig keer onder de auto moet,verder moet ik nog wat kleine dingen aan de motor doen zoals de spruitstuk pakkingen plaatsen en wat inbus boutjes op maat slijpen omdat 6 kant bouten niet meer passen omdat ik een dikkere buis diameter heb genomen dan Holden.
                                      Wat waterslangen vervangen,en nog wat bedrading maken zodat ik heel de motor met wat stekkers kan koppelen.

                                      En dan de grote jongen der in….Woensdag denk ik.

                                      #18341920
                                      Senatorman
                                      Beheerder
                                        Lid sinds:
                                        7 November 2016

                                        Geen stuurbekrachtiging meer?

                                        #18341923
                                        GSE
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 August 2006

                                          Jawel,dit stuurhuis heeft bekrachtiging het is van een Mercedes W210 alias de oude E-classe met de ronde koplampen die iedereen wel kent.

                                          Dit stuurhuis + de as tussen stuurkolom en stuurhuis (van een Mercedes W251 R -classe) passen zo op de opel stuurkolom,als je het gat in de as wat op de stuurkolom een klein klein beetje groter maakt met een dremel.

                                          Iedereen met een Rekord E-Commo C Senator A+B Monza A kan zich zo een direct stuurhuis monteren met bekrachtiging dit stelt nl niet zo veel voor,alleen heeft het mij uren puzzelen gekost om te weten wat en wat ik moest nemen.

                                          Ik moest wel overgaan naar een direct stuurhuis want met het oude kogel kringloop systeem was het gewoon 100% niet mogelijk om een V8 fatsoenlijk in te bouwen der is dan totaal geen plaats voor een spruitstuk aan die kant,en met een startmotor derbij al helemaal niet (startmotor van deze motor zat origineel aan deze kant in Australie)

                                          Misschien kan iemand zich die blauwe Monza herinneren met een Chev V8 die had het oude kogelkringloop systeem behouden maar stond altijd te koop met de woorden spruitstukken zijn deraf…..Dat had een rede dat kan ik je vertellen met foto,s….

                                          Ik zal wel wat fotos,s maken van hoe eng het is daaronder met dit stuurhuis en probeer je dan maar eens die lompe dikke brok voor te stellen die daar normaal zit.

                                          [IMG]http://i59.tinypic.com/2195dg8.jpg[/IMG]

                                          Probeer je daar eens het kogelkringloop systeem bij voor te stellen en dan noemen ze deze dingen block huggers.

                                          #18342005
                                          GSE
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 August 2006

                                            [IMG]http://i65.tinypic.com/eapmvq.jpg[/IMG]

                                            Zo stond de auto der net bij,ik heb vandaag de rembekrachtiger passend gemaakt van de B-Omega dwz steun voor gelast:

                                            [IMG]http://i63.tinypic.com/oqdqhg.jpg[/IMG]

                                            Niet het mooiste laswerk maar wel super degelijk,verder ff de schakelpook van de automaat verlengd aan de onderkant op de lengte van Australische pook zodat ik nu juist de gangen PRND21 inleg (zoals de australische pook ook deed) maar ik heb een 4 gang automaat en de Australische poken hebben PRND321 dat ik niet in de 1 kan rijden zal me worst zijn aangezien ik nog nooit de berg gangen heb gebruikt.

                                            [IMG]http://i65.tinypic.com/25alvyq.jpg[/IMG]

                                            Verder heb ik het stuurhuis 100% inbouw klaar dwz monteren en klaar,de bedrading staat niet op de foto maar heb ik ook allemaal aangepast,en morgen moet ik nog wat kleine dingen doen en dan zal de V8 morgenmiddag/avond gaan plaats nemen en dan is het enkel nog een baksteun maken en de slangen en leidingen aansluiten en sleutel omdraaien….Al met al nog wel wat werk maar het einde komt in zicht.

                                            Nog ff een reservoir van de hoofdrem cilinder van een golf 2 zien te krijgen deze passen 1 op 1 en zitten niet tegen de veerpoot zoals mijn huidige,en nog een T stuk plaatsen en een stukje leiding maken zodat het T stuk aangesloten zit,en de km teller kabel loshalen,bobine van de motor loshalen en tegen het schutbord zetten want deze zit op zo,n kut plaats dat mocht ie ooit kapot gaan je een halve dag zoet bent um te wisselen,en dan kan de grote vriend gaan plaats nemen..

                                            #18342102
                                            Ghanz
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              31 July 2005

                                              even inhaken over je opmerking omtrent de blauwe monza v8

                                              deze is inmiddels al een tijdje voorzien van APK.
                                              gewoon keurig met uitlaatsysteem.
                                              en standaard stuurhuis.

                                              maar das bijzaak..

                                              zon direct stuurhuis stuurt altijd beter.
                                              good job Ben

                                              #18342125
                                              GSE
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 August 2006

                                                [IMG]http://i67.tinypic.com/2ag5j4w.jpg[/IMG]

                                                Vanmiddag de v8 derin gehangen wat niet zo heel goed wou,op een gegeven moment maar de rembekrachtiger weg gehaalt toen ging het al een stuk verder naar de plaats van bestemming en vervolgens de dynamo ook maar ff gedemonteerd en toen schoot ie naar waar ie hoorde te zitten maar ik heb 3 grote dingen die ik niet had zien aankomen maar wel vermoede…..

                                                [IMG]http://i64.tinypic.com/2dhbnr5.jpg[/IMG]

                                                Onderkant is de aandrijfas te kort ik moet een langere as hebben,maar ik heb der 1 van een 3 gang automaat liggen van mijn A1 die ik jaren terug plat heb gereden die ligt altijd op de oudijzer hoop,gelukkig maar dat die der nog is.

                                                Verder zoals de mensen in australie zeggen,kom ik de chassie rails onder de auto iets aan het inslijpen en dicht kloppen en dicht aan het lassen want de bak is aan 1 kant net iets te breed dit is maar een cm of 7 wat je moet inslijpen en dicht kloppen en dichtlassen het stelt niet veel voor,en ik moet zelf een baksteun maken en de schakelstang best veel verlengen,dit alles had ik aan de onderkant niet verwacht ik dacht het word 1 op 1 aanschroeven….

                                                Bovenkant heb ik het probleem dat de klepdeksel net net net net te hoog is,dus mijn rembekrachtiger past niet maar ik kan der een hoek uitslijpen en dan weer dicht laten lassen en dan past de rembekrachtiger.(andere kant is dit standaard zo gevormd door Holden dit moet ik ff copieeren)
                                                [IMG]http://i64.tinypic.com/2wrf2fk.jpg[/IMG]
                                                [IMG]http://i64.tinypic.com/5frn9l.jpg[/IMG]

                                                Verder moet de accu naar de andere kant,de dynamo komt tegen de accubak aan,maar waar krijg ik een andere accubak,of hoe krijg ik mijn eigen los?

                                                Verder maak ik de stuurbekrachtigings slangen opnieuw ik wilde ze over de vooras onder het carter laten lopen en dan zo naar de stuurpomp maar der zit nu te weinig ruimte nu de motor gemonteerd zit,dus ik leid ze maar om zoals ze origineel lopen,min of meer,maar dat stelt niks voor.

                                                En nog ff een indicatie van de speling van de uitlaten:
                                                [IMG]http://i65.tinypic.com/2wr0ojl.jpg[/IMG]

                                                Ik krijg dat asje der niet tussen door tussen spruitstuk en chassie balk (dit moet ik ff loshalen en van boven derin laten zakken dan gaat het wel),en als ik het oude stuursysteem had gehouden was het stuurhuis tegen de kop aangekomen zonder dat der een buis tussen zou zitten,daarom wil ik graag weten hoe die beste man dat klaar heeft gekregen..

                                                #18342129
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  Accu kan aan deze kant blijven probleem is namelijk niet mijn dynamo maar een T stukje wat ik heb geplaatst onder de dynamo zodat ik een olie druk voor de meter op het dash heb en een olie druk sensor voor de injectie boel,deze start nl niet zonder olie druk te hebben eerder word de brandstofpomp niet permanent aangestuurt..

                                                  Als ik die ff verander dan kan de dynamo op die plek blijven,en zo ook de accu en dan past ook mijn bedrading die ik zo fijn gemaakt hebt.

                                                  #18342130
                                                  Senatorman
                                                  Beheerder
                                                    Lid sinds:
                                                    7 November 2016

                                                    wat een ernorm gepuzzel en knap dat je eigenlijk voor elk probleem weer een oplossing heb.
                                                    Gaat goed komen.

                                                    #18342132
                                                    GSE
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2006

                                                      Eigenlijk is het geen puzzle:
                                                      Al mijn problemen zijn bekend in Australie waar ze hetzelfde chassie als ik gebruiken van de eerdere commodores 1978/1986 en die hadden alle als ze een V8 hadden een carburateur V8 en de accu aan de Europese kant zitten zoals ik………

                                                      Maar met een injectie v8 met TH700/4L60E kwamen ze alle met dezelfde problemen:Tunnel 1 kant te eng,baksteun zelf maken,schakel mechanisme past niet enz enz enz en ik loop tegen grotendeels dezelfde problemen aan en ik krijg de kleppendeksel derbij em wat kabelboom lengtes die niet kloppen maar alles gaat goed komen.

                                                      Deze motor word weer mobiel dont worrie.

                                                      (Haico heb ik al gevraagd om de uitlaten te doen daar ben ik zelf niet de man voor voor dat dunne spul te lassen dan nog uitlijnen)

                                                      Het enigste wat zo,n ombouw kost is denkwerk de uren denkwerk (op het inet kijken vergelijken) van wat zal ik nu eens nemen welk stuurhuis welke,startmotor enz enz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 86)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.