Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het is waarschijnlijker dat de toleranties van de motor te veel afwijken als het blok warm is en daardoor wat slechter gaat lopen.
Begin eens met de standaard basisafstelling.
Ik heb op het c-kadett forum een tutorial geschreven. ( B en C kadett hebben het zelfde motorblokje)Het is wel erg weinig informatie zo, maar als ik een wilde gok zou mogen wagen zou ik het op afwijkende klepspeling houden.
Veel succes.
De accu zal wel stuk zijn, dus die zou ik vervangen.
en dan maar eens gewoon proberen.Als er alleen op 24v geladen is zou het namelijk nog mee kunnen vallen.
Weet je wat voor blok er in je kadett ligt?
mvg
3 oktober 2015 om 19:12 In reactie op: Kadett E Astra F Electronic Roof Draadschema Gezocht #18258968AAAAAAAH Daar ken ik die Cabrio van!!! ik zie hem regelmatig staan in Best als ik een vriend van me opzoek.
Mooie wagen! kan het niet helpen om er altijd maar langzaam aan voorbij te rijden.22 juni 2015 om 14:03 In reactie op: Astra F X16SZR – Motorstoringslampje brand, P-0500-0 fout. #18287932Achter de radio zit een een kabelboom,
Met de orignele opelradio wordt op het display van de klok het radiostation weergegeven.
Als er dan niet originele radio’s geplaatst worden gaat het display “uit” als de radio inschakelt. Dit is te voorkomen door een draad achter de radio door te knippen (ik weet zo de kleur niet uit mijn hoofd)
In deze zelfde kabelboom loopt ook een kabel die een snelheidssignaal doorgeeft naar de tellerbak en ik dacht ook de computer.
Misschien heeft de monteur deze kabel doorgenomen?Omdat ik zelf nogal aan het zoeken ben geweest naar alle juiste gegevens en volgordes hier een How-To zelf een 1,2 motorblokje af te stellen in je eigen garage.
Als er dingen zijn die niet kloppen, iemand aanvullingen of verbeteringen heeft dan hoor ik het graag en verander ik het.Volgorde van afstellen:
Kleppen
Contactpunten
Ontsteking
Bougies
CarburateurKleppen:
• Eerst moet de motor voldoende warm zijn. zelf houd ik 10 minuten aan.
• Haal de sleutel uit het contact, als veiligheidsmaatregel zodat de motor niet zomaar begint te lopen.
• Verwijder het luchtfilter.
• Verwijder de verdeelkap van de ontsteking.
• Draai de 4 boutjes van het kleppendeksel los.
• Met sleutel 15 draai je aan de voorkant van het blok aan de bout in de poelie tegen de klok in tot de markering op de poelie gelijk staat met de markering op het motorblok EN de rotor naar de voorkant van de auto wijst.
De eerste (radiatorkant) cylinder staat nu op het bovenste dode punt.
• Kleppen stellen doe je met een voelermaatje, tussen de klep en de tuimelaar zodat er net een beetje weerstand te voelen is.
• Inlaten moeten op 0,15 mm worden gesteld
Uitlaten moeten op 0,25 mm worden gesteld
• Er zijn 8 tuimelaars zichtbaar, 1 zit het dichtste aan de radiator, 8 het dichtste bij het schutbord.
Inlaten zijn 2, 3, 6 en 7.
Uitlaten zijn 1, 4, 5 en 8.
• Op dit moment kun je 1, 2, 3 en 5 stellen.
• Draai nu de poelie van het motorblok 1x helemaal rond en stel 4, 6, 7 en 8
• Monteer het kleppendeksel, verdeelkap en luchtfilter
• Sommige adviseren om de kleppen met draaiende motor te stellen. Dit doe ik zelf nooit vanwege het oliebad dat geeft.Contactpuntjes:
• Haal de sleutel uit het contact.
• Verwijder de verdeelkap.
• Controleer of je de rotor wat kunt draaien.
• Controleer het vacuum systeem, achter aan de ontsteking zit een potje met daaraan een rubberen slang. Volg deze en haal hem los van de carburateur. Zuig aan het uiteinde en kijk of er iets beweegt in de ontsteking. Is dit zo dan zit je goed. Monteer de slang terug.
• Verwijder de rotor.
• Controleer de conditie van de contactpuntjes en vernieuw laagdrempelig. Net als de condensator. (kosten bijna niets)
• Draai nu aan de poeliebout (sleutel 15) tegen de klok in, zo ver dat 1 van de 4 nokken precies onder het contactpuntje staat (en de contactjes elkaar dus NIET raken)
• Meet met het voelermaatje de afstand tussen de contactjes welke 0,4 mm moet zijn.
• Is het anders draai dan het schroefje matig los zodat de puntjes enigszins op hun plek geklemd worden.
• Neem een platte schroevendraaier en zet hem tussen de 1 kleine puntjes op de ontstekingsvoet en het gleufje in de contactpuntjes. Door te draaien kun je de puntjes op de juiste afstand stellen. (hier komt nog een foto)
• Draai de schroef weer vast.
• Controleer de rotor en verdeelkap op beschadigingen, scheuren, corrosie en putjesvorming
• Monteer de rotor en verdeelkap.Ontsteking:
Er ontstaat een vonk als de puntjes zich openen, wat moet gebeuren op het bovenste dode punt van de zuiger
• Verwijder de verdeelkap.
• Met sleutel 15 draai je aan de voorkant van het blok aan de bout in de poelie tegen de klok in tot de markering op de poelie gelijk staat met de markering op het motorblok EN de rotor naar de voorkant van de auto wijst.
• Neem een 12v lampje, sluit 1 pool op de massa aan de andere op de –pool van de bobine. Dit is de groene draad die van de bobine naar de contactpuntjes loopt.
• Draai met sleutel 13 de voet van de ontsteking enigszins los zodat het verdelerhuis net kan draaien.
• Zet de motor op contact.
• Draai het verdelerhuis nu zo dat het lampje net aan en uit gaat bij minimale beweging.
• Draai de voet van de ontsteking weer vast.
• Monteer de verdeelkap.Bougies:
• Verwijder de bougiekabel van de bougie
• Verwijder de bougie
• Controleer op scheuren, barsten of andere defecten
• Controleer de electroden afstand deze moet 0,7 a 0,8 mm zijn.
• Monteer de bougies en bougiekabels.
• Controleer de bougiekabels, door de motor te laten draaien en met een plantenspuit een fijne nevel tussen de kabels te spuiten (niet te veel)
Als er vonken over slaan of de motor slecht gaat lopen is het tijd deze te vervangen.Carburateur:
• Controleer de benzine toevoer: Klem de benzineleiding naar de benzinepomp af. Draai de schroef boven op de benzinepomp en haal het kapje los. Controleer het filtertje dat hier in zit.
mijn persoonlijke voorkeur gaat er naar uit om dit filtertje weg te laten en voor de benzinepomp een los vervangbaar filtertje te installeren.
• Monteer het kapje terug op de pomp.
• Verwijder de luchtfilter.
• Controleer alle vacuumslangen op lekkage. Rembekrachtiger, ontsteking en carterventilatie.
• Laat de motor draaien en spuit rond de carburateur remmenreiniger, luister of deze anders gaat lopen. Zo ja dan lekt er ergens valse lucht.
• Controleer de elektrische stationairsproeier (indien aanwezig) deze zit aan de bijrijders kant op de carburateur en hier loopt een draad naartoe.
• Controleer de stekkerverbinding, (meet dit na met een lampje/voltmeter)
• Draai de sproeier uit de carburateur en hoor, voel en kijk of deze klikt als er 12v op de stekker komt en de behuizing aan de massa ligt.
• Monteer de stationairsproeier.
• Trek de choke-knop volledig uit en controleer afstand tussen de klep en de carburateurwand, deze moet 4,5 mm zijn.
• Controleer de acceleratiepomp/sproeier: Laat de motor even draaien (10 sec), en zet hem weer uit. Kijk boven in de carburateur en trek aan de gashendel, er moet nu een straaltje benzine gespoten worden.Het afstellen van een carburateur is iets dat eigenlijk oefening en meetinstrumenten vereist.
Er zijn wel een aantal basisinstellingen waar vanuit je kunt beginnen.
• Aan de bestuurderszijde aan de onder kant van de carburateur zitten 2 schroeven, 1 tamelijk grote schroef met een veertje om de schroefdraad. (stationair mengsel) Draai deze schroef helemaal in en 2 slagen helemaal uit.
• Op de zelfde hoogte als schroef 1 zit een klein verzonken schroefje (co-stelschroef) draai deze helemaal in en 2,5 slag weer uit.
• Aan de kant van het schutbord zit bij het gashandel mechanisme nog een kleine schroef die de aanslag van het gaspedaal bepaald en daarmee de gasklepopening. Verstel deze schroef zo dat de gasklepopening tussen 0,6 en 0,7 mm is.Een aantal trucjes om je carburateur verder schoon te krijgen.
• Verwijder de luchtfilter, start de motor en jaag hem even flink in toeren. Druk nu je hand midden op de carburateur en trek hem weer weg. Er ontstaat zo even een vacuum wat een klein vuiltje door de sproeiers heen kan trekken.
• Haal de benzine toevoer van de carburateur en sluit deze af. Laat de auto draaien tot hij vanzelf uit valt. Spuit nu een bus carburateurreiniger via de benzine toevoer in de carburateur en start de motor. Geef gas en laat hem stationair draaien.
• Demonteer de carburateur en reinig alle sproeiers in een ultrasoonreiniger (kijkshop)Stationair toerental:
Manueel 900-950
Automaat 800-850
CO 1 – 1,5%Ik heb mijn Labdasonde ook vervangen voor een imitatie model. In deze handleiding stond uitdrukkelijk de draden NIET te solderen!!! er zaten dan ook rare knijpverbindingen bij. (zelf zou ik ze namelijk ook liever solderen)
Wilde het altijd graag al eens doen en nu stemde m’n vriendin er mee in. Op kampeervakantie met de Kadett!
Van Eindhoven naar Innsbruck door via het Garda meer en via Zwitserland weer terug naar huis.
Volgepakt en 2500km gereden zonder een krimp te geven.
Hier in de file voor de Gotthardtunnel.of misschien het kabeltje aan de startmotor los?
Voor een radio moet je 3 stroomdraden + speakerdraden maken.
*constante + (geheugen radiozenders en instellingen) (rood aan isostekker)
* geschakelde + (aan en uit met contactsleutel) (geel aan isostekker)
* massa (-) (zwart/bruin aan isostekker)De constante plus kun je bij de alarmlichten vinden, (deze kunnen immers ook knipperen als de auto niet op het contact staat)
De geschakelde plus zijn diverse zekeringen in de zekeringenkast; ik gebruik ze zekering van de kachel deze gaat altijd uit bij contact uit.
de massa leg ik zo dicht bij de radio mogelijk en hiervoor gebruik ik de sigaretten aansteker.Ff een oudje uit het stof halen:
Ook ik ben aan het zoeken geweest naar die gruwelijke irritante ratel bij +/- 2000 toeren. Ik heb de uitlaatspruitstukpakking vervangen en hierbij de voorpijp los gehaald van het motorblok aan de onderzijde.
Hier bleek de boosdoener!!! De metalen steuntje naar de achterkant van het motorblok (2 plaatjes) waren bijna doorgescheurd. Dit vast gelast en nergens meer een rammeltje!!!Jup die zijn allemaal het zelfde.
Let er wel op dat de toplagers van een astra en een kadett van elkaar verschillen.
De opening is kleiner in de kadett. Je kunt astra toplagers wel gewoon op een kadett zetten.
Dit maakt natuurlijk voor je veren niets uit, maar als je verder dan 4 cm wilt verlagen moet je ook andere schokbrekers gebruiken.Helaas werkt het niet zo.
Op het interieurlampje staat een contstante +. Het lampje gaat aan omdat de schakelaar bij de deur contact maakt met de massa (min, massa, nul, – (is allemaal het zelfde)) .
Je zult ergens dus een continue + vandaan moeten halen. (niet je sigarettenaansteker die is nl + geschakeld met het contact.)
en de massa van het LED op massa van je interieurlampje of deurschakelaar moeten aansluiten.Pas daar maar meer op. De metalen pin aan de buitenkant zit aan de binnenkant met een wormwiel. redelijke kans om deze zo stuk te trekken.
Super leuk om er zo wat van te horen!!!
De auto heb ik niet van Dirk gekocht, maar zou ook niet meer weten van wie wel.
De eerste x dat de kadett voor de APK moest had ik hem net 3 maanden in bezit en was het oordeel; deze kun je beter op de sloop zetten.
Foto volgt nog.
De kadett was eigenlijk prima, ware het niet dat de schermranden eens vervangen waren maar niet voldoende vast gezet aan de binnenzijde, dit verholpen en de auto glansrijk door de APK.
Nu is de kadett gerold, wat eigenlijk geen groot succes is. na 5 jaar laat de lak los. Bovendien blijft er op misterieuze wijze wat water binnen komen in de kofferbak en bij de pedalen.Inmiddels is het kadettje ook weer op normale hoogte gezet zodat er in het dorp ook mee te rijden valt.
In alle 5 jaar is de kadett me super bevallen ondanks kleine mankementjes. hij rijdt nog steeds heerlijk!!wat betreft de uitlaat en het spruitstuk. Bij mij werkte dat ook voor geen meter, toen bleek dat de veren om de bouten een stukje te kort geworden waren (door de hitte) 2 nieuwe veren en het probleem was opgelost.
leuke kadett!!!
14% verschil in omtrek.
kan wel, maar zou het niet te lang doen ivm je differentieel.
En wat was het probleem dan nu?
Is dit gewoon diesel waarmee je dit poetst?
Het werkt wel echt fantastisch!zakt het toerental soms ook helemaal in? tot bijna afslaan aan toe?
Dan zou je ook nog een keer de stappenmotor schoon kunnen maken.En een timer. Anders blijven ze aan
Ik trof m’n broertje die ook op weg naar huis was
Vorig weekend in de buurt van Sittard
Mooie wagen!
En die toerenteller ziet er prima uit! ik wilde eigenlijk ook al tijden iets vergelijbaars in mijn kadett zetten maar ik krijg geen goede gevonden. Waar heb je deze toerenteller ergens gekocht?
Ik ben nu ook bezig met het vervangen van een dorpel aan mijn kadett. Alleen vroeg ik
Me af hoe jullie de binnendorpel weer aan de buitendorpel vast gelast krijgenIn eindhoven was een tijdje terug uit een auto van de huisartsenpost (zo’n gele met blauwe lampen) het navigatiesysteem gesloopt. Heel het dash naar de mallemoeren.
-
AuteurBerichten