Kadettgek

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 144)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Haperd met een warme motor #18374573
    Kadettgek
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 September 2005

      Het is waarschijnlijker dat de toleranties van de motor te veel afwijken als het blok warm is en daardoor wat slechter gaat lopen.
      Begin eens met de standaard basisafstelling.
      Ik heb op het c-kadett forum een tutorial geschreven.  ( B en C kadett hebben het zelfde motorblokje)

      Het is wel erg weinig informatie zo, maar als ik een wilde gok zou mogen wagen zou ik het op afwijkende klepspeling houden.

      Veel succes.

      In reactie op: Zekeringen #18361263
      Kadettgek
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 September 2005

        De accu zal wel stuk zijn, dus die zou ik vervangen.
        en dan maar eens gewoon proberen.

        Als er alleen op 24v geladen is zou het namelijk nog mee kunnen vallen.

        Weet je wat voor blok er in je kadett ligt?

        mvg

        In reactie op: Kadett E Astra F Electronic Roof Draadschema Gezocht #18258968
        Kadettgek
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 September 2005

          AAAAAAAH Daar ken ik die Cabrio van!!! ik zie hem regelmatig staan in Best als ik een vriend van me opzoek.
          Mooie wagen! kan het niet helpen om er altijd maar langzaam aan voorbij te rijden.

          Kadettgek
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 September 2005

            Achter de radio zit een een kabelboom,
            Met de orignele opelradio wordt op het display van de klok het radiostation weergegeven.
            Als er dan niet originele radio’s geplaatst worden gaat het display “uit” als de radio inschakelt. Dit is te voorkomen door een draad achter de radio door te knippen (ik weet zo de kleur niet uit mijn hoofd)
            In deze zelfde kabelboom loopt ook een kabel die een snelheidssignaal doorgeeft naar de tellerbak en ik dacht ook de computer.
            Misschien heeft de monteur deze kabel doorgenomen?

            In reactie op: klepspeling c kadett 1.2 S #18253952
            Kadettgek
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 September 2005

              Omdat ik zelf nogal aan het zoeken ben geweest naar alle juiste gegevens en volgordes hier een How-To zelf een 1,2 motorblokje af te stellen in je eigen garage.
              Als er dingen zijn die niet kloppen, iemand aanvullingen of verbeteringen heeft dan hoor ik het graag en verander ik het.

              Volgorde van afstellen:
              Kleppen
              Contactpunten
              Ontsteking
              Bougies
              Carburateur

              Kleppen:
              • Eerst moet de motor voldoende warm zijn. zelf houd ik 10 minuten aan.
              • Haal de sleutel uit het contact, als veiligheidsmaatregel zodat de motor niet zomaar begint te lopen.
              • Verwijder het luchtfilter.
              • Verwijder de verdeelkap van de ontsteking.
              • Draai de 4 boutjes van het kleppendeksel los.
              • Met sleutel 15 draai je aan de voorkant van het blok aan de bout in de poelie tegen de klok in tot de markering op de poelie gelijk staat met de markering op het motorblok EN de rotor naar de voorkant van de auto wijst.

              De eerste (radiatorkant) cylinder staat nu op het bovenste dode punt.
              • Kleppen stellen doe je met een voelermaatje, tussen de klep en de tuimelaar zodat er net een beetje weerstand te voelen is.

              • Inlaten moeten op 0,15 mm worden gesteld
              Uitlaten moeten op 0,25 mm worden gesteld
              • Er zijn 8 tuimelaars zichtbaar, 1 zit het dichtste aan de radiator, 8 het dichtste bij het schutbord.
              Inlaten zijn 2, 3, 6 en 7.
              Uitlaten zijn 1, 4, 5 en 8.
              • Op dit moment kun je 1, 2, 3 en 5 stellen.
              • Draai nu de poelie van het motorblok 1x helemaal rond en stel 4, 6, 7 en 8
              • Monteer het kleppendeksel, verdeelkap en luchtfilter
              • Sommige adviseren om de kleppen met draaiende motor te stellen. Dit doe ik zelf nooit vanwege het oliebad dat geeft.

              Contactpuntjes:
              • Haal de sleutel uit het contact.
              • Verwijder de verdeelkap.
              • Controleer of je de rotor wat kunt draaien.
              • Controleer het vacuum systeem, achter aan de ontsteking zit een potje met daaraan een rubberen slang. Volg deze en haal hem los van de carburateur. Zuig aan het uiteinde en kijk of er iets beweegt in de ontsteking. Is dit zo dan zit je goed. Monteer de slang terug.
              • Verwijder de rotor.
              • Controleer de conditie van de contactpuntjes en vernieuw laagdrempelig. Net als de condensator. (kosten bijna niets)
              • Draai nu aan de poeliebout (sleutel 15) tegen de klok in, zo ver dat 1 van de 4 nokken precies onder het contactpuntje staat (en de contactjes elkaar dus NIET raken)
              • Meet met het voelermaatje de afstand tussen de contactjes welke 0,4 mm moet zijn.
              • Is het anders draai dan het schroefje matig los zodat de puntjes enigszins op hun plek geklemd worden.
              • Neem een platte schroevendraaier en zet hem tussen de 1 kleine puntjes op de ontstekingsvoet en het gleufje in de contactpuntjes. Door te draaien kun je de puntjes op de juiste afstand stellen. (hier komt nog een foto)
              • Draai de schroef weer vast.
              • Controleer de rotor en verdeelkap op beschadigingen, scheuren, corrosie en putjesvorming
              • Monteer de rotor en verdeelkap.

              Ontsteking:
              Er ontstaat een vonk als de puntjes zich openen, wat moet gebeuren op het bovenste dode punt van de zuiger
              • Verwijder de verdeelkap.
              • Met sleutel 15 draai je aan de voorkant van het blok aan de bout in de poelie tegen de klok in tot de markering op de poelie gelijk staat met de markering op het motorblok EN de rotor naar de voorkant van de auto wijst.
              • Neem een 12v lampje, sluit 1 pool op de massa aan de andere op de –pool van de bobine. Dit is de groene draad die van de bobine naar de contactpuntjes loopt.
              • Draai met sleutel 13 de voet van de ontsteking enigszins los zodat het verdelerhuis net kan draaien.
              • Zet de motor op contact.
              • Draai het verdelerhuis nu zo dat het lampje net aan en uit gaat bij minimale beweging.
              • Draai de voet van de ontsteking weer vast.
              • Monteer de verdeelkap.

              Bougies:
              • Verwijder de bougiekabel van de bougie
              • Verwijder de bougie
              • Controleer op scheuren, barsten of andere defecten
              • Controleer de electroden afstand deze moet 0,7 a 0,8 mm zijn.
              • Monteer de bougies en bougiekabels.
              • Controleer de bougiekabels, door de motor te laten draaien en met een plantenspuit een fijne nevel tussen de kabels te spuiten (niet te veel)
              Als er vonken over slaan of de motor slecht gaat lopen is het tijd deze te vervangen.

              Carburateur:
              • Controleer de benzine toevoer: Klem de benzineleiding naar de benzinepomp af. Draai de schroef boven op de benzinepomp en haal het kapje los. Controleer het filtertje dat hier in zit.
              mijn persoonlijke voorkeur gaat er naar uit om dit filtertje weg te laten en voor de benzinepomp een los vervangbaar filtertje te installeren.
              • Monteer het kapje terug op de pomp.
              • Verwijder de luchtfilter.
              • Controleer alle vacuumslangen op lekkage. Rembekrachtiger, ontsteking en carterventilatie.
              • Laat de motor draaien en spuit rond de carburateur remmenreiniger, luister of deze anders gaat lopen. Zo ja dan lekt er ergens valse lucht.
              • Controleer de elektrische stationairsproeier (indien aanwezig) deze zit aan de bijrijders kant op de carburateur en hier loopt een draad naartoe.
              • Controleer de stekkerverbinding, (meet dit na met een lampje/voltmeter)
              • Draai de sproeier uit de carburateur en hoor, voel en kijk of deze klikt als er 12v op de stekker komt en de behuizing aan de massa ligt.
              • Monteer de stationairsproeier.
              • Trek de choke-knop volledig uit en controleer afstand tussen de klep en de carburateurwand, deze moet 4,5 mm zijn.

              • Controleer de acceleratiepomp/sproeier: Laat de motor even draaien (10 sec), en zet hem weer uit. Kijk boven in de carburateur en trek aan de gashendel, er moet nu een straaltje benzine gespoten worden.

              Het afstellen van een carburateur is iets dat eigenlijk oefening en meetinstrumenten vereist.
              Er zijn wel een aantal basisinstellingen waar vanuit je kunt beginnen.
              • Aan de bestuurderszijde aan de onder kant van de carburateur zitten 2 schroeven, 1 tamelijk grote schroef met een veertje om de schroefdraad. (stationair mengsel) Draai deze schroef helemaal in en 2 slagen helemaal uit.
              • Op de zelfde hoogte als schroef 1 zit een klein verzonken schroefje (co-stelschroef) draai deze helemaal in en 2,5 slag weer uit.
              • Aan de kant van het schutbord zit bij het gashandel mechanisme nog een kleine schroef die de aanslag van het gaspedaal bepaald en daarmee de gasklepopening. Verstel deze schroef zo dat de gasklepopening tussen 0,6 en 0,7 mm is.

              Een aantal trucjes om je carburateur verder schoon te krijgen.
              • Verwijder de luchtfilter, start de motor en jaag hem even flink in toeren. Druk nu je hand midden op de carburateur en trek hem weer weg. Er ontstaat zo even een vacuum wat een klein vuiltje door de sproeiers heen kan trekken.
              • Haal de benzine toevoer van de carburateur en sluit deze af. Laat de auto draaien tot hij vanzelf uit valt. Spuit nu een bus carburateurreiniger via de benzine toevoer in de carburateur en start de motor. Geef gas en laat hem stationair draaien.
              • Demonteer de carburateur en reinig alle sproeiers in een ultrasoonreiniger (kijkshop)

              Stationair toerental:
              Manueel 900-950
              Automaat 800-850
              CO 1 – 1,5%

              In reactie op: toeval of probleem zelf erger gemaakt? #18245015
              Kadettgek
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 September 2005

                Ik heb mijn Labdasonde ook vervangen voor een imitatie model. In deze handleiding stond uitdrukkelijk de draden NIET te solderen!!! er zaten dan ook rare knijpverbindingen bij. (zelf zou ik ze namelijk ook liever solderen)

                In reactie op: Vakantie foto’s 2014 #18241825
                Kadettgek
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 September 2005

                  Wilde het altijd graag al eens doen en nu stemde m’n vriendin er mee in. Op kampeervakantie met de Kadett!
                  Van Eindhoven naar Innsbruck door via het Garda meer en via Zwitserland weer terug naar huis.
                  Volgepakt en 2500km gereden zonder een krimp te geven.

                  Hier in de file voor de Gotthardtunnel.

                  In reactie op: Kadett c 1.2s doet niks meer #18242370
                  Kadettgek
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 September 2005

                    of misschien het kabeltje aan de startmotor los?

                    In reactie op: op welke manier het best aansluiten radio d kadett #18238913
                    Kadettgek
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 September 2005

                      Voor een radio moet je 3 stroomdraden + speakerdraden maken.

                      *constante + (geheugen radiozenders en instellingen) (rood aan isostekker)
                      * geschakelde + (aan en uit met contactsleutel) (geel aan isostekker)
                      * massa (-) (zwart/bruin aan isostekker)

                      De constante plus kun je bij de alarmlichten vinden, (deze kunnen immers ook knipperen als de auto niet op het contact staat)
                      De geschakelde plus zijn diverse zekeringen in de zekeringenkast; ik gebruik ze zekering van de kachel deze gaat altijd uit bij contact uit.
                      de massa leg ik zo dicht bij de radio mogelijk en hiervoor gebruik ik de sigaretten aansteker.

                      In reactie op: Ratelend geluid bij belasting (gasgaven) X16SZR #17844323
                      Kadettgek
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 September 2005

                        Ff een oudje uit het stof halen:

                        Ook ik ben aan het zoeken geweest naar die gruwelijke irritante ratel bij +/- 2000 toeren. Ik heb de uitlaatspruitstukpakking vervangen en hierbij de voorpijp los gehaald van het motorblok aan de onderzijde.
                        Hier bleek de boosdoener!!! De metalen steuntje naar de achterkant van het motorblok (2 plaatjes) waren bijna doorgescheurd. Dit vast gelast en nergens meer een rammeltje!!!

                        In reactie op: Verlagen kadett E sedan #18202476
                        Kadettgek
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 September 2005

                          Jup die zijn allemaal het zelfde.

                          Let er wel op dat de toplagers van een astra en een kadett van elkaar verschillen.
                          De opening is kleiner in de kadett. Je kunt astra toplagers wel gewoon op een kadett zetten.
                          Dit maakt natuurlijk voor je veren niets uit, maar als je verder dan 4 cm wilt verlagen moet je ook andere schokbrekers gebruiken.

                          In reactie op: led strips als interieurverlichting #18191630
                          Kadettgek
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 September 2005

                            Helaas werkt het niet zo.
                            Op het interieurlampje staat een contstante +. Het lampje gaat aan omdat de schakelaar bij de deur contact maakt met de massa (min, massa, nul, – (is allemaal het zelfde)) .
                            Je zult ergens dus een continue + vandaan moeten halen. (niet je sigarettenaansteker die is nl + geschakeld met het contact.)
                            en de massa van het LED op massa van je interieurlampje of deurschakelaar moeten aansluiten.

                            In reactie op: Schokken tijdens rollen x16szr OPLOSSING #18191709
                            Kadettgek
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 September 2005

                              Pas daar maar meer op. De metalen pin aan de buitenkant zit aan de binnenkant met een wormwiel. redelijke kans om deze zo stuk te trekken.

                              In reactie op: Kadett C sedan 1979 JX-43-ZT #17946693
                              Kadettgek
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 September 2005

                                Super leuk om er zo wat van te horen!!!
                                De auto heb ik niet van Dirk gekocht, maar zou ook niet meer weten van wie wel.
                                De eerste x dat de kadett voor de APK moest had ik hem net 3 maanden in bezit en was het oordeel; deze kun je beter op de sloop zetten.
                                Foto volgt nog.
                                De kadett was eigenlijk prima, ware het niet dat de schermranden eens vervangen waren maar niet voldoende vast gezet aan de binnenzijde, dit verholpen en de auto glansrijk door de APK.
                                Nu is de kadett gerold, wat eigenlijk geen groot succes is. na 5 jaar laat de lak los. Bovendien blijft er op misterieuze wijze wat water binnen komen in de kofferbak en bij de pedalen.

                                Inmiddels is het kadettje ook weer op normale hoogte gezet zodat er in het dorp ook mee te rijden valt.
                                In alle 5 jaar is de kadett me super bevallen ondanks kleine mankementjes. hij rijdt nog steeds heerlijk!!

                                In reactie op: nieuwe (daily) kadett erbij #18030346
                                Kadettgek
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 September 2005

                                  wat betreft de uitlaat en het spruitstuk. Bij mij werkte dat ook voor geen meter, toen bleek dat de veren om de bouten een stukje te kort geworden waren (door de hitte) 2 nieuwe veren en het probleem was opgelost.

                                  leuke kadett!!!

                                  In reactie op: Met reserve wiel rijden #18102670
                                  Kadettgek
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    25 September 2005

                                    14% verschil in omtrek.

                                    kan wel, maar zou het niet te lang doen ivm je differentieel.

                                    In reactie op: Remklauw blokkeert soms #18094634
                                    Kadettgek
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 September 2005

                                      En wat was het probleem dan nu?

                                      In reactie op: Opel Rekord "C" 1900Luxe Car-A-Van 1967 (5drs) #17954526
                                      Kadettgek
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 September 2005

                                        Is dit gewoon diesel waarmee je dit poetst?
                                        Het werkt wel echt fantastisch!

                                        In reactie op: c14nz….. ik weet t…. #18078817
                                        Kadettgek
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 September 2005

                                          zakt het toerental soms ook helemaal in? tot bijna afslaan aan toe?
                                          Dan zou je ook nog een keer de stappenmotor schoon kunnen maken.

                                          In reactie op: Opel astra F update en nog wat vragen. #18078560
                                          Kadettgek
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 September 2005

                                            En een timer. Anders blijven ze aan

                                            In reactie op: Opel Kadett GESPOT #18188736
                                            Kadettgek
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 September 2005

                                              Ik trof m’n broertje die ook op weg naar huis was

                                              In reactie op: Opel Astra GESPOT #17343117
                                              Kadettgek
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                25 September 2005

                                                Vorig weekend in de buurt van Sittard

                                                In reactie op: Mijn coupetje C2!!! toerenteller #18010270
                                                Kadettgek
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 September 2005

                                                  Mooie wagen!

                                                  En die toerenteller ziet er prima uit! ik wilde eigenlijk ook al tijden iets vergelijbaars in mijn kadett zetten maar ik krijg geen goede gevonden. Waar heb je deze toerenteller ergens gekocht?

                                                  In reactie op: Dorpels en Lekbak vervangen #17999488
                                                  Kadettgek
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    25 September 2005

                                                    Ik ben nu ook bezig met het vervangen van een dorpel aan mijn kadett. Alleen vroeg ik
                                                    Me af hoe jullie de binnendorpel weer aan de buitendorpel vast gelast krijgen

                                                    In reactie op: OPC velgen Zafira B #17960338
                                                    Kadettgek
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      25 September 2005

                                                      In eindhoven was een tijdje terug uit een auto van de huisartsenpost (zo’n gele met blauwe lampen) het navigatiesysteem gesloopt. Heel het dash naar de mallemoeren.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 144)