Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
It is easy, only google “corsa d 2007 manual” what brings you to a full pdf.
https://www.handleidi.ng/opel/corsa-2007/handleiding?p=4
Warning buzzer in your 2007 Corsa D should be alive according to this manual.
Asterisk in text means optional equipment (like *Easytronic).
De bobine kun je loshalen en visueel inspecteren op barsten, zwarte roetsporen, vocht, met name de punten waarmee hij op de bougie zit. Motor uit, massakabel vd accu loshalen. Stekkertje rechts loshalen (zit met een vergrendeling). Ecotec kap verwijderen, 2 torxbouten losschroeven, bobine er voorzichtig uittillen. Verlies de rubberen stofringen niet. Niet te strak aandraaien, slechts 8nm, handvast en een kwartslag.
De bougies kun je er voorzichtig uitdraaien en inspecteren. Met een smalle lange bougiesleutel met rubber inzetstuk dat de bougie vasthoudt. Zorg dat er geen absoluut niets in het bougiegat valt. Bougies horen droog en bruin-grijs te zijn. Als ze nat, vet of aangekoekt zijn zit er een probleem in die cilinder (slijtage, olie of waterlek).
bougies niet strak vastdraaien. Bougie 25nm. Dat is ook handvast en een kwart tot halve slag extra.
Geen moeilijke klus, maar als je niet voorzichtig werkt of teveel kracht zet kan er wel veel kapot gaan.
Bobines zelf testen zou ik niet doen ivm de zeer hoge spanning.
Getoond onderhoudsboekje meldt weinig uitgevoerd onderhoud, want Bougies, luchtfilter (40K), pollenfilter, remvloeistof (2jaar) en de poly-v riem (10 jaar) hadden volgens het onderhoudsschema al vervangen moeten zijn.
Krijg je er een nieuwe apk bij?
Technische staat van deze auto is vanaf de fotos en advertentie niet te beoordelen.
Mooi is hij zeker, jammer van de instapschade aan de stoel, maar dat is vast te repareren.
Ook gekeken.
Geen grafisch display in boordcomputer.
Instapschade bestuurdersstoel.
Geen foto vd motorruimte.
Onderhoudsboekje meldt geen multieriem / remvloeistof / bougies.
Panoruit is eerder nadeel dan voordeel. Die afscherming trek je toch 90% vd tijd dicht.
OPC-LINE is iets anders als OPC. Aan de prijzige kant. En check de roest op het subframe.
Verder beslist een mooie auto.
Roest op subframe- check in de wielkast achter de voorwielen.
Distributieriem – 16xer elke 6 jaar of 150d km. Zie instructieboekje.
M32 is een 6-bak (vlgns Google).
OPC line is een reeks vooral optische accessoires, ook online te koop. Dit is iets anders als een originele OPC uitvoering waar ook motor etc door Opel aangepast worden.Verwar de brightness knop (rechtsboven +….-) niet met de koplamphoogte (rechtsonder 0123).
Om te bedienen eerst indrukken dan komt de knop naar buiten.
Andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Meeknipperen komt door lage boordspanning (belast), slechte accu, slechte accuklem of massaverbindibg.
Je kunt een paneel van een sloopauto overzetten, maar dat levert weer andere problemen op als afbrekende pluggen en veel werk.
Ik zou toch gaan voor het maskeren / wegwerken. Googel op kunststof / beschadigd leer herstellen.
Bij Astra H hoort dit zo. Systeem gaat ervan uit dat lampen aan = buiten donker(der) dus minder achtergrondverlichting gewenst.
Werkt op stand dimlicht, niet op stadslicht.
De Achtergrondverlichting van het dashboard brandt altijd (radio aan-uit-volume knop totdat je de radio aanzet). Lampen aan wordt aangegeven met groen controlesymbool in dashboard.
Met de brightness knop kun je het dan nog persoonlijk meer of minder afdimmen.
Over de juiste verlichting is goed over nagedacht door de engineers van Opel. Felle dashboardverlichting staat leuk, maar is afleidend en beinvloedt je pupillen/zicht naar buiten.
Doel is als je van dashboard naar buiten kijkt, je ogen zich niet hoeven aan te passen. Dit geldt ook voor de interieurverlichting, makeupspiegel etc. terwijl veel eigenaren die ook graag vervangen voor veel te felle LED,s.
Er is een electronisch defect als het dashboard helemaal / deels donker blijft of de brightness knop niet werkt, of de verlichting zwak meeknippert met de knipperlichten of motortoerental.
Jammer dat iemand het nodig vond je auto te vernielen. Ik zou niet verder gaan dan het met grijze of zwarte viltstift aanstippen van die beschadigde witte plekken. Dan valt het bijna niet meer op lijkt mij?
Oplossing van simpel naar complex.
Check de werkelijke temperatuur, in de Astra H kon dit in een scherm vd boardcomputer. Meters worden door fabrikanten gemanipuleerd om de bestuurder gerust te stellen. Heeft Astra K een verborgen menu?
Gebruik anders een OBD reader en Torque app om de temperatuur af te lezen. Of een infrarood thermometer.
Lees foutcodes uit.
Als er echt iets scheelt:
Als eerste verdenk ik de sensor, bedrading, stekker in de motorruimte. Als het corrosie is dan is het loshalen en terugzetten vd stekker op de sensor al voldoende dit op te lossen.
Tweede denk ik aan een vacuumlek in het koelsysteem. Dat kan bijv een defecte dop van het koelvloeistofreservoir zijn, want die heeft een onluchtingsfunctie. Of een breuk in een waterslang. Lek kan openen en sluiten als gevolg van temperatuur. Garage kan het afpersen met een soort fietspomp en manometer.
Derde is electrisch verwarmde thermostaat. Dit wordt door de computer electrisch verwarmd, naast het koelwater, waardoor het opent en sluit. Als die hapert zien je ook schommelingen in de temperatuur.
En het thermostaat zelf kan ook kleven.
Eerst maar uitsluiten of het wel klopt wat die meter aangeeft.
27 februari 2022 om 00:43 In reactie op: Astra H GTC 2008 – antennevoet rubber kapot (GPS) #18458433Ik heb hetzelfde probleem, en zoals ik het begrijp moet de hemelbekleding los hiervoor. Daar ga ik niet aan beginnen.
De kabeldoorvoer door het dak is heel klein dus de kans op lekkage lijkt gering. Het is vooral de rand, het rubber onder de voet is waarschijnlijk nog niet aangetast.
Mijn oplossing is het aan de buitenkant aansmeren van de voet met zwarte siliconenkit of iets dergelijks. Als je het netjes afplakt en minitieus aansmeert zit het weer voor jaren dicht.
<p style=”text-align: left;”>Bobine komt bekend voor, maar dat geeft een storingscode in het geheugen. En die heeft Linus16V niet gevonden.</p>
<p style=”text-align: left;”>16xep’s heb ik 2x met een defecte Delphi bobine gezien. 1x bij 10 jaar / 100duizend km, de andere 13 jaar en ca 145d km.</p>
Foutcode in het storingsgeheugen (P0301-tm 4 of P0314 engine misfire). Stationair valt het toerental ook meer omlaag. Valt niet normaal mee te rijden, geen trekkracht en enorm schokken.Verschijnsel wordt ook steeds vaker en erger.
Vervangen samen met de bougies. Eerst uitsluiten dat het idd de bobine is.
Ps stekker bobine kan ook corrosie heben. Loshalen en terugzetten kan helpen.
Immobilizer system warning light? https://www.rac.co.uk/drive/advice/know-how/vauxhall-dashboard-warning-lights-what-they-mean/
Liviu duidt een fuel line pipe tube lek aan. Check
https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/fuel-leak-whats-this-part.412418/
Lastig en je zult stapsgewijs moeten troubleshooten. Aanwijzing is alleen bij warme motor? Misschien valse lucht omdat er iets uitzet. Al ken ik het van een haperende injector, die zijn normaal koud omdat er met hoge snelheid brandstof doorheen stroomt. Na een lange rit of na even geparkeerd te hebben trok de motorwarmte erin en ging hij “kleven”.
Te testen door bij stationair draaiende motor 1 voor 1 het stekkertje vd injectors los te trekken wanneer de storing zich voordeed. Als het toerental niet daalt heb je de defecte injector / bedrading te pakken.
Injector omwisselen met zn. buurman, als probleem zich verplaatst is het de injector, zo niet is het de bedrading.
Maar als gezegd, Haynes noemt meerdere mogelijke oorzaken. Op afstand is er weinig over te zeggen. Succes
Eerst maar vaststellen of dit de oorzaak is. Als je benzine ruikt is er beslist een lekkage.
Zijn de injectoren los geweest recentelijk?
Filmpje laat vervangen van hele injectorgallerij zien, de rubber ringetjes zijn onderaan iedere injector te zien.
Mijn garage had er 20 minuten voor nodig, mits je de correcte ringetjes hebt. Dat was geen Opel trouwens.
Benzine zag je langs een injector eruit spuiten.
En laat ik het zo zeggen, brandstof op een heet motorblok is nooit een goed idee. Als je daar fik krijgt kun je alle kunststof en bedrading gaan vervangen. Succes
Storingsgeheugen uitlezen mbv pedaaltest. ( motor uit, gas en rem intrappen, contact aanzetten, storingscodes verschijnen ECN in km teller).
Haynes noemt een groot aantal mogelijkheden: injectoren, vacuum lek, inlaatspruitstuk, bougies, verstopt luchtfilter, verstopte katalisator, benzinepomp, oververhitting, compressie).
16xep vind ik nooit lekker aan het gas hangen en in het gaspedaal zit altijd een hapering – ervaring met meerdere. Het rijdt, maar erg vlot gaat het niet.
Succes, moeilijk een oorzaak te duiden.
Poor Google translation from English? Manual gearbox, stick shift driving…
Ken ik van lekkende injectorseals (rubber ringetjes van injectoren).
Enorme benzinelucht als motor draait, verdampt direct, geen lekkage te zien.
Niet mee rijden, kans op motorbrand.
Is dit iets?
Plaatjes, zoeken op VIN nr, en GM part.nr. Bijvoorbeeld
Onder de motorkap: haal de zwarte plastic doppen links en rechts op de veerpoten los en check op roest daaronder.
Als motor stationair draait moet de oliedop er losgedraaid op blijven liggen, anders te hoge oliedruk.
Check of je koelvloeistof ruikt.
Achter de voorwielen: check subframe en wielophanging op roest.
Glazen vd buitenspiegels kunnen los zitten, spiegelverwarming doet de lijm verbrokkelen.
Lees storingsgeheugen uit dmv pedaaltest ( gas en rem ingetrapt houden, contact aanzetten, ECN storingscodes verschijnen in de km teller.)
Afdekplaatjes dakdragers verpulveren en verdwijnen.
16xep 2005 had een moeilijke hortende koppeling af fabriek.
Check of beide sleutels werken, zowel de afstandsbediening als starten.
De stuurmodule had issues, dan werkt de claxon niet als de koplampen branden (apk afkeur).
Een InSP melding in de km teller geeft aan dat de auto aan een servicebeurt toe is. Is zelf te resetten.
D riem staat in dunne instructieboekje waar de inderhoudsschemas afgestempeld staan. Check voor kilometer/jaren vervangingsinterval. Bij twijfels laten vervangen, incl de multiriem.
Een melding Koelvloeistofp. in de radio display slaat op een lege ruitesproeier (vertaalfout).
Een melding Niveau koelvloeist. kan een defecte sensor zijn. Check koelvloeistoftankje.
Succes
Er is teveel aan deze auto gebeurd om een duidelijke oorzaak te noemen voor dat oliedruk lampje.
Dat oliepeil is te hoog, mits peilstok origineel is en op de juiste diepte in de buis valt.
Waarom het advies elke 7duizend kilometer olie te verversen? Zie instructieboekje voor de verversingsintervallen van deze motor.
20duizend kilometer in twee jaar met nieuwe olie en oliefilter zal deze schade veroorzaakt hebben omdat je 5duizend kilometer langer door reed? Lijkt mij overdreven, of slechte olie.
Een kapotte ECU heeft een oververhit onderblok veroorzaakt? Meestal raakt de bovenkant vd motor oververhit (cilinderkop). Onderblok is relatief koel.
Garage heeft het onderblok geheel gereviseerd? Dat is wel wat, krukas, lagers, zuigers, zuigerveren, oliepomp, cilinderbussen. Opvallende reparatie bij zulke lage kilometerstanden.
Of was de ECU kapot door oververhitting?
Op internetfora is te lezen dat langs de oliesensor vd Astra 1.4 soms olie lekt, is daarom de sensor vervangen?
Tot slot kan het lampje ook door een electronische storing (bedrading, dashboard) gaan oplichten, terwijl de oliedruk in orde is.
Heel vervelend al die reparaties en kosten. Niet typisch voor deze kilometerstand.
Beter terug naar de garage, laten checken, niet mee door rijden.
Ik vermoed samenhang met het onderhoud wat de garage heeft gedaan (sensor en olie vervangen=vidange), maar het kan ook een storing in de oliepomp zijn. Waarom is de olie sensor vervangen?
Oliepeilen bij de Astra H vind ik moeizaam, de peilstok komt er nooit schoon uit, het oliepeil is nooit duidelijk.
Haynes noemt oliesensor, bedrading, laag oliepeil, verkeerde oliesoort, oude olie, oliepomp en te hoge motortemperatuur als oorzaken voor het oliedruklampje. 5W40 vloeibaarheid is goed, mits olie ook van goede kwaliteit is.
Heeft de auto veel kilometers?
Jammer, zulke roest heb ik ook gehad met de Astra en was te voorkomen geweest met af en toe op een droge zomerdag goed schoonborstelen en eventueel tectiel spuiten. Mijn garage deed er nogal lacherig over, niets aan de hand, terwijl je toch kunt aan zien komen dat er na verloop van tijd veel te veel roestschade ontstaan is.
Gele lampje is oliepeil, rood lampje is oliedruk.
Oliepeil boven Max is schadelijk en kan olielekkages opleveren (oliedruk te hoog).
Olie moet ook van de juiste viscositeit zijn – zie instructieboekje, zoals 0W30 of 5W40.
1.4 motor heeft 3,5 liter olie inclusief het oliefilter.
1.6 heeft 4 liter olie en de 1.8 heeft 4,5liter olie, misschien heeft de garage er 4 liter in gedaan? Staat dit op de factuur?
-
AuteurBerichten