Astra H GTC 1.6 Stotteren tijdens optrekken

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H GTC 1.6 Stotteren tijdens optrekken

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18457123
    Linus16V
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 September 2018

      Hallo iedereen,

      Ik ben sinds kort de eigenaar van een astra H gtc 1.6 (z16xep), eentje die niet probleemloos is. Tijdens het optrekken (vooral als je veel gas geeft) stottert de wagen altijd, precies alsof hij op bepaalde momenten kortstondig geen branstof injecteert. Hij doet dit alleen als hij warm is. Tijdens het stationair draaien heeft hij dit echter niet. Ook lijkt het alsof hij iets minder vermogen heeft, maar dat kan ook maar een gedacht zijn. Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen?

      Alvast bedankt!

       

      Mvg

      Linus

      #18457292
      john-opel
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 June 2012

        Storingsgeheugen uitlezen mbv pedaaltest. ( motor uit, gas en rem intrappen, contact aanzetten, storingscodes verschijnen ECN in km teller).

        Haynes noemt een groot aantal mogelijkheden: injectoren, vacuum lek, inlaatspruitstuk, bougies, verstopt luchtfilter, verstopte katalisator, benzinepomp, oververhitting, compressie).

        16xep vind ik nooit lekker aan het gas hangen en in het gaspedaal zit altijd een hapering – ervaring met meerdere. Het rijdt, maar erg vlot gaat het niet.

        Succes, moeilijk een oorzaak te duiden.

        Screenshot_20220218-202245_Gallery

        #18457301
        Linus16V
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 September 2018

          Bedankt voor je antwoord, John. Ik heb net het storingsgeheugen uitgelezen, maar er was geen enkele fout te vinden (code 000000). Er is bij mijn weten ook nog nooit een storingslampje gaan branden. Het rare is dat hij dit schokken alleen heeft wanneer hij goed warm gelopen is, hij schokt dan zoveel dat het gewoon erg onaangenaam is. Als hij echter nog niet helemaal warm is gaat ie als de brandweer en schokt hij helemaal niet. Ben momenteel aan het wachten tot mijn opcom aankomt, dan eens een live data-opname starten en eens kijken welke waarden de sensoren uitsturen wanneer ie zo schokt. Misschien word ik daar wijzer mee.

           

          Mocht iemand nog suggesties hebben, altijd welkom!

          mvg,

          Linus

          #18457328
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Egr stekker los, ga voor een rondje.

            #18457366
            Linus16V
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 September 2018

              Net gedaan, hij doet het alsnog :-(

              #18457367
              Linus16V
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 September 2018

                Carterventilatie is volgens mij ook in orde, als ik de oliedop losdraai maakt hij iets meer toeren (omdat hij langsdaar dus lucht trekt). Bij terug vastdraaien gaat hij netjes terug naar een lager toerental. Daar zal het ook al niet aan liggen denk ik

                #18457605
                john-opel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 June 2012

                  Lastig en je zult stapsgewijs moeten troubleshooten. Aanwijzing is alleen bij warme motor? Misschien valse lucht omdat er iets uitzet. Al ken ik het van een haperende injector, die zijn normaal koud omdat er met hoge snelheid brandstof doorheen stroomt. Na een lange rit of na even geparkeerd te hebben trok de motorwarmte erin en ging hij “kleven”.

                  Te testen door bij stationair draaiende motor 1 voor 1 het stekkertje vd injectors los te trekken wanneer de storing zich voordeed. Als het toerental niet daalt heb je de defecte injector / bedrading te pakken.

                  Injector omwisselen met zn. buurman, als probleem zich verplaatst is het de injector, zo niet is het de bedrading.

                  Maar als gezegd, Haynes noemt meerdere mogelijke oorzaken. Op afstand is er weinig over te zeggen. Succes

                  #18457793
                  the-duke
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2007

                    Vroeger met een BMW wel dit soort gedrag gehad en was toen een bobine. Test was toen: met warme motor, hoge versnelling (bijvoorbeeld 4), vanaf weinig toeren (bv 1200) volgas geven. Als ie dan tijdens het optrekken stottert / misfired was dat de beste manier om een gare bobine aan te duiden.
                    Ik neem even aan dat je bougies gecheckt / vervangen zijn.

                    Allerbeste is natuurlijk zoals je zelf al zegt, eerst eens de live data met OpCom te bekijken.

                    Gr,
                    The Duke

                    #18457798
                    john-opel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 June 2012

                      <p style=”text-align: left;”>Bobine komt bekend voor, maar dat geeft een storingscode in het geheugen. En die heeft Linus16V niet gevonden.</p>
                      <p style=”text-align: left;”>16xep’s heb ik 2x met een defecte Delphi bobine gezien. 1x bij 10 jaar / 100duizend km, de andere 13 jaar en ca 145d km.</p>
                      Foutcode in het storingsgeheugen (P0301-tm 4 of P0314 engine misfire). Stationair valt het toerental ook meer omlaag.  Valt niet normaal mee te rijden, geen trekkracht en enorm schokken.

                      Verschijnsel wordt ook steeds vaker en erger.

                      Vervangen samen met de bougies. Eerst uitsluiten dat het idd de bobine is.

                      Ps stekker bobine kan ook corrosie heben. Loshalen en terugzetten kan helpen.

                       

                       

                      #18460552
                      Linus16V
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 September 2018

                        <p style=”text-align: left;”>Bedankt voor de reacties iedereen! Ik ga zometeen eens mijn bobinestekker losmaken en kijken of daar wat corrosie op zit, zou goed zijn als het daarmee opgelost is.</p>
                        We zijn nu een paar weken verder en er is niet veel veranderd (blijven schokken), tot gisterenavond. Ik reed de snelweg op toen de wagen plots enorm hard begon te schokken. Motorstoringslampje begon te knipperen en bleef daarna branden. De motor draaide zeer slecht, ook stationair (leek wel alsof hij maar op 3cyl draaide). Even stilgelegd en dan terug gestart, en het leek alsof hij terug normaal draaide, met natuurlijk nog steeds hetzelfde geschok als altijd, maar niets te extreem. Ik deed even de pedalentest en kreeg foutcode 030200 (Cyl 2 misfire) en nog een code ivm de CIM module (wagen wil soms niet starten en dan knippert het moersleutel lichtje, weet niet of dat ook te maken zou hebben met het stotterprobleem).

                        Nu heb ik dus een opcom gekocht, maar blijkt het een van die neppe te zijn met een fake MCU dus ben er helemaal niets mee…

                        Op internet las ik veel gelijkaardige problemen van mensen met dezelfde motor, waarbij het bijna altijd aan de bobine lag. Weet iemand hoe je een bobine kan testen dat die stuk/versleten is?

                        Mvg,

                        Linus

                        #18460605
                        john-opel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 June 2012

                          De bobine kun je loshalen en visueel inspecteren op barsten, zwarte roetsporen, vocht, met name de punten waarmee hij op de bougie zit. Motor uit, massakabel vd accu loshalen. Stekkertje rechts loshalen (zit met een vergrendeling). Ecotec kap verwijderen, 2 torxbouten losschroeven, bobine er voorzichtig uittillen. Verlies de rubberen stofringen niet. Niet te strak aandraaien, slechts 8nm, handvast en een kwartslag.

                          De bougies kun je er voorzichtig uitdraaien en inspecteren. Met een smalle lange bougiesleutel met rubber inzetstuk dat de bougie vasthoudt. Zorg dat er geen absoluut niets in het bougiegat valt. Bougies horen droog en bruin-grijs te zijn. Als ze nat, vet of aangekoekt zijn zit er een probleem in die cilinder (slijtage, olie of waterlek).

                          bougies niet strak vastdraaien. Bougie 25nm. Dat is ook handvast en een kwart tot halve slag extra.

                          Geen moeilijke klus, maar als je niet voorzichtig werkt of teveel kracht zet kan er wel veel kapot gaan.

                          Bobines zelf testen zou ik niet doen ivm de zeer hoge spanning.

                           

                           

                           

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.