temperatuur meter

Forumindex Forums Modellen Astra temperatuur meter

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18458853
    dhaemerse
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2020

      beste forum leden,

      Herkent iemand dit fenomeen.
      ik heb al meerdere malen opgemerkt dat mijn temperatuur meter soms raar doet.

      Bij koude toestand schiet hij plotseling soms naar 50 à 70graden alhoewel de motor  dan nog koud is, daarna zakt hij terug en gaat hij wel geleidelijk naar omhoog naargelang de motortemperatuur stijgt. de motortemperatuur blijft wel normaal geen overhitting of omgekeerd.

      het gaat hier om een Astra K sportstourer van bwj. 2017  16D ecoflex  110pk

      alvast bedankt voor jullie reacties

      mvg, Eric

      #18458871
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        gaat omhoog naar een graad of 70, vervolgens gaat de thermostaatklep open en stroomt het naar de radiateur en komt er een hoop koude koelvloeistof terug waardoor de temp daalt om vervolgens in zijn geheel op te warmen.

        #18458876
        dhaemerse
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 July 2020

          ja, ik weet dat de thermostaat maar later open gaat maar dat is niet de oorzaak volgens mij .

          hij deed dat vroeger niet dan ging  de meter langzaam naar bedrijfstemperatuur = 90°

          #18458927
          dhaemerse
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2020

            niemand ? die dit herkent ?

            #18459153
            dhaemerse
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 July 2020

              echt niemand hier ervaring mee?

              #18459165
              john-opel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 June 2012

                Oplossing van simpel naar complex.

                Check de werkelijke temperatuur, in de Astra H kon dit in een scherm vd boardcomputer. Meters worden door fabrikanten gemanipuleerd om de bestuurder gerust te stellen. Heeft Astra K een verborgen menu?

                Gebruik anders een OBD reader en Torque app om de temperatuur af te lezen. Of een infrarood thermometer.

                Lees foutcodes uit.

                Als er echt iets scheelt:

                Als eerste verdenk ik de sensor, bedrading, stekker in de motorruimte. Als het corrosie is dan is het loshalen en terugzetten vd stekker op de sensor al voldoende dit op te lossen.

                Tweede denk ik aan een vacuumlek in het koelsysteem. Dat kan bijv een defecte dop van het koelvloeistofreservoir zijn, want die heeft een onluchtingsfunctie. Of een breuk in een waterslang. Lek kan openen en sluiten als gevolg van temperatuur. Garage kan het afpersen met een soort fietspomp en manometer.

                Derde is electrisch verwarmde thermostaat. Dit wordt door de computer electrisch verwarmd, naast het koelwater, waardoor het opent en sluit. Als die hapert zien je ook schommelingen in de temperatuur.

                En het thermostaat zelf kan ook kleven.

                Eerst maar uitsluiten of het wel klopt wat die meter aangeeft.

                 

                #18459251
                dhaemerse
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 July 2020

                  bedankt voor de info,

                  uitlezen geeft geen fouten aan

                  waar vind de sensor en de stekker

                  al de rest is wel oké denk ik er is geen waterverlies of moet nooit iets bijvullen en eens op temperatuur dan blijft hij stabiel ( het probleem doet zich ook niet altijd voor het is sporadisch )

                  een elektrisch verwarmde thermostaat heb ik nog nooit van gehoord ? waar kan ik die vinden .

                  kan u de informatie soms met foto’s aan mij doorgeven .

                  mvg

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.