Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je kan de rollers op de stuur toch gebruiken om dingen te bevestigen? De linker-roller kan je indrukken en die werkt als ‘ok’-knop.
14 maart 2021 om 21:50 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18412989[quote quote=18411766]Als ik je een tip mag geven qua radio.. koop niet die merkloze dubbel-din van marktplaats van 170 tot 190 euro Ik heb die ook gekocht .. die zogenaamde opel android radiotjes Wat een ROTZOOI .. ik had nog meer plezier van vn originele cdr2005 dan deze nieuwe Verder , mooi om te zien dat je een trouwe vectra liefhebber bent[/quote]
Dat was ook absoluut niet mijn intentie. Mijn vader heeft zo’n Ali-ding in z’n auto zitten en da’s alleen maar gezeur. Nee, ik wil kijken of ik een Sony die binnenkort vrij komt (lease-bus die terug naar leasebedrijf gaat) in de Vec kan steken. Zit nog een beetje te hannesen met stuurwielbediening-interfaces en zo.
6 maart 2021 om 19:53 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18411658En bijna 4 jaar later kan ik melden dat de grote Vec nog steeds prima bevalt!
Inmiddels staat de teller op 190.000km en er is aardig wat onderhoud in gaan zitten om ‘m voor de komende jaren weer netjes te krijgen. Het koelsysteem had wat schade opgelopen en begon te lekken, dus daar is een waterpomp (+ distri, in 1 keer door), thermostaat, radiateur en onderste slang aan vervangen. Is nu weer lekvrij. Daarnaast de gebruikelijke beurtjes. Ook is er een jaar geleden een velg krom geraakt (denk een pothole of flinke hobbel iets te stevig gepakt), dus heb ik alle 4 de velgen vervangen samen met de banden (zaten er toch al aan te komen), en staat de Vec er weer nertjes bij.
Plannen:
– De CD70 die er nu in zit is… naja….outdated. Het mechanisme achter de Navi CD-lezer is wat wispelturig als het koud is, dus ik rij al een tijdje met de telefoon op het dashboard en aan de aux-in van de radio. Misschien ook wel beter, aangezien de kaarten van de radio uit 2014 komen…. Dus ik wil een 2-din radio inbouwen OF een goede telefoonhouder die NIET mijn ventilatieroosters sloopt monteren. Eens kijken wat er allemaal op de markt is.
– Ventilatierooster vervagen. Er zijn nu twee lamellen gebroken, waarvan eentje door bovenstaande telefoonhouder.
– Backlight CID vervangen. De lamp is onderweg, zodra ie er is zal ik wel een beschrijving maken.Ik weet dat je er niets aan hebt, maar ik heb dit probleem ook.
Bij mij was het in het najaar dat spontaan de bestuurderskant niet meer uit klapte. Via OpCom nog wel uitgeklapt gekregen, maar na een paar keer bleef ie ook ingeklapt zitten. Mee naar de dealer geweest, die wil meteen hele spiegel vervangen. Bij de dealer klapte-ie spontaan weer uit, dus er maar even mee doorgereden. Van het voorjaar wil ik het deurpaneel en de spiegel eraf halen en kijken wat het is. Ik vermoed een slecht contact ergens.
Update:
De dealer heeft er naar gekeken, en heeft iig weer de linker spiegel uitgeklapt gekregen. Ze zeggen dat het mechanisme zelf niet goed is, en daar bovenop dat de aansturing niet door komt (?). Mechanisch wil ik nog wel geloven, maar hoezo zou de aansturing niet goed doorkomen?De dealer gaat nu op zoek naar een tweedehands spiegel, ik hoor daar maandag meer over. Als dat niets oplevert, vrees ik dat ik de spiegel zelf eraf haal, en op de werkbank ga kijken of ik iets kan vinden dat iig het mechanische gedeelte zou kunnen repareren. Voor het aanstuur-gedeelte doe ik wellicht een beroep op onze Tech2 Gurus hier, misschien dat die verder komen dan de dealer.
29 september 2017 om 09:28 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18348675[quote quote=18348650]hmm ik ga dat ook maar eens proberen dan heb nog een cc indicator over want hij werkt bij mij ook niet
maar ben jij over de microfoon van de auto goed te horen
want ik krijg altijd het verwijt dat ik niet te verstaan ben dat het heel zachtjes klinkt[/quote]
Mijn microfoon werkt prima. Die van mij zit gesoldeerd in de kabelboom, in plaats van met een stekkertje, wellicht dat daar het verschil zit?
16 september 2017 om 10:19 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18348241Vandaag eventjes tijd, en dus een andere irritatie aangepakt. Cruise control werkt, maar soms valt deze er spontaan van ‘af’ als ik de hendel zachtjes aanraak, of over een hobbel rijdt. De CIM, ECM, en BCM gaven ook een Cruise Control Switch Malfunction aan, dus dan is het voor mij vrij duidelijk in welke hoek ik het moet zoeken.
Om de CC-hendel er vanaf te krijgen, moet je het rubbertje een beetje aan de kant duwen en met een lange (bijvoorbeeld) inbus oid in het gleufje een palletje wegdrukken. Vervolgens kan je de hendel er zonder enig geweld zo vanaf halen. Het is een beetje pielen, maar in principe heel makkelijk. Als je kracht moet zetten doe je het verkeerd! Zie [url=https://youtu.be/jEY3UcJs0e0?t=11]HIEERRR[/url] een mooi filmpje van hoe dit aan te pakken.
Met de hendel er vanaf is het voor mij als ITer vrij duidelijk waar ‘t probleem ligt….
[img]https://s26.postimg.org/rsq6mzwdl/IMG_2127.jpg[/img]
[img]https://s26.postimg.org/ozwz2yw15/IMG_2128.jpg[/img]
…de contactjes zijn helemaal weggesleten.Ik heb de multimeter erop gezet, denkende dat de 4 contactjes corresponderen met de 3 knoppen en een gemeenschappelijke grond. Niet dus. Contact 1 en 4 doen in principe niets (wellicht om de auto te laten voelen dat er een CC-hendel zit?), en contact 2 en 3 hebben wisselende hoeveelheden weerstand naar al gelang welk knopje je indrukt. Het is dus allemaal vrij gevoelig qua electrische weerstand. Dan snap ik ook wel waarom de hendel het slecht doet, als het contactmateriaal bijna weg is!
Ik heb de contacten goed schoongemaakt met een ontvetter voor printplaten, en daarna met wat soldeertin (zonder flux!) wat nieuw contactmateriaal aangebracht. Omdat ik niet weet wat de buitenste twee contactjes doen, heb ik die ook maar wat aangedikt. Op deze manier weet ik zeker dat de ontvanger van deze hendel goed contact maakt, en dit probleem voorlopig ook niet meer terug komt!
[img]https://s26.postimg.org/56kva9ind/IMG_2129.jpg[/img]
(excuseer mijn soldeerskillz. Meestal bak ik dikkere draden aan elkaar, en daar is mijn motoriek op ingesteld)Waarschijnlijk was ik ook wel weggekomen met alleen de punten goed schoonmaken. Maar goed, aangezien er gewoon nog maar weinig materiaal op zat dacht ik dat het probleem dan snel weer terug zou komen. Op deze manier hoop ik dat het niet meer terug komt.
Installatie in de auto is simpel. Duw hendel in ontstaan gat totdat-ie klik doet, en fröbel het rubbertje er weer in. Daarna heb ik met OpCom de foutcodes gewist, en eventjes alle knoppen getest. (ECM > Diagnostics List > Cruise Control Button) De foutcode kwam niet meer terug, wat eerder wel gebeurde.
Gefixt! Voorlopig niet meer aan komen! :good-job:
Stom idee misschien, maar eventjes de minpool van de accu lostrekken? De radio zal niet z’n code verliezen als je een Canbus-auto hebt, die zit dan namelijk ingeleerd in de auto zelf.
15 september 2017 om 13:23 In reactie op: Vectra C en Signum; Daytime Running Light programeren met de OP-COM #18348202Da’s een goeie idd, want het is een leuke optie die volgens mij wel aan te zetten is op de een of andere manier. Ik volg ‘m in ieder geval met grote interesse!
15 september 2017 om 13:20 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18348201[quote quote=18348195]ik vind je pagina nu pas :( Sorry!
Mooie Vectra heb jij! (enne nog vele veilige en fijne kilometers)
even over de DRL: ik had ergens gelezen dat je zowel voor als achter moest programmeren om geen fouten te krijgen of om resultaat te zien. Ik haal de DRL er tijdelijk uit. ik zag laatst bij toeval dat de lampen aan de achterzijde niet goed meer branden in het donker.
[/quote]
Ah, dus die moet je zowel in je UEC als REC aanzetten? Dat had ik nog niet geprobeerd, thx!
Wat voor issue had je dan met je achterlichten? En hoe doet je DRL het dan? (zwak stadslicht/mistlicht of zo?)13 september 2017 om 17:24 In reactie op: Vectra C en Signum; Daytime Running Light programeren met de OP-COM #18348135Ik ben hier ook mee bezig geweest, en mij is het uiteindelijk niet gelukt.
Ik heb:
– 2007 1/2 (2008 in OpCom, 2007 op kenteken) Executive GTS Z18XER
– AFL
– Wel elektrische ramen achter (zou niets uit mogen maken)Je hebt in OpCom idd een optie tot DRLs aanzetten, alleen bij mij deden variant 1-4 niets anders, en de laatste variant zorgde ervoor dat mijn dimlicht aan ging en niet meer uit ging. (Zelfs auto van contact en op slot maakte niets uit. Uiteindelijk 10 minuten minpool van accu losgehaald en toen was ‘t probleem opgelost)
Sindsdien heb ik er niet meer mee zitten spelen. Ik weet zelf niet of het mogelijk is überhaubt, aangezien Opel de mistlichten nooit de typegoedkeuring als DRL heeft gegeven en ze dus ook nooit zo bedoelt heeft. Voor zover ik weet zijn er in andere landen ook nooit Vecs met DRLs geleverd.
3 september 2017 om 18:49 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18347856Gisteren bij Liviu geweest om een lang gekoesterd hebbedingetje in de Vec in te bouwen, namelijk een originele UHP4-module! Mijn CD70 heeft al aux-in, en voor de compleetheid (en natuurlijk de veiligheid, ahum) wou ik ook fabrieks-af Bluetooth in de auto hebben. :happy02:
Na enig sloopwerk, wat Liviu overigens super-netjes gedaan heeft….
[img]https://s26.postimg.org/pr9zwdokp/IMG_2104.jpg[/img]..zat de module er in en was deze aangemeld. Het is een ouder systeem, dus dingen als het spraakherkenningssysteem hadden eventjes wat gewenning nodig (wat zijn we toch verwend met Siri en Google Now), maar het werkt allemaal wel.
[img]https://s26.postimg.org/k4dmywm21/IMG_2107.jpg[/img]
(Grappig hoe eerst de symbooltjes naar rechts uitgelijnd waren in het tabblad, en nu naar links)Siri kan je nog steeds bedienen, je moet alleen dan wel zelf de home-button op je telefoon ingedrukt houden (of “Hey Siri” roepen als ie aan de lader hangt). Vervolgens ziet de carkit de stem van Siri als een telefoongesprek met jezelf, en krijg je Siri over de speakers en gebruikt ie de microfoon van de UHP4. Nadat Siri haar ding heeft gedaan moet je wel weer (via het knopje op het stuur) ophangen.
Ik kom ook! Ik woon er vlak bij (voor Flevolandse begrippen dan).
Overigens misschien even het font van de poster aanpassen. Het is nu net alsof er 18 september staat. :)
Niet om het een of het ander, maar 90 MPH is bij lange na geen 130 km/h. 90 MPH is 144 km/h.
Hou als stelregel aan: miles keer anderhalf, plus 10% van de uitkomst in kilometers.
Dus 60 MPH. (60*1.5=90. 90+(10% van 90)=99. Bij lagere snelheden zit je er iets boven, bij hogere snelheden er iets onder. Maar dit werkt in het algemeen wel. Anders ff met Google een lijstje maken en die op je dashboard plakken of zo.
Ik heb welgeteld 1 keer gereden in de UK, toen nog met mijn Panda. Daar kon je een digitale snelheidsmeter aanzetten. Deze op MPH gezet. Wel even nadenken dat je naar het LCD-schermpje kijkt en niet de meter. Vaak genoeg in de VS gereden, maar dan had ik ook een Amerikaanse auto (met juiste tellert) dus dat telt niet.
13 augustus 2017 om 21:14 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18347193Inmiddels een maand later, en weer wat dingetjes opgelost.
Ik merkte al een tijdje dat de auto bij stationair wat ratelde. Nu weet ik dat sommige motoren nou eenmaal wat meer herrie maken dan anderen, maar het viel me op. Ook merkte ik dat de auto soms onderin goed trok, maar bovenin een beetje dood viel. En op andere momenten was bovenin prima, maar liep ie tot de 2000 RPM weer moeilijk.
Op-com gaf een foutcode van de camshaft phaser solenoid. Na wat speuren online blijkt dat een puntje te zijn, als de filtertjes daarin verstoppen dan gaat er niet genoeg olie naar de kop toe (ratelen bij stationair), en ook werkt het VVT-gedeelte van het blok niet goed meer. Gelukkig kan je bij degene aan de uitlaatkant (die de foutmelding genereerde) goed bij, dus vandaag maar met goede moed deze eruit getrokken en de filtertjes bekeken. De filtertjes kunnen erin blijven zitten, maar zouden eigenlijk na de inloopperiode door de Opel-dealert verwijderd moeten worden. Dit wordt meer niet dan wel gedaan, en zolang de auto altijd netjes z’n beurtjes krijgt (en dus met schone olie rijdt) is het geen probleem. Wordt er een keer met wat viezere olie gereden dan willen ze nog wel eens dicht gaan zitten. Wat er dus bij mij gebeurd is.
Filtertjes komen er zo vanaf, en het hele ding weer ingebouwd en een rondje gereden. Bij stationair voelt de auto nu prima (en ratelt niet meer), en bovenin lijkt er ook wel wat vermogen bij gekomen te zijn. De auto rijdt wat soepeler, en trekt wat beter van rotondes af. Yay!
Binnenkort maar eens degene aan inlaatkant doen. Door de kabelboom daar kom je er wat lastiger bij, dus die moet ik even met wat beleid (en misschien beter gereedschap) doen.
Het kan, uiteraard, maar omdat de radio in een Vec ook verantwoordelijk is voor (bijvoorbeeld) het bedienen van het scherm mis je mogelijk wel wat opties.
Als je bijvoorbeeld geen stuurwielbediening heb voor je scherm kan je je boordcomputer niet meer bedienen.
Voor nog grotere verwarring: het logo achterop zit alleen geplakt, niet met pennetjes of zo. Deze kan je er dus ook makkelijk en zonder gaten of zo afhalen. :)
11 juli 2017 om 19:00 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18345879Vandaag bij de lokale bandenboer geweest om de goedkoopie achterbanden (Wanli of zoiets Chinesiums) te vervangen met Pirelli Cinturato P7’s. Deze zitten ook op de vooras, en bevallen prima (en zijn ook nog redelijk nieuw). Daarbij de auto meteen laten uitlijnen, want hij voelde een beetje ‘onzeker’ op rotondes. Ook waren de oude achterbanden enorm gecupt, iets wat vaak met uitlijning (of onderstel) te maken heeft.
Oude bandjes eraf, nieuwe erop. Simpel genoeg. Bij het uitlijnen kwamen we erachter waarom de auto zo voelt; de rechter achterband had netjes wat toe-in, maar de linker achterband stond naar buiten! De achteras stuurde de auto dus continu naar links, iets wat ik ook merkte aan het stuur (wat steeds iets naar links stond). Ooit is de auto uitgelijnd om dit te corrigeren, maar het had er alle schijn van dat de vorige uitlijner niet wist dat de achteras ook uitgelijnd kon worden. De voorkant stond dus naar links met stuur rechtdoor, om het krab-lopen van de auto te maskeren. De meneer van de bandenspecialist krabde zich even achter z’n oor, dit is iets wat ie niet zo vaak zag op een auto van deze leeftijd.
Maar; snel was de auto wel goed uitgelijnd en terug op terra firma. Even een rondje gereden, en de auto is merkbaar stiller geworden (want geen afrolgeluiden) en spoort weer prima rechtdoor. Ook rotondes gaan beter (hoewel ik dat niet echt kon testen met een bak vol met boodschappen :rolling: )
Starten/Lopen wordt ‘m sowieso niet zonder sleutel, je hebt een startonderbreker. Iets met diefstalbeveiliging en zo. ;)
Ik heb een Vectra C2 met een X18XER (zelfde idee), met eigenlijk dezelfde symptomen. Ik merk dat het probleem eigenlijk zich alleen voordoet bij airco aan. Het blijven hangen van het gas ‘schijnt’ normaal te zijn, ik hoor ‘t meer bij Vectra’s.
[quote quote=18345494]Is het niet gewoon een beetje water wat van de achterklep zelf af valt bij het open doen?
Lijkt me niet een vreemde situatie.
Bij mijn sedan kan het ook wel eens nat aanvoelen als ik de kofferbak snel open terwijl de auto nat is.
Probeer hem eens voorzichtig open te doen, en kijk naar binnen wanneer je water naar binnen ziet komen.[/quote]
Dit is inderdaad de issue. De auto zelf lijkt niet te lekken, het is puur bij het openen van de klep. Maar goed, ik zal eens goed kijken qua rubbertjes en zo.
1 juli 2017 om 21:47 In reactie op: Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje #18345365Update: De plek van de olielekkage is gevonden, en inmiddels ook verholpen.
Het bleek dat de oliekoeler (dat ding waar ook je oliefilter in geschroefd zit) zweette als een Scandinaviër in de woestijn. Omdat hier van bovenaf niet bij te komen valt, had ik wat hulp nodig met het oplossen hiervan. Omdat je bij het verwijderen van het ding toch al de halve inhoud van het carter over je heen krijgt besloten om ook maar de (mystery!) olie die erin zat te vervangen met goede vol-synthetische 5W30 en en nieuw oliefilter te steken. De onderkant van het blok is nu schoon, over een kmtje of 1000 maar weer eens omhoog gooien om te kijken of/wat er nu nog uit gekomen is.Omdat er nu verse olie in zit, heb ik besloten om ook maar meteen de bougies, het luchtfilter en het interieurfilter te vervangen. Dit zou volgens de boekjes nog vrij recent gedaan moeten zijn, maar beter het zekere voor het onzekere. (Plus, de km-stand stond op exact 140.000km toen ik het deed, dus da’s makkelijk onthouden voor de volgende beurt ).
Weinig raars tegen gekomen, alleen dat er wat olie stond in het gat voor bougie #3 (gezien vanaf de distri-kant). Niet heel schokkend, maar wel iets wat mettertijd opgelost moet worden. Wat ik zo kon zien is dat het kleppendekselpakking een beetje zweet. Volgens mij zijn die niet duur/gecompliceerd om te vervangen, dus dat doe ik binnenkort wel eens. Misschien dat ik dan de gelegenheid aangrijp om meteen het kleppendeksel te spuiten. (nep-Vauxhall Redtop iemand? )
Na het beurtje even vlug een rondje door het dorp gereden, en de auto voelt een stukje beter. Onderin lijkt er iets meer koppel aanwezig, en hij loopt mooier en rustiger stationair. Of dit nou komt omdat er nu goede, nieuwe olie inzit, of dat de oude bougies slechter waren dan ik dacht kan ik niet zeggen, maar het is mooi om nog wat eer van je werk te hebben.
Foto’s…sja, je ziet het er niet aan af. En de auto is best vies met al die regen de laatste tijd. Op de planning staat ook het ding een keer goed te (laten?) poetsen en detailen. Er zitten nu wat swirlmarks in, en een paar krassen.
Ik heb dat ook een beetje met mijn Vec (C2, Z18XER). Het lijkt erger te worden als de airco aan staat. Sowieso heb ik gemerkt dat het een auto is waarmee je rustig en voorzichtig moet schakelen, ook omdat je bij het intrappen van de koppeling nogal eens merkt dat de toeren blijven hangen of zelf eventjes iets oplopen.
Even dit topic een zetje omhoog geven voor alle nieuwe Vectra C-rijders (Waaronder dus ondergetekende).
Tip van mijn (ook Vec-rijdende) buurman: Als je navi hebt kan je een thuisadres instellen. Stel dit in op de hoek van de straat of zo, of 1 straat verderop. Als je jouw autosleutels aan dezelfde bos als je huissleutels hebt zitten, en deze wordt ooit eens gejat/verloren, is het voor de dieven namelijk wel handig als de auto ze verteld waar die huissleutel ook op past. ;)
Foutcode uitlezen zal idd al veel duidelijkheid geven. Dit kan gewoon met Opcom, hiervoor hoef je niet naar de dealer. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar wellicht is er iemand in de buurt met Opcom? (Ik heb er 1tje, Flevoland)
-
AuteurBerichten