Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Na jaren weer een Opel! Vec C2 GTS, nu een soort van dagboekje

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343659
    GooneyBird
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 February 2010

      Blij mee! :happy02:

      Zoals ik ook al even kort in het voorsteltopic gepost had, heb ik een jaar of 5 geleden afscheid moeten nemen van Otto, mijn ’98 Astra G driedeurs. Daarna nog verscheidene auto’s gehad (MX5, Citroen C2 VTS, en meest recent een Panda 100HP) maar de Astra bleef om de een of andere reden toch de leukste auto. Dus toen mijn vrouw en ik besloten dat een comfortabelere auto dan de Panda toch wel fijn zou zijn duurde het niet lang of onze zoektocht bracht ons weer bij Opel. Kort nog naar Omega’s gekeken, maar uiteindelijk toch iets meer uitgegeven en deze mooie Vectra gekocht.

      [url=https://postimg.org/image/720ndohob/][img]https://s9.postimg.org/d2ycar4an/IMG_1785.jpg[/img][/url]

      [url=https://postimg.org/image/ceu35juyj/][img]https://s9.postimg.org/3wkn17ofz/IMG_1789.jpg[/img][/url]

      [url=https://postimg.org/image/q9sdo0pdn/][img]https://s9.postimg.org/rc2k6k873/IMG_1792.jpg[/img][/url]

      [url=https://postimg.org/image/n47rxt6rf/][img]https://s9.postimg.org/jxd8e6mbj/IMG_1795.jpg[/img][/url]

      De auto:
      – 2007 Vectra C2 GTS Business (of zo?)
      – Z18XER met 137.000km erop
      – CD70 Navi met aux-in
      – Half-lederen bekleding

      De plannen:
      – Kentekenplaathouder achter vervangen met anonieme
      – Klik uit deur halen
      – Rammel uit andere deur halen
      – Interieurlampjes achter opnieuw vastzetten
      – gordelkapje rechtsachter vervangen
      – Indien mogelijk UHP4 installeren
      – Ledjes in interieurlampjes doen
      Andere leuke mods waar ik vanaf zou moeten weten? :)

      Update:
      Ik heb besloten om alle mods die ik doe aan deze auto hier bij te houden. Dit voor mijn eigen genoegdoening en wie weet kan iemand er nog wat van leren/mij helpen. :)

      #18343661
      dappie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2008

        Zooooo das een mooie, maare veel geluk en rijplezier er mee, vind het een goede keuze :yahoo: :happy02:

        Vr,gr, jac.

        #18343705
        GooneyBird
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 February 2010

          Kleine update:
          – kentekenplaatframe is vervangen met een generieke die ik ooit eens uit Duitsland meegenomen heb. Ahh, veel beter.
          – lampjes achter bleken er los op te liggen. Gelukkig was die metalen klem niet achter t hemeltje verdwenen en kon ik t weer netjes in elkaar zetten.
          – klik is uit de deur. Ik had op een Pools forum iets gelezen over de deurstop omdraaien. Wat je doet is, je haalt de Torx bout los uit de deurpost. Vervolgens draai je de metalen tong 180 graden om. Deze zit nu met de gladde kant naar je toe. Je haalt de twee moertjes los die het geheel aan de deur vast houden, en draait dat mechanisme om. Nu zitten de rolletjes die het zwaarst te verduren hadden aan de buitenkant, en de relatief nieuwe rolletjes aan de binnenkant. Voor de komende 10 jaar dus weer opgelost. :)

          Nu nog eens uitvogelen waar die rammel vandaan komt van t deurpaneel.

          #18343748
          GooneyBird
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 February 2010

            Klein fotootje van mijn kentekenplaatframe. Ik heb deze jaren geleden meegenomen van een Duitse Opel dealer in Rüsselsheim (bij de fabriek!), en altijd op m’n Astra gehad.
            [img]https://s15.postimg.org/iqovy8ohn/IMG_1799.jpg[/img]

            Anyway, ik ben vanavond even met Opcom aan t spelen geweest, in een poging DRLs te activeren. Ik heb AFL, en las ik dus dat ik Variant 4 moest programmeren. Dit zou voor DRLs zorgen. Niet dus. Mijn dimlicht gaat dan aan, en gaat ook niet meer uit. Wat ik daarna ook programmeer, hij blijft op dimlicht staan. Alles dus maar weer uitgezet en 20 min de accukabel losgehad. Probleem opgelost, maar het wringt wel. Is het iemand gelukt DRL aan te zetten op een Vec C2 met bi-xenon? Ik heb namelijk in de ruime tussen de dim/grootlicht-lamp en de stadslichtlamp nog een unit zitten met een bolletje erin. Mijns inziens moet die aan te zetten zijn als DRL. Vraag is alleen hoe.
            [img]https://s11.postimg.org/ti3dpgzgz/IMG_1790.jpg[/img]

            #18343755
            crunch81
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 March 2015

              Mooie auto! gefeliciteerd. Veel veilige KM’s gewenst.

              #18343794
              GooneyBird
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2010

                Gister een rondje van 350 km heen en weer naar mijn schoonouders gereden, en de auto bevalt nog steeds prima! Je kunt er meerdere uren in rijden, en zonder rugpijn of hoofdpijn uitstappen. :smiley-car:

                Vanavond nog maar eens kijken of het wil lukken om DRLs aan te zetten. Even verder in Op-Com graven.

                Overigens is het me wel opgevallen dat het blok wat olie zweet langs de onderkant. Ik zal ‘m vanavond/ van ’t weekend goed schoonmaken en kijken of ik kan zien waar ’t vandaan komt. Zijn er bepaalde plekken waar ik op moet letten hiervoor? Bekende punten? Ik heb een Z18XER.

                #18345365
                GooneyBird
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 February 2010

                  Update: De plek van de olielekkage is gevonden, en inmiddels ook verholpen.
                  Het bleek dat de oliekoeler (dat ding waar ook je oliefilter in geschroefd zit) zweette als een Scandinaviër in de woestijn. Omdat hier van bovenaf niet bij te komen valt, had ik wat hulp nodig met het oplossen hiervan. Omdat je bij het verwijderen van het ding toch al de halve inhoud van het carter over je heen krijgt besloten om ook maar de (mystery!) olie die erin zat te vervangen met goede vol-synthetische 5W30 en en nieuw oliefilter te steken. De onderkant van het blok is nu schoon, over een kmtje of 1000 maar weer eens omhoog gooien om te kijken of/wat er nu nog uit gekomen is.

                  Omdat er nu verse olie in zit, heb ik besloten om ook maar meteen de bougies, het luchtfilter en het interieurfilter te vervangen. Dit zou volgens de boekjes nog vrij recent gedaan moeten zijn, maar beter het zekere voor het onzekere. (Plus, de km-stand stond op exact 140.000km toen ik het deed, dus da’s makkelijk onthouden voor de volgende beurt B-) ).

                  Weinig raars tegen gekomen, alleen dat er wat olie stond in het gat voor bougie #3 (gezien vanaf de distri-kant). Niet heel schokkend, maar wel iets wat mettertijd opgelost moet worden. Wat ik zo kon zien is dat het kleppendekselpakking een beetje zweet. Volgens mij zijn die niet duur/gecompliceerd om te vervangen, dus dat doe ik binnenkort wel eens. Misschien dat ik dan de gelegenheid aangrijp om meteen het kleppendeksel te spuiten. (nep-Vauxhall Redtop iemand? ;-) )

                  Na het beurtje even vlug een rondje door het dorp gereden, en de auto voelt een stukje beter. Onderin lijkt er iets meer koppel aanwezig, en hij loopt mooier en rustiger stationair. Of dit nou komt omdat er nu goede, nieuwe olie inzit, of dat de oude bougies slechter waren dan ik dacht kan ik niet zeggen, maar het is mooi om nog wat eer van je werk te hebben.

                  Foto’s…sja, je ziet het er niet aan af. En de auto is best vies met al die regen de laatste tijd. Op de planning staat ook het ding een keer goed te (laten?) poetsen en detailen. Er zitten nu wat swirlmarks in, en een paar krassen.

                  #18345398
                  kadett-supreme
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 July 2004

                    mooie bak! veel plezier ermee.

                    de knak in de deuren is zo tijdelijk op te lossen idd. echter na een jaar of 1,5 zal de knak weer terugkomen en zul je een nieuwe moeten plaatsen. maar voorlopig heb jij geen knak meer :good:

                    #18345879
                    GooneyBird
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 February 2010

                      Vandaag bij de lokale bandenboer geweest om de goedkoopie achterbanden (Wanli of zoiets Chinesiums) te vervangen met Pirelli Cinturato P7’s. Deze zitten ook op de vooras, en bevallen prima (en zijn ook nog redelijk nieuw). Daarbij de auto meteen laten uitlijnen, want hij voelde een beetje ‘onzeker’ op rotondes. Ook waren de oude achterbanden enorm gecupt, iets wat vaak met uitlijning (of onderstel) te maken heeft.

                      Oude bandjes eraf, nieuwe erop. Simpel genoeg. Bij het uitlijnen kwamen we erachter waarom de auto zo voelt; de rechter achterband had netjes wat toe-in, maar de linker achterband stond naar buiten! De achteras stuurde de auto dus continu naar links, iets wat ik ook merkte aan het stuur (wat steeds iets naar links stond). Ooit is de auto uitgelijnd om dit te corrigeren, maar het had er alle schijn van dat de vorige uitlijner niet wist dat de achteras ook uitgelijnd kon worden. De voorkant stond dus naar links met stuur rechtdoor, om het krab-lopen van de auto te maskeren. De meneer van de bandenspecialist krabde zich even achter z’n oor, dit is iets wat ie niet zo vaak zag op een auto van deze leeftijd.

                      Maar; snel was de auto wel goed uitgelijnd en terug op terra firma. Even een rondje gereden, en de auto is merkbaar stiller geworden (want geen afrolgeluiden) en spoort weer prima rechtdoor. Ook rotondes gaan beter (hoewel ik dat niet echt kon testen met een bak vol met boodschappen :rolling: )

                      #18347193
                      GooneyBird
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 February 2010

                        Inmiddels een maand later, en weer wat dingetjes opgelost.

                        Ik merkte al een tijdje dat de auto bij stationair wat ratelde. Nu weet ik dat sommige motoren nou eenmaal wat meer herrie maken dan anderen, maar het viel me op. Ook merkte ik dat de auto soms onderin goed trok, maar bovenin een beetje dood viel. En op andere momenten was bovenin prima, maar liep ie tot de 2000 RPM weer moeilijk.

                        Op-com gaf een foutcode van de camshaft phaser solenoid. Na wat speuren online blijkt dat een puntje te zijn, als de filtertjes daarin verstoppen dan gaat er niet genoeg olie naar de kop toe (ratelen bij stationair), en ook werkt het VVT-gedeelte van het blok niet goed meer. Gelukkig kan je bij degene aan de uitlaatkant (die de foutmelding genereerde) goed bij, dus vandaag maar met goede moed deze eruit getrokken en de filtertjes bekeken. De filtertjes kunnen erin blijven zitten, maar zouden eigenlijk na de inloopperiode door de Opel-dealert verwijderd moeten worden. Dit wordt meer niet dan wel gedaan, en zolang de auto altijd netjes z’n beurtjes krijgt (en dus met schone olie rijdt) is het geen probleem. Wordt er een keer met wat viezere olie gereden dan willen ze nog wel eens dicht gaan zitten. Wat er dus bij mij gebeurd is.

                        Filtertjes komen er zo vanaf, en het hele ding weer ingebouwd en een rondje gereden. Bij stationair voelt de auto nu prima (en ratelt niet meer), en bovenin lijkt er ook wel wat vermogen bij gekomen te zijn. De auto rijdt wat soepeler, en trekt wat beter van rotondes af. Yay!

                        Binnenkort maar eens degene aan inlaatkant doen. Door de kabelboom daar kom je er wat lastiger bij, dus die moet ik even met wat beleid (en misschien beter gereedschap) doen.

                        #18347856
                        GooneyBird
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 February 2010

                          Gisteren bij Liviu geweest om een lang gekoesterd hebbedingetje in de Vec in te bouwen, namelijk een originele UHP4-module! Mijn CD70 heeft al aux-in, en voor de compleetheid (en natuurlijk de veiligheid, ahum) wou ik ook fabrieks-af Bluetooth in de auto hebben. :happy02:

                          Na enig sloopwerk, wat Liviu overigens super-netjes gedaan heeft….
                          [img]https://s26.postimg.org/pr9zwdokp/IMG_2104.jpg[/img]

                          ..zat de module er in en was deze aangemeld. Het is een ouder systeem, dus dingen als het spraakherkenningssysteem hadden eventjes wat gewenning nodig (wat zijn we toch verwend met Siri en Google Now), maar het werkt allemaal wel.
                          [img]https://s26.postimg.org/k4dmywm21/IMG_2107.jpg[/img]
                          (Grappig hoe eerst de symbooltjes naar rechts uitgelijnd waren in het tabblad, en nu naar links)

                          Siri kan je nog steeds bedienen, je moet alleen dan wel zelf de home-button op je telefoon ingedrukt houden (of “Hey Siri” roepen als ie aan de lader hangt). Vervolgens ziet de carkit de stem van Siri als een telefoongesprek met jezelf, en krijg je Siri over de speakers en gebruikt ie de microfoon van de UHP4. Nadat Siri haar ding heeft gedaan moet je wel weer (via het knopje op het stuur) ophangen.

                          #18348195
                          djjuergen
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 April 2009

                            ik vind je pagina nu pas :( Sorry!

                            Mooie Vectra heb jij! (enne nog vele veilige en fijne kilometers)

                            even over de DRL: ik had ergens gelezen dat je zowel voor als achter moest programmeren om geen fouten te krijgen of om resultaat te zien. Ik haal de DRL er tijdelijk uit. ik zag laatst bij toeval dat de lampen aan de achterzijde niet goed meer branden in het donker.

                            #18348201
                            GooneyBird
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 February 2010

                              [quote quote=18348195]ik vind je pagina nu pas :( Sorry!

                              Mooie Vectra heb jij! (enne nog vele veilige en fijne kilometers)

                              even over de DRL: ik had ergens gelezen dat je zowel voor als achter moest programmeren om geen fouten te krijgen of om resultaat te zien. Ik haal de DRL er tijdelijk uit. ik zag laatst bij toeval dat de lampen aan de achterzijde niet goed meer branden in het donker.

                              [/quote]

                              Ah, dus die moet je zowel in je UEC als REC aanzetten? Dat had ik nog niet geprobeerd, thx!
                              Wat voor issue had je dan met je achterlichten? En hoe doet je DRL het dan? (zwak stadslicht/mistlicht of zo?)

                              #18348203
                              djjuergen
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 April 2009

                                Wat ik bij de vrienden van VXRonline.co.uk had gelezen wel. Bij Motor-talk.de was men er niet zo heel erg duidelijk over :(

                                Bij mij waren de stadslichten achter aan het schommelen van zwakker naar helderder. <– dit was overigens geprogrammeerd met variant 2

                                #18348241
                                GooneyBird
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 February 2010

                                  Vandaag eventjes tijd, en dus een andere irritatie aangepakt. Cruise control werkt, maar soms valt deze er spontaan van ‘af’ als ik de hendel zachtjes aanraak, of over een hobbel rijdt. De CIM, ECM, en BCM gaven ook een Cruise Control Switch Malfunction aan, dus dan is het voor mij vrij duidelijk in welke hoek ik het moet zoeken.

                                  Om de CC-hendel er vanaf te krijgen, moet je het rubbertje een beetje aan de kant duwen en met een lange (bijvoorbeeld) inbus oid in het gleufje een palletje wegdrukken. Vervolgens kan je de hendel er zonder enig geweld zo vanaf halen. Het is een beetje pielen, maar in principe heel makkelijk. Als je kracht moet zetten doe je het verkeerd! Zie [url=https://youtu.be/jEY3UcJs0e0?t=11]HIEERRR[/url] een mooi filmpje van hoe dit aan te pakken.

                                  Met de hendel er vanaf is het voor mij als ITer vrij duidelijk waar ’t probleem ligt….
                                  [img]https://s26.postimg.org/rsq6mzwdl/IMG_2127.jpg[/img]
                                  [img]https://s26.postimg.org/ozwz2yw15/IMG_2128.jpg[/img]
                                  …de contactjes zijn helemaal weggesleten.

                                  Ik heb de multimeter erop gezet, denkende dat de 4 contactjes corresponderen met de 3 knoppen en een gemeenschappelijke grond. Niet dus. Contact 1 en 4 doen in principe niets (wellicht om de auto te laten voelen dat er een CC-hendel zit?), en contact 2 en 3 hebben wisselende hoeveelheden weerstand naar al gelang welk knopje je indrukt. Het is dus allemaal vrij gevoelig qua electrische weerstand. Dan snap ik ook wel waarom de hendel het slecht doet, als het contactmateriaal bijna weg is!

                                  Ik heb de contacten goed schoongemaakt met een ontvetter voor printplaten, en daarna met wat soldeertin (zonder flux!) wat nieuw contactmateriaal aangebracht. Omdat ik niet weet wat de buitenste twee contactjes doen, heb ik die ook maar wat aangedikt. Op deze manier weet ik zeker dat de ontvanger van deze hendel goed contact maakt, en dit probleem voorlopig ook niet meer terug komt!

                                  [img]https://s26.postimg.org/56kva9ind/IMG_2129.jpg[/img]
                                  (excuseer mijn soldeerskillz. Meestal bak ik dikkere draden aan elkaar, en daar is mijn motoriek op ingesteld)

                                  Waarschijnlijk was ik ook wel weggekomen met alleen de punten goed schoonmaken. Maar goed, aangezien er gewoon nog maar weinig materiaal op zat dacht ik dat het probleem dan snel weer terug zou komen. Op deze manier hoop ik dat het niet meer terug komt.

                                  Installatie in de auto is simpel. Duw hendel in ontstaan gat totdat-ie klik doet, en fröbel het rubbertje er weer in. Daarna heb ik met OpCom de foutcodes gewist, en eventjes alle knoppen getest. (ECM > Diagnostics List > Cruise Control Button) De foutcode kwam niet meer terug, wat eerder wel gebeurde.

                                  Gefixt! Voorlopig niet meer aan komen! :good-job:

                                  #18348289
                                  Outzy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    21 August 2015

                                    netjes

                                    #18348650
                                    GT-Joey
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 March 2006

                                      hmm ik ga dat ook maar eens proberen dan heb nog een cc indicator over want hij werkt bij mij ook niet
                                      maar ben jij over de microfoon van de auto goed te horen
                                      want ik krijg altijd het verwijt dat ik niet te verstaan ben dat het heel zachtjes klinkt

                                      #18348675
                                      GooneyBird
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 February 2010

                                        [quote quote=18348650]hmm ik ga dat ook maar eens proberen dan heb nog een cc indicator over want hij werkt bij mij ook niet
                                        maar ben jij over de microfoon van de auto goed te horen
                                        want ik krijg altijd het verwijt dat ik niet te verstaan ben dat het heel zachtjes klinkt

                                        [/quote]

                                        Mijn microfoon werkt prima. Die van mij zit gesoldeerd in de kabelboom, in plaats van met een stekkertje, wellicht dat daar het verschil zit?

                                        #18411658
                                        GooneyBird
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 February 2010

                                          En bijna 4 jaar later kan ik melden dat de grote Vec nog steeds prima bevalt!

                                          Inmiddels staat de teller op 190.000km en er is aardig wat onderhoud in gaan zitten om ‘m voor de komende jaren weer netjes te krijgen. Het koelsysteem had wat schade opgelopen en begon te lekken, dus daar is een waterpomp (+ distri, in 1 keer door), thermostaat, radiateur en onderste slang aan vervangen. Is nu weer lekvrij. Daarnaast de gebruikelijke beurtjes. Ook is er een jaar geleden een velg krom geraakt (denk een pothole of flinke hobbel iets te stevig gepakt), dus heb ik alle 4 de velgen vervangen samen met de banden (zaten er toch al aan te komen), en staat de Vec er weer nertjes bij.

                                          Plannen:
                                          – De CD70 die er nu in zit is… naja….outdated. Het mechanisme achter de Navi CD-lezer is wat wispelturig als het koud is, dus ik rij al een tijdje met de telefoon op het dashboard en aan de aux-in van de radio. Misschien ook wel beter, aangezien de kaarten van de radio uit 2014 komen…. Dus ik wil een 2-din radio inbouwen OF een goede telefoonhouder die NIET mijn ventilatieroosters sloopt monteren. Eens kijken wat er allemaal op de markt is.
                                          – Ventilatierooster vervagen. Er zijn nu twee lamellen gebroken, waarvan eentje door bovenstaande telefoonhouder.
                                          – Backlight CID vervangen. De lamp is onderweg, zodra ie er is zal ik wel een beschrijving maken.

                                          #18411766
                                          Huiting88
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 March 2015

                                            Als ik je een tip mag geven qua radio.. koop niet die merkloze dubbel-din van marktplaats van 170 tot 190 euro
                                            Ik heb die ook gekocht .. die zogenaamde opel android radiotjes

                                            Wat een ROTZOOI .. ik had nog meer plezier van vn originele cdr2005 dan deze nieuwe

                                            Verder , mooi om te zien dat je een trouwe vectra liefhebber bent

                                            #18412989
                                            GooneyBird
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 February 2010

                                              [quote quote=18411766]Als ik je een tip mag geven qua radio.. koop niet die merkloze dubbel-din van marktplaats van 170 tot 190 euro Ik heb die ook gekocht .. die zogenaamde opel android radiotjes Wat een ROTZOOI .. ik had nog meer plezier van vn originele cdr2005 dan deze nieuwe Verder , mooi om te zien dat je een trouwe vectra liefhebber bent[/quote]

                                               

                                              Dat was ook absoluut niet mijn intentie. Mijn vader heeft zo’n Ali-ding in z’n auto zitten en da’s alleen maar gezeur. Nee, ik wil kijken of ik een Sony die binnenkort vrij komt (lease-bus die terug naar leasebedrijf gaat) in de Vec kan steken. Zit nog een beetje te hannesen met stuurwielbediening-interfaces en zo.

                                              #18413094
                                              Huiting88
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 March 2015

                                                Ah nice , ben benieuwd naar je uitkomst!

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.