Schok bij gasgeven en gas los

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Schok bij gasgeven en gas los

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345362
    djpauluz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2017

      Beste forumleden,

      Mijn vorige post over het vliegwiel heeft helaas geen reacties gekregen maar ik weet nu ook niet meer zeker of dit wel het probleem is.

      Ik zit met het volgende. Als ik rij en gas geef en juist gas los laat is er een duidelijk schok / bonk voelbaar in de hele auto. Dit lijkt voornamelijk te gebeuren als er dus spanning op de aandrijving komt of deze er juist af gaat. Het gebeurt ook als je de koppeling snel laat opkomen. Mijn vraag is dan ook of dit normaal is bij de vectra c dat dit zo goed voelbaar is? Je merkt ook wat meer trillingen in de auto tijdens het rijden. Ik heb samen met een kennis gekeken naar de onderste motorsteunen en met een voet op de rem en koppeling op laten komen zie je de de voorste steun onder wel zo’n 1 tot 1,5 cm beweging heeft voornamelijk omhoog.

      Omdat ik er zelf niet meer uit kom is de vraag of de schok en de trilling uit deze steunen kunnen komen? Het vliegwiel maakt geen lawaai bij het uitzetten en ook hoor je niks als je je voet op de rem houd en koppeling op laat komen. Bij mijn oude ford focus was het vliegwiel wel duidelijk hoorbaar toen deze stuk was maar het geeft ook dezelfde klachten vandaar mijn verwarring een beetje.

      Ook heb ik gemerkt dat er wat ruimte zit op 1 van de koppelstangen van de stabilisator voor maar ik neem aan dat dit niks te maken heeft met het bonken bij gas geven. Het is dan ook niet continu aanwezig maar echt 1 keer zodra je het gas los laat en 1 keer bij opnieuw gas geven net alsof de motor naar voor en achter beweegt. Ik zou graag het een en ander uitsluiten vandaar deze post.

      Het gaat overigens om een vectra c1 z22yh met f23 bak

      Ik hoor graag jullie bevindingen.

      #18345363
      GooneyBird
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 February 2010

        Ik heb dat ook een beetje met mijn Vec (C2, Z18XER). Het lijkt erger te worden als de airco aan staat. Sowieso heb ik gemerkt dat het een auto is waarmee je rustig en voorzichtig moet schakelen, ook omdat je bij het intrappen van de koppeling nogal eens merkt dat de toeren blijven hangen of zelf eventjes iets oplopen.

        #18345375
        dappie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 July 2008

          Djpauluz, waarom vernieuw je die motor steunrubber niet, (weet niet wat hij kost ?) misschien vangt hij bij het gas geven
          En los laten dan de schok/bonk beter op.

          Vr,gr, jac.

          #18345376
          djpauluz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 May 2017

            Heb inmiddels 2 nieuwe steunen besteld want ze waren niet zo duur. Het gaat mij er alleen om dat ik graag het vliegwiel wil uitsluiten. We gaan bijna op vakantie naar frankrijk met de vouwwagen en wil niet stil komen te staan met een kapot dubbelmassavliegwiel.

            Vandaar ook de vraag of mensen hier al ervaring mee hebben gehad en of het vaker voor komt dat de steunen kapot gaan?

            #18345378
            dappie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 July 2008

              van wat ik hier gelezen heb is dat hij gaat rammelen, maar zo lang je dat niet hoor zou ik eerst ff de steunen
              Doen en dan weer eens gaan rijden, misschien scheelt dat al een hoop, ik ben benieuwd, succes.

              Vr,gr, jac.

              #18346964
              Vectra G1T8S
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 May 2016
                #18347106
                djpauluz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 May 2017

                  Helaas toch het twee massa vliegwiel kapot. Tijdens de vakantie begon ook mij druklager lawaai te maken dus heb weer een leuke klus te doen. Heb nu alles gelijk besteld koppeling vliegwiel e.d dan kan ik er straks weer tegen aan.

                  #18347482
                  Vectra G1T8S
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 May 2016

                    [quote quote=18347106]Helaas toch het twee massa vliegwiel kapot. Tijdens de vakantie begon ook mij druklager lawaai te maken dus heb weer een leuke klus te doen. Heb nu alles gelijk besteld koppeling vliegwiel e.d dan kan ik er straks weer tegen aan.

                    [/quote]

                    heb je je koppeling en vliegwiel vervangen? ben benieuwd wat je ervaringen nu zijn en of het is opgelost?

                    #18348079
                    djpauluz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 May 2017

                      Heb afgelopen weekend het vliegwiel en de koppelingset vervangen. Het is echt een andere auto geworden. Koppeling loopt weer lekker soepel en licht en vooral het vliegwiel heeft het verschil gemaakt. Waar ik eerder nog last had van bokken en trillen bij gas geven en gas los is hij nu helemaal rustig en trillingsvrij. Wat mij ook opvalt is dat de bijgeluiden bij het starten nu ook weg zijn zowel bij koude als warme motor. Het oude vliegwiel had dan ook speling naar boven en beneden en er was ook duidelijk niet voldoende weerstand meer op de veren waardoor de vrije slag veel te groot was geworden.

                      Ik ga nog 1 ding aanpakken omdat hij wat moeilijk schakelt. De bussen onderaan de versnellingspook zijn versleten waardoor er nu te veel speling op zit en je echt moet zoeken naar de juiste versnelling. Heb al een setje besteld a 30 euro een stuk goedkoper als een nieuwe pook.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.