Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dit is een C20XE, das duidelijk.
De kop kan zijn een Kolbenschimdt KS 400 of een Coscast 400, te zien aan de achterzijde vd kop, onder de bobinekabels.
Eerst maar ‘s de bougies er uit om te kijken of er 1 of misschien allemaal zwart zijn.
Daarna kun je een cilinder-lektest en een compressie-test laten doen. 232.000km is voor een moderne auto niet echt veel, en ik neem aan dat de motor op tijd z’n beurten heeft gehad.
Lekt de motor op allerlei plaatsen?
Is dit 1 april? (nee 2 april)
Kun je toch zien als je je smartphone met die poort verbindt…
Draadbreuk in de portier-doorvoer?
Remblokken en schijven zelf vervangen is goed te doen mits je een beetje handig bent.
Remklauwen achter is iets moeilijker vanwege het terugduwen van de remzuigers achter, die moet je al draaiend terugstellen.
De remzuigers vóór kun je terugstellen met een kleine lijmtang, maar let op dat daarbij het rempotje niet overloopt. Alle remvloeistof gaat bij het terugstellen immers terug naar het rempotje.
Remblokken voorzien van beetje koperpasta op de glijvlakken.
Misschien gelijk maar verversen van alle remvloeistof? (1x per 2 jaar)
Ik zou eens elders gaan shoppen…
Verkeerde bandenmaat, hoogteslag, kromme velg, versleten wiellagers, versleten of kromme aandrijfassen, versleten schokbrekers, ophangrubbers, uitlijning…
Kortom alles wat met de aandrijving te maken heeft kan trilling veroorzaken.
Als je wegrijdt met een koude motor dan hoort de thermostaat gesloten te zijn. De waterpomp circuleert dan alleen water door het motorblok en de kop. Al na een kilometer of 5 (!) is dat water zó heet dat de thermostaat open moet gaan. Dan pas wordt de slang naar de radiateur warm (kun je eenvoudig controleren) en ook de radiateur zelf, ten teken dat het hete water nu dóór de radiateur gaat en daar gekoeld wordt.Nóg weer enige kilometers later is de motor op bedrijfstemperatuur en zijn alle waterslangen heet. Het koelsysteem staat dan onder druk (ik denk 1,5 Bar) en de dikke slangen kun je door de druk niet meer indrukken met de hand.
Zo zou het moeten zijn. De waarde van de thermostaat bepaald de warmte IN het motorblok, een soort temperatuurregelaar…
Bij jou lijkt het wel dat de thermostaat niet sluit, heb je wel het goede model en is deze goed gemonteerd?
Als je het echt wilt weten, dan thermostaat weer demonteren en in een bakje met water hangen. Water verwarmen en met een thermometer kijken wanneer die open gaat.
Ik zou niet direct een nieuwe kopen. Maar heel weinig kans dat deze zojuist gekochte thermostaat stuk is…
Lijkt toch heel erg op lekke koppakking, je kunt een gasmeting laten testen IN je expansievat om te zien of er geen verbrandingsgassen in je koelsysteem komen.
En heeft je expansiedop wel een overdrukklep zoals astrid_fahrer ook al schrijft?
En wordt je radiateur wel warm? Misschien heb je (toch) geen circulatie…
Kunnen ze je dat niet vertellen bij de rollenbank?
Heeft te maken met Emissiecode (bouwjaar):
This is not normal, it should be nice and clear.
Clean it all securely en check de rubbers.
I allwish use a very littlebit of cuperpaste on te sparkplugthreat before mounting.
Use a torqwrench.
Waarschijnlijk in de achterste wielkasten.
Voorzichtig met een draad proberen door te prikken?
Bizar!
Hebben ze dit bij de garage los gehad en vergeten weet vast te draaien?
Noodloop?
Probeer eens een andere computer (voor een paar tientjes uit de sloop)
Moet toch uit te lezen zijn…?
24 augustus 2022 om 16:31 In reactie op: Kentekenplaat verlichting, 3e remlicht en cruise defect #18477895Eerst maar ‘s de lampjes testen op de werkbank.
Als die goed zijn én je hebt spanning op de aansluitdraden dan kan het alleen nog maar de fitting zijn…
[quote quote=18477891] … Overigens hele opluchting dat het niets ernstigs is [/quote]
Overigens hele opluchting dat een wiel er niet afgelopen is
Bedenk wat er had kúnnen gebeuren op de snelweg …!
[quote quote=18474115]Nou het oordeel is binnen. De garage heeft met camera’s in de cilinders gekeken en deze zien er erg slecht uit. Zo slecht dat ze een nieuw motorblok adviseren. Deze kosten lopen natuurlijk aardig in de papieren wat de auto bijna niet waard is. Wellicht dat ikzelf een motorblok wissel ga proberen. Een motorblok van onderdelenlijn.nl, iemand ervaringen mee? Groet[/quote]
Nee, geen ervaring mee. Maar wel met BM-parts in Surhuisterveen. Eerlijk en betaalbaar. https://www.bm-parts.nl/
100 Pk is méér dan genoeg. Er zijn vele auto’s die aanzienlijk minder hebben en gewoon de berg op gaan…
Ik denk eerder dat je pk’s kwijt bent. Doe eens een compressie-test. En een goede afstelbeurt (met nieuwe bougies en verse olie) doet soms ook al wonderen…
[quote quote=18474031]Waar heb je dan die prijsopgave gedaan? 1500 voor een koppakking van een 1.6 is echt veel geld. Was het een 16v of 8v? …[/quote]
Mosterd na de maaltijd…
[quote quote=18473072]als de geleide stangen al vernieuwd zijn dan doe maar een nieuwe remklauw, de astra J heeft een stukje plastic bij de remcupjes zitten, als die een keer te warm is geworden dan is die vervormd en kan ervoor zorgen dat de remzuiger blijft hangen waardoor alles weer heet wordt.[/quote]
Mee eens.
Zoals astrid_fahrer ook stelt: bij heet worden van een remklauw loopt er iets aan waardoor de remblokken niet goed vrij komen.
Ik zou zeggen: ding op de krik, wiel er af en remklauw losmaken.
Óf de geleidepennen lopen stroef, óf de remzuigers zitten vast. In beide gevallen komen, ná het remmen, de blokken niet goed vrij waardoor ze blijven aanlopen en dus (héél) heet worden…
De geleidepennen zijn makkelijk schoon te maken en in-te-vetten maar bij vastzittende remzuigers komt wat meer werk kijken. Remzuigers kun je er vrij makkelijk “uittrappen” met je rempedaal en daarna controleren op roest. Schoonmaken met staalwol is meestal de oplossing. Kontroleer ook de rubber keerringen en (vooral!) de stofhoezen, deze moeten 100% goed zijn. Vervang ze zonodig. Terug monteren van de zuigers doe je met blauw remvet.
Het weer in-elkaar-zetten van de zuigers is een secuur werkje dat enige ervaring vereist. Laat dit doen door iemand met kennis van zaken.
Daarna de boel ontluchten met verse remvloeistof en klaar is kees. Ik zou het in 1.5 uur kunnen.
Alternatief is: neem een nieuwe, of uit de sloop “gebruikte” klauw en vervang de hele klauw. Dit is vaak de “garage-methode”. Maar ook dan moet je ontluchten en verse remvloeistof gebruiken.
Wanneer is voor het laatst je remvloeistof ververst? Remvloeistof is erg hygroscopisch en trekt heel makkelijk water aan. Water in je remsysteem geeft heel makkelijk roestende remzuigers, maar ook: als je veel moet remmen worden de remmen zó heet dat het opgenomen water verandert in stoom, en als je dán gaat remmen trap je de stoombel samen in plaats van je remzuigers te bedienen. Resultaat: Geen remwerking aanwezig! Boem Botsing!
Autofabrikanten raden aan elke 2 jaar de remvloeistof te verversen, dat is om dié reden.
[quote quote=18467013]Je kan ook het koelsysteem op druk zetten en dan kijken waar het lekt. Soms lekken slangen niet als er geen druk opstaat.[/quote]
Ja, dat is de garagemethode.
Ik vermoed dat Marcel86 dit pompje niet heeft. Daarom motor op temperatuur rijden, dan is het systeem op druk en zijn de slangen hard.
Moet genoeg zijn om lekkage op te sporen.
Aan de “achterkant” van het blok lopen volgens mij geen waterkanalen. Koelvloeistof-lekkage (naar buiten) kan zijn thermostaat, gescheurde slangen, slang aansluitingen, scheurtje in expansievat, en dat soort dingen. Maar dat is het allemaal niet want dat heb je al gecontroleerd.
Wat dan overblijft is de waterpomp. Een zeer verdacht onderdeel dat vaak lekkage geeft.
Ik zou de boel aan de onderkant van het blok zo goed mogelijk droog maken en en ook alle slangaansluitingen van het koelsysteem. Dan een eindje gaan rijden om de motor op temperatuur te brengen.
Vervolgens weer overal goed kijken om druppeltjes gekleurde (koel-)vloeistof op te sporen. Het zou me niet verbazen als toch de waterpomp het probleem is…
-
AuteurBerichten