Astra J 1.4 turbo houdt in en tikt A14NEL

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J 1.4 turbo houdt in en tikt A14NEL

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18405269
    RvDansik
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    18 January 2021

    Hallo allemaal,

    Mijn Astra J sports tourer met 1.4 turbo uit 2015 heeft helaas kuren. Kmstand 82.000

    Op dit moment loopt de motor heel slecht en tikt heel duidelijk.

    Het begint met dat de motor inhoudt en schokt tijdens optrekken en ook voelbaar tijdens rijden op snelheid. Als dan de snelheid er weer uit is en/of stilstaan dan tikt de motor. Van de ene op de andere dag kan dat ook weg zijn, en rijdt ie als vanouds. Maar het komt elke keer weer terug. Heb de olie en filters ook al laten vervangen, was pas 10.000km oud. Wat zou het evt kunnen zijn?

    Alvast bedankt,

    Remco

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    #18405327
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Hoe zag de olie eruit?

    Oliefilter open gemaakt?

    Beiden gecontroleerd op metaaldeeltjes?

    #18405338
    RvDansik
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    18 January 2021

    Olie zag er goed uit. 10.000km oud. Oliefilter niet open gemaakt, heb ik ook niet meer. Was 2 weken geleden.

    Vanmorgen naar werk gereden met inhoudende auto en hard tikkende motor. Eenmaal op werk 10 minuutjes later was het tikken minder en begon ie ook weer beter te lopen. Heb m half uurtje stationair laten draaien en het tikken was weg en hij reed ook weer goed. Maar kan morgen zo weer anders zijn. Het komt en het gaat ook weer weg. Daarom is het zo lastig om te lokaliseren wat het kan zijn. Heb m vanmorgen uitgelezen op werk, geen storingen.

    #18405510
    the-duke
    Bijdrager
    • Topics 22
    • Reacties 318
    Lid sinds:
    10 August 2007

    Hebben ze wel de juiste olie erin gedaan ? Dexos 1 gen 2 5W30 en een origineel filterelement gebruikt ?
    Waar hoor je het geluid als je onder de motorkap kijkt ?

    Gr,
    The Duke

    #18405590
    22voeter
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 66
    Lid sinds:
    4 November 2018

    Als de motor met name tikt als hij koud is zouden het de hydraulische klepstoters kunnen zijn, misschien te dikke (15W40) olie gebruikt bij de oliewissel?

     

    Corsa A 1.3
    Kadett C 1.2
    Astra F 1.6
    Vectra B 1.6 16v
    Corsa B 1.4
    Zafira A 1.8 16v
    Combo C 1.7di
    Combo C 1.3cdti
    Zafira B 1.8 16v

    #18405611
    RvDansik
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    18 January 2021

    <p style=”text-align: center;”>@the-duke Ja, zit de  goeie olie in. 5W30  Het probleem was er al voor de olie wissel. Heb het blok ook al geflushed en daarna olie vernieuwd.</p>

    @22voeter
    .. De motor kan zo ineens beginnen in te houden tijdens het rijden en dan tikt ie ook meteen als we weer voor een stoplicht staan. Dus niet alleen als ie koud is. Kan ook zomaar ineens weer goed zijn.

    Tikken komt bij bovenkant vandaan.

    #18405618
    the-duke
    Bijdrager
    • Topics 22
    • Reacties 318
    Lid sinds:
    10 August 2007

    Check toch eerst eens wat ze erin gedaan hebben qua olie en filter.  Of had je dit probleem al voor de oliewissel ?

    Verder kan je misschien een filmpje maken terwijl hij tikt onder de motorkap en die ergens neerzetten waar we hem kunnen zien. Misschien helpt dat om advies te geven.
    De bovenkant is wel heel algemeen, misschien kan je nog wat beter kijken of het aan de kant van de distributieketting zit bijvoorbeeld.

    Gr,
    The Duke

    #18405620
    RvDansik
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    18 January 2021

    @the-duke

    Ja, probleem was er al voor oliewissel. 5W30 en origineel filter gebruikt.

    Op dit moment loopt ie weer goed en tikt niet, maar dat kan straks zo weer terug komen. Dat is juist het rare. Zit nu zelf aan vervuilde klepstoters te denken…

    Misschien hydraulische klepstoterreiniger proberen?

    #18405654
    the-duke
    Bijdrager
    • Topics 22
    • Reacties 318
    Lid sinds:
    10 August 2007

    Ik zou eerst proberen te checken waar het vandaan komt.  Eerst de oorzaak en dan pas de beste oplossing.
    Misschien is een distributiekettingspanner wel niet in orde of de nokkenasverstelling of een membraam in je kleppendeksel of PCV klepje in je inlaatspruitstuk etc etc.  of een combinatie van dingen. Er kan zo veel zijn.  Er gaan geen lampjes branden tijdens het inhouden ?

    Ik ken de combinatie van tikken en inhouden niet, maar wat jij als tikken omschrijft heb ik natuurlijk niet kunnen horen..
    Misschien even iemand laten luisteren van een garage ?

    Gr,
    The Duke

    #18405656
    RvDansik
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    18 January 2021

    Nee, geen lampjes op het dashboard, en ook geen storingen als we hem uitlezen hier op werk. (Autoschade bedrijf)

    De motorflush en olie wissel is bij een garage gedaan waar wij hier op werk veel zaken mee doen.

    Heb het er vandaag met een andere monteur over gehad, maar hij kon niet luisteren want de auto rijdt de laatste 2 dagen weer goed. Zal je altijd zien, maar dat kan morgen ineens weer anders zijn. Die monteur had het ook over vervuilde klepstoters en adviseerde om klepstoterreiniger erin te gooien en kijken of het probleem wegblijft.

    In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Het zal vast en keer goedkomen

     

    #18405840
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    De motorflush en olie wissel is bij een garage gedaan waar wij hier op werk veel zaken mee doen.

    Wat voor motorflush hebben ze gedaan?
    Meestal moet je na zo’n reinigingsmiddel ook weer na een aantal km-er je olie en filter vervangen.

    En een motorflush additief komt ook langs je klepstoters, waarom zou je die dan nogmaals willen doen?

    #18405845
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    5W30 en origineel filter gebruikt

    Er zit wel verschil tussen 5w30 en 5w30.
    En bij deze motoren moet je specieke olie gebruiken
    Die moet de specificatie Dexos 1 gen 2 5W30 hebben.

    Persoonlijk vind ik het merk oliefilter er niet zo toe doen, PSA/Opel, Bosch, Mann etc. allemaal prima.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.