Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra J 1.4 turbo houdt in en tikt A14NEL
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 22 januari 2021om 15:02 door
Corsa_GSi.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2021 om 19:54 #18405269
Hallo allemaal,
Mijn Astra J sports tourer met 1.4 turbo uit 2015 heeft helaas kuren. Kmstand 82.000
Op dit moment loopt de motor heel slecht en tikt heel duidelijk.
Het begint met dat de motor inhoudt en schokt tijdens optrekken en ook voelbaar tijdens rijden op snelheid. Als dan de snelheid er weer uit is en/of stilstaan dan tikt de motor. Van de ene op de andere dag kan dat ook weg zijn, en rijdt ie als vanouds. Maar het komt elke keer weer terug. Heb de olie en filters ook al laten vervangen, was pas 10.000km oud. Wat zou het evt kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Remco
19 januari 2021 om 16:11 #18405327Hoe zag de olie eruit?
Oliefilter open gemaakt?
Beiden gecontroleerd op metaaldeeltjes?
19 januari 2021 om 16:31 #18405338Olie zag er goed uit. 10.000km oud. Oliefilter niet open gemaakt, heb ik ook niet meer. Was 2 weken geleden.
Vanmorgen naar werk gereden met inhoudende auto en hard tikkende motor. Eenmaal op werk 10 minuutjes later was het tikken minder en begon ie ook weer beter te lopen. Heb m half uurtje stationair laten draaien en het tikken was weg en hij reed ook weer goed. Maar kan morgen zo weer anders zijn. Het komt en het gaat ook weer weg. Daarom is het zo lastig om te lokaliseren wat het kan zijn. Heb m vanmorgen uitgelezen op werk, geen storingen.
20 januari 2021 om 14:06 #18405510Hebben ze wel de juiste olie erin gedaan ? Dexos 1 gen 2 5W30 en een origineel filterelement gebruikt ?
Waar hoor je het geluid als je onder de motorkap kijkt ?Gr,
The Duke20 januari 2021 om 23:39 #18405590Als de motor met name tikt als hij koud is zouden het de hydraulische klepstoters kunnen zijn, misschien te dikke (15W40) olie gebruikt bij de oliewissel?
Corsa A 1.3
Kadett C 1.2
Astra F 1.6
Vectra B 1.6 16v
Corsa B 1.4
Zafira A 1.8 16v
Combo C 1.7di
Combo C 1.3cdti
Zafira B 1.8 16v21 januari 2021 om 07:18 #18405611<p style=”text-align: center;”>@the-duke Ja, zit de goeie olie in. 5W30 Het probleem was er al voor de olie wissel. Heb het blok ook al geflushed en daarna olie vernieuwd.</p>
@22voeter.. De motor kan zo ineens beginnen in te houden tijdens het rijden en dan tikt ie ook meteen als we weer voor een stoplicht staan. Dus niet alleen als ie koud is. Kan ook zomaar ineens weer goed zijn.Tikken komt bij bovenkant vandaan.
21 januari 2021 om 10:19 #18405618Check toch eerst eens wat ze erin gedaan hebben qua olie en filter. Of had je dit probleem al voor de oliewissel ?
Verder kan je misschien een filmpje maken terwijl hij tikt onder de motorkap en die ergens neerzetten waar we hem kunnen zien. Misschien helpt dat om advies te geven.
De bovenkant is wel heel algemeen, misschien kan je nog wat beter kijken of het aan de kant van de distributieketting zit bijvoorbeeld.Gr,
The Duke21 januari 2021 om 10:55 #18405620Ja, probleem was er al voor oliewissel. 5W30 en origineel filter gebruikt.
Op dit moment loopt ie weer goed en tikt niet, maar dat kan straks zo weer terug komen. Dat is juist het rare. Zit nu zelf aan vervuilde klepstoters te denken…
Misschien hydraulische klepstoterreiniger proberen?
21 januari 2021 om 18:01 #18405654Ik zou eerst proberen te checken waar het vandaan komt. Eerst de oorzaak en dan pas de beste oplossing.
Misschien is een distributiekettingspanner wel niet in orde of de nokkenasverstelling of een membraam in je kleppendeksel of PCV klepje in je inlaatspruitstuk etc etc. of een combinatie van dingen. Er kan zo veel zijn. Er gaan geen lampjes branden tijdens het inhouden ?Ik ken de combinatie van tikken en inhouden niet, maar wat jij als tikken omschrijft heb ik natuurlijk niet kunnen horen..
Misschien even iemand laten luisteren van een garage ?Gr,
The Duke21 januari 2021 om 18:46 #18405656Nee, geen lampjes op het dashboard, en ook geen storingen als we hem uitlezen hier op werk. (Autoschade bedrijf)
De motorflush en olie wissel is bij een garage gedaan waar wij hier op werk veel zaken mee doen.
Heb het er vandaag met een andere monteur over gehad, maar hij kon niet luisteren want de auto rijdt de laatste 2 dagen weer goed. Zal je altijd zien, maar dat kan morgen ineens weer anders zijn. Die monteur had het ook over vervuilde klepstoters en adviseerde om klepstoterreiniger erin te gooien en kijken of het probleem wegblijft.
In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Het zal vast en keer goedkomen
22 januari 2021 om 15:00 #18405840De motorflush en olie wissel is bij een garage gedaan waar wij hier op werk veel zaken mee doen.
Wat voor motorflush hebben ze gedaan?
Meestal moet je na zo’n reinigingsmiddel ook weer na een aantal km-er je olie en filter vervangen.En een motorflush additief komt ook langs je klepstoters, waarom zou je die dan nogmaals willen doen?
22 januari 2021 om 15:02 #184058455W30 en origineel filter gebruikt
Er zit wel verschil tussen 5w30 en 5w30.
En bij deze motoren moet je specieke olie gebruiken
Die moet de specificatie Dexos 1 gen 2 5W30 hebben.Persoonlijk vind ik het merk oliefilter er niet zo toe doen, PSA/Opel, Bosch, Mann etc. allemaal prima.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.