Astra G (98) start niet meer na oververhitting

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G (98) start niet meer na oververhitting

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18470982
    Zippy1970
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 June 2022

      Mijn oude Astra G verliest de laatste tijd snel koelvloeistof en ook moet ik eens in de paar maanden olie bijvullen. Vorige week ging het olielampje in bochten branden en de temperatuur liep ook flink op, maar nog niet in het rood. Thuis aangekomen heb ik de auto gewoon geparkeerd en meteen wat koelvloeistof bijgevuld.

      De volgende dag wilde de auto echter niet meer starten en klinkt de motor bij het starten alsof er geen compressie is. Wat ik zo gek vind (maar ik ben dan ook geen monteur), is dat de motor normaal liep toen ik hem de dag ervoor parkeerde en uitzette, maar de volgende ochtend het helemaal mis was. Dus tijdens het afkoelen van de motor, is er iets gebeurd…

      Wat zou dit kunnen zijn? Is er iets wat ik makkelijk zelf na kan kijken? Let wel, ik heb geen garage dus alles moet aan de kant van de weg gebeuren.

      Bij voorbaat dank!

      #18471046
      astrid_fahrer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Mijn eerste gok is dat de temperatuur van je motor nog verder is gestegen toen je hem stil zette.

        Er is dan geen rijwindkoeling, geen KVS circulatie niks meer dus wellicht is je motortemperatuur  toen echt nog behoorlijk opgelopen met alle gevolgen van dien. Als het olielampje al gaat branden dan moet je normaliter al de motor asap stil zetten en de motorolie bijvullen om motorschade te voorkomen.

        Dus dat de motor op dat moment met te weinig smering rond reed dat zal de hitte ontwikkeling (extra wrijving) ook zeker niet ten goede zijn gekomen.

        Wat voor motor is het? 1.6, 1.8 2.0, 2.2?

        #18471079
        opel-mark
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 March 2011