Astra G (98) start niet meer na oververhitting

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G (98) start niet meer na oververhitting

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18470982
    Zippy1970
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 June 2022

      Mijn oude Astra G verliest de laatste tijd snel koelvloeistof en ook moet ik eens in de paar maanden olie bijvullen. Vorige week ging het olielampje in bochten branden en de temperatuur liep ook flink op, maar nog niet in het rood. Thuis aangekomen heb ik de auto gewoon geparkeerd en meteen wat koelvloeistof bijgevuld.

      De volgende dag wilde de auto echter niet meer starten en klinkt de motor bij het starten alsof er geen compressie is. Wat ik zo gek vind (maar ik ben dan ook geen monteur), is dat de motor normaal liep toen ik hem de dag ervoor parkeerde en uitzette, maar de volgende ochtend het helemaal mis was. Dus tijdens het afkoelen van de motor, is er iets gebeurd…

      Wat zou dit kunnen zijn? Is er iets wat ik makkelijk zelf na kan kijken? Let wel, ik heb geen garage dus alles moet aan de kant van de weg gebeuren.

      Bij voorbaat dank!

      #18471046
      astrid_fahrer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Mijn eerste gok is dat de temperatuur van je motor nog verder is gestegen toen je hem stil zette.

        Er is dan geen rijwindkoeling, geen KVS circulatie niks meer dus wellicht is je motortemperatuur  toen echt nog behoorlijk opgelopen met alle gevolgen van dien. Als het olielampje al gaat branden dan moet je normaliter al de motor asap stil zetten en de motorolie bijvullen om motorschade te voorkomen.

        Dus dat de motor op dat moment met te weinig smering rond reed dat zal de hitte ontwikkeling (extra wrijving) ook zeker niet ten goede zijn gekomen.

        Wat voor motor is het? 1.6, 1.8 2.0, 2.2?

        #18471079
        opel-mark
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 March 2011

          ik vermoed een lekke koppakking waardoor er nu koelvloeistof in je cilinders zit.

          #18471093
          Zippy1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 June 2022

            [quote quote=18471046]Wat voor motor is het? 1.6, 1.8 2.0, 2.2?[/quote]

            1.6

            #18471100
            Zippy1970
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 June 2022

              [quote quote=18471079]ik vermoed een lekke koppakking waardoor er nu koelvloeistof in je cilinders zit.[/quote]

              Ik vermoed dat dat een reparatie is die ik bij de garage moet laten doen?

              #18471106
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Auto afschrijven en andere kopen tenzij het een OPC of ander speciaal model is.

                #18471117
                Bart…
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 March 2019

                  Dat is niet altijd de juiste optie. Als een auto verder goed onderhouden is en goed rijd waarom zou je dan een andere kopen? En voor het geld van een koppakking kan je vaak geen andere auto kopen. Plus de huidge auto is niks meer waard. Als je in een auto investeert die je al bezit weet je wat je hebt. Met een andere auto is vaak maar een gok of je een goede hebt.

                  #18473643
                  Zippy1970
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 June 2022

                    Even wat garages gebeld voor een prijsindicatie: €1500 – €2500

                    Dat is dat ding absoluut niet waard… Als ik een garage gehad zou hebben, had ik het nog wel zelf geprobeerd.

                    #18473780
                    opel-mark
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 March 2011

                      klopt, als ze de kop willen doen dan moet je alles doen incl vlakken, kleppen en geleiders bekijken op slijtage, klepkeerringen enz enz, daar gaan hele wat uren inzitten, een andere motor erin hangen is dan al snel goedkoper, maar dan weet je ook niet hoe die staat is.

                       

                      Voor 2500 heb je al snel een andere leuke auto als een astra H

                      #18473793
                      Zippy1970
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 June 2022

                        Helaas heb ik geen €2.500 te besteden… Een reparatie van een paar honderd euro zou ik nog wel kunnen betalen. Maar meer ook niet. Dus dat wordt naar de sloop brengen en voortaan maar met het OV…

                        #18473926
                        Zippy1970
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 June 2022

                          Ik denk dat de enige optie is om de auto naar de sloop te brengen… Buiten de motor om is hij nog prima in orde. Vorig jaar is ook nog de uitlaat vervangen. En er zit voor minsten €50 benzine in. ;)

                          Hoeveel zou hij (ongeveer) nog opleveren als sloopauto? €100? €200? Meer? Minder?

                          #18474025
                          Zippy1970
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 June 2022

                            Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Ik heb er €175 voor gekregen (en daarvoor hebben ze de auto zelf opgehaald). Nu sparen voor een andere.

                            Overigens dacht de man die hem op kwam halen aan een kapotte distributieriem. Maar dan had hij toch onder het rijden er al mee moeten kappen? Die knapt toch niet als de motor niet draait?

                            De reden dat ik dit vraag is omdat het vervangen van de distributieriem een aanzienlijk goedkopere reparatie was geweest… :(

                             

                            #18474031
                            Bart…
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 March 2019

                              Waar heb je dan die prijsopgave gedaan? 1500 voor een koppakking van een 1.6 is echt veel geld. Was het een 16v of 8v?

                              Ga er maar vanuit dat het niet de distributie is aangezien hij niet opeens stopte.

                              #18474045
                              Febe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 November 2004

                                [quote quote=18474031]Waar heb je dan die prijsopgave gedaan? 1500 voor een koppakking van een 1.6 is echt veel geld. Was het een 16v of 8v? …[/quote]

                                 

                                Mosterd na de maaltijd…

                                #18474109
                                opel-mark
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 March 2011

                                  Als de distributieriem kapot gaat dan stopt de motor, de kleppen worden dan niet meer bediend, dus dat is het niet

                                  #18541028
                                  Basvanvliet
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    16 July 2023

                                    Ik vermoed dat je allang een beslissing hebt genomen en dat de auto ofwel naar de sloop is, of je hebt hem laten repareren. Ik had twee maanden geleden hetzelfde probleem met mijn heerlijke Astra G uit 1999, alles deed het perfect totdat de monteur van mijn garage erachter kwam dat de koppakking versleten was dan wel dat er een scheur in de kop zat, wat hij kon horen bij het starten en stationair draaien. Vlak daarvoor was ik ineens al mijn koelvloeistof kwijt en moest ik al een keer flink olie bijvullen. Nog een half jaar mee gereden en toen begon het gedonder opnieuw. Ik moest steeds vaker steeds meer koelvloeistof bijvullen. Lekke koppakking dus… Ik heb hem heet gereden, witte rook uit de uitlaat en toen startte hij niet meer. Diagnose? Naar de sloop en dat wordt veel te snel gezegd door dealers en garages omdat het vooral vanwege de manuren zeer veel kost, en dat is meer dan drie kwart van de kosten! Materiaal is niet zo duur voor dit euvel. Ik raad iedereen aan met oude(re) auto’s een hobbyist te zoeken die het leuk vind te sleutelen, of een leerling monteur. Geen beunhazen die er alsnog zwart geld voor vragen want dat is niet volgens de wet. Al is dat erg begrijpelijk en ga ik hen niet veroordelen. Of ga het als je technisch bent, zelf leren. Dat ben ik nu ook aan het doen, het overkomt mij geen tweede keer een geliefd karretje veel te snel naar de sloop te moeten brengen vanwege een lekke koppakking, wat bij veel auto’s soms behoorlijk snel een euvel is, bij sommige auto’s helemaal niet… Je kunt een auto dan als project benaderen, iedere keer een beetje, vooral als je niet veel te besteden hebt.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.