Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als je de andere waarden had gepost, kunnen we zien waar het aan ligt :) Maar bij mijn Astra was het 0.45 waar het 0.3 moet zijn. En de oorzaak was toch echt een kapotte katalysator, want daarna ging hij naar 0.02 ofzo. Lambda heb ik nooit aan getwijfeld; die kun je op 3 manieren testen: via OBD, mbv een multimeter (tussen 0,1v en 0,9v regelmatig schommelen) en natuurlijk de lambda waarde op de viergassenmeter (> 0,97 en < 1,03). Als die waarde goed is (bijv. 1,00) dan kan je eigenlijk luchtfilters/valse lucht/injectoren etc ook al uitsluiten want dan is het mengsel gewoon goed…
Ik zet binnenkort mijn Astra G 1.6 16v bj2000 te koop ivm zakelijke auto :) Heb er altijd met veel plezier in rondgereden, heeft me ook nooit laten staan! De duurste onderhoudskosten waren de complete uitlaat (incl katalysator), de distributieriem en 2 nieuwe banden. Verder een hoop kleine dingen van een paar tientjes. Sinds vandaag heeft ie weer APK en er waren niet eens adviespunten, gewoon keurig in orde. Het olieverbruik is redelijk hoog vergeleken met andere auto’s, maar je leest overal dat ie er oud mee kan worden, en ik heb ook geen enkel probleem met de motor ervaren. Je moet het alleen goed in de gaten houden en regelmatig even bijvullen… En natuurlijk het onderhoud goed uitvoeren verder, als er iets is meteen (laten) fixen.
Heb destijds voor deze auto gekozen vanwege het comfort (luxe uitvoering lederen bekleding/airco ed), het relatief lage gewicht, de ruimte en de pk’s (101 is gewoon prima op 1100kg), op de Autobahn voelt ie zich wel thuis @ 190kmh :D Zal hem binnenkort op Marktplaats zetten, en misschien ook wel hier, mocht je interesse hebben (omg. Eindhoven) hoor ik het wel (als ik dat hier niet mag zeggen zal ik het weghalen).
Heb vandaag mijn Astra laten keuren bij de Kwik-Fit in Eindhoven (Gagelstraat). Om 9:00 gebracht, kon hem rond 13:30 weer ophalen. Goedgekeurd, geen adviespunten, en zelfs nog te horen gekregen dat het er allemaal keurig uit ziet. Bij een andere garage was hij afgelopen week op 2 punten afgekeurd (achterveer/verlichting), maar ik wist gewoon zeker dat dit goed was (heb er gelukkig niet voor hoeven betalen!), dus ben ik zonder wijzigingen naar de Kwik-Fit gegaan waar ik ook nog eens veel minder kwijt ben (€ 14,95).
Je leest veel negatieve verhalen over de Kwik-Fit, maar mijn ervaring is dus anders nu, en dat mag ook wel gezegd worden! :)
OK bedankt mannen :) Dit is de eerste keer dat hij bijgevuld moet worden (bj 2000), ik zal het in de gaten houden. Ik heb hem zelf nu ruim een jaar en het niveau is niet echt hard gedaald, dus ik denk dat het lekken minimaal is, zo’n toevoeging kan altijd nog.
Ik heb hetzelfde met mijn Astra G. Je moet de achterbank maar eens eruit halen, en dan de grote plastic dop met een flinke schroevendraaier er uit wippen. Liefst na het tanken. Waarschijnlijk zie je benzine OP je tank liggen. Bij mij lekt de vulslang vanaf de tankdop een klein beetje.
Om het te verhelpen moet de hele tank er onderuit. Daar heb ik tot nu toe geen zin in gehad, wat ik doe om problemen te voorkomen is gewoon niet voltanken (ik tank altijd 30 à 35 L). Dan ruik je niks :)
Jullie zeggen dus dat ik gerust alternatieve olie kan gebruiken. Overigens zou ik die Dexron 3 F/G niet in het Astra stuurbekrachtigingssysteem doen, daar moet echt (groene) synthetische olie in. Wordt op vele sites voor gewaarschuwd.
Ga eens wat langzamer door zo’n plas. Ik durf bijna te wedden dat je gewoon in de slip raakt…
Ik heb ook een X16XEL-II, maar de klep opent bij mij toch echt naar binnen toe (je kan ‘m met een schroevendraaier bijna 1cm naar binnen duwen, en dan veert hij terug). Ik heb er een metalen plaatje tussen gemaakt en merkte dat de auto veel beter op het gaspedaal reageert. Maar ook ik kreeg 2 dagen later P0400 en P1405. Vreemd, omdat de klep nog gewoon zou moeten werken zoals voorheen, ik heb nooit eerder storingen op de EGR gehad maar heb vergelijkbare problemen als Famempeters, hij bokt/stoot soms rond de 2000-2500 rpm. Helaas niet helemaal opgelost nu de EGR dicht is, maar hij rijdt wél merkbaar beter.
Ik kan wel één gat boren in het plaatje, maar vraag me af of dat helpt omdat hij naar binnen opent, iemand die dat heeft geprobeerd?
origineel gepost door tmug
Wat ik zou doen met je raam,WA+ afsluiten verzekering, en je een tikkie geven.
:swear Daarom betaal ik dus zoveel premie…
Kijk eens op http://www.dupartswebwinkel.nl/opel-waterpomp-oe-ref-1334066.html
Bij mij is toevallig vandaag ook de distributieriem + spanrollen + waterpomp vervangen (zit op 169dkm, Astra G X16XEL). Ik zou wel aanraden om de waterpomp ook te doen, bij mij was hij aan het lekken dus het was maar goed, en je kan er lastig bij!
Het vervangen heb ik zelf niet gedaan (dat durfde ik toch niet aan), maar volgens de monteur moet inderdaad 1 motorsteun los en is het voor hem wel een dagje werk geweest.
Ik was 2x 45 euro kwijt inclusief montage, en 35 euro voor het uitlijnen (dat is namelijk ook nodig).
Exact hetzelfde had ik ook. Bij de APK bleken mijn stuurkogels teveel speling te geven, deze zijn gisteren vervangen. Ik heb nog niet geprobeerd of het over is, maar ik denk dat dit het moet zijn :)
10 februari 2010 om 21:16 In reactie op: Astra G X16XEL afgekeurd voor APK, en wat andere vragen #17610813Zoals beloofd zou ik nog laten weten hoe het is gegaan met het vervangen van de uitlaat. Het was in 2 uur klaar, nieuwe katalysator + middendemper + einddemper. Ook is een CO-meting gedaan en nu vallen mijn waardes heel ruim binnen de marges! De medewerkers van Serviceplaats zijn heel aardig, ze hebben me zelfs in de stad afgezet en opgehaald zodat ik niet al die tijd in de wachtruimte hoef door te brengen. Ook hebben ze laten zien wat het probleem met de oude katalysator was en namen ze vooraf en achteraf alle tijd om de reparatie te bespreken. Dus ik kan Serviceplaats in Oss echt aanraden :thumbup
Nu is het alleen nog een kwestie van 2 nieuwe lampjes en nieuwe stuurkogels en dan moet de APK wel lukken :)
Update 12/2: vandaag is ie weer goedgekeurd voor de APK, er viel nog een steekproef op, en die vond het ook prima!
8 februari 2010 om 10:08 In reactie op: Astra G X16XEL afgekeurd voor APK, en wat andere vragen #17610812Zojuist heb ik met Serviceplaats.nl afgesproken dat ze voor € 430 een nieuwe RVS katalysator (met 3 jaar goede CO meting @ APK garantie) + middendemper + einddemper monteren. Deze hebben allemaal het E-keurmerk. De katalysator zou volgens hem ook nog voor een betere doorstroming zorgen omdat hij metaal is en niet keramisch, dat neem ik met een korreltje zout natuurlijk :) Ik heb in ieder geval wel meer vertrouwen in deze uitlaten (en met name de katalysator) t.o.v. Uitlaat Discounter. En dat het door hun gemonteerd wordt is natuurlijk mooi meegenomen, want er zijn nogal wat verroeste boutjes e.d. wat toch best veel tijd/moeite kost.
Ze zeggen er 4 uur mee bezig te zijn (waarvan 3 kwartier afkoelen), volgens mij omdat ze de katalysator zelf op maat maken. Ik ga er woensdagmiddag heen, en zal jullie laten weten hoe het is bevallen!
8 februari 2010 om 00:09 In reactie op: Astra G X16XEL afgekeurd voor APK, en wat andere vragen #17610811De aansluitingen van de uitlaatdelen zijn aan het verpulveren, je krabt er zo stukjes af zeg maar. Maar ze zijn nog wel dicht. De CO meting heb ik ook nog met warme motor laten doen, toen was hij bij verhoogd toerental alsnog 0.7 ipv 0.3. Dus ik denk echt dat de katalysator vervangen moet worden, hij rammelt ook van binnen dus ja…
@wim-v6: Een originele Opel katalysator is minstens 3x duurder dan een imitatie, en hij hoeft van mij maar een paar jaar mee. Heb je het wel eens meegemaakt dat een aftermarket kat nog steeds teveel CO geeft dan?Bij Serviceplaats.nl doen ze een CO controle na het monteren en weet ik dus zeker dat het goed is, maar het probleem is dat ze in Oss zitten en ik weet niet of ik er op kan wachten (moet natuurlijk eerst afkoelen). Ook ben ik zo’n € 120 duurder uit dan dat ik het er zelf onder zet. Morgen maar eens bellen :)
@Famempeters: voor de stuurkogels inclusief montage vragen ze (totaal) € 90. Daar ga ik zelf niet moeilijk voor doen, omdat ze me al € 35 per stuk kosten. Ik ben zelf bij de keuring geweest, motor liep al een tijd, hij heeft het later nog een keer getest, was echt te hoog.6 februari 2010 om 20:02 In reactie op: Astra G X16XEL afgekeurd voor APK, en wat andere vragen #17610808Bedankt voor je antwoord. Zag later ook dat het voorstellen ergens anders kon, maar goed nu staat het hele verhaal mooi bij elkaar.
Ik heb de CO ook nog ergens anders laten doormeten, en laten kijken naar de stuurkogels. Expert #2 was ook van mening dat de CO te hoog was en dat de stuurkogels vervangen moesten worden. De midden/einddemper en de lampjes konden volgens hem wel door de APK, maar die dempers waren al wel dun aan het worden op de aansluiting, en Serviceplaats vraagt ‘maar’ € 180 voor het vervangen van beide dempers :) Ik ben niet naar de Kwikfit geweest hoor, maar naar Gruyters in Eindhoven, die doen banden + neutraal APK.
-
AuteurBerichten