Astra G X16XEL afgekeurd voor APK, en wat andere vragen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G X16XEL afgekeurd voor APK, en wat andere vragen

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217150
    elektronicanet
      Lid sinds:
      6 February 2010

      Hoi allemaal, ik zal me even voorstellen. Ik woon in Veldhoven en heb nog geen jaar terug mijn eerste auto gekocht, het is een Astra G 1.6 16V hatchback (X16XEL) uit april 2000 geworden. Het is een gelimiteerde uitvoering met lederen bekleding, airco, meegespoten spiegels/handgrepen/zijstrips en een speciale blauwachtig zilveren lak. Toen ik ‘m kocht was hij net APK gekeurd en leek hij prima in orde te zijn. De kilometerstand was vrij hoog met 160.000 maar dat zouden veel snelwegkilometers zijn, leek me niet zo’n probleem.

      Inmiddels heb ik al enkele reparaties/onderhoudsbeurtjes uitgevoerd:
      – elektromagneet van aircopomp vervangen (airco werkte niet) en bij laten vullen
      – schakelaartje elek. spiegelverstelling gereviseerd
      – motorolie ververst
      – steuntjes hoedenplank vervangen
      – multiriem vervangen
      – gaatje kleppendekselventilatie (met dank aan dit forum) weer opengemaakt en opgeboord, zat potdicht. Tevens rest van het gaskleppenhuis schoongemaakt.

      Tot nu toe valt het dus mee met de kosten en bevalt de auto goed. Ik ging dan ook met vertrouwen de APK laten doen, maar er zijn helaas 4 gebreken geconstateerd (dat kan dus kennelijk in 1 jaar tijd gebeuren).

      1) Knipperlichten voor hebben afbladderende coating. Dit vind ik onzin want ze mogen ook wit zijn, maar kennelijk niet oranje/wit, maar ach, voor die paar euro ga ik ze wel vervangen.

      2) Uitlaat (midden+einddemper) doorgeroest. Is niet waar, maar de uitlaat is er wel slecht aan toe op sommige plekken en vervangen zou hoe dan ook een keertje moeten.

      3) CO te hoog. Katalysator is kapot (rammelt als je er op slaat) en alle sensorwaarden (waaronder Lambda dus) zijn volgens TECH2 in orde. Motor loopt gewoon netjes.

      4) Stuurkogels voor hebben teveel speling: vervangen + uitlijnen nodig.

      Dit laatste wil ik laten doen bij de garage waar ik de keuring heb gedaan, maar de complete uitlaat zou daar € 650 gaan kosten. Via http://www.serviceplaats.nl/ kost het € 480 – nadeel is dat het uit de buurt is en dat de uitlaten Pools zijn (de katalysator heb ik wel vertrouwen in). Maar goed, de auto hoeft het wat mij betreft ook geen 10 jaar meer vol te houden. Een derde optie is via http://www.uitlaatdiscounter.nl en het dan zelf te monteren (€ 370) maar het is misschien beter als iemand met ervaring dit doet, bovendien kan ik geen CO meting doen om te checken of het nu wel goed is. Serviceplaats doet dat wel, en biedt bovendien 3 jaar garantie op een goede CO bij de APK.

      Vragen
      – Heeft iemand ervaring met een van deze ‘namaak’-uitlaten of katalysatoren?
      – Wat kan de oorzaak zijn dat de katalysator kapot is, kan dat komen door het hoge olieverbruik (0,5L / 1000km haal ik wel), en is dat misschien nu opgelost door het openen van het luchtgaatje (zie reparaties)? Of is het gewoon de beperkte levensduur van de originele katalysator?
      – De stuurbekrachting lekt een klein beetje, ik wil dit gewoon af en toe bijvullen (repareren schijnt niet mogelijk te zijn), moet ik per se originele GM olie kopen of kan ik ook after-market ‘groene’ olie kopen die geschikt moet zijn voor de Astra G?
      – De versnellingsbak lekt ook olie, de keerring op de aandrijfas moet vervangen worden. Enig idee wat dat ding kost en hoeveel werk het is? En is het bijvullen lastig? Heb ik originele GM olie nodig?

      Zo, dat is voorlopig wel genoeg geloof ik. Alvast bedankt voor jullie reacties/tips :agent

      #17610807
      Aapje
        Lid sinds:
        1 January 2009

        Hoi en welkom!

        Ik zou ‘m eerst proberen te laten keuren bij een 2de partij, klinkt namelijk alsof je bij een kwikfit achtig bedrijf bent langs geweest in mijn oren…

        Olie-en hoef je niet persee die van GM te gebruiken, zolang je maar op let dat de diktes e.d. het zelfde zijn. (brezan achtige zaken verkopen meestal wel een redelijk merk)

        Olie verbruik kan te verwijten zijn aan slijtage aan de zuigerveren en of klep-seals. Gebeurt vaker bij dit type motor, niks ernstig zolang je de olie maar op peil houdt…

        Imitatie onderdelen hoeven niet altijd slecht te zijn, maar keertje op internet rond speuren wat erover een bepaald merk/type gezegd word kan je altijd doen…

        Weet niet zeker of andere mensen ook weten of het olie-verbruik kan te maken hebben met de kapotte katalysator?

        ps, om te voorstellen hebben we een apart subforum.

        #17610808
        elektronicanet
          Lid sinds:
          6 February 2010

          Bedankt voor je antwoord. Zag later ook dat het voorstellen ergens anders kon, maar goed nu staat het hele verhaal mooi bij elkaar.

          Ik heb de CO ook nog ergens anders laten doormeten, en laten kijken naar de stuurkogels. Expert #2 was ook van mening dat de CO te hoog was en dat de stuurkogels vervangen moesten worden. De midden/einddemper en de lampjes konden volgens hem wel door de APK, maar die dempers waren al wel dun aan het worden op de aansluiting, en Serviceplaats vraagt ‘maar’ € 180 voor het vervangen van beide dempers :) Ik ben niet naar de Kwikfit geweest hoor, maar naar Gruyters in Eindhoven, die doen banden + neutraal APK.

          #17610809
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            1: Knipperlichten: Deze zitten op de hoek van de auto en mogen dan niet wit zijn (hb ik van meerdere APK meesters te horen gekregen.

            2: Uitlaat, midden en eiddemper verroest: indien deze NIET lekken is er niks aan de hand, de dempers zijn meer lagen metaal, dus buitenhuls kapot is geen lekkage

            3: CO te hoog: Rijdt en eens GOED warm en laat m DIRECT meten.

            4: Stuurkogels mogen een max speling hebben, kom je eroverheen, gewoon vervangen..

            Hoe kan een katalysator kapot gaan:

            – Motorstoringen waarbij mengsel niet klopt of heeft geklopt (ontsteking / lambda storingen)
            – raken van de katalysator tijdens rijden (kapot geslagen tegen iets wat uitsteekt op de grond).
            – Te wild met de kat bezig geweest tijdens montage van de uitlaat.
            – kat kan ook gewoon kapot gaan.

            Imitatie katalysatoren zijn meestal geen succes en gaan kort mee, werking voor de apk vaak onvoldoende.

            Willem

            #17610810
            Famempeters
              Lid sinds:
              8 March 2008

              ik zou aansluitend op Wim v6 het volgende doen .

              2 stuurkogels kopen (automateriaal zaak) deze monteren tel bij losnemen de slagen en het zelfde doen met vastzetten )naderhand kan je hem laten uitlijnen .

              nieuw lampjes monteren voor met coating .

              goed warm rijden en naar een klaar terwijl u wacht APK gaan. liefst van een vak garage of zo geen profile of kwikfit .

              ik denk dat je dan er door rold en de rest van de ??rep kijk is op div onderdeel site,s of markt plaats komt ook mijn uitlaat vanaf orgineel voor € 100 vanaf de kat er is zat voor delig te koop en je astra kan nog jaren mee .of zoek bevriende beun bij je in de omgeving .

              ik vraag me nog steeds af hoe ja kan zien dat een dubbel wandige pot dun ???is hoor het vaker maar willen ze niet onterecht (ik zeg het voor zichtig ) geld verdienen zie verhaal op de Corsa kant van dat meisje .

              ik ga ook zelf met de auto,s van mijn dochters naar de APK al verschillend keren mee gemaakt dat er maar wat word geroepen .

              laatst nog .

              een deawo met vrouw naar APK afkeur op de remleidingen achter.prijs indicatie € 300 omdat ze in een stuk naar voren gaan boven de tank langs.

              neem van mij aan auto top remschijfen en blokken nieuw voor en achter inkl 4 nieuw banden .

              ik ga met de wagen naar de deawoo dealer en laat de apk doen niks aan de hand zo er door .

              dus ???het blijft een raar gedoe dat APK .
              MAAR GOED DE EIGEN 3 AUTO,S MOGEN VOLGENDE MAAND ????????:puke

              #17610811
              elektronicanet
                Lid sinds:
                6 February 2010

                De aansluitingen van de uitlaatdelen zijn aan het verpulveren, je krabt er zo stukjes af zeg maar. Maar ze zijn nog wel dicht. De CO meting heb ik ook nog met warme motor laten doen, toen was hij bij verhoogd toerental alsnog 0.7 ipv 0.3. Dus ik denk echt dat de katalysator vervangen moet worden, hij rammelt ook van binnen dus ja…


                @wim-v6
                : Een originele Opel katalysator is minstens 3x duurder dan een imitatie, en hij hoeft van mij maar een paar jaar mee. Heb je het wel eens meegemaakt dat een aftermarket kat nog steeds teveel CO geeft dan?

                Bij Serviceplaats.nl doen ze een CO controle na het monteren en weet ik dus zeker dat het goed is, maar het probleem is dat ze in Oss zitten en ik weet niet of ik er op kan wachten (moet natuurlijk eerst afkoelen). Ook ben ik zo’n € 120 duurder uit dan dat ik het er zelf onder zet. Morgen maar eens bellen :)


                @Famempeters
                : voor de stuurkogels inclusief montage vragen ze (totaal) € 90. Daar ga ik zelf niet moeilijk voor doen, omdat ze me al € 35 per stuk kosten. Ik ben zelf bij de keuring geweest, motor liep al een tijd, hij heeft het later nog een keer getest, was echt te hoog.

                #17610812
                elektronicanet
                  Lid sinds:
                  6 February 2010

                  Zojuist heb ik met Serviceplaats.nl afgesproken dat ze voor € 430 een nieuwe RVS katalysator (met 3 jaar goede CO meting @ APK garantie) + middendemper + einddemper monteren. Deze hebben allemaal het E-keurmerk. De katalysator zou volgens hem ook nog voor een betere doorstroming zorgen omdat hij metaal is en niet keramisch, dat neem ik met een korreltje zout natuurlijk :) Ik heb in ieder geval wel meer vertrouwen in deze uitlaten (en met name de katalysator) t.o.v. Uitlaat Discounter. En dat het door hun gemonteerd wordt is natuurlijk mooi meegenomen, want er zijn nogal wat verroeste boutjes e.d. wat toch best veel tijd/moeite kost.

                  Ze zeggen er 4 uur mee bezig te zijn (waarvan 3 kwartier afkoelen), volgens mij omdat ze de katalysator zelf op maat maken. Ik ga er woensdagmiddag heen, en zal jullie laten weten hoe het is bevallen!

                  #17610813
                  elektronicanet
                    Lid sinds:
                    6 February 2010

                    Zoals beloofd zou ik nog laten weten hoe het is gegaan met het vervangen van de uitlaat. Het was in 2 uur klaar, nieuwe katalysator + middendemper + einddemper. Ook is een CO-meting gedaan en nu vallen mijn waardes heel ruim binnen de marges! De medewerkers van Serviceplaats zijn heel aardig, ze hebben me zelfs in de stad afgezet en opgehaald zodat ik niet al die tijd in de wachtruimte hoef door te brengen. Ook hebben ze laten zien wat het probleem met de oude katalysator was en namen ze vooraf en achteraf alle tijd om de reparatie te bespreken. Dus ik kan Serviceplaats in Oss echt aanraden :thumbup

                    Nu is het alleen nog een kwestie van 2 nieuwe lampjes en nieuwe stuurkogels en dan moet de APK wel lukken :)

                    Update 12/2: vandaag is ie weer goedgekeurd voor de APK, er viel nog een steekproef op, en die vond het ook prima!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.