astra f station distributie vervangen X16XEL

Forumindex Forums Modellen Astra astra f station distributie vervangen X16XEL

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219512
    norwin
      Lid sinds:
      8 February 2010

      beste techneuten :wors

      via de zoek lees ik wel het een en ander over de interval e.d.
      maar ik zoek HOE je zelf de snaar kan vervangen.
      En waar je het “beste” (lees goedkoop :P )de set en waterpomp kan bestellen.

      het is een X16XEL type 1 (F station 97)

      als iemand een beschrijving of een link waar wordt uitgelegd wat en hoe je alles los moet maken (volgorde e.d.) en natuurlijk hoe de boel op tijd blijft, zonder de beschikking over speciaal gereedschap!!! dan hoor ik het graag.

      de teller staat op 128.000.. is dan het vervangen van de pomp een goed idee (of moet dat sowieso altijd…)

      Thx Norwin

      #17651222
      rezz
        Lid sinds:
        30 September 2006

        Even een kleine greep uit tis.

        Je hebt wel wat gereedschap nodig zoals momentsleutel etc.
        Als je meer info wilt hebben over pully’s losmaken etc u2u me even.

        Succes :)







        #17651223
        norwin
          Lid sinds:
          8 February 2010

          thx Rezz een momentsleutel die hebben ik wel ;)
          een blokje om de tandwielen te fixeren niet… (maar misschien pas die van rover (K blok) er toevallig tussen… en anders vind ik wel iets.. de papieren zijn duidelijk.
          Alleen zit het blok natuurlijk wel in de auto (en niet op een bokje :P ) is het verwijderen van de luchtfilter e.d. voldoende om ruimte te hebben, of moet er trukjes uitgevoerd worden zoals een motorsteun los, met de krik motor kantelen e.d. ????

          ik zoek nu nog ff waar ik het kan kopen (de set en welof niet waterpomp)?

          #17651224
          elektronicanet
            Lid sinds:
            6 February 2010

            Kijk eens op http://www.dupartswebwinkel.nl/opel-waterpomp-oe-ref-1334066.html

            Bij mij is toevallig vandaag ook de distributieriem + spanrollen + waterpomp vervangen (zit op 169dkm, Astra G X16XEL). Ik zou wel aanraden om de waterpomp ook te doen, bij mij was hij aan het lekken dus het was maar goed, en je kan er lastig bij!

            Het vervangen heb ik zelf niet gedaan (dat durfde ik toch niet aan), maar volgens de monteur moet inderdaad 1 motorsteun los en is het voor hem wel een dagje werk geweest.

            #17651225
            fanskar
              Lid sinds:
              24 January 2010

              Als je de zoekfunctie gebruikt hebt ben je mijn topic ook tegengekomen . Staat het een en ander in beschreven . Speciaal gereedschap is niet nodig en ook een momentsleutel is niet echt nodig ( wel makkelijk)
              Waterpomp is VERPLICHT . Als die vastloopt wat nogal eens gebeurt kan je je kop wegdonderen .

              groet fanskar

              #17651226
              norwin
                Lid sinds:
                8 February 2010

                Q fanskar.
                ondanks de zoek (op “distributie” e.d) kan ik jou topic niet vinden?
                Ook als ik op jou profiel kijk naar jou topics zie ik niet een onderwerp over distributie?
                kan je een link posten aub

                in ieder geval moet ik de waterpomp ook bestellen, dat is in middels wel duidelijk ;-)

                #17651227
                fanskar
                  Lid sinds:
                  24 January 2010

                  Hoi Norwin , moet je ff kijken bij “astra F in de operatiekamer” . Gaat over het vervangen van een koppakking en aanverwante artikelen maar er staat geloof ik wel wat in over de distributie . Dus zoals gezegd de waterpomp meenemen en alle looprollen en spanrol . Het enige lastige wat ik tegenkwam is het verwijderen van de oude waterpomp ( moest ik eruit meppen met een koudbeitel zo vastgerot zat dat ding ) en het plaatsen van de nieuwe riem . Als je je waterpomp nl op het juiste merkteken zet en de spanrol “los”krijg je de riem niet om de looprollen heen . Je kan de waterpomp verdraaien zodat je meer ruimte krijgt , de riem plaatsen en dan de pomp weer opspannen zodat het merkteken weer in lijn staat . Gaat heel lastig omdat je geen vat krijgt op de pomp (riem zit in de weg ) zonder speciaal gereedschap . Wat ook kan ; je zet de pomp alvast op het merkteken , plaatst de riem en als laatste een looprol . Gaat ook lastig maar is wel mogelijk . Let er wel op dat je nokkenassen op tijd blijven staan zeker als je zoals ik geen speciaal gereedschap (kijk maar op de foto hoe ik dat deed ) gebruikt om de nokkenassen te blokkeren omdat er nogal wat spanning op de riem komt bij deze methode en derhalve de nokkenassen toch nog wel kunnen verdraaien bij flink wat kracht . Succes verder , als er nog vragen zijn hoor ik het wel ;)

                  groet fanskar

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.