Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Pfff hele weg naar huis 1000 km nadat we bij aanvang vakantie ook al problemen hadden. Mijn ervaring is altijd weer met de vakantie dat het uitvalt. Alles reset en opnieuw verbonden werkte de heenreis. Terugreis lukte het maar niet. Dankzij de tip hier in forum ook bij instellingen NAV gekeken en ja hoor derde vinkje was uit. Nu nog 120 km en het werkt nu eindelijk. 🤪
Ik heb al 125000km gereden met de Opel Grandland. Fantastische auto tot nu toe. Wat ik herken is de distributieriem, dat is een fabrieks dingetje. Deze is ook bij mij vervangen. Ook door Corona en de kortere ritten is er vervuiling mogelijk waardoor het olieverbuik gaat toenemen. Dit is op te lossen door regelmatig langere ritten te rijden en toerental in ieder geval boven 2500 houden. Dat valt niet mee met netjes 100 rijden. Mogelijk additieven of zoals ook wordt geadviseerd af en toe premium brandstof tanken. Als dit oploopt en dat kan tot 3 liter per 1000km dan is een revisie nodig van zuigerveren en kleppen onderdelen. Dus volgens mij heb je dit zelf redelijkerwijze in de hand.
Ook mijn Opel van 2018 met inmiddels 125000 km is ongeveer 10000km geleden olie gaan verbruiken. Nu ook al twee keer moeten bijvullen terwijl dat tussen de beurten nooit het geval was. Wat ik begreep heeft dit met vervuiling te maken door met vooral de korte ritten die afgelopen Coronaperiode door ons gemaakt zijn met de Opel.
“De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.
Lage toerentallen en korte ritjes liggen hier vaak aan ten grondslag. Ons advies: tank premium benzine en rijd regelmatig uw auto ‘schoon’ door een langere rit en hogere toerentallen (boven 2500 toeren/minuut).” aldus een autobedrijf met blog op internet.
Als dit te ver gaat tot zelfs wel 3 liter per 1000km dan is een revisie noodzakelijk van de zuigerveren en kleppen. Een kostbare operatie van ongeveer € 3.500,00. Dus remedie is de auto op toeren houden en regelmatig langere ritten rijden waardoor de auto zich schoonbrand. Mogelijk additieven toevoegen om de kleppen en zuigerveren te reinigen. Mogelijk heeft iemand daar al ervaring mee?
Ervaar het ook wel af en toe maar wanneer ze moeten werken doen ze het ook. Niet storend voor mij. Start stop nooit problemen mee behalve als je het uitschakelt maar dat is een eigen keuze. Rijdt nu 60.000 met plezier mijn GrandlandX
8 januari 2020 om 22:40 In reactie op: Parkeersensoren voor/achter – Innovation medio 2019 #18371385Heb je een vaste trekhaak? Bij mij hadden ze bij de oplevering deze niet goed geprogrammeerd. Met trekhaak worden de sensoren anders ingesteld. Daar had de garage die de auto opleverde geen ervaring mee en is opgelost door de garage waar de auto in onderhoud is.
[quote quote=18358777]Misschien nog kleine aanvulling: na testen blijkt dat de achterklep wel op de sleutel let. Dus als je de klep wilt openen zonder de sleutel in je zak (die ligt bijvoorbeeld al in de auto of zo) dan doet ie het niet. Dus de sleutel moet binnen 1 meter van de achterklep zijn. En dan is beetje voet heen-en-weer genoeg. Werkt bij mij 100 op 100….[/quote]
Dit kan ik ook uit ervaring bevestigen.
Hallo Rosiba
Ik heb nog even gekeken en ook bij de andere profielen. Heb je ook na je keuze dus vinkje uit in vierkantje ook daarna het groene vinkje linksonderin gebruikt ter bevestiging van je instelling? Dat is het enige dat ik nog kan bedenken.
Ik kan je zeggen als je de ARG stoelen krijgt ga je meer plezier van hebben dan een extra stukje geluid tov de nu al fantastische installatie. Ik was aangenaam verrast. Maar mogelijk gezien mijn leeftijd ben ik niet helemaal representatief of juist wel. Het is maar net hoe je het bekijkt. Veel plezier met je Grandland X. Een waanzinnige auto!
De pearl white is het geworden een mooi contrast met de belijning en zwarte profielen en lichte glinstering in de lak.
Op blz 230 van de gebruikshandleiding staat dat de Grandland X een Drukverliesdetectiesysteem heeft. Dat is gebaseerd zoals reeds eerder hierboven beschreven op de omwentelsnelheid per band gemeten via het ABS/ESC systeem. Dat betekent als er een afwijking is tov van de ingestelde basis, hiervoor hebben we in de auto boven de versnellingspook een knop zitten. Wanneer hiervoor een alarmmelding komt is deze te zien in het Driver Information Center en dmv het lampje dat eruit ziet als een doorsnede van de band met een uitroepteken erin in de toerenteller. Zelfde symbool overigens als het knopje dat ik hierboven heb beschreven.
Wanneer je andere banden monteerd of de spanning van wege belading gaat veranderen of de belading zelf is extreem veranderd, zal het systeem opnieuw geinitieerd moeten worden. Doe dit altijd met koude bandtemperatuur. Na de juiste bandenspanning, schakel parkeerrem in. Druk op de bandspanningsknop om de spanningsverliesdetectie te resetten. Na het resetten verschijnt er een pop-up melding. Het initialiseren vindt tijdens het rijden plaats door automatische kalibratie van de nieuwe situatie. Na enige tijd worden de waardes opgeslagen in het systeem.
Het instellen van risicogebied is niet meer en niet minder dan voor je collega NAV gebruikers melden dat er ergens flitsers in verschillende varianten kunnen staan. Dit is ook vergelijkbaar met in een lossen TomTom waar je meldingen kunt maken voor flitsers. Mijn ervaring is dat alleen de gebruikers van Flitsmeister hier consequent mee omgaan en daarmee het betrouwbaarste is.
Je kunt deze optie uitzetten door in je NAV menu, naar KAART te gaan en dan de eerste keuze “Melden van risicozones toestaan” vinkje weg te halen. Dan komt er in je venster geen DRIEHOEK meer in beeld.
[quote quote=18353483]Ik zie bij mij ook niet het wereld bol symbool ?, als ik bluetooth zoeken kies dan ik mijn IPhone kiezen en een vinkje zetten bij internet gebruiken maar als ik het opgeslagen heb en weer terug ga is het vinkje weer uit? Kan dus eigenlijk niets doen met deze pagina in het menu. Ik heb trouwens ook iets anders, heb altijd het gevaren driehoek symbool boven in het menu staan, als ik daar op klik dan kan ik mobiele radar / flitspaal etc kiezen en opslaan. Dit werkt volgens mij ook niet, want hij doet er verder niets mee. Ik kan het ook niet vinden om het symbool uit te schakelen, verder zou er een database moeten zijn van flitspalen enzo maar hij zegt bij mij dat de database niet aanwezig of geïnstalleerd is.[/quote]
@Dennis voor het DRIEHOEK symbool boven in je venster de volgende oplossing: je kunt deze eenvoudig uitschakelen door in het menu van de NAV te kiezen voor KAART en dan de eerst keuze “Melden van risicozones toestaan” uit of niet aan te vinken.Vandaag de Grandland opnieuw laten programmeren ivm montage vaste trekhaak aftermarket model. Na het herprogrammeren werkt de bediening van de achterklep met de voet weer goed.
Doordat de programmering niet correct was uitgevoerd, zag de achteruitrijsensor de trekhaak als een obstakel en ging de klep niet open. Het is wel zaak en hiervoor heb ik ook even geoefend om de juiste beweging met de voet te maken zoals hier al eerder is beschreven.
Mijn ervaring is dat ik moet beginnen bij een van de middelste achteruitrijsensoren in de bumper en dan bewegen naar de andere tweede middelste achteruitrijsensor. Daarbij laat ik mijn voet bij de trekhaak even iets zaken anders kom ik tegen de trekhaak en na de trekhaak weer omhoog bewegen.
In de instructies staat onder de nummerplaat ik ervaar vanaf de eerste middelste sensor naar de tweede middelste sensor die nog links en rechts onder de nummerplaat op de bumper zitten.Kortom laat de trekhaak goed programmeren en oefen even rustig met van waar tot waar je in jouw geval moet bewegen met de voet en hoe hoog. Mogelijk zitten er nuances in de verschillende auto’s.
Ik heb nu 3000 km gereden sinds eind juni, Wat mij opvalt is als de auto nog koud is dat dan de automaat een beetje schokt. Eenmaal warm rijdt hij als een zonnetje. Voor mij geen aanleiding om terug te gaan naar de garage.
-
AuteurBerichten