Olieverbruik

Forumindex Forums Modellen Grandland X Olieverbruik

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #18467799
    rednas_3ssen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 January 2019

      In februari heeft de dealer de jaarlijkse onderhoudsbeurt aan mijn Grandland X uitgevoerd, ca. 78.000 km gelopen. In maart melding oliepeil nakijken, dus gepeild en halve liter bijgevuld met oW-30. Toen dacht ik dat er wellicht net iets te weinig olie in was gedaan bij de onderhoudsbeurt, kan gebeuren.

      Vervolgens in april weer melding, en weer halve liter bijgevuld. Nu 31 mei, weer melding en liter olie bij moeten vullen, km stand nu 86.000. Gemiddeld rij ik ca. 20.000 km per jaar.

      Hiervoor peilde ik twee keer per jaar (1x zomer, 1x winter) nooit tussentijds bij hoeven vullen, buiten natuurlijk de oliewissel bij de jaarlijkse beurt

      Wat zijn jullie ervaringen met het olievebruik?

      #18468750
      Data58
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 July 2018

        Ook mijn Opel van 2018 met inmiddels 125000 km is ongeveer 10000km geleden olie gaan verbruiken. Nu ook al twee keer moeten bijvullen terwijl dat tussen de beurten nooit het geval was. Wat ik begreep heeft dit met vervuiling te maken door met vooral de korte ritten die afgelopen Coronaperiode door ons gemaakt zijn met de Opel.

        “De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.

        Lage toerentallen en korte ritjes liggen hier vaak aan ten grondslag. Ons advies: tank premium benzine en rijd regelmatig uw auto ‘schoon’ door een langere rit en hogere toerentallen (boven 2500 toeren/minuut).” aldus een autobedrijf met blog op internet.

        Als dit te ver gaat tot zelfs wel 3 liter per 1000km dan is een revisie noodzakelijk van de zuigerveren en kleppen. Een kostbare operatie van ongeveer € 3.500,00. Dus remedie is de auto op toeren houden en regelmatig langere ritten rijden waardoor de auto zich schoonbrand. Mogelijk additieven toevoegen om de kleppen en zuigerveren te reinigen. Mogelijk heeft iemand daar al ervaring mee?

         

        #18481944
        rednas_3ssen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 January 2019

          Ik rij nu op 80 km wegen nooit meer in de 6e versnelling en probeer dus het toerental  gemiddeld wat hoger te houden dan voorheen, wellicht helpt dat ook al een beetje? Daarnaast paar snelwegritten van 100+ km gemaakt.

          Lijkt er nog niet echt op, want ik ben inmiddels al 5 liter olie verder in ca 15.ooo km….

          #18487418
          nikey62
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 February 2018

            Ook mijn Grandland X 1.2 Turbo (februari 2018) ging olie verbruiken na ongeveer 70.000 km. Toen was ook al 2 keer de distributieriem vervangen, overigens allemaal kosteloos (garantie/coulance). Afgelopen jaar moest ik om de 1200 km 1 liter olie bijvullen. Onderhoudsbeurten heb ik altijd bij de dealer laten doen (Broekhuis Zwolle) en de olie heb ik altijd bij de Opel-dealer gehaald.

            Mijn auto is net terug uit de garage: de dealer heeft er werk van gemaakt en er is nu een nieuwe motor ingezet op kosten van Opel. De auto is bijna 5 jaar oud en heeft 94000 km gereden.

            Verder ben ik best tevreden over de auto, dus ik hoop er nog een tijdje in te rijden.

            #18489857
            Harry99
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 September 2019

              Mijn Grandland 1,2  AT8  is van sept 2019 en heeft nu 204.000 gelopen,  is bij 160.000 begonnen met olie innemen. Eerst is er nog een lekkage verholpen in de hoop dat het daaraan lag, maar nee, het is nog steeds 1 op 2000 km. Bovendien verdwijnt er af en toe ook koelwater, ik zie soms bij het olie vullen dat het tankje leeg is, met name na een wat snellere rit . Ik rijdt 90% langere ritten (tussen 100 en 250km).  De dealer gaat bij de komende beurt beoordelen wat de oorzaak is en (i.o.m. de leasemaatschappij) komt er mogelijk een ruilmotor in. :whistle:

              #18489990
              jopsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 May 2019

                Leuk dat het opgelost wordt….   Wou dat het hier ook zo was na bijna 4 jaar miserie.

                #18499651
                rednas_3ssen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 January 2019

                  Update van mijn kant:

                  Vandaag mijn Grandland X van maart 2018 weer opgehaald bij de dealer. De motor is vervangen vanwege te hoog olieverbruik. Gemeten door de garage: 1,25 liter op 1.000  km. De auto voldeed aan de voorwaarden om onder garantie een nieuwe motor te krijgen: niet ouder dan 5 jaar en minder dan 100.000 km. Daar voldeed ik net aan, nu 98.000km op de teller. Nu weer 2 jaar garantie op de motor, prima opgelost dus!

                  #18509854
                  Katharina
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 February 2021

                    Onze Grandland X heeft inmiddels 123.000 km op de teller en ook bij ons slurpt dat ding werkelijk olie. De dealer waar onze opel in onderhoud is, heeft ook aangegeven dat dit echt een groot probleem is bij deze modellen. Als je op een gegeven moment iedere maand olie moet gaan bijvullen, dat is niet de bedoeling natuurlijk.

                    Wij gaan de auto over 2 weken weg doen. het is mooi geweest.

                    #18544103
                    FransSchop
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 October 2018

                      Zelfde probleem hier. Na onderhoudsbeurt bij 149.000 km in november 2022 opeens verbruik van 1 l op 2000 km. Volgens Opel Nederland moest met het vervangen van de olieafscheider het probleem verholpen zijn. Eind juli 2023 eindelijk onderdeel binnen en vervangen….na 1100 km opnieuw oliepeilmelding.

                      Vanmorgen bij de dealer geweest met als resultaat dat de motor vervangen moet worden. Is bij collega ook gebeurt en heeft sindsdien 6x gebruik moeten maken van de sleepdienst……Maar snel afscheid nemen denk ik….

                      #18544124
                      jopsa
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 May 2019

                        uiterst triest………

                        #18544145
                        Hans GLX
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 May 2018

                          Droevig voor degene die het betreft. Vroeger was 1L op pakweg 3000 km nog acceptabel. De moderne motoren horen eigenlijk de volgende jaarbeurt te halen, zonder olie bij te vullen. Puur Pech motor dus. Jammer hoor.

                          #18544201
                          macdushi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 August 2023

                            Zou dit niet kunnen helpen:
                            https://www.hhocarboncleaner.nl/auto-verbruikt-veel-olie/

                            ben zelf ook van plan dit eens te proberen, als heb ik geen problemen vooralsnog met olieverbruik maar lijkt me na aanschaf van een Grandland executive uit 2018 wel eens goed om te proberen en om evt problemen te voorkomen.

                            #18547702
                            Henri Nagelhout
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 January 2019

                              Hier ook een behoorlijk olieverbruik.

                              De GLX heeft nu zo’n 143.000 km op de teller en vanaf de 110.000 is die ineens begonnen met olie verbuiken.

                              Daarvoor kon ik gewoon van beurt naar beurt zonder bijvullen.

                              Hij staat nu voor onderhoud bij de dealer, die belde net op dat de motor olie lekt op verschillende plekken.

                              Ben benieuwd wat dat kwa reparatie gaat brengen. (gelukkig een leaseauto).

                              #18547719
                              jopsa
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 May 2019

                                de grandland lust wel een borrel blijkbaar.  het lijkt op een verslaving aan olie…..

                                #18547733
                                jopsa
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 May 2019
                                  #18547743
                                  Hans GLX
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    19 May 2018

                                    Hoe meer ik alle nieuwe reacties lees, hoe meer ik besef dat ik mijn Grandland in 2020 op tijd ingeruild heb. Bij mij stond er na 3 jaar nog maar 25.000 km op. Maar had ik hem nog gehad, kwam de distributieriem aan de beurt, en boven de ton, óok nog een niet geringe olie consumptie. Sjongejonge….. :unsure:

                                    #18547754
                                    jopsa
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 May 2019

                                      Je hebt indertijd een goede keuze gemaakt.

                                      Je koos enkele centimeters minder ruimte (volgens sommigen) maar liet een technisch potentiële rampwagen voor wat hij was.

                                      Met het geld wat je nu op olieconsumptie bespaart kan je meer dan 1 een colaatje drinken.

                                      #18547793
                                      Hans GLX
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 May 2018

                                        Ja Jopsa, maar het ging me best wel aan m,n hart hoor. Want ik was in hart en nieren Opel rijder. Waarom hebben ze niet de 1.4T Ecotec die in de Mokka en Zafira lag, voor de Grandland gebruikt? Zowel de 4 cilinder Ecotec motor, als ook die automaat was prima. De 1.2T Pure Tech, blijkt achteraf een drama.

                                        #18547794
                                        quandor
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 November 2017

                                          Grappig om te lezen. Met ruim een ton op de teller heb ik nog nimmer een centiliter olie erbij hoeven doen. Betreft wel een GLX 1.6 diesel !

                                          #18547797
                                          Hans GLX
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 May 2018

                                            @quandor, Noem jij die lange lijst van ernstige klachten, door diverse Opel Grandland rijders grappig? En wacht maar af, want de meeste GLX rijders, spreken over teveel olieverbruik na de ton. Bovendien gaat het in de regel, over problemen met de 1.2T Pure Tech benzine motor. En misschien heb jij (net als ik) gewoon geluk met je GLX. Vandaar het gezegde: Uitzonderingen bevestigen de regel. Kun je me volgen?

                                            #18547805
                                            jopsa
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 May 2019

                                              Ah Hans, de ene vindt dit grappig en de andere weer iets anders.

                                              Die ene hierboven kan dus echter niet over problemen meepraten, hij is geen ervaringsdeskundige wat ik dan weer grappig vind.  Net als zijn wagen zal hij ook mister perfect zijn.  Alles weglachen is echter gemakkelijk.  Oplossingen aanreiken andere koek.

                                              Quandor, lees je ook even het topic over dat geluid wat je met volgende link direct bereikt…

                                              Grandland X hybride – schokjes / klonk geluiden

                                              Deze bestre man wacht toch ook al een eind en ze helpen hem ook niet verder bij Opel.  Nu, je kan dit ook weglachen natuurlijk

                                              Wat zit je nu steeds over uw diesel bezig ?  De meeste problemen zijn niet specifiek diesel-motor gerelateerd (ik bespaarje het lijstje)

                                              #18549674
                                              jopsa
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 May 2019

                                                ik was eigenlijk wat ontgoocheld in mijn kereltje (lees rampwagentje…)   Ik merkte niks van olieverbruik.   MAAR, kranig doch gebrekkig zoals hij is haalt hij blijkbaar nu de verloren tijd in.   Rood olielampje  en oranje sleuteltje gingen plots tijdens rijden branden.  Eindelijk, dat gaf me een gelukzalig gevoel….   Hij doet dus ook daar niet onder tegenover de andere gemelde olieslurpende grandrampjes….  Het is een kereltje wat echt wel alle problemen die er maar kunnen zijn wil tonen….

                                                 

                                                Wel vreemd dat de indicatielampjes gingen branden terwijl het oliepeil net nog boven het minimumpeil stond, zei de werknemer van de opeldealer.   Tja, er gebeurden wel heel wat meer vreemde dingen sinds de ontvangst in april 2019.

                                                Hij kapte er een half litertje bij en we konden er weer tegenaan…..   tot de volgende keer meneer de Dealer !

                                                #18549684
                                                Hans GLX
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  19 May 2018

                                                  Het komt straks nog zó ver, dat je alleen met een gerust hart op weg kan, met een 5 Liter jerrycan motorolie in de kofferbak…… :unsure:

                                                  #18550114
                                                  Stoffel77
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 January 2020

                                                    Hier hetzelfde probleem , rond 70.000 km olie beginnen te verbruiken bij mijn Grandland X ( 1.2 AT8 )  . Na enkele keren naar de garage te hebben geweest  is er een dossier opgestart .Had deze tweedehands gekocht ( op 57.000 km )  , de vorige eigenaar had er een verlengde garantie bij ( tot 100.000 km ) . Na een onderdeel te hebben vervangen en na de meting ( na 1.000 km ) nog steeds olie moeten bijvullen . Volgende week wordt ( onder garantie ) de motor vervangen  , er staan nu 95.000 km op de teller . Voorlopig mag ik van de service niet klagen .

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.